تعداد بازدید: 8113

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 14 بهمن 1392-22:14

زیبای وحشی!/برفی که بحران ایجاد کرد

در غرب مازندران چه خبر است؟

مدیریت بحران شهرهای غرب استان با حضور مستقیم استاندار در شرایط کنونی امر مثبتی است، ولی انتظار از دولت تدبیر وامید آن است که قبل از وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و برف و توفان، تدابیری اتخاذ کند که مردم در تنگنا و سختی و بحران قرار نگیرند+عکس


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، یادداشت مهمان، محمدصفر لفوتی: بارش شدید برف از اولین لحظات بامداد روز شنبه دوازدهم بهمن ماه جاری در شهرها و روستاهای 18 استان کشور آغاز شد که مشکلاتی را هم در برداشت، به ويژه در غرب استان مازندران.

سازمان هواشناسی کشور یک هفته قبل ، کاهش شدید دمای هوا و بارش سنگین برف را در این مناطق پیش بینی کرده بود، ولی متاسفانه مسوولان محترم نهادها و اداراتی همچون استانداری، فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و نیز آتش نشانی و هلال احمر پیش بینی های لازم را نداشته و آماده مدیریت این بحران طبیعی نبودند.

 همین ناآمادگی موجب شد تا با قطعی مداوم آب و برق و نیز افت فشار گاز شهری، زندگی عموم مردم و شهروندان در شهرهای غرب مازندران به ويژه چالوس، تنکابن، رامسر ، عباس آباد و محمودآباد مختل شود.

به دلیل برودت شدید هوا و نبود گاز، مدارس برای سومین روز پیاپی در تمام مقاطع تحصیلی به تعطیلی کشیده و امروز گاز بسیاری از ادارات استان قطع شد. این در حالیست که برخی از  کارخانه ها و نیز شهرک های صنعتی استان به دلیل نبود گاز دو روزی است که تعطیل شده اند.



بارش شدید برف و یخبندان با ایجاد خسارت به شبکه عرضه خدمات عمومی از جمله برق و گاز در غرب مازندران، زندگی عادی مردم این منطقه را دچار مشکل کرده و با طولانی شدن مدت زمان ترمیم خطوط برق و گاز، در این هوای بسیار سرد، شرایط را به ویژه برای شهروندانی که برای گرم کردن محیط زندگی ، تنها از شوفاژ و یا بخاری های متصل به گاز شهری استفاده می کنند، دشوار کرده است.



قطعی آب و برق و گاز هم چنین باعث تعطیلی نانوایی ها و برخی از جایگاه های بنزین و سی ان جی و فروشگاه های عرضه مواد غذایی در غرب مازندران شده و متاسفانه استانداری و فرمانداری ها که باید از یک هفته قبل با تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و صدور اطلاعیه، آمادگی تمامی عرضه کنندگان خدمات عمومی را بررسی کرده، همه آنها را در حالت آماده باش قرار می دادند، وظیفه خود را به درستی انجام ندادند و مثلا" تازه قرار است از امروز بیست نانوایی دارای سیستم دوگانه سوز در چالوس شروع به پخت نان کنند؛ یعنی دو روز بعد از شروع این رخداد!



وقتی با یکی از این نانوایان گفتگومی کردم، می گفت: با کدام آب و برق و گاز باید پخت کنم؟ برفرض دوگانه سوز بودن نانوایی هم اگر از سوخت نفت گاز(گازوئیل) استفاده کنم، بازهم نیازمند آب برای عملیات خمیرگیری هستم که قطع است!



از طرفی برف روبی و پاک‌سازی معابر و نمک پاشی خیابان ها ، بسیار دیر آغاز شد و الان که این گزارش را می نویسم، هنوز بخش عمده ای از خیابان های شهر محل سکونتم –چالوس-مسدود است، حال دیگر کوچه پس کوچه ها و روستاها بماند!

