پنجشنبه 1 اسفند 1392-19:36

شب سوادکوه(2)

گزارش+عکس مازندنومه از سومین همایش سوادکوهی های مقیم تهران/ (تالار وزارت کشور، 30 بهمن 1392)+گفت وگوهای مازندنومه با دو نماینده سوادکوه در مجلس


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: شامگاه چهارشنبه 30 بهمن تالار وزارت کشور حضور 3500 نفر از سوادکوهی های مقیم تهران را که البته بین آن ها سوادکوهی های ساکن استان و نیز مازندرانی های سایر مناطق استان نیز مشاهده می شدند، شاهد بود.

در بیرون از تالار چند غرفه برای پذیرایی سنتی از مهمانان فراهم شده بود؛ پخت نان، آش و باقلای محلی، انواع شیرینی ها و لبنیات سنتی و خانگی، چای ذغالی و ...از جمله خوردنی هایی بود که با استقبال مردم مواجه شد.


در سالن ورودی نیز غرفه های فروش کتاب های مازندرانی، آلبوم موسیقی های مازندرانی، تقویم تبری و صنایع دستی برپا شده بود.


غرفه اطلاع رسانی همایش نیز در اختیار تیم مازندنومه بود.


برنامه از حدود ساعت 18 با اجرای گروه آیینی زندگی سوادکوه آغاز شد و پس از آن چند برنامه موسیقی و نمایش و مسابقه به اجرا در آمد.

در بخشی از همایش نیز تعدادی از فرهیختگان سوادکوهی، یکی از خانواده های شهید سوادکوهی و خانواده دختر سوادکوهی که 6 عضو او به بیماران اهدا شد، تجلیل شدند.

از جمله هنرمندان و گروه های هنری که در همایش سوم سوادکوهی ها برنامه اجرا کردند، به این قرار است: گروه موسیقی شواش به خوانندگی محمد ابراهیم عالمی، اجرای قطعه مازندران لیلا خانم توسط فاضل جمشیدی، نمایش طنز برهان درو توسط لطف الله سیفی، اجرای چند قطعه اوازی و پاپ به وسیله صالح شمس، اجرای موسیقی و رقص مازندرانی توسط گروه آیینی زندگی سوادکوه و شعرخوانی توسط کیوس گوران، اجرای شعر طنز مازندرانی سروده احسان پیربرناش -طنز نویس مطرح  کشور که اهل سوادکوه است و....

یکی از ويژگی های این همایش، نداشتن سخنران بود.

 تعدادی از مسئولان و نماینده های مجلس نیز در سالن حضور داشتند؛ از جمله، سیدهادی حسینی، کمال علیپور، عبدالوحید فیاضی، علی اصغر یوسف نژاد، شیخ محمود نظری، بهمن نوری، محمدرضا منصوریان(فرماندار سوادکوه شمالی)،عباسعلی رضایی (مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران مازندران که به عنوان برادر سه شهید مورد تجلیل قرار گرفت)و...


نقطه اوج همایش اجرای موسیقی پاپ به وسیله ایمان فلاح بود که درانتهای مراسم حاضران را به هیجان و تشویق وادار کرد.



* به دنبال اقوام‌پرستی نیستیم

کمال علیپور در حاشیه برگزاری سومین همایش سوادکوهی‌های مقیم تهران، اظهار داشت: خوشحال هستم که امشب در این همایش شرکت کردم و از برگزارکنندگان همایش، تشکر می‌کنم.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و جویبار با اشاره به اینکه برگزاری این همایش‌ها چند حسن دارد و دیدارها تازه می‌شود و دید و بازدید می‌تواند مشکلات را رفع و دل‌ها را به هم نزدیک کند، تصریح کرد: حسن دیگر این همایش ایجاد شادابی است و کشور ما نیاز به شادابی دارد و فرهنگ مازندران از فرهنگ و روحیه شاد برخوردار است.

وی ادامه داد: اما آنچه که ممکن است آسیب باشد این است که نکند دنبال اقوام‌گرایی باشیم .



