تعداد بازدید: 16835

توصیه به دیگران 9

دوشنبه 11 دی 1385-0:0

رقص با ترك ها

گزار ش كاملي از بازتاب سفر معاون مازندراني رييس جمهور به تركيه و واكنش روزنامه هاي داخلي.


انتشار فيلم حضور اسفنديار رحيم‌مشايي- رييس مازندراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري- در يكي از سايت‌هاي اينترنتي كه در آن رحيم‌مشايي را در يك مجلس رقص در تركيه نشان مي‌دهد و به دنبال آن بازداشت مديرعامل و دبير سياسي سايت ايرانيوز، به مناقشه‌اي جدي ميان كميسيون فرهنگي مجلس با سازمان ميراث فرهنگي تبديل شده است.


همبستگي با عنوان اختلاف اصول‌گرايان بر سر انتشار يك سي‌دي، گزارشي را به چاپ رساند و نوشت: پس از روي كار آمدن دولت نهم همگان انتظار داشتند كه اين دولت با مجلس هفتم به دليل نزديكي فكري و تعلقات جناحي كمترين مشكل را داشته باشد، اما اين انتظار به عمل نگراييد و هر روز تقابلي جديد بين برخي از نمايندگان با دولتيان پيش آمد.

آخرين اين تقابل‌ها مربوط به ماجراي انتشار فيلمي از رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بر روي خروجي پايگاه خبري ايرانيوز است كه به گفته مديرعامل بازداشت شده اين سايت توسط سعيد ابوطالب نماينده اصول‌گراي مجلس در اختيار اين سايت قرار گرفته است... يك سايت اينترنتي حامي دولت نوشته است: ميثم زمان‌آبادي در نخستين جلسه بازجويي اعتراف كرده كه خبر مذكور را به همراه فيلمي كه بخش‌هايي از آن مونتاژ شده است از سعيد ابوطالب نماينده مجلس و عضو كميسيون فرهنگي به قصد تخريب و ايجاد افترا به مقامات دولتي دريافت كرده و از سوي سعيد ابوطالب بر انتشار فيلم و خبر جعلي در سايت ايرانيوز و ساير خبرگزاري‌ها تاكيد شده است. مدير سايت ايرانيوز همچنين اعلام كرد كه اين نماينده مجلس در خصوص عدم برخورد، حمايت كامل و ايجاد چتر حمايتي براي او به وي اطمينان خاطر داده است. بر اساس خبر همين خبرگزاري، ابوطالب نماينده اصول‌گراي تهران نيز پس از اين ماجرا با دستور قضايي از سوي هيات‌رييسه مجلس براي پاسخگويي احضار شده است.


از سوي ديگر سعيد ابوطالب، كه از سوي برخي منابع آگاه از همكاران زمان‌آبادي در انتشار اين فيلم محسوب مي‌شود گفت: برخورد با دو فعال رسانه‌اي به دليل انتشار سي‌دي حضور معاون رييس‌جمهور در تركيه قطعا غيرقانوني بوده و در چارچوب مقررات نمي‌گنجد و با اين بهانه نمي‌توان هيچ اتهامي را متوجه فردي كرد... مجلس در حال تهيه گزارشي از سوء عملكرد و نابساماني‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوده و در اين رابطه با افراد بسياري گفت‌وگو شده و گزارش‌هاي بسياري به دست نمايندگان مجلس رسيده كه سي‌دي حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي در تركيه نيز جزو اين گزارش است...

اين فيلم با همكاري شركت تركيه‌اي تورسب و موسسه CNR كه برگزاركننده نمايشگاه‌ها در تركيه است، تهيه و توزيع شده و براي بخش‌هاي خصوصي و شركت‌كننده در مراسم ارسال شده است... اين مراسم توسط بخش خصوصي تركيه برگزار شده بود و هيچ شخصيت سياسي ديگري در سطح معاون رييس‌جمهور يا وزير از هيچ كشور ديگري در آن حضور نداشته‌اند.


آفتاب يزد هم به نقل از عماد افروغ رييس كميسيون فرهنگي مجلس نوشت: گزارش ارزشيابي عملكرد رييس فعلي ميراث فرهنگي و گردشگري به زودي تهيه و در نامه‌اي تقديم رييس‌جمهور مي‌شود.
اين روزنامه همچنين خبر داد: به دنبال انتشار فيلمي از اسفنديار رحيم‌مشايي سايت ايرانيوز، اين سايت از صبح ديروز فيلتر شد. اين خبرگزاري هم‌اكنون با شكايت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي با مشكل مواجه شده است.


كارگزاران نيز نوشت: مديرعامل و سردبير سياسي سايت خبري ايرانيوز در آخرين ساعات پنجشنبه شب گذشته بازداشت و بعدازظهر (پريروز) شنبه با تامين قرار وثيقه 50 ميليون توماني آزاد شدند... حوالي نيمه شب پنجشنبه، فردي در تماس با مديرعامل ايرانيوز مدعي شد، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه به تازگي از سفر ايتاليا بازگشته است، قصد دارد در خصوص فيلم منتشر شده از سوي ايرانيوز با وي در محل دفتر اين رسانه ملاقات و گفت‌وگو كند كه پس از حضور مديرعامل و سردبير سياسي ايرانيوز در محل دفتر اين رسانه، عده‌اي از ماموران با مراجعه به دفتر ايرانيوز مبادرت به بازداشت اين دو نفر كردند. پس از انجام تحقيقات اوليه، ساعتي بعد ماموران به همراه ميثم زمان‌آبادي به دفتر ايرانيوز مراجعه و آنچه را كه گفته مي‌شود اسناد مربوط به انتشار فيلم مورد اشاره است را جمع‌آوري كردند و سپس نامبرده را به بازداشتگاه بازگرداندند.