به دلیل گیر کردن خودروهای بسیاری در برف، سازمان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی و همین طور موسسات اتومبیل کرایه و آژانس های کرایه ای هم کار خود را تعطیل کرده اند و آن دسته که دارای خودروی شخصی نیستند یا نمی توانند با خودرو تردد کنند، جهت تهیه مایحتاج زندگی با پای پیاده در معابر پربرف و لغزنده و یخ زده شهر عبور و مرور می کنند که در این میان برخی بارها لیز خورده و بر زمین افتاده اند!( بنده نیز با دوبار افتادن، الان با کوفتگی شدید و درد ضرب دیدگی بدنم مواجه هستم!)



علاوه بر همه اینها بارش سنگین برف سبب فرو ریختن سقف برخی از منازل مسکونی شهری و روستایی در غرب مازندران نیز شده است و کشاورزان و باغداران مرکبات هم با چشمانی اشکبار به محصولات خود نگاه می کنند.

چندین خودرو نیز با افتادن درخت بر روی آنها خسارت های فراوانی دیده اند که کارشناسان بیمه اعلام کرده تا دو یا سه روز تعطیلی کامل است و بعد از آن برای کارشناسی و بازدید حضور پیدا خواهند کرد!



در چالوس ساکنان روستاهایی همچون سینوا و سینواچشمه که به صورت کامل دراین ایام از قطعی آب و برق و گاز برخوردار بوده اند، در بدترین و سخت ترین وضعیت زندگی قرار دارند که مسدود بودن راه عبور و مرور آنها نیز مشکل را وخیم تر نموده است.

یکی از مسافران که همراه با خانواده اش در روز شنبه 12 بهمن ماه جاری از جاده کندوان  وارد چالوس شد، می گوید: در طول مسیر با وجود برف و یخبندان و بستن زنجیر چرخ، هیچ مشکلی نداشته ولی درست از مرزن آباد تا چالوس در مسیر آزاد راه، چون هیچگونه تدبیری از سوی مسوولان راهداری انجام نشده بوده سخت ترین رانندگی را داشته است!



سایت استانداری مازندران خبر داده که استاندار در تمام ساعات 2 روز گذشته در شهرهای غرب استان در کنار مردم و نیروهای امدادی و خدمات رسان حضور داشته و شخصاً رفع مشکلات ناشی از بارش شدید برف را مدیریت می کند.

 گفته شده با تهیه ژنراتورهای برق، برخی نانوایی های شهرهای غرب مازندران کار خود را آغاز کرده اند و 24 ساعته درحال پخت نان هستند. استاندار مازندران هم به همراه جمعی از مدیران استان، شب گذشته را در کنار سایر مردم و امدادگران، در مصلای تنکابن به صبح رساند.

جلسه مدیریت بحران در چالوس/عکس از: محمد حسین ملایی کندلوسی

ريیس جمهوری هم با صدور دستوری به وزیران کشور، نیرو و راه از آنان خواست تا در اسرع وقت پیگیری های لازم در راستای بهبود شرایط مردم و تسریع در روند کمک رسانی به روستاهای دور افتاده را انجام دهند تا مردم در شرایط سخت ناشی از سرما دچار کمترین مشکل شوند.

مدیریت بحران شهرهای غرب استان با حضور مستقیم استاندار در شرایط کنونی امر مثبتی است، ولی انتظار از دولت تدبیر وامید آن است که قبل از وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و برف و توفان، تدابیری اتخاذ کند که مردم در تنگنا و سختی و بحران قرار نگیرند.

مدیریت قبل از آغاز بحران بسیار سهل تر از مدیریت در حین و بعد از بحران است. امروز از برنامه عصرگاهی رادیو مازندران پیامکی را مجری برنامه از شنونده ای از غرب استان خواند که نوشته بود: «مسئولان همه این جا جمع هستند، جلسه می گذارند، حرف می زنند، اما چه فایده! ما هم چنان دچار مشکلیم و برق و آب و گاز و نان نداریم. به ما کمک کنید.»

