تعداد بازدید: 5444

توصیه به دیگران 2

شنبه 19 تير 1395-3:10

سایه سیاست و سیاست سایه

استاندار و سایه های او

امثال ربیع فلاح که مسئولیتی در فعالیت های انتخاباتی پیش از خرداد سال 92 داشتند، به حکم ارتباط فردی و کمک سیاست مداران در سایه، حکم گرفتند و اینک نیز گرد آن ها را سایه های دیگری دربرگرفته اند که گاه چنان این سایه ها بلند به نظر می رسند که اصل و ریشه ها اصلا" دیده نمی شوند.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: سایه ها، همواره همراه انسان و اشیا هستند اما اندازه آن بستگی به زمان دارد؛ گاهی سایه ها از اندازه طبیعی انسان بزرگ تر می شوند و پیش تر از آنکه انسان گام بردارد، سایه اش طی مسیر می کند.

این امر در سپهر سیاسی ایران بارها مشاهده شده است. مثلا" هنگامی که هشت سال سایه فردی به نام رحیم مشایی به جای رئیس جمهوری، حاکم بر مناسبات مملکت بود.

  همواره افرادی با الگوپذیری از سیاست سایه و در سایه سار سیاست ضد توسعه ای «دیده نشو، حکومت کن» در سطوح مختلف مدیریتی و سیاسی اقدام به عملیاتی کردن ایده ها و علائق و رهیافت های خود به نام نفر نخست آن سیستم می کنند.

*استاندار و سایه های او

در مازندران محروم و مظلوم هم نمونه های سایه های سیاسی را کم ندیده ایم. اصل سخن اما به استاندار کنونی مازندران برمی گردد. همو که قرار بود «دو ساله چهره استان را عوض کند» و نماینده ولی فقیه در استان نیز به کنایه در یکی از جلسات گفته بود: «خیلی ها آمدند و رفتند و مازندران تغییری نکرد، حالا این آقای استاندار می گوید که می خواهد چهره استان را عوض کند...!»

واقعیت این است که حدود سه سال از حضور ربیع فلاح در استانداری مازندران می گذرد و چهره مازندران نه تغییر کرده است و نه حتی آب و رنگی هر چند ظاهری به خود گرفته است.

او در امور مختلف فرهنگی، رسانه ای، اجتماعی و حتی اقتصادی، تعیین معاونت ها و بسیاری از حوزه های مدیریتی نتوانست نیروهای همراه با دولت را به کار گیری کند و علت هم چیزی نبود جز سیاست های سیاستمداران سایه و راضی نگه داشتن همه افراد و جناح های سیاسی که البته وزن کفه ترازو به سمت جریان تمامیت خواه و قدرت طلب و ضد دولت سنگینی می کند.

فلاح جلودار نه تنها در حوزه های عمرانی و توسعه ای و رفع بیکاری، در حوزه های سیاسی نیز رویا پردازی می کند. برای نمونه ادعای خودبرتر بینی کلامی اخیر او نسبت به استاندارها و مدیران دوره اصلاحات در استان که برخی از آن ها اکنون معاون وزیر و برند ملی هستند.

این خودستایی ها و رهیافت های نادرست از امور استان، از تاثیر فکر یا افکار دیگران و مشاوران و سایه ها بر اندیشه استاندار مازندران نشان دارد؛ سایه هایی که گاه به قول مازنی ها «بلند نمنه/ بلند می نمایاند»!

برای مثال بخشی از امور استاندار به دفترش سپرده شده است. مدیرکل حوزه استاندار که نیروی وزارت کشوری نیست و در همراهی با دولت کنونی در کوران انتخابات سال 92 پیشینه و شناسنامه ای ندارد، از اداره تعاون بر مسند مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران تکیه زد.

او آذر ماه 93 با حفظ سمت، سرپرست اداره کل حوزه استاندار شد و تاکنون نیز مسئولیت قبلی او به کسی واگذار نشده است، در حالی که مطابق قانون حکم سرپرستی تنها سه ماه اعتبار دارد و پس از آن باید حکم قطعی تصدی پست صادر شود.

برخی شنیده ها حاکی است دفتر استاندار در بسیای از امور استان حتی در عزل و نصب ها دخالت و تصمیم سازی می کند و همان نقش سیاست در سایه اینجا نمودار می شود.

*وقتی اصل ها و ریشه ها دیده نمی شوند

نظام سیاسی ایران با وجود برخورداری از مکانیسم انتخابات، به دلیل تن ندادن به تحزب، همچنان یک نظام پیشامدرن محسوب می شود. بر روی کاغذ ده ها حزب ثبت شده در ایران وجود وجود دارد اما در واقع این احزاب نتوانسته اند جایگاه خود را به عنوان نهادی برای ترتبیت سیاستمداران حرفه ای تثبیت کنند.

ریشه این مشکل تا حدی به دلیل تعریف متصلبانه از اخلاق سیاسی است که کار حزبی را کاری اخلاقی تلقی نمی کند، اما موانع متعدد دیگری نیز بر سر راه حزبی شدن نظام سیاسی ایران قرار دارد که می توان در این میان به میل تاریخی جامعه ایرانی برای انجام فعالیت های فردمحورانه و پرهیز از کار جمعی اشاره کرد.

به هر حال ناکامی نظام سیاسی برای بها دادن به احزاب، ایران را با یک تاخیر تاریخی برای توسعه سیاسی مواجه کرده است و معلوم هم نیست که تا چه زمان، سیاستمداران می توانند بدون پایبند بودن به مرام مشخص سیاسی و صرفا با تکیه بر شعارهای کلی و مردم پسند قبای قدرت را بر تن کنند. حداقل از ظواهر پیداست که در کوتاه مدت نباید انتظار تحولی به سمت توسعه نظام سیاسی ایران داشت.

