تعداد بازدید: 3832

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 25 خرداد 1396-18:38

غارت جنگل در ایزدشهر و گزارش هدفمند صداوسیما

بالاخره هفته گذشته صداوسیمای مازندران بعد از مدت ها سکوت خبری نسبت به غارت جنگل ایزدشهر توسط پیمانکار طرف قرداد شرکت قدس واکنش نشان داد. مدت هاست تصاویر این جنگل خواری در فضای مجازی به طورگسترده پخش است، اما صداوسیما در گزارشی کاملا گزینشی و هدفمند به لاپوشانی و توجیه این عمل پرداخت.


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: ماه گذشته بود که جمعی از مردم ایزدشهر علیه غارت جنگل در این منطقه تجمعی به راه انداختند. قطع درختان جنگلی توسط زیرمجموعه آستان قدس در منطقه ایزدشهر، باعث تجمع اعتراضی مردم، حضور امام جمعه، فرماندار و مسئولان محلی شد.

گروهی از دوستداران محیط زیست و چهره های فرهنگی و رسانه ای نور و ایزدشهر، چند ماهی است پیگیر جنگل خواری در این منطقه شده اند.

در راستای جنگل خواری در ایزدشهر، پس از صحبت های علی اسماعیلی -نماینده مردم نور و محمودآباد- در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و درخواست او از رییس مجلس مبنی بر پیگیری جدیِ دست درازی به جنگل ایزدشهر، روز ۱۹ خرداد ماه، علی محمد شاعری -نماینده مردم شرق استان و رییس وقت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی- در جنگل ایزدشهر حضور یافت و مقرر شد گزارشی مکتوب از طرف او تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

 در آن بازدید بابایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، منتخبان شورای شهر ایزدشهر و جمعی از دوست داران و حامیان محیط زیست نیز حضور داشتند.

قوام الدین بینایی -استادیار دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر تاریخ- یکی از معترضان به دست اندازی به طبیعت خداوندی در ایزدشهر است. او در یادداشتی که در اختیار مازندنومه قرار داد، نوشت:

بالاخره هفته گذشته صداوسیمای مازندران بعد از مدت ها سکوت خبری نسبت به غارت جنگل ایزدشهر توسط پیمانکار طرف قرداد شرکت قدس واکنش نشان داد. مدت هاست تصاویر این جنگل خواری در فضای مجازی به طورگسترده پخش است، اما صداوسیما در گزارشی کاملا گزینشی و هدفمند به لاپوشانی و توجیه این عمل پرداخت که به مواردی از آن به اختصار اشاره می شود:

1-از حدود بیست دقیقه گزارشی که گزارشگر اختصاصی صداوسیما تهیه و نیم ساعتی که در فضای مجازی منتشرشده است، حدود یک دقیقه از آن را پخش و بقیه سه یا چهار دقیقه را در نمایشگر پشت مجری پخش کردند که تصاویرآن غیرقابل رویت بود. ای کاش به جای تصاویر آرشیوی و تزیینی در ابتدای گزارش، از تصاویر واقعی مربوط به جنگل ایزدشهراستفاده می کردند.

2-سیمای مازندران می توانست رعایت بی طرفی خود را با دعوت یا گفتگوی تلفنی دو سه دقیقه ای با یکی ازاهالی ایزدشهر نشان می داد، نه این که تمامی وقت را یک طرفه در اختیار مدیرکل منابع طبیعی -که متهم اصلی این فاجعه است- قرار دهد.

3-بسیاری از دفاعیات مدیرکل منابع طبیعی منطبق با واقعیت موجود در جنگل ایزدشهر نبود. ایشان مدعی مجوز قطع 1500 اصله درخت کمرشکسته و ریشه کن شده ناشی از طوفان و برف 1395بود، درحالی که حدود دوهزار درخت قطع شده موجود که درهمان روز اول و دوم مورد بازدید امام جمعه محترم ایزدشهر، دادستان و نماینده محترم شهرستان نور و دیگرمسئولان محلی قرار گرفت. مسئولان منابع طبیعی حتی نتوانستند ریشه یکی از صدها درخت تنومند به قول مدیرکل چهارصد ساله ی ریشه کن شده را نشان دهند. البته تصاویرچند ساعته ضبط شده موید آن است گرچه در روزهای اخیر به دلایلی از حجم ان چوبها کاسته شده است.

  4-همان گونه که درگزارش آمده بود شماره گذاری تعدادی از درختان به شهریورهمان سال یعنی چهار ماه قبل از طوفان و برف 1395برمی گردد.

5-میزان تخلفات با یک تحقیق میدانی ساده که  توسط استادان دانشگاهی منابع طبیعی (بعضا فارغ التحصیل خارج از کشور) انجام شده در حدود پنجاه درصد اعلان شده است، نه یک درصدی که مدیرکل فرمودند!

6- مجری صداوسیما به فاجعه زیست محیطی و تغییر اکوسیستم منطقه که در اصل گزارش مورد تاکید اهالی قرار گرفته بود، هیچ اشاره ای نکرده وحتی  از پخش چند ثانیه آن خودداری کردند.

درکجای دنیا مرسوم است که به نام بهره برداری، جنگل را به گونه ای مسطح کنند که در زبان مردم ایزدشهربه طنز، زمین فوتبال بخوانند که اتفاقا مورد بازدید جناب بابایی -مدیرکل منابع طبیعی مازندران- و دکتر شاعری -نماینده بهشهر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس- هم قرارگرفت.

  در خاتمه از آقای شاعری -نماینده محترم بهشهر در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فعلی کمیسیون منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی- که با حوصله  موارد فوق را بررسی و اصل تخلفات را تایید کردند، درخواست می کنیم همان گونه که قول داده بودند، یک گروه کارشناسی مستقل را خارج از حیطه ی سازمان منابع طبیعی به جنگل ایزدشهر فرستاده و گزارش واقعی خود را به دور از گرایش ها و ملاحظات سیاسی و منطقه ای به مجلس ارائه کنند تا مبادا در پیشگاه عدل الهی و مردم ایران که صاحبان اصلی جنگل ایزدشهرهستند و نزد آن امام رئوف ومهربانی که خادمی و نوکری آستانش افتخارهرایرانی است و تاب تحمل ستم حتی بر آهویی را نداشت و دامن پاکش منزه از این بی تدبیریها و بی مبالاتی ها بود که به نام نامی و مبارک شان صورت می پذیرد، شرمسار و خجل نشوند


  • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 3 0
    شنبه 27 خرداد 1396-20:30

    یادم میاد آقای رییسی توی مناظرات می گفتن به دلیل آسیب به منابع طبیعی در شمال کشور بهره برداری از جنگل رو متوقف کردیم،اما به نظرم همه این ها تبلیغات بود و متاسفم برای مسئولین استان که چه طور مقابل به تاراج بردن جنگل های استانمون ساکت موندن.دم مردم ایزدشهر گرم که ساکت نموندن.مازندنومه شما هم لطفا تا آخر پیگیر باش


    ©2013 APG.ir