 


  • پنجشنبه 23 بهمن 1393-0:27

    سلامبه نظرتون بابل هم برف میاد

    • پنجشنبه 17 بهمن 1392-11:29

      ما در زيراب چندروز است كه آب نداريم! زير آب و بي آبي عجيب نيست؟ نكند زيراب از توابع رامسر و تنكابن است؟ برف آمده در تنكابن اينجا چرا آب قطع است؟ شايد هم مربوط به اثر پروانه اي باشد! حالا سوال بزرگتر اين است اگر برف تنكابن در زيراب و سوادكوه آمده بود چه مي شد

      • چهارشنبه 16 بهمن 1392-21:18

        میخواهم چند نکته را به اطلاع آقای منتقد معتدل برسانم .اولا صرف حضور بالاترین مقام اجرایی کشورآنهم در نظام سلسله مراتبی چندان معنادار نیست در واقع اسناندارفرماندار و حتی بخشدارنماینده دولت می باشد حال اگر این رجال کارآمد نیستند مساله چیز دیگری است !استاندار و فرماندار و بخشدار باید با استافاده از امکانات استان و کشوراز عهده حل مسایل حوزه استحفاطی خود بر اید درثانی بایدبه مسئولان محلی مان اعتماد کنیم چون آنها بهتر و کاملترمنطقه را می شناسند.اینکه فرمودید:استاندارسن شان بالاست قرار نیست استاندار برامان برف پارو کند که این کار حتما نیاز به قدرت جوانی است عمده این آقایان چه ریئس جمهور قبلی و چه مسئولان فعلی انتظار آن است که با قدرت تفکر ومدیریتی بتوانندبرنامه ریزی کنند تامشکلات کشورکم و کمتر شودبنابراین نوشته های آقای منتقدمعتدل علی رغم دلبستگی شدید ایشان به مدیریت آقای احمدی نژادچندان منطقی وخیلی هم متعادل نیست.

        • احمدصفری - چالوسپاسخ به این دیدگاه 2 1
          چهارشنبه 16 بهمن 1392-0:16

          به به ! آقای صادقی ازاینکه از قلم آقای لفوتی استفاده کردید در شوک هستم و خیلی هم خوشحال ، ورود و حضور مجدد ایشان به دنیای مطبوعات کشور و استان و سایت خبری معروف مازندران را تبریک و به فال نیک می گیرم امیدوارم همچون گذشته بازهم شاهد تجزیه و تحلیل های پرمغز ایشان در نشریات استان و کشور باشیم

