سه شنبه 16 ارديبهشت 1393-17:48

پیشنهادی برای حفاظت گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض

طرحی برای امروز

تردیدی نیست که سرمایه گذاری روی چنین برنامه‏ ای بسیار کم هزینه‏ تر و موثرتر از استخدام نیروهای انسانی نگهبان طبیعت خواهد بود.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، علی مراد خرمی(کارن تبری): چندی پیش دوست شاعرم، سید محمد هاشمی، یک نامه خیالی زیبا را با عنوان « تفنگت را زمین بگذار» از زبان یک قوچ، در سایت وزین «مازندنومه» منتشر کرد.

در بخش دیدگاه‏ ها برایش نوشتم: «وقتی بچه بودم، ترانه ای لری شنیدم که تفنگ را از کشتن آهو باز می داشت. «تفنگ حیفه که آهو بکشی، آهو قشنگه/ تفنگ حیفه بکشی، کوک کوهی رنگارنگه/ تفنگ بزه وه او دزد فراری... »

این ترانه در مهرورزی من با طبیعت، تاثیر فراوان داشت. شاید آن چوپان مسلح لر که باوجود از دست دادن تعدادی از گوسفندانش به پلنگ زیبا که به اقتضای طبیعت خود رفتار می کرد، شلیک نکرد، تحت تاثیر همین ترانه قرار گرفته بود.

شاید کوتاهی از ما هنرمندان است که به جد دست به کار نشدیم. اگر ماهم چنین ترانه هایی می ساختیم، شاید پلنگ نگون بخت تنکابن به آن مصیبت دچار نمی شد و فرهنگ چند هزارساله تبری ها شرمنده آفرینش نمی شد.»

به عنوان یک کارشناس فرهنگی و پژوهشگر فرهنگ مردم، به ذهنم رسید که به منظور نهادینه کردن فرهنگ بهداشت و حفاظت از محیط زیست و منابع سرشار و ارزشمند منابع طبیعی، همچنین جلوگیری از شکار بی‏ رویه گونه‏ های جانوری در خطر انقراض، اجرای طرحی موثر را به مدیر کل محترم اداره حفاظت محیط زیست پیشنهاد کنم.

جامعه درگیر طرح: کل جامعه هنرمندان و جامعه کودکان و نوجوانان

تامین هزینه طرح: گرفتن پشتیبان مالی(اسپانسر) و کمک‏ های استانداری و همکاری ادارات و سازمان‏ های درگیر، گروه‏ ها و انجمن‏ های مردم‏ن هاد مربوط و افراد خیر علاقه ‏مند و البته پشتیبانی رسانه‏ ها

شیوه اجرا 1- از آن رو که وجود باصفای کودکان آمادگی بیشتری برای نقش پذیری دارد، با همکاری آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهد کودک‏ های وابسته به بهزیستی، فرهنگ حفاظت و لزوم احترام به محیط زیست را از راه طرح و اجرای فعالیت‏ های گوناگون فرهنگی، ادبی و هنری مانند قصه ‏گویی شعر و قصه نویسی، نقاشی و خوشنویسی، ساخت پویانمایی(انیمیشن) و فیلم و برگزاری نمایشگاه‏ های مشترک در وجود این آینده سازان نهادینه می‏ توان کرد.

2- با توجه به تاثیر فوق العاده‏ ای که آثار هنری از جمله شعر و موسیقی در برانگیختن خرد و عاطفه آدمی دارند، اداره یاد شده با انتشار یک فراخوان با کمک رسانه ‏ها، به ویژه سازمان صدا و سیما از هنرمندان بخواهد به آفرینش آثار هنری ، با موضوع لزوم حفاظت از محیط زیست و حمایت از حیوانات، به عنوان آفریدگان زیبای خدای مهربان و نشانه مهرورزی هستی با نوع بشر بپردازند. و این آثار با حمایت این سازمان و صدا و سیمای استان در دسترس مردم قرار گیرد. روشن است که تولید و پخش ترانه ‏ها‏یی با این موضوع، به زبان‏ های فارسی و تبری از رسانه ‏هایی مانند صدا و سیما تاثیر شگفت انگیزی در این فرهنگ‏سازی خواهد داشت.

منافع و ویژگی‏ های طرح 1- تردیدی نیست که سرمایه گذاری روی چنین برنامه‏ ای بسیار کم هزینه‏ تر و موثرتر از استخدام نیروهای انسانی نگهبان طبیعت خواهد بود.

2- از آن رو که با اجرای چنین برنامه‏ هایی فرهنگ احترام به محیط زیست در وجود تک تک افراد جامعه نهادینه خواهد شد، تاثیر و کارکرد آن درازمدت، بلکه ابدی خواهد بود.

3- اجرای این طرح، خواه ناخواه ، ادارات و سازمان هایی نظیر ارشاد اسلامی، حوزه هنری، بهداشت، میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان صدا و سیما، اداره منابع طبیعی، رسانه ها ، گروه‏ های مردم‏ نهاد و فعالان علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و ... را درگیر و ذهن بخش گسترده‏ای از جامعه را به خود مشغول خواهد کرد. در نتیجه شور و اشتیاق فراوانی در جامعه به ویژه هنرمندان بر انگیخته، به نشاط و بهداشت و سلامت جسمی و روانی جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

نکته: چنانچه گستردگی جامعه درگیر، اجرای طرح را با مشکل مواجه می‏ کند، می تواند تنها در حوزه تاثیرگذار شعر و موسیقی محدود شود. ضمنا خوب است که مسوولان نیز با توجه به ظرفیت‏ های فراوان طبیعت و بهره برداری سالم و بهینه از این سرمایه‏ های هنگفت طبیعی مانند اشتغالزایی درست و مبتکرانه از راه‏ هایی نظیر گسترش خردمندانه صنعت گردشگری، کاری کنند که سود مادی و معنوی حفاظت بهینه از منابع طبیعی به مردم باز گردد تا سود و زیان کنش‏ های مردم برایشان قابل لمس باشد.

*مطلب مرتبط

تفنگت را زمین بگذار