شنبه 18 بهمن 1393-0:25

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران:

ميانگين سرانه مطالعه 3 تا 70 دقيقه است

گزارش روز پنجم نمایشگاه کتاب/باقری: نخستين جشنواره خيران كتابخانه ساز  16 ارديبهشت ماه سال آينده در ساري برگزار می شود/بايد بن ها را به جاي اينكه بين مسئولان توزيع كنيم بين مردم توزيع كنيم/رمضانی: امور وقفي مي تواند در حوزه كتاب تاثيرگذار باشد./مهدوی: سهم نمايشگاه کتاب در رسانه ملي تنها 10 دقيقه بوده است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: پنجمين روز از نمايشگاه بين المللي كتاب مازندران با استقبال به نسبت خوب مردم روبرو شد.

جمعيت نسبت به روزهاي قبل بيشتر و در مجموع غرفه ها شلوغ تر شد و ناشران نيز راضي بودند. امروز همچنين تعداد خبرنگاران نيز بيشتر بود.

عبدالحسين باقري-سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران- در گفتگو با مازندنومه با بيان اينكه در اين حال و هواي زمستاني جمع كردن مردم نيازمند عزم استاني است، افزود: هم ناشران خوبي در غرفه ها حضور دارند و هم كيفيت كتاب ها بالا است.

وي گفت: مسايل ديني و اجتماعي در نمايشگاه بسيار پررنگ است و منابع مربوط به حوزه كودكان نيز آثار به روز و فاخري است، اما چيزي كه حق مردم مازندران است، داشتن جايكاه نمايشگاهي بزرگ در استان و برگزاري نمايشگاه كتاب حداقل دو بار در سال است كه اين امر به عزم مردمي و دولتي نیاز دارد.

باقري با بيان اينكه يكي از انتظارات مردم اين است كه ساعت و زمان كار نمايشگاه بيشتر از اين باشد، افزود: زمان بازدید از ساعت 13 تا 18 شب اعلام شده كه ظاهرا بررسي هاي مربوط به زمان حضور مردم در سالهاي قبل منجر به اين تصميم شده است.

  اين مسئول در خصوص تحقق سهم نيم درصدي شهرداري ها جهت ترويج امر مطالعه در كشور و استان اظهار داشت: در اجراي ماده 6 آيين نامه نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي، وصول نيم درصد حق السهم كتابخانه هاي عمومي از درآمد شهرداري ها است كه توسط شهرداران به حساب كتابخانه هاي عمومي استان واريز مي شود.

وي با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون يك ميليارد و 500 ميليون تومان به حساب انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان ها واريز شده است، گفت: اين مبالغ در امور جاري، توسعه و ترميم و تجهيز و ترويج كتابخواني در كتابخانه هاي هزينه مي شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران يكي از منابع ديگر درآمدي را حق ناچيز عضويت در كتابخانه هاي عمومي عنوان كرد و ابراز داشت: اصول كلي سياست گذاري ما، فرهنگ سازي وقف كتاب است كه رسالت انجام اينكار به انجمن خيران كتابخانه ساز شهرستان ها سپرده شده است.

وي از آغاز روند اجرايي جشنواره خيران كتابخانه ساز همزمان با سي و هفتمين طليعه فجر انقلاب اسلامي خبر داد و گفت: نخستين جشنواره خيران كتابخانه ساز در 16 ارديبهشت ماه سال آينده در مجتمع پيامبر اعظم ساري با همت و تلاش خيران و مساعدت استاندار مازندران برگزار خواهد شد.

باقري اهداف اين جشنواره را ترويج كتابخواني در بين مردم استان، شناخت فعاليت هاي كتابخانه هاي عمومي، معرفي و بهره گيري از ظرفيت خيران دانست و تصريح كرد: گلريزان بزرگ فرهنگي هم در مازندران با آغاز اين جشن كليد خواهد خورد.

وي از ايجاد ايستگاه هاي مطالعه در مراكز پرتجمع استان خبر داد و گفت: تاكنون 24 سازه را در بعضي از شهرستان ها داريم كه 70هزار نسخه كتاب در اين سازه هاي توزيع شده است.

اين مسئول گفت: سياست نهاد اين است كه در سال 94 نيز 25 سازه ديگر را در مازندران راه اندازي كنيم كه 100هزار نسخه كتاب را در اين سازه ها توزيع خواهيم كرد، چرا كه اعتقاد داريم ايستگاه مطالعه مقدمه اي براي ترويج فرهنگ مطالعه است.

باقري به 59 پروژه عمراني در دست اجرا در سطح استان اشاره كرد و اظهار داشت: 45 درصد عمليات اجرايي اين پروژه ها انجام شده است كه هفت ميليارد و 200 ميليون تومان اعتبار جهت تكميل آن نيازمنديم.