          • سه شنبه 15 بهمن 1392-23:57

            ببخشید من دوست ندارم به جای صحبت در مورد مطالب منتشرشده ، موضوع کامنت هایمان نویسنده آنها شود ولی احساسم براین بود که باید این توضیح را دراینجا بنویسم .از مسوولین مازندنومه عذرخواهی می کنم
            همشهری عزیزمان «چالوسی ریکا» فکر کنم منظورشون از کامنت : «استادلفوتی!!!!؟» این بود که چرا ایشان را در کامنتم استاد خطالب نموده ام ؟! من خودم استاد دانشگاه هستم و 57 سال ازسنم می گذرد! ولی استاد بودن فقط به سن و سال و تدریس کردن نیست،استاد فقط آن کسی نیست که در دانشگاه تدریس می کند، استادفقط آن کسی نیست که دارای مدرک تحصیلی دکتری و یا کارشناسی ارشد است! آن بی سوادی هم که در کار خود سالها تجربه دارد از نظر من در آن حرفه استاد است! و اما استاد لفوتی! ایشان جوانی شایسته و ارجمند هستند که با وجود سالها اختلاف سنی فی مابین من با ایشان ، زمانیکه همزمان با شاغل بودن در پست معاونت فروش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اداره کل غرب مازندران سردبیر یک نشریه محلی و صاحب امتیاز و مدیرمسوول یک نشریه تخصصی سراسری نیز البته در آنوقت بودند در چند محفل فرهنگی سیاسی و یک بارهم در محل کاردولتی اشان گفتگو و گفتمان و تبادل نظر بسیاری داشته ام و خیلی هم از هم صحبتی با ایشان لذت بردم و متوجه شدم این جوان برومند در بیشتر زمینه ها اطلاعات عمومی بالایی در اندازه یک کارشناس متخصص دارد!و بیشتر اقوام نزدیک ایشان هم جزو نخبگان کشور هستند و مرحوم پدربزرگشان روزگاری نماینده مازندران درمجلس شورای ملی بوده است و پدر مادرشان نیز از اهالی قلم و شعرا و صاحب نام کلارستاق آنزمان بود و این شخصیت فرهیخته ایشان هم برگرفته از همان هاست! مطمئن هستم و شک ندارم اگر به خاطر فشارها و حساسیت های موجودی که نسبت به ایشان... وجود دارد نبود مطلب بسیار پربار تری می نوشتند و به قول دوست گرامی «آغاز» لایه های پنهان را برایمان آشکارمی ساخت!بگذریم که چه نامهربانی ها و بی مهری هایی بر این جوان روزنامه نگار برجسته مازندران که در اخبار سایت ها عنوان نموده شده از پانزده سالگی در این حرفه پرخطر مشغول خدمت رسانی است رفته است!متاسفانه در کشور ما همه چیز برعکس شده! ملاک سنجش افراد مسایل قابل تاسفی است که همه می دانیم و قابل نوشتن و انتشار هم نیست و بجای اینکه از جوانان پرکار،میهن دوست،دلسوز و دارای اندیشه و تفکر ، صاحب نظر در مسایل داخلی و خارجی،اهل قلم و سخن و ناطق ،کارشناس در امور فرهنگی رسانه ای و اجتماعی استفاده بهینه کنندو در راه پیشرفت کشور آنها را به صحنه بیاورند با یک برچسب های اشتباه انها را خانه نشین می سازند و آنوقت کسانیکه هیچ از مدیریت نمی دانند بر پشت میزها می نشینند...جناب چالوسی ریکا،پیشنهاد می کنم اگر ایشان را میشناسید بیشتر برای شناختشان زحمت بکشید و سنجش تان ظاهر و حرف و حدیث های تمام نشدنی بعضی مردمان بی خردنباشد و اگر هم نمی شناسید سعی کنید با وی آشنا گردید به والله جوانان ایران زمین بسیار بسیار مستعد تر از آن چیزی هستند که می بینیم و میدانیم فقط باید به انها فرصت داده شود و به بازی گرفته شوند وگرنه ایشان و امثال مانند او را در آنور خیلی بیشتر تحویل می گیرند و میدانم و شنیده ام که حاضر به پشت کردن به وطنشان نیستند حتی اگر ندانسته و از روی کم مهری سیلی ای به گوششان زده می شود بازهم درهمین خاک باقی مانده اند و با تمام سختی های موجود ساخته اند،قدر انها را بیشتر بدانیم! از نظر من تمام انسان ها یی که سالها در یک حرفه مشفول فعالیت می باشند در آن استادهستند حال دیگر اهالی قلم و اندیشه و روزنامه نگاران و خبرنگاران از بس با مسایل مختلف سر و کار دارند به تعبیری شبیه آن پزشک عمومی ای شده اند که تمام امراض را شناسایی می کنند اینهانیز کارشناسان عمومی هستند که در تمام زمینه ها صاحب نظرند!موفق باشید

            • چالوسی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 5
              سه شنبه 15 بهمن 1392-21:14

