يکشنبه 24 اسفند 1393-21:0

لطف الله آجدانی:

آيا مسئول ورود به استان و خروج از آن آقاي عبوري است؟!

مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران: در شان يك شهردار نيست كه از حربه هاي تهديد استفاده كند/با خواندن اظهارات منسوب به آقاي عبوري براي مردم فهيم شهر ساري متاسف شدم/ اگر شهردار حرفي براي گفتن دارند در ميدان هاي مناظره و تريبون هاي دو طرفه بيان كند.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: چند روز قبل سخنراني شهردار ساري در جمع مردم كوي 22 بهمن خبرساز شد، به نحوي كه مهدی عبوري با ادبيات خاص خودش مديريت ارشد استان را تهديد کرد و ربیع فلاح را زير سوال برد.

پیش بینی می شد که این کنش شهردار جوان، واکنش هایی را از سوی مجموعه استانداری و به ویژه مديريت مستقيم مجموعه شهرداري ها و معاونت عمراني استانداري مازندران در پی داشته باشد که البته این گونه نشد!

پس از انتظار چند روزه ما و سکوت آقایان، با لطف الله آجداني-مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران- به گفتگو نشستيم و از او درباره چرایی این اظهارات پرسیدیم.

مازندنومه: نظرتان را در خصوص اظهارات اخير شهردار ساري و اينكه اساسا آيا شهردار مي تواند در مقابل استاندار بايستد و چنين ادبياتي را به كار بگيرد، بفرمایید.

آجداني: به نظر مي رسد با رويكرد گفتماني شهردار محترم ساري در خصوص آنچه كه در رسانه ها در موضع گيري ايشان در خصوص استاندار به چشم مي خورد، چند نكته قابل ملاحظه است. قطعا به لحاظ حقوقي نشان دادند كه به درستي با اختيارات واقعي خود آشنايي ندارند، به دليل اينكه ايشان بايد به مردمي كه داراي شعور هستند توضيح منطقي و مستند ارايه كنند، اما نوع رفتار ايشان توهين به شعور مردم است، چرا كه بايد بيان كنند بر اساس كدام اصل و مبناي قانوني به خود اجازه دادند كه از حربه هاي تهديد و تضعيف عليه عالي ترين مقام استان استفاده كنند؟ كدام ماده قانوني به آقاي عبوري اجازه داد كه مقام ارشد استان را تهديد كنند كه كاري نكنيد كه حرف هايي را بزنيم و شما مجبور شويد شبانه استان را ترك كنيد؟! آيا مسئول ورود به استان و خروج از استان آقاي عبوري است؟

ثانيا در شان يك شهردار نيست كه از حربه هاي تهديد استفاده كند. اين ادعا كه ايشان مطرح كردند كه نگذاريد كه من در يك اجتماع چندهزار نفره حرف هايي را بگويم، اين سوال را برمي انگيزد كه لابد ناگفته هايي را ايشان دارند كه قابل طرح است. من به عنوان يك شهروند مازندراني از عبوري درخواست مي كنم كه ناگفته هاي خود را مدفون نكند. اگر ارزش گفتن دارد با شجاعت و صداقت مطرح كند. اگر استدلال و استنادي بر صحت گفته هاي ايشان وجود داشته باشد به شكل قانوني عمل خواهد شد و تنها در صورت بيان اين مطالب است كه مشخص مي شود چقدر ادعاهاي ايشان صحيح و يا اينكه بر اساس توهم است.

مازندنومه: فكر نمي كنيد ژست هاي شهردار و اين گونه حركات ايشان كه از جنوب شهر آغاز كردند، دقيقا مثال همان رفتار آقاي احمدي نژاد را تداعی می کند كه با تخريب و تضعيف چهره هاي برتر نظام از جمله آيت الله هاشمي رفسنجاني افكار عمومي را تحت تاثير قرار داد و از طريق همين حربه توانست به موفقيت برسد؟! فكر نمي كنيد اين حرفهاي شهردار جنبه انتخاباتي و تبلیغاتی دارد؟!

آجداني: من اعتقاد دارم كه بعد از تحركاتي كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم منسوب به جناب آقاي عبوري در خصوص نامزدي يا تلاش ايشان براي نشستن بر مسند استانداري شنيده شده -كه البته بعيد به نظر مي رسد تلاش هايي صورت گرفته باشد- و اگر هم صحت داشته باشد تاكنون ناكام مانده است، ايشان را احتمالا به حضور در عرصه نمايندگي مجلس سوق داده است. حتي اگر جناب آقاي عبوري هم چنين نيت و انگيزه اي نداشته باشد، رفتارهاي ايشان اين شائبه را حداقل در ميان برخي از افراد جامعه به وجود آورده است كه با رويكرد انتخاباتي به اظهارات و رفتارهاي اين چنين پناه آورده است.

چيزي كه براي بنده به عنوان كسي كه آشنا به تاريخ و تحولات تاريخي جالب است، توجه به اين مطلب است كه ما در طول تاريخ با جرياني به نام لمپنيسم روبرو هستيم. لمپنيسم جرياني است كه يك سري ملاك ها و نشانه هايي براي خود دارد.

بنده ضمن احترام به جناب آقاي عبوري به صراحت و صداقت اشاره مي كنم كه نشانه هايي از جريان هاي لمپنيسم را مي توانيم در اين نوع از اشارات و گفته هاي ايشان در اختيار مخاطب قرار دهيم.

