تعداد بازدید: 2683

توصیه به دیگران 0

شنبه 21 مرداد 1396-16:18

گزارشی از پول خرد فروشی در قائم شهر

اینجا بازار پول خرد «سکه» است

اگرچه پای پرداخت کرایه به صورت الکترونیک به تاکسی‌ها باز شده اما هنوز برخی شهرهای مازندران درگیر اسکناس ها و پول خردهای رنگ و رو رفته هستند. در این گزارش به حرفه مردی پرداختیم که در قائم شهر، به راننده های تاکسی پول خرد می فروشد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: بعد از ساعت کاری برای رفتن به منزل، در یکی از خیابان های قائم شهر سوار تاکسی می شوم. چشمم به فردی با کیسه ای نایلونی سیاه می افتد. او سمت راننده ها می رود و با آنها خوش و بش می کند. 

  راننده های تاکسی از او پول خرد می گیرند و در واقع می خرند!

از راننده می پرسم: چه جوریاست؟

می گوید: هر ده هزار تومان پول خرد، یعنی چند صد تومانی، دویست تومانی و هزار تومانی را با بیست درصد بهره دوازده هزار تومان می خریم.  

می پرسم: مگر شما از کمیته امداد و بهزیستی پول خرد نمی گیرید؟ 

پاسخ می دهد: به دلیل آنکه تعداد راننده ها زیاد است پول خرد کفاف نمی دهد. و ادامه می دهد که گاهی در طول روز به بیش از چهل هزار تومان پول خرد نیاز پیدا می کنند.  

این راننده تاکسی قائم شهری امیدوار است با توجه به مزیت های کارت شهروندی با الگوبرداری از شهرهای دیگر، چنین کارتی در شهر خودش نیز اجرایی شود.

*می گویند تاجرم!

به سمت فروشنده اسکناس ها می روم که مرد جاافتاده ای است. می پرسم: پول خرد می خواهم.

 می گوید: پول خردهای من نرخ دارد؛ هر ده هزار تومان را دوازده هزار تومان می فروشم. بعد می خندد و می گوید: بعضی راننده ها می گویند تاجرم!

هرچند دوره استفاده از اسکناس و سکه کم‌کم به‌سر آمده و پای پرداخت کرایه به صورت الکترونیک به تاکسی‌ها در همین شهر کناری یعنی ساری هم باز شده، اما این جا در قائم شهر هنوز بازار پول خرد «سکه» است.

*درگیری در تاکسی

«پول خرد ندارم»، «اگر پول خرد دارید سوار شوید» و جملاتی از این دست، بارها بین مسافران و رانندگان تاکسی رد و بدل می‌شود و ممکن است سرآغازی برای یک اعصاب خردی کوچک تا یک نزاع خیابانی باشد.

 رضا علیزاده، مغازه دار قائمشهری در گفت وگو با ما با بیان اینکه در شهرستان قائمشهر اجرای کارت شهروندی می تواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند، گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل گرمای هوا، فشارهای اقتصادی، اجتماعی و نداشتن پول خرد شاهد درگیری در تاکسی ها هستیم.

وی با بیان اینکه تاکسی رانی قائمشهر، فرمانداری و شهرداری در افزایش نرخ کرایه تاکسی به سمت رندکردن قیمت ها پیش بروند، خاطر نشان کرد: باید فرهنگ سازی لازم در این باره صورت بگیرد تا مشکلات ناشی از این موضوعات کاهش یابد.

زهرا خلیلی، بانوی خانه دار ساروی هم می گوید: اجرای کارت شهروندی از جمله اقدامات مثبت مسئولان شهری ساری بود که باعث شد تا مردم کمتر دچار دغدغه شوند.

وی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در استفاده از کارت شهروندی اظهار کرد: مسافران و دانشجویانی که اغلب از شهرهای دیگر می آیند از این کارت استفاده نمی کنند.

خلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی رانندگان که این دستگاه را در ماشین خود قرار نمی دهند، اظهار کرد: به همین دلیل در اغلب مواقع در این تاکسی ها دچار مشکل می شویم که نتیجه آن تبعات روحی و روانی است.

یک راننده تاکسی ساروی هم در این زمینه اظهار کرد: در برخی شهرها راننده ها برای دریافت پول خرد از برخی نهادها دچار مشکل می شوند و ناچار می شوند به مغازه داران مراجعه کرده و بخشی از پول خرد را از آنان بخرند کیف پول الکترونیکی یا بلیت الکترونیکی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 * افزايش نزدیک به ۴۰ درصدی كاركرد كارت شهروندي

در مازندران با وجود شعارهایی که سر داده شد، طرح یکپارچه‌سازی حمل‌و‌نقل عمومی اجرا نشده است و این گونه می شود که راننده تاکسی ها باید ساعت ها مسافر جابه جا کنند و برای در امان ماندن از اعتراض مسافران و پرداخت مابقی کرایه شان، پول خرد هم بخرند و بخشی از درآمدشان را به هرز دهند!

اگر تاکسی‌های شهری به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شوند، گلایه‌های ناتمام شهروندان از بی‌سروسامانی کرایه تاکسی‌ها پایان می یابد و مشاغل کاذبی مانند پول خرد فروشی به وجود نمی آید.

 تلاش ما برای برقراری ارتباط با مسئولان شهری قائمشهر به جایی نرسید و منتخبان شورای پنجم هم اظهار نظر و اقدام عملی در این مورد  را به بعد از انتخاب شهردار موکول کردند.

 به سراغ مسئولان مرکز استان رفتیم تا جویای اجرای طرح شهروند الکترونیکی در ساری شویم.

 یاسر قربانی، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری ساری، در گفت وگو با ما می گوید: سازمان فاوا در زمينه تحقق بخشيدن به اهداف مرتبط با شهر و شهروند الكترونيك با مطالعات صورت‌گرفته و طراحي‌هاي لازم، پروژه كارت شهروندي (ساري‌كارت) را به مرحله اجرايي رسانده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترين هدف كارت شهروندي ايجاد اطمينان خاطر براي مالكان و سرعت بخشيدن به فرآيندهاي مالي خُرد است كه اين نوع پرداخت‎ها بدون نياز به اتصال به شبكه و وارد كردن رمز با سرعت بالا ميسر مي‎شود، اظهار کرد: فرهنگ‌سازي در حوزه استفاده از كارت شهروندي يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه با همكاري مردم و همچنين مجموعه‌هاي ذي‌ربط شهرداري بايد انجام شود، هر چقدر مردم كارت شهروندي را بشناسند و از آن استفاده كنند، زمينه الكترونيكي شدن ديگر امور شهر سريع‌تر محقق مي‌شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری ساری با تاکید بر آنکه افزايش نزدیک به ۴۰ درصدی كاركرد كارت شهروندي طي يك سال اخير، از نتايج عملكرد سازمان در حوزه فرهنگ‌سازي ساري‌كارت بوده است، تصریح کرد: با تشكيل كارگروه فرهنگ‌سازي ساري‌كارت در شهرداري، طرح‌هاي توجيهي بسياري براي ارائه خدمات بيشتر و بهتر به شهروندان در دستور كار قرار گرفت.

 قربانی خاطرنشان کرد: سازمان فاوا تمامي بسترهاي لازم را براي دسترسي شهروندان به شبكه‌هاي شارژ كارت شهروندي و خريد كارت در سطح شهر پياده‌سازي كرده است.

 


  • پنجشنبه 26 مرداد 1396-10:26

    متاسفانه شوراهاي اسلامي و شهرداريها اصلا بفكر حل مشكل نيستند . و در قائمشهر كه ديگر نپرس در يك سال آخر يك سري اقداماتي انجام دادند كه راي بياورند اما علي البدل شدند.


    ©2013 APG.ir