              استاد لفوتی !!!!؟

              • منتقد معتدلپاسخ به این دیدگاه 9 1
                سه شنبه 15 بهمن 1392-18:41

                با سلام خدمت خوانندگان محترم سایت و ضمن تشکر از مدیریت محترم سایت بجهت برخورد یکسان درخصوص استفاده از کامنت ها.
                همانطور که همه می دانیم سال 86 گاز برخی از نقاط مازندران قطع شده بود. سر و صدای زیادی بلند شد. همین دوستانی که امروز مسئولیت دارند با مصاحبه های آتشین و نامه نگاری هایی بعضاً غیرمنصفانه دولت و شخص رئیس جمهور - احمدی نژاد - را مقصر قلمداد کرده و همه مشکلات را به گردن ایشان انداختند. رونامه های اصلاح طلبی که در این ایام مدافع دولت هستند با تند ترین نوشته ها خدمات آن روز دولت را زیر سوال بردند. گویی هیچ کاری صورت نگرفته و دولتی ها از وضع پیش آمده خوشحالند. 6 سال از آن اتفاق گذشت. از حدود یک هفته قبل هواشناسی درخصوص این پیشامد هشدار داده بود. یک هفته زمان زیادی برای پیش بینی برخی تجهیزات و امکانات برای مقابله با برف و سرما بود. می شد دولت و مشخصاً استانداری انبارهای موقت نان، آب آشامیدنی، مواد غذایی کنسروی و ... را در شهرها و بالاخص روستاها پیش بینی و مواد غذایی مرقوم را در آنها ذخیره می کرد و با تهیه تانکر و ذخیره سازی نفت در روستاها مشکل سیستم های گرمایشی را به نحو صحیح مدیریت کند. به حدی در استان ضعیف هستیم که ماشین آلات مورد نیاز از طریق شهرداری تهران برای این مناطق ارسال شد. یادمان هست در سال 86 آقای احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور شخصاً در استان حاضر شدند و ضمن بررسی موضوع با تمهیداتی مشکلات پیش آمده را مدیرت و رفع نمودند. لااقل آب بطری 10000 هزار تومان نبود. نفت هم بین مردم به سرعت توزیع شد. و البته امکانات دیگر. حال چی؟ آقایان دولت به خود زحمت نمی دهند تا از پایتخت خارج شوند. مدیریت را به استاندار سپردند در حالی که ایشان به جهت سن و سال بالا توان و کارآیی یک نیروی جوان تر را ندارد. بماند که علاقه ایشان بیشتر در جهت کارهای سیاسی است تا کارهای اجرایی. در سال 86 آقای ولی رعیت نماینده قائم شهر نامه پنج صفحه ای را به احمدی نژاد نوشتند و در آن نامه - که روزنامه های اصلاح طلب نیز آن را منتشر کردند - رئیس جمهور را با تندترین و نامناسب ترین الفاظ به باد انتقاد گرفتند. حالا این دوستان کجا هستند؟ آیا مشکلات مردم منطقه را نمی بینند؟ آیا بهتر نبود بجای سپردن کار به استاندار، شخص رئیس جمهور (همانند سال 86) و یا معاون اول ایشان در استان حاضر و از نزدیک شرایط را مدیریت می کردند؟ چون تنها کهولت سن استاندار محترم مطرح نیست. اینجا نکته مهم تصمیم گیری در محل و احیاناً تقاضا از استان های همجوار برای کمک و مساعدت است. اگر رئیس جمهور و معاون اول محل را از نزدیک می دیدند و سپس در استانداری مستقر می شدند، می توانستند کمبودها را از استان های دیگر خصوصاً تهران تهیه کنند. آنوقت دیگر بحث خواهش و تقاضا نبود بلکه رئیس جمهور و معاون اول از موضع بالاتر بصورت دستوری عمل می کردند و کسی هم توان ناز کردن نداشت و در سریع ترین زمان ممکن دستورات انجام می شد. ضعف زیرساخت ها بماند و صحبتی از آن به میان نیاید بهتر است. چون همه چیز بوضوح روشن است. هنوز هم دیر نشده. مسئولین استانی از رئیس دولت یا معاون اول ایشان دعوت کنند تا در محل حاضر شوند. کار با پیغام و دستورات تلفنی به سرانجام مطلوبی نخواهد رسید. استاندار در گزارش تلفنی خود به مردم در خبر 14 دیروز - 92/11/14 - طوری صحبت کردند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم با ساختن آدم برفی برای فرزندانشان، مشغول برف بازی هستند. البته بنظر می رسد ایشان آرزوهایشان را عنوان کردند. از قدیم گفتند آرزو بر، ببخشید اشتباه شد؛ آرزو بر جوانان عیب نیست. اشتباه گفتم. بهرحال امیدواریم مردم عزیز ما در سراسر کشور با کم کردن مصرف روزانه گاز منازل خود فرصت استفاده از این موهبت الهی را برای همه فراهم نمایند و همچنین اینبار این اتفاق درسی برای مسئولین ارشد اجرایی کشور شود تا با تلاش بیشتر و بهینه کردن زیرساخت ها، کاری کنند تا رحمت خداوند به واقع رحمت باشد و موجبات عذاب آنها نشود. ان شاء الله

