تعداد بازدید: 3614

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 17 آبان 1394-22:13

با سخنرانی رییس دانشگاه پیام نور ساری؛

دومین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

حسن مبینی گفت: امام حسین(ع) تنها عاشق نبوده است و تنها از سر تکلیف اینکار را انجام نداد، بلکه با محاسبه پیش رفت/ دکتر شریعتی می گوید امام از ابتدا می دانست که کشته خواهد شد اما امام با علم بر اینکه می تواند جامعه اسلام را تکان دهد این حرکت را ادامه داد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: دومین شب از نشست معرفت افزایی اصلاح طلبان ساری در سالن اجتماعات روزنامه بشیر برگزار شد.

در این مراسم پس از شعرخوانی و بیان خاطره توسط سردار آزرده از نحوه عزاداری اسرا در زندان های بغداد، سخنران این مراسم در موضوع جایگاه عقل و عشق در حرکت سیدالشهدا سخن گفت.

حسن مبینی با بیان اینکه در قیام امام حسین(ع) دو عامل منفعل یعنی دعوت مردم کوفه از امام و اصرار یزید بر بیعت گرفتن وجود داشته است، افزود: امام در این دو عامل منفعل اما در مساله امر به معروف و نهی از منکر بسیار فعال بودند و در مجموع تمام این شرایط موجب حادثه بزرگ عاشورا شد.

وی ابراز داشت: به حادثه عاشورا از ابعاد گوناگون می توان پرداخت که یکی از آن ها همین موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. در مباحث فقهی خوف از ضرر رافع عمل انسان به وظیفه است که البته در این خصوص ورود نمی کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور ساری با طرح این سوال که آیا حرکت امام عاقلانه و یا عاشقانه بوده است، افزود: کلمه عشق جز در چند روایت محدود در جای دیگر و حتی در قران اصلا نیامده است و این در حالی است که در حوزه فرهنگ اسلامی با دو واژه و معنای عمیق عشق و عقل مواجه هستیم.

وی با اشاره به جرگه ای از بزرگان فرهنگ دینی و اسلامی که مبنای کار خود را عشق در برابر عقل حسابگر قرار داده اند، گفت: عشق نعمت گرانبهایی است که حاصل آن برکت و خیر زیادی است چرا که در عشق انسان از خود می گذرد و در راه وصال خداوند گام بر می دارد.

مبینی با بیان اینکه حال باید به دنبال این بود که امام در حرکت خود عاشق بود و یا عاقل اظهار داشت: بسیاری از افراد امام را از بی وفایی مردم کوفه آگاه کردند اما به حرکت خود ادامه داد و به سمت کوفه رفت چرا که امام به مسایلی عالم بود.

وی گفت: قضاوت در این مورد بسیار مشکل است و بنده هم بسیار فکر کردم اما در این موضوع باید دانست که آیا جنگی بین عقل و عشق وجود دارد یا خیر؟

رئیس دانشگاه پیام نور به اشارات صدرالمتاهلین در اسفار اشاره کرد و ابراز داشت: هرچند جمع اضداد در یک انسان تکمیل شود انسان، کامل و جامع می شود.

وی گفت: در شرایط عادی عشق و عقل در هم جمع نمی شود اما یک نگاه این است که بگوییم امام حسین(ع) به دلیل انسان کامل بودن جامع عقل وعشق است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه واقعه عاشورا را باید جمع عقل و عشق دانست چرا که صرفا برحسب منطق حسابگر نمی توان آن را تحلیل کرد، افزود: بنابر همین محاسبه گران عادی نمی توانند یک سویه این واقعه را تحلیل کنند.

مبینی اظهار داشت: امام بر مبنای منطق عقلانی، قوی و دور اندیش خود آثار قیام و شهادتش را بررسی کرده است و به همین دلیل به راه خود ادامه داد.

وی ادامه داد: عاشقانه بودن این راه هم این است که تبعات سنگین بار این مصیبت ها را با عقل نمی توان پذیرفت و باید با عشق آن را پذیرفت.

رئیس دانشگاه پیام نور ساری با اشاره به آثار یک فیلسوف انگلیسی در این زمینه اظهار داشت: او معتقد است که عقل خادم امیال و خواسته های انسان است که البته باز هم باید بیشتر در این موضوع تامل کرد.