به همین دلیل که گفته شد امثال ربیع فلاح که مسئولیتی در فعالیت های انتخاباتی پیش از خرداد سال 92 داشتند، به حکم ارتباط فردی و کمک سیاست مداران در سایه، حکم گرفتند و اینک نیز گرد آن ها را سایه های دیگری دربرگرفته اند که گاه چنان این سایه ها بلند به نظر می رسند که اصل ها و ریشه ها اصلا" دیده نمی شوند.

...«سایه روح سیاه کیست؟

او چه می گوید؟

او چه می گوید؟

خسته و سرگشته و حیران

می دوم در راه پرسش های بی پایان.»(فروغ فرخزاد)

 


  • تاسف برای شما!پاسخ به این دیدگاه 2 1
    دوشنبه 21 تير 1395-7:23

    ای مازندنومه!
    اون روزی که همه اقرار به حرف های امروز شما میکردند ، سایت خبری شما به "فلاح نومه" تغییر نام داده بود و آن چنان بزرگ نمایی می کردید! استاندار بهاری می آید راه انداختید! از هر 10 خبرتان،11 خبرتان تعریف تمجید های گزاف و بی محتوا و توخالی بود! و... و امروز به حرف همه دلسوزان رسیدید!
    باید برای مازندران تاسف خورد که این از وضع استانش و این هم از وضع سایت های خبری اش!

    باید که شیوه ی سخنم را عوض کنم! شد شد! اگر نشد دهنم را عوض کنم!

    والعاقبه المتقین

    • دوشنبه 21 تير 1395-10:42

      دوغته بنوش

      • دوشنبه 21 تير 1395-10:38

        اولاً سیاست رسانه ای حکم می کنه در هر زمانی بنا بر اقتضای شرایط و با لحاظ گزینه های مطرح برای تصدی استانداری، تصمیم بگیره و از شخصی حمایت کنه مهم اینه که پس از مشاهده انحراف و اشتباه، سایت عین بسیاری از هم قطاران شما در دولت قبل و در شرایط فعلی روند اشتباهشو ادامه نده، مازندنومه نه وامدار کسی بوده و نه از این کلاه برای خودش نمدی دوخته بود، این بستگی به میزان درایت کسانی داره که سایت ازشون حمایت کرده که متاسفانه تدبیر درستی از سوی مسئولان استان در این زمینه در خصوص سایت های حامی دولت و مخصوصاً مازندنومه که به قول شما در اون دوران از جناب ربیع فلاح حمایت می کرد، صورت نگرفت و این نه مایه دلسردی برای ما که مایه بی تدبیری برای مشاوران ایشون هست، به هر صورت از قبل از سفر دکتر روحانی و در واقع از سفر معاون اول به مازندران مازندنومه نقدهاش رو به گوش مسئولان استان رسوند اما متاسفانه روند رو به رشد بی توجهی تا کنون ادامه داشته که این دودش به چشم خود آقایون خواهد رفت نه ما و رسانه ما. بهر حال رسانه ای که نون به نرخ روز خور نیست باید تکلیفش با رسانه ای که هر روز رنگ عوض می کنه و یه روز بواسطه دریافت هدیه یا مجوز معدن و امثالهم و ...فرقی داشه باشه. علی ایحال شما بحال اندیشه خودتون متاسف باشید چرا که مملکت و امور اجرایی با اندیشه افرادی چون شما که اصرار بر حمایت تا لحظه آخر حتی با مشاهده انحرافات دارید ممکلت و کشور رو به این روز انداخته.....

        • شنبه 26 تير 1395-12:30

          حالا باید این حرف ها رو بزنید
          با کسی عقد اخوت نبسته ایم
          خدا نگذره از کسایی که فاقد صلاحیت بودن حمایت کردند مثل شما ها و الانشم دارند حمایت می کنند مثل صالحی امیری

      • مجیدشیرزادسوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 1 1
        يکشنبه 20 تير 1395-23:44

        استاندار ومعاونانش ...دیکتاتور گونه وبا وامداری از نهادهای فرادولتی وبرپایه منصب طلبی استان را واپسگرایانه به ورطه ی عقب ماندگی سوق می دهند ونمایندگان هم باکسب سهم از ایشان چشم بر روی این سوئ مدیریت های جاه طلبانه بستند ودولت هم تحت تاثیربرخی سیاسیون موتلف در خرداد92 وامربری استاندار در اموری مانندتعدی به تمامیت استان ونصب فرمانداران سفارش شده ازسوی معاونان وزارت کشورازتغییر استاندار خودداری می نماید وقطعا نتیجه ی تلخ آنرا دزخرداد96 خواهد دید همانگونه که درمراسم استقبال از روحانی شاهد بودیم

        • يکشنبه 20 تير 1395-9:19

          انشاله دستگاههاي نظارتي پيگيري نمايند..

          • يکشنبه 20 تير 1395-7:17

            واقعا تصمیمات استانداری را دفترش میگیرد؟

            • شنبه 19 تير 1395-10:43

              دستگاههاي نظارتي فيش نجومي مدير يكي از مجموعه ي وزارت نيرو در مازندران را ويژه بررسي نماييد..ماموريتهاي بي حساب و كتاب .اضافه كاري انچناني.تعطيل كاري.ده نوع پاداش ميليوني،وامهاي ٢درصد چند ده ميليوني و ...........به نظر من اين اقا قبل از بازنشستگي بايستي بركنار و اين پولهاي دريافتي بي ضابطه به خزانه ي بيت المال برگرده..دولت تدبير با پاكسازي اين تخلفات راي دوباره خواهيم داد..اقاي صادقي لطفا بدون سانسور نمايش بده


              ©2013 APG.ir