                • سه شنبه 15 بهمن 1392-14:50

                  از مازند نومه و استادلفوتی بابت گزارش کاملشون ممنونم ،متاسفانه حق با ایشان است ما با گوشی موبایل و نرم افزارهای ساده هواشناسی می دونستیم که قراراست برف سنگینی بارش کند انوقت چطور است که مسوولین می گویند ما غافلگیرشدیم؟یکی می گفت در 50سال اخیر بی سابقه بود دیگذی گفت در 30 سال اخیر سابقه نداشت ،همه اش دروغ است! برف سال 1342 چندین کشته داد،برف 1374 بیش از یک هفته اب و برق نداشتیم و درصف نفت و کپسول گازبودیم و وضعیت بسیاربسیار وخیم تر از شش سال پیش 1386 و امسال بود ،انوقت چگونه می گویند سابقه نداشت و غافلگیرشده ایم ! به قول استادلفوتی مگر هواشناسی اعلام نکرده بود؟مدیریت بحران درطول سال استحرات میکندبرای ای نوقت ها کارکنند نه اینکه فقط الکی گزارش دهند...

                  • سه شنبه 15 بهمن 1392-12:19

                    مازندران از همون اول جز استان های بدبخت ایران بود و هست
                    این مشکلات هم باید ریشه ای حل بشه! نه این که هر بار شاخ و برگ هاش رو هرس کنن!
                    تا وقتی که آتش نشانی به کسی کاری نداره و هروقت و هر جا که دلش خواست میره و شهردار ها و شورا شهرها ساز خودشون رو میزنن و سرشون رو از پنجره اتاقشون بیرون نمیارن و فرماندار ها هم از منطقه در میرن ، استاندار خوبه که، وزیر هم بیاد، کاری نمی تونن بکنن!!

                    مازندران همیشه از ریشه مشکل داشت و تا وقتی که مسولین پایین دست نخوان رنگ و بوی انسانیت رو به خودشون ببینن، همین آش هست و همین کاسه!
                    از دست کسی هم کاری بر نمیاد!! حتی رئیس جمهور . . .

                    • حسن امیریپاسخ به این دیدگاه 3 3
                      سه شنبه 15 بهمن 1392-9:41

                      این نشست و جلسه رو بیخیال به داد مردم برسید

                      • سه شنبه 15 بهمن 1392-9:26

                        در همه جای دنیا وقتی برف می بارد باعث شادی مردم می شود و امکانات برای گردشگری و جشنواره برف فراهم است . در کشور ما و در استان ما به علت انحرافات مدیران و ناتوانی مدیران در درک مسئله و عدم ارزیابی درست از امکانات موجود و توان این امکانات در مخاطرات بیش از حد ظرفیت ، باعث می شود که مردم متضرر شوند و غم و اندوه زندگی مردم را فرا گیرد. بیشترین مشکلات در این گزارش ها در لایه های زیرین خبری پنهان مانده که جای طرح آن در کامنت نیست .

                        • سه شنبه 15 بهمن 1392-6:9

                          "مديريت بحران ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﻏﺮﺏ استان ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ در شرايط ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺍﻣﺮ ﻣﺜﺒﺘﯽ است"!!!!!!!!!!!!!! واقعا جک باحالى بود! اينجاشو به شوخى گفتى ديگه همشهرى؟! آخه مگه صرفا اومدن استاندار يا هر مسئول ديگه اى چه فايده اى داشته يا داره ؟! اصلا صرف به کار بردن عبارت "مديريت بحران" بر اين افتضاحى که مسئولين استان تو غرب استان به بار آوردن واقعا مسخره هست. تازه اين وضع چالوسه که به عينه مى بينم چقدر افتضاحه. تنكابن و رامسر ميگن وضعشون وخيمتره.


                          ©2013 APG.ir