تعداد بازدید: 4085

توصیه به دیگران 5

يکشنبه 24 اسفند 1393-14:16

تفاوت های مدیریت سیاسی و مدیریت شهری

خوانش عملگرایانه از توسعه

شهردار ساری برای رسیدن به اهدافش برخی وقت ها مقامات بالادستی را نیز زیر می گیرد و ابایی هم ندارد چند نفری مصدوم و رنجورشوند و این همان خوانش عملگرایانه از توسعه است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری: اظهارات و انتقادات شهردار ساری به برخی رویه ها و روندها در استان از چند منظر قابل بررسی و توجه است. هرچند مدیریت شهری در حوزه مسائل اجتماعی قرار دارد، در ایران بدون اتکا به پشتوانه سیاسی نمی توان در هیچ حوزه ای مدیریت کرد.

جناب عبوری به خوبی قواعد سیاست ورزی در کشورمان را می فهمد و در کنار مهارت ها و اندوخته های اجتماعی و اجرایی، سعی دارد برای شهرش منافع کسب کندد و این کار را با شم رسانه ای حتی با هزینه زیاد برای اطرافیان و حامیان، انجام می دهد.

او برای رسیدن به اهداف و منویاتش برخی وقت ها مقامات بالادستی را نیز زیر می گیرد و ابایی هم ندارد چند نفری مصدوم و رنجورشوند و این همان خوانش عملگرایانه از توسعه است که اتفاقا نافی خط سیاسی شهرداراصولگراست! او معتقد است منافع مردم و شهروندان مهمتراز رنجش دوستان ومدیران است.

تا اینجای قصه، قهرمان داستان ما مهدی عبوری -شهردار به نسبت موفق مرکزاستان- است که ای کاش شهردار شهر نیز من چو او می بود! اما پرده دوم نمایش مدیریت در کشور ما حوزه سیاسی است که با انواع و اقسام مسائل چند وجهی مواجه است که برهمدیگر تاثیر می گذارند.

اگر مدیریت شهری به جمع محدودی پاسخگوست، مدیریت سیاسی هزار و یک خواهان و ارباب دارد. ازتوزیع اعتبارات بگیرید تا تقسیم مناصب. ازرسانه های پرشمار و پرشور تا دوستان پرادعا ومنتقدان زیاده خواه. ازکنش گران سیاسی تا الیت های دانشگاهی و انبوه دیگری از گروه های مرجع و صاحب نظر.

مدیریت سیاسی برخلاف مدیریت شهری هر روز در معرض مطالبات و مسائل متعارض است که امر تصمیم گیری و تنظیم امور را خیلی سخت و طاقت فرسا می سازد.

شهرداران فقط شهرخود را می بینند ولی استاندار هر ارجاعش کلی حساب و کتاب دارد. شهرداری به لطف انواع عوارض مثل بچه مایه دار خرج می کند، اما استانداری با انبوه تعهدات و پروژه های نیمه تمام مواجه است که گنج قارون هم داشته باشد، تکافوی مطالبات را نمی کند.

هرچند که نگارنده شجاعت و جسارت عبوری ها را نیاز امروز مدیریت استان می داند، نباید موضعگیری های شهرگرایانه منجر به تضعیف مدیریت استان شود.

همه باید تلاش کنیم در سایه همدلی و برادری در حل مشکلات و مسائل استان بکوشیم. جناب عبوری هم سعه صدر و صبوری استاندار محترم را یک فرصت بداند و همانگونه که خودش معترف بود در همین مدت کوتاه عمر دولت تدبیر و امید وعلی رغم همه کمبودها و تنگاها بیشترین کمک دولتی به شهرداری ساری شده است و حالاچرا ایشان موضع انتقادی نسبت به استاندار گرفته بحث دیگری است! شاید ایشان ملاحظات خاصی مدنظر داشته؟ الله اعلم!

شرایط مدیریت در هر حوزه ای اقتضائات خاص خودش را دارد و نمی توان یک جور شیوه مدیریتی را در همه جا اعمال کرد. شاید یک بازیکن موفق مربی خوبی از آب درنیاید و برعکس.

شاید برخی که انعطاف و سعه صدر دکترفلاح را جوردیگر تفسیر می کنند، یک روز تحمل مدیریت سیاسی امثال عبوری را هم نداشته باشند و داستان های دیگری بنویسند وسازهای ناسازگار کوک سازند.