وي ادامه داد: در سال 93 نيز پنج باب كتابخانه را افتتاح كرديم و پنج باب كتابخانه ديگر نيز 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارند كه 10درصد مابقي ظرف مدت چهار ماه آينده به اتمام خواهد رسيد و آماده بهره برداري خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به كلنگ زني دو كتابخانه در شهرستان نكا و نوشهر در ايام مبارك دهه فجر اظهار داشت: بزرگترين كتابخانه استاندارد استان بعد از كتابخانه ساري در شهرستان نوشهر كليد خواهد خورد.

اين مسئول گفت: اين پروژه در 2200 مترمربع زمين و 400 ميليون تومان مشاركت خير ساخته خواهد شد.

وي با بيان اينكه انتظار ما اين است كه خيران ديگر نيز پاي كار بيايند و دست ما را بگيرند تا در همه نقاط استان كتابخانه احداث كنيم، افزود: بزرگترين مشكل ما نداشتن فضاي مطالعاتي در استان است، چرا كه در سال 1404 بايد 421 كتابخانه در استان داشته باشيم در حالي كه با انضمام پروژه هاي در دست افتتاح تعداد كتابخانه هاي استان به 72 باب رسيده است.

باقري ابراز داشت: فاصله ما با چشم انداز بسيار زياد است و حتي اگر پروژه هايي كه در دست احداث داريم تكميل و به بهره برداري برسد، تازه به 40 درصد برنامه چشم انداز خواهيم رسيد كه براي تحقق 60 درصد مابقي كه در حدود 200 كتابخانه مي شود بايد بسيار تلاش كرد.

وي با بيان اينكه از هر راهي كه بتواند جوان و نوجوان را به سمت كتابخواني سوق دهد استقبال مي كنيم، افزود: تشكيل اتاق فكري را با حضور صاحبنظران استان در برنامه ريزي داريم كه طي فراخواني استاني از همه دانش آموختگان عرصه كتابداري، ادبيات و حقوق در قالب گردهمايي بزرگ براي شناسايي علل كاهش سرانه مطالعه و ايجاد راهكار تشويق و ترغيب مردم به امر كتابخواني دعوت خواهيم كرد.

باقري گفت: در حوزه كاركنان دولت نيز تفاهم نامه اي با دستگاه هاي اجرايي امضا كرده ايم كه همه كارمندانش را عضو كتابخانه هاي عمومي استان كنند و اعضاي عضو كانون پرورش فكري نيز تمام اعضاي بالاي 18 سال خود را -خواسته يا ناخواسته- عضو كتابخانه هاي عمومي استان خواهند كرد.

وي از مازندران به عنوان يك استان فرهنگي ياد كرد وابراز داشت: ميانگين سرانه مطالعه را بین 3 تا 70 دقيقه اعلام کرده اند، اما آن چيزي كه ما به دنبالش هستيم مطالعه مفيد و موثر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران با بيان اينكه سياست گذاري هاي كلي نهاد در خصوص كتابخانه هاي روستايي بالاي 120 متر اين است كه براي تجهيز و تامين نيروي انساني آن كمك خواهيم كرد، گفت: با اجراي اين طرح كتابخانه هاي بسياري از روستاها سامان دهي و از بلاتكليفي خارج مي شوند.

وي همچنين در خصوص افزايش قدرت خريد كتاب توسط مردم نيز گفت: بايد بن ها را به جاي اينكه بين مسئولان توزيع كنيم بين مردم توزيع كنيم تا تمام 70 ميليون اعضاي كتابخانه هاي عمومي و عضو انجمن ها بتوانند از بن هاي خريد كتاب استفاده كنند.

باقري افزود: ما بايد راهكارهاي حضور مردم را بررسي كنيم كه البته با توجه به تورم موجود و نزديك شدن به شب عيد اين انتظار كاهش توان خريد مردم طبيعي و قطعي است.

*امور وقفي مي تواند در حوزه كتاب تاثيرگذار باشد

دكتر علي رمضاني پاجي -دبیر همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران- در گفت وگو با ما به لزوم برپايي نمايشگاه هاي كتاب تاكيد كرد و ابراز داشت: هميشه در طول تاريخ يك دگرديسي فرهنگي داريم و مي رسيم به نقطه سرخط كه آيا اينكار يك قدم به جلو بوده است و يا خير؟

وي ادامه داد: ممكن است جايي عزيزان نقل كنند كه چرا اين نمايشگاه هر سال برپا مي شود و اصلا چه ضرورتي دارد برگزار شود كه بايد گفت همين كه خوش باورانه بگوييم حتي هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند كه صد نفر كودك و نوجوان توانستند از كتاب بهره برند، حركتی رو به جلو است كه افق روشني دارد.

