تعداد بازدید: 2777

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 6 بهمن 1387-0:0

ترجمان نادرست حکم حکومتی

يادداشت رضا مياندره،وبلاگ نويس گرگاني درباره اظهارات عجيب استاندار مازندران


   استاندار مازندران در جلسه صمیمی با خبرنگاران استان مازندران درخصوص احداث پالایشگاه مازندران اظهارات عجیب و غریبی کرد. به گفته ایشان با وجود آنکه ساخت پالایشگاه مازندران یکی از مصوبات سفر هیات دولت به مازندران بوده ، اما با مخالفت محیط زیست برای احداث آن به حکم حکومتی نیاز داریم. چند نکته در این خصوص قابل توجه است:

اولا" ترجمه غلط حکم حکومتی است. به نظر می رسد ایشان مبنای صدور حکم حکومتی در نظام اسلامی را به درستی درک نکرده است. رهبری به طور موقت اجرای یک قانونی را بنا به مصالح نظام اسلامی تعلیق می کند و بعد از برطرف شدن موانع آن حکم اجرا می شود.

معنای سخن ایشان البته ناخواسته این است که هر آنچه از سوی قوه مجریه و استانداری است انجام شده تا یک طرح عظیم ملی به مراحل اجرائی اش برسد اما سازمان محیط زیست مجوز آن را صادر نمی کند. با این حال توپ به زمین رهبری انداخته می شود و ایشان باید مداخله کند و مرحله خطرناک آن است که اگر ایشان مداخله نکرد چی.... .

ثانیا" غیرکارشناسی بودن تصمیمات استانی از سوی مرکز هست. یک هیات دولت با هزاران کارشناس و متخصص در استانی وارد می شود و تصمیمی می گیرد که مطابق با استانداردهای یک سازمان مادر به نام محیط زیست نیست.

آیا  موافقت آن سازمان درمرحله تصویب این مصوبه ضروری نبود یا اینکه به دلایل مالی و ... دیگر دلیلی بر اجرای این پروژه نیست و به سازمان محیط زیست امر کردند که مخالفت کنند تا محمل قانونی وجود داشته باشد.  آیا ایجاد انتظار در یک استان بدون درنظرداشت ملاحظات واقعی به صلاح ملک و مملکت است؟

ثالثا" علاوه بر غیرکارشناسی بودن یک تصمیم از سوی مراکز عالی، اصرار بر اجرای این تصمیم غیرکارشناسی با ابزار غیرکارشناسی است؛ یعنی ایجاد پالایشگاه با ابزار حکم حکومتی. این که در اجرای یک مصوبه دولتی در یک استان پای رهبری به میان کشیده شود و یک مقام بلندپایه دولتی فریاد الغیاث برای ایشان ارسال کند گناه نابخشودنی است. بعد از باید منتظر باشیم که دیگر استان ها هم مسائل بسیار خردتری را پیش بکشند.(طلب الدلیل بعد الوصول الی المدلول، قبیح)

باید همه دلسوزان استانهای شمالی از اجرای تصمیمات مخالف با محیط زیست که در دراز مدت این منطقه را از فهرست اماکن توریستی و حتی واجد زندگی حذف می‌کند، مخالفت کنند و گوهری را به قرصی نان ندهند. ما اقول فیهما الا خیرا


  • جمعه 6 آذر 1388-0:0

    عيب كسان منگر احسان خويش ديده فرو بر به گريبان خويش.....

    • دوشنبه 7 بهمن 1387-0:0

      نه تنها احداث پالایشگاه، بلکه پیچیده ترین صنایع نیز در استان های شمالی از نظر فنی و زیست محیطی مشکلی ندارد، جدای از مباحث فنی، به عنوان شاهد عینی به کشورهای اروپایی یا کشورهایی که به لحاظ محدودیت زمین، از فضاهای مصنوعی روی دریا استفاده می کنند اشاره می شود. البته استفاده از تکنولوژی های مناسب به عنوان الزام، درنظر گرفته می شود.به نظر اینجانب باید تیمی مجرب از اساتید دانشگاهی مأمور بررسی و ارایه راهکارها شوند. حتی فکر این که نمی شود را باید از سرمان بیرون کنیم،در غیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور همه ما باید سرایدار ویلاها شویم.


      ©2013 APG.ir