وی گفت: تقابلی بین عقل و عشق نیست منتها عقل کار انسان را در زوایای دید متفاوت می سنجد، عقل در بستر خواسته های انسان راه را فراهم می کند و عشق را اگر در معنای خواستن تفسیر کنیم، عقل خدمتکار آن خواهد بود.

این استاد دانشگاه همچنین به کتاب شهید جاوید و ایرادات وارده به آن اشاره کرد و اظهار داشت: تفسیر دکتر شریعتی با استناد به سخنان اولیه امام حسین(ع) در هنگام خروج از مکه است و او می گوید امام از ابتدا می دانست که کشته خواهد شد اما امام با علم بر اینکه می تواند جامعه اسلام را تکان دهد این حرکت را ادامه داد.

وی با اشاره به حوادث بعد از شهادت امام گفت: امام به شهادت و اسارت ظاهری خود و خانوداه خود آگاه بود اما آگاهانه شهادت را برای رسیدن به هدف انتخاب کرد.

مبینی در بخش دیگری از سخنان خود مامور به تکلیف یا وظیفه بودن را نیز یکی از موارد قابل تامل در این حادثه دانست و گفت: فقها امر به معروف را منتج به نتیجه کرده اند یعنی اگر تاثیری نداشته باشد، تکلیف از شما برداشته می شود اما در بعضی موارد نیز انسان وظیفه دارد تکلیف خود را انجام دهد.

وی با اشاره به موضوع رجم در فقه اسلامی و پیامدها و اثرات آن در جامعه اظهار داشت: بعضی از فقها آثار این حکم را موجب وهن دین عنوان کردند و به همین دلیل نیز مجلس شورای اسلامی انجام ان را متوقف کرده است اما برخی از فقها نیز بیان می کنند که ما مامور به وظیفه هستیم و باید این حکم را انجام دهیم.

رئیس دانشگاه پیام نور ساری با اشاره به سخت بودن تصمیم گیری در این خصوص اظهار داشت: اینکه آیا امام بدون در نظر گرفتن پیامدها و آثار قیام و شهادت خود بر جامعه کاری را بر حسب وظیفه انجام داده است یا خیر جای بحث است.

وی ابراز داشت: امام حسین(ع) کاملا از روی محاسبه با تعقل اینکار را انجام داده و آثار بعدی قیام عاشورا نیز نشان داده است که محاسبات عمیق تری در عقل دوراندیش امام وجود داشته است.

این مسئول گفت: نباید گفت امام حسین(ع) تنها عاشق بوده است و تنها از سر تکلیف اینکار را انجام داد، بلکه با محاسبه پیش رفت.

وی کفت: بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی فعلی خود داریم ریشه های چندصدساله دارد و نیاز است که اصلاح شود و برای پیشرفت جامعه نیاز است که این مسایل ریشه یابی، نقد و تحلیل شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: جماعت بسیاری در روز عاشورا جمع شده و عزاداری می کنند اما در پیامد و خروجی آن محاسبه و دقت نمی شود تا روند بهره برداری اصلاح شود.

جلسه های معرفت افزایی عطر سیب سرخ، هر شب از ساعت 18 تا 20 در ساری، بلوار طالقانی، روبروی شرکت گاز، سالن اجتماعات روزنامه بشیر برگزار می شود.

*مطلب مرتبط:

نخستین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

معرفت افزایی با عطر سیب سرخ

 


  • سه شنبه 19 آبان 1394-12:26

    به امید اینکه هرسال انتخابات مجلس داشته باشیم

    • یکی از حاضران در جلسهپاسخ به این دیدگاه
      دوشنبه 18 آبان 1394-15:42

      بنظر مراسم واقعا خوبی بود این دوشب انشاالله امشب و شبهای بعد نیز مفید واقع شود

      • جوان مسلمان پاسخ به این دیدگاه 7 0
        دوشنبه 18 آبان 1394-8:21

        حقیقتا جای جلسات اینچنین در شهر ساری خالی است
        سپاس از برگزار کنندگان این جلسات،امیدوارم اینگونه مباحث و جلسات ادامه پیدا کنند.

        • شرکت کننده در مراسمپاسخ به این دیدگاه 2 0
          دوشنبه 18 آبان 1394-8:13

          خاطره اسارت توسط سردار بی غم بیان شد نه سردار آزرده


          ©2013 APG.ir