اين فعال فرهنگي با بيان اينكه جامعه اي خواهد مرد كه فرهنگ و انديشه آن مرده باشد، افزود: كتاب تا ابد مي ماند و در واقع مي توان گفت كه هر چه كتاب قديمي تر باشد، بهاي آن بيشتر و ارزش آن نيز بالاتر است.

رمضاني پاجي ادامه داد: جامعه اي موفق و پيشرفته است كه ارتباطش را با كتاب عمق بخشد و اين ارتباط را نيز حفظ كند.

اين استاد تاریخ دانشگاه به اهميت اقتصاد در تاثيرگذاري بر زندگي انسان اشاره كرد و ابرازداشت: متاسفانه از دوره پهلوي اول تاكنون وابستگي امور به دولت بسيار شده است، در صورتي كه در كشورهاي ديگر اين گونه نيست.

وي اظهار داشت: در كشورهاي ديگر، سازمان هاي مردم نهاد را براي تشويق و ترغيب مردم به فرهنگ مطالعه فعال كردند كه در كشور ما به دليل فرهنگ ملي و مذهبي ، امور وقفي مي تواند در حوزه كتاب تاثيرگذار باشد.

رمضاني با بيان اينكه نبايد ترويج فرهنگ مطالعه و مسائلي از اين دست را تنها بر دوش دولت بسپاريم، افزود: همه از دولت انتظار دارند در حالي كه زماني موفق خواهيم شد كه خيران و سرمايه گذاران در اين امر ورود پيدا كنند.

وي ادامه داد: اگر انسان هاي با معرفت كه نويسندگان كتاب هستند با انسان هاي با معرفتي كه خيران كتاب هستند پيوند بخورد موفق خواهيم بود.

رمضانی در پایان با بیان این که نخستین نشست تاریخ محلی مازندران هفتم اسفندماه در ساری برگزار می شود، افزود: در هفته جاری طی یک نشست مطبوعاتی، در این زمینه با اهالی رسانه های استان گفت و گو خواهیم کرد.

* سهم نمايشگاه کتاب در رسانه ملي تنها 10 دقيقه بوده است

عباس مهدوي –روابط عمومي يازدهمين نمايشگاه كتاب مازندران- نيز در مصاحبه با ما گفت: نمايشگاه كتاب مازندران از لحاظ كيفيت برگزاري، جزو پنجمين استان برتر كشور است.

وی با بيان اينكه اخبار و اطلاع رساني نمايشگاه يازدهم مازندران را آن گونه كه سايت هاي مجازي و خبرگزاري هاي استان كار كردند، رسانه ملي كار نكرده است، افزود: سهم نمايشگاه کتاب مازندران در رسانه ملي تنها 10 دقيقه بوده است.

مهدوي با بيان اينكه اين در حالي است كه بسياري از بخش هاي خصوصي پاي كار آمدند و استند تبليغاتي خود را به مدت يك هفته در خدمت كتاب گذاشته اند، افزود: متاسفانه رسانه ملي مي گويد كه بايد براي تبليغات نمايشگاه يازدهم پول به حساب بريزيد.

وي ادامه داد: استانداري بايد در اين زمينه هزينه ها را تامين مي كرد كه مسئولان استان هم اين امر را وظيفه رسانه ملي مي دانند و اينكار را انجام نمي دهند.

مسئول روابط عمومي يازدهمين نمايشگاه كتاب مازندران گفت: موسيقي، كتاب، فيلم و ....تنها مختص به ارشاد اسلامي نيست بلكه بسياري از دستگاه ها متولي آن هستند.

وي ابراز داشت: در حالي جشنواره فيلم وارش برگزار شد كه تمام شبكه هاي تلويزيوني به تبليغ جشنواره فيلم فجر پرداختند، در صروتي كه این جا به جشنواره وارش آنتن نداند و فقط براي تيزر پخش شده مربوط به اين جشنواره سه ميليون تومان پول گرفتند.

اين مسئول با بيان اينكه ريیس رسانه ملي در مازندران جوان و داراي پيشينه خوبي است، افزود: رسانه ملي در مازندران نيازمند تغيير نگرش است، چرا كه معامله كردن با مسايل فرهنگي همسويي با شعار سال كه شعار فرهنگي است و رهبري نيز بر آن تاكيده كرده، نیست.

وي ادامه داد: صدا و سيما مي توانست بيايد و بدون اينكه با مديران گفتگو بگيرد، از مردم مصاحبه مي گرفت و فقط به بعد مردمي بودن آن مي پرداخت.

* مطلب مرتبط:

آذر: نمي توانيم به فضای مجازی اعتماد كنيم

فرماندار آمل: اهل مطالعه نیستم

استقبال رضایت بخش نیست

من سفیر کتاب 11 سال دارم!

وضع کتاب بدتر شده است/رمان نویس بوتیک زد

معاون وزیر ارشاد: برخی سالی یک کتاب هم نمی خوانند