به نظر مي رسد عبوري اشتباه استراتژيكي را مرتكب شده و فكر كرده است كه مي توان با توسل به جريان و شعار بگم بگم هاي پوپوليستي كه در يك مقطع توسط آقاي احمدي نژاد جواب داده و اكنون با توجه به شرايطي كه پيش آمده است ديگر حناي بي رنگي است، به مطلوب و مقصود برسد.

 در واقع بنده اعتقاد دارم كه آقاي عبوري اگر حرفي براي گفتن دارند بايد به صورت خيلي منطقي و مستدل مطرح كنند كه هم گوشي براي شنيدن حرف هاي ايشان هست و هم حتما زباني براي پاسخ دادن به اظهارات ايشان وجود دارد.

ايشان از ضعف چند تن از مديران در استان ياد كردند، بدون اينكه نام و مستندي از ضعف مديران بيان كنند. بنده در اينجا به عنوان شخصي از مديران مجموعه بزرگ استانداري از حقوق شهروندي خودم رويكرد آقاي عبوري را نمي پسندم و شخصا در جايگاه حقوقي خودم خطاب به آقاي عبوري به صراحت عرض مي كنم كه اگر ايشان مرد تريبون هاي يكطرفه نيست، اگر شهامت نشستن در پاي ميز مناظره و تبادل انديشه را داراست، بنده شخصا به عنوان يك شهروند استقبال مي كنم كه در يك ميز مناظره به مخاطبان نشان دهم كه تا چه اندازه بسياري از اظهارات آقاي عبوري بي اساس و زاده توهم ايشان و يا كساني است كه جوي را به ايشان منتقل كرده باشند و ايشان هم در سايه اين قهرمان بازي ها باورشان شده باشد كه قهرمان هستند.

 من با خواندن اظهارات منسوب به آقاي عبوري براي مردم فهيم شهر ساري متاسف شدم. اعتقاد دارم كه بايد به اين واقعيت توجه كند كه اگر به خدمت گذاري به مردم اعتقاد دارد بايد راه همدلي و تعامل با مسئولان و در راس مسئول ارشد استان را در پيش رو گيرد.

مازندنومه: آقاي آجداني فكر نمي كنيد مماشات بيش از اندازه و سکوت بی معنای مسئولان و مديران استان ارشد استان باعث ایجاد چنین فضاهایی شده است؟

 آجداني: من اعتقاد دارم كه آقاي ربيع فلاح -استاندار دولت تدبير و اميد- شخصي است كاملا اخلاقي و تمام تلاش و كوشش خود را به كار مي گيرد كه از تنش هاي موجود بكاهد و اساسا تنش زا نباشد. بنده در اينجا مي پذيرم كه شايد اين حسن خلق و سلوك اخلاقي و معتدل استاندار در مواردي به دليل كم ظرفیتي برخي از آقايان مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد.

مازندنومه: فكر نمي كنيد كه با دستگيري يكي از مفسدان اقتصادي که در ساري هم سرمایه گذاری هایی انجام داده بود، این اقدام نوعی فرار به جلو تلقي شود؟

بر اساس شواهد و قرائن اين شائبه به وجود آمده است. يعني اگر به طور قطعي نتوانيم در اين خصوص اظهار نظر كنيم اما با توجه به شرايطي كه به وجود آمده اين شائبه وجود دارد و بنده هم وجود اين امكان را رد نمي كنم.

مازندنومه: پيشنهاد شما به جناب عبوري و ساير مديراني كه در استان در حال فعاليت هستند و ادعاي خدمت به مردم را هم دارند، چيست؟

آجداني: ما در حالي كه مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوي و دولت تدبير و اميد در شرايط حساس كشور، مشكلات و موانع و توطئه دشمنان خارجي تلاش و تاكيد مضاعفي در ايجاد وحدت و همدلي جهت هم افزايي هر چه بيشتر مسئولان در خدمت به مردم را مد نظر قرار مي دهند، رويكرد شهردار علاوه بر اينكه خارج از حدود اختيارات قانوني خود است، ناديده گرفتن اين اهميت مورد تاكيد مقام معظم رهبري و ريیس جمهوري نيز مي باشد.

آقاي عبوري از ناگفته هايي سخن مي گويند و از بگم بگم هايي حرف مي زنند كه اينها زايده و به جاي مانده از داستان هاي مبتذل زمان آقاي احمدي نژاد است. بنده صرفا به عنوان يك شهروند آگاه به حقوق قانوني خود از جناب عبوري درخواست مي كنم كه اگر ناگفته هايي دارند كه به صلاح و مصلحت مردم است بيايند و بيان كنند. اگر حرفي براي گفتن دارند در ميدان هاي مناظره و تريبون هاي دو طرفه بيان كنند. بنده با توجه به اينكه احترام زيادي براي آقاي عبوري قايل هستم، اما بايد عرض كنم كه دانش آقاي عبوري براي توسعه شهر بسيار اندك است . ايشان در تمام مسير سخنان خود هر جا سخن از توسعه شهري به ميان آورد توسعه شهري او محدود شد به آسفالت كردن، پل ساختن و پارك ساختن. اگر نگاه، دريافت و ادراك ایشان  از فرايند توسعه تا اين حد پایین است به گمان من پيشنهاد مي كنم ايشان يك دوره كلاس آموزشي براي يادگيري فرايند توسعه و فكر توسعه محور ببينند.

*مطلب مرتبط:

خوانش عملگرایانه از توسعه