موضوع انتشار اين سي‌دي در برخي روزنامه‌هاي جناح راست انعكاس داشت.
كيهان نوشته است: حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي در مراسم رقص زنان با اعتراض شديد بسياري از نيروهاي اصول‌گرا روبه‌رو گرديده و برخي از نمايندگان مجلس با اشاره به فيلم اين مراسم خواستار توضيح رييس‌جمهور شدند.


در اين جلسه كه با عنوان اجلاس گردشگري كشورهاي اسلامي در كشور تركيه برگزار شده بود، آقاي رحيم‌مشايي معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي برخلاف روال تعريف شده و مرسوم در ميان مسوولان جمهوري اسلامي ايران، به هنگام اجراي مراسم رقص زنان، جلسه را ترك نكرده است.


پيش از اين نيز اظهارات سوال‌برانگيزي از قول آقاي رحيم‌مشايي در ديدار وي با يك هيات خارجي نقل شده بود كه وي آن را تكذيب كرد ولي بعدها معلوم شد كه خبر صحت داشته و اسناد آن از سوي وزارت خارجه در اختيار مقامات مسوول قرار گرفته بود.


سياست روز در گزارشي با عنوان اعتراض به حضور مشايي در يك مراسم غيرمتعارف، خواستار تجديدنظر در مديريت سازمان ميراث فرهنگي شد و نوشت: رحيم‌مشايي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور در يك مجلس رقص و آواز در تركيه كه گويا از جانب اتحاديه‌هاي گردشگري اين كشور تشكيل شده بود بار ديگر خبرساز شد. گفتني است وي پيش از اين نيز توهين‌هاي صريحي به مقدمات اسلام و انقلاب انجام داده بود كه با اعتراض گسترده اصول‌گرايان مواجه گرديد. اما اين بار عملكرد وي به گونه‌اي است كه جاي هيچ شك و شبهه‌اي در اصل ماجرا باقي نمي‌گذارد... ديروز خبرگزاري فارس عكسي كوچك از اين جلسه منتشر كرد، رقاصه‌اي كاملا در مقابل رحيم‌مشايي به حركات موزون مي‌پرداخت و وي نظاره‌گر بود.


خراسان به نقل از يك منبع نزديك به دولت نوشته است: فيلمي كه اين روزها درباره حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در يك مراسم خلاف موازين اسلامي در تركيه مطرح است، يك فيلم مونتاژ شده مي‌باشد... جلسه مربوط به حدود 5 ماه قبل بوده... انتشار يك فيلم مونتاژ شده، پس از 15 ماه از يك فتنه حكايت مي‌كند... عده‌اي با چنين اقداماتي كه ظاهرا رنگ و بوي اصول‌گرايي دارد، مي‌خواهند از دولت انتقام بگيرند.

سعيد ابوطالب نماينده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس با اشاره به اظهارات يك منبع نزديك به دولت مبني بر اين كه «فيلم منتسب به رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مونتاژ شده است»، گفت: من خودم فيلمسازم. مي توانم تشخيص دهم اين فيلم مونتاژ است يا نه .متاسفانه در اصالت فيلم هيچ ترديدي نيست و اين فيلم به كميسيون فرهنگي مجلس ارسال شده كه در آنجا مورد بررسي دقيق قرار گرفت.

وي با بيان اين كه اين فيلم توسط شركت tour sab تركيه تهيه شده خاطرنشان كرد:اين شركت فيلم مذكور را براي آژانس‌هاي مسافرتي،خبرنگاران و عكاساني كه در جشنواره‌اي كه توسط بخش خصوصي تركيه در حاشيه اجلاس وزراي اقتصادي كشورهاي اسلامي در 24 تا 26 نوامبر 2005 يعني حدود 15 ماه قبل برگزار شده بود و در آن مراسم حضور داشته‌اند،ارسال كرده است. كه البته اين فيلم اكنون در دست عده زيادي قرار دارد.

عضو فراكسيون اكثريت مجلس با تاكيد بر اين كه آقاي مشايي به عنوان يك مقام عاليرتبه ايراني نبايد در اين جلسه شركت مي‌كرد و يا لااقل بايد جلسه را ترك مي‌نمود، افزود: آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور محترم بايد نسبت به عملكرد معاون خود پاسخگو باشد، چرا كه فكر مي‌كنيم پروتكل‌هاي مربوط بايد رعايت مي‌شد.

اين فيلم چندي پيش در يكي از سايت‌ها منتشر شده بود كه مسئول اين سايت نيز به همين دليل چند روز در بازداشت به سر برد. 



©2013 APG.ir