سه شنبه 15 بهمن 1392-23:8

گزارش شاهد عینی از بحران سفید

بحران ادامه دارد

به جلسات مسئولان در این روزها و تشکرهایی که از یکدیگر می کنند(مثلا" تشکر ويژه امروز کمال علیپور نماینده منتقد استاندار از او )کاری ندارم، ولی مردم غرب استان به ويژه روستاهای تنکابن و رامسر در تنگنا و فشار و استرس به سر می برند+عکس


مازندنومه؛ امیرغلامرضایی: روز دوشنبه به اتفاق دوستان عکاسم – مصطفی کاظمی و فرهاد بابایی- برای ثبت وقایع مربوط به بحران سفید(تیتر امروز روزنامه شرق) به غرب استان رفتیم. دوشنبه را در نور و سه شنبه را در تنکابن بودیم.

آن چه من و دوستانم به عنوان شاهد عینی در شهرهای غرب مازندران  دیدیم، با برخی ادعاها و حرف ها در تضاد است. واقعیت این است که امدادرسانی بسیار کند پیش می رود و مردم زیادی به خصوص در روستاها در محاصره برف گرفتار آمده اند.

عصر امروز سه شنبه برق به تنکابن آمد و اکنون که در حال طی مسیر از این شهر به سمت شرق استان و ساری هستیم(ساعت 9:30 شب) تقریبا" برق تمام مناطق وصل است.
غیر از برق، سایر مشکلات هنوز پابرجاست و مردم برای تهیه نان و آذوقه و نیز استحمام دچار مشکل اند. بیشترین حضور را نیروهای هلال احمر دارند و در تنکابن از طریق دو انبار به مردم نان می رسانند.

صف های دریافت نان هم بسیار طولانی است و خیابان های شهر نیز هنوز برف روبی و پاکسازی نشده است؛ حتی کوچه ورودی هلال احمر تنکابن نیز قابل رفت وآمد نیست و ما با زنجیرچرخ داخل کوچه رفتیم!

شیوه کمک رسانی(البته کمک رسانی در حد نان مصرفی و مایحتاج اولیه ) هم خیلی صحیح و اخلاقی نیست؛ مثلا"  امدادگران در برخی مناطق، به خاطر بسته بودن راه، بسته های نان را داخل کوچه می اندازند تا مردم خودشان آن را بردارند!

همان طور که گفتم امدادرسانی به مردم دو شهر تنکابن و رامسر که بیشترین بارش برف را داشته، بسیار کند پیش می رود و غروب که ما در حال برگشت بودیم، هوا دوباره داشت برف می بارید!

از مشاهدات دیگر ما ریزش سقف های منازل و مغازه ها در بازار تنکابن بود. برف های روی سقف یخ زده اند و سنگینی می کنند و همین باعث ریزش شده است.

دوشنبه که در شهرستان نور  بودیم به جلسه مدیریت بحران رفتیم و هر مسئولی گزارش کار و آمار ارایه داد و تمام! کلا" بیشتر از آن که کاری انجام شود، گزارش کار و آمار ارایه می شود و مشکلات مردم هم چنان پابرجاست.

به زودی عکس های این بازدید دو روزه را در دسترس قرار می دهیم، اما نکته مهم آن است که با وجود هشدار هواشناسی اقدامی صورت نگرفت و حالا هم که استانداری مازندران و سه وزارتخانه بسیج شده اند، کمک رسانی و حل بحران لاک پشتی پیش می رود.

به جلسات مسئولان در این روزها و تشکرهایی که از یکدیگر می کنند(مثلا" تشکر ويژه امروز کمال علیپور نماینده منتقد استاندار از او )کاری ندارم، ولی مردم غرب استان به ويژه روستاهای تنکابن و رامسر در تنگنا و فشار و استرس به سر می برند.

از پیامک هایی که مردم غرب استان به ويژه تنکابن و نوشهر و رامسر به رادیو مازندران می زنند می شود فهمید که بحران هنوز ادامه دارد. عده ای می گفتند تنها رسانه ای که این چند روز بی برقی به آن دسترسی داشته اند، رادیو بوده است و داد می زدند که زودتر به دادمان برسید.

تکمیلی: مطلب را که تلفنی رساندم و در مازندنومه منتشر شد، در راه برگشت از تنکابن، حدود ساعت 12 شب سه شنبه به سی سنگان رسیدیم که به علت سر بودن جاده و عدم نمک پاشی، یک کامیون حامل مرغ چپ کرد و الان  ساعتی است که در سرمای نیمه شب در ترافیک مانده ایم و ترافیک زیادی هم به خاطر مسدود شدن جاده ایجاد شده است! پس لرزه های برف و بحران سفید به ما هم رسید!

* عکس های برف تنکابن از: محمد ایلخانی

*عکس های پاکسازی معابر و خیابان های نوشهر از: سپیده پور شعبان

* عکس های جلسه مدیریت بحران نوشهر از: محمد حسین ملایی کندلوسی

تنکابن

 

نوشهر

* مطالب مرتبط:

ما بی انصاف ها

در غرب مازندران چه خبر است؟