به هرحال پایان سال هست و مجال برای رفع کدروت مناسب و مهیا. به باور من هم دکتر فلاح دلسوز است هم عبوری، اما رویه ها و سلیقه ها متفاوت است.


  • سه شنبه 26 اسفند 1393-18:57

    تمام افرادی که از عبوری انتقاد کردند روزها سر سفره عبوری میدیدیم .اقایان به ظاهر محترم یه کم استقلال خوبه داشته باشید.برای موندن در جایگاه خودتون جنین حرفهایی میزنید وگرنه همین شماها خیلی حرفها .....میزدید . واقعا جای تعجبه

    • سه شنبه 26 اسفند 1393-12:23

      جناب نیاز آذری عزیز... این لحن دیپلماتیک شما را پسندیدم .. منتها یک تناقضی در مفهوم به ذهن متبادر میشه... اینکه عبوری در عین اینکه حق داره از منافع شهرش دفاع کنه ولی نباید حرفی بزنه...؟؟ البته کل مطلب شما واقع بینانه هست... نتیجه من از نوشته شما بر خلاف چیزی که می خواستید القا کنید اینه که عبوری مجازه که از همه راه های ممکن برای شهر و شهروندانش استفاده کنه.. یعنی کاری که داره میکنه... ربیع فلاح شاید اما تیم مشاوران و مدیرانش اهل تسامح نیستن اینها دستشون خالیه مخصوصا در مورد عبوری که شهردار منسوب و مواجب بگیر استانداری نیست و مهمتر اینکه در مراکز قدرت و ثروت عوامل پر نفوذی داره . مجموعه استاداری چیزی در چنته نداره والا هستند کسانی که دور و بر فلاح که آماده ضربه زدن به امثال عبوری باشن منتها توانش رو ندارن... ممنون

      • سه شنبه 26 اسفند 1393-9:51

        شما برادر نماینده بابل.مردم شریف بابل جواب شما رو تو انتخابات خواهند داد...

        • عبدالصمدپاسخ به این دیدگاه 0 3
          دوشنبه 25 اسفند 1393-22:2

          واقعا توکار شناسی خوب بلد نیستی خوب حرف بزنی و سیاسی و با جذبه حرف بزنی مجبوری ! البته کار آقای عبوری اصلا شایسته نیست و نخواهد بود طور دیگه ای باید حساب کشید برادر من این روش جنابعالی با چن تا نقطه ناقابل جواب داده می شه.......

          • دوشنبه 25 اسفند 1393-20:12

            مطالب ایرج خان
            یک نوع هم گرایی بین طیف های مختلف سیاسی را در بر دارد

            • بندپی شرقی بابلپاسخ به این دیدگاه 4 0
              دوشنبه 25 اسفند 1393-14:52

              ایرج خان...!انتخابات 7اسفندمشخص می شود مردم چه جوابی به شما می دهند!!!

              • دوشنبه 25 اسفند 1393-13:36

                مطلب جالبی بود . نیازاذری دیدبلندی دارد همیشه بدنبال وحدت و همگرایی است.

                • دوشنبه 25 اسفند 1393-10:46

                  درود بر ایرج نیازآذری.
                  تحلیل بسیار خوبی بود.

                  • دوشنبه 25 اسفند 1393-10:7

                    علی آقای صادقی عزیز تو بچه ساری هستی انقدر علیه عبوری نذار حرفها پخش بشه بابا پدرشو در آوردن یکم از کاراش بنویس دمت گرم...

                    • افول ربيع دربهار!پاسخ به این دیدگاه 7 3
                      دوشنبه 25 اسفند 1393-9:54

                      مگر ربيع جان شما قدرتي داره كه تضعيف بشه ايشان تا امروز جوابگو بچه هاي ستادشه !!!
                      دراستان چه خبره ميدانين وقتي مدافع استاندار مازندران شما وآجداني باشين الفاتحه...
                      آره بودجه هاي را كه عبوري مياره بده به شما ببيرين بابل و...خرج هزينه انتخابات بشه
                      افول ربيع را دربهارخواهيم ديدخبرهاي خوشي در راه است

                      • دوشنبه 25 اسفند 1393-15:38

                        دو ساله که دارین میگید خبر خوش درراهه آقای شهرداری چی! پس کی؟ دروغگو

                      • دوشنبه 25 اسفند 1393-7:56

                        اي چتي بيّه؟ كجه ور بوسّه همديگرسّه بشرط كشنّي!!!!


                        ©2013 APG.ir