علیپور با بیان اینکه در ایران اسلامی یکپارچه، به دنبال اقوام‌پرستی نیستیم، افزود: باید توجه کنیم کشورهایی که چند پارچه شدند به دلیل دعواهای قبیله‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اقوام برتر نیستیم بلکه مازندرانی‌ها به همدیگر عشق دارند و با همه کشور مهربان هستند، یادآور شد: قوم‌گرایی را باید در نطفه خفه کنیم و در ایران یک‌پارچه این مسئله مفهومی ندارد.

 علیپور ادامه داد: اما اقوام، گویش‌ها زبان‌ها و ... باید زنده باشند و به نسل‌های بعدی انتقال یابند.



وی تصریح کرد: یکی از گلایه‌های ما از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران این است  که در استان وسیع و پهناور مازندران، سینما و فرهنگسرای در شان مردم نداریم و در نطق هم به وزیر ارشاد اعلام کردم و در بودجه امسال لحاظ شد تا بتوانیم از جدول متفرقه، بودجه‌ای برای ایجاد نشاط در استان داشته باشیم.



علیپور با بیان اینکه هنرمندان مازندران در ردیف هنرمندان برتر کشور قرار دارند، یادآور شد: اگر به هنرمندان توجه نکنیم برای فرهنگ  هنر ما مشکلاتی به وجود می‌آید و اینها نگرانی‌های ما است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه انتخابیه من 600هزار جمعیت دارد اما فرهنگسرا و سینما نداریم و پیگیر هستیم جو شادی و نشاط در استان ایجاد شود



*مسلمان نباید غمگین باشد

سید هادی حسینی در حاشیه سومین همایش سوادکوهی‌های مقیم تهران در گفت و گو با ما اظهار داشت: اجرای برنامه‌های این چنینی ممکن است در استان صفا نداشته باشد، ولی اینجا پایتخت کشور است و مردم زیادی از سوادکوه در اینجا ساکن هستند و هر قوم دیگری هم ممکن است اینجا زندگی کنند و به خاطر شرایط زندگی و مشکلات و بزرگی شهر، نتوانند سال به سال همدیگر را ببینند و برگزاری جشن‌های این چنینی می‌تواند ارتباط بین مردم را قوی‌تر کند و مردم از دلتنگی دربیایند.

وی با بیان اینکه این برنامه با استقبال مردم سوادکوه مواجه شده است، گفت: هم سوادکوهی‌های مقیم تهران و هم ساکن در سوادکوه بنابر علاقه در این برنامه حضور یافته‌اند و از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه تشکر می‌کنیم.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و جویبار ادامه داد: از مواردی که اسلام تاکید دارد این است که مسلمان نباید غمگین باشد و باید چهره باز و روی گشاده داشته باشد و روی گشاده یعنی روی شاد که با استفاده از ترانه های آیینی، سرودهای محلی و آهنگ‌های خوب  قابل دسترس قابل انجام است.



وی با بیان اینکه از وظایف دولت و گروه‌های اجتماعی و فرهنگی، ایجاد شرایط شاد برای مردم است تا غم و گرفتاری را فراموش کنند و زندگی سالمی داشته باشند، خاطرنشان کرد: از نشانه‌های زندگی سالم، شاد بودن است.

حسینی با اشاره به اینکه به برگزاری برنامه‌های شاد در استان به کمک ارشاد و میراث فرهنگی کمک کنیم، افزود: از آقای بزرگ‌نیا در مسئولیت مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران تقاضا داریم به این موضوع بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در این مراسم با یادآوری شرایط گذشته و زنده کردن آهنگ‌های آیینی و سرودهای محلی در استان از فضای شاد استفاده کنند.

*مطالب مرتبط

شب سوادکوه(1)

رایحه سوادکوه در تهران می پیچد

تهران، سوادکوه ندارد

متخصصان 4 ساعت از سوادکوه گفتند

سومین همایش سوادکوهی ها: جذاب تر و با کیفیت تر

سومین همایش سوادکوهی های مقیم تهران

مسئولان استان وارد گود شوند

سوادکوه تتی ره جهاز هاکرده-1

سوادکوه تتی ره جهاز هاکرده-