پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-17:11

وقتی مدیرکل کت خارجی اش را درآورد

نساجی دوباره جان می گیرد /از لباس ایرانی تان دفاع کنید

مراسم اختتامیه نخستین گردهمایی پوشاک و منسوجات خانگی در قائم شهر برگزار شد/9 هزار واحد صنایع صنعتی در کشور فعال است/بانک ها پوست تولید کننده ها را می کنند/باید اعتراف کنم کت خارجی پوشیدم/نخستین سمینار برندینگ سوم خرداد ماه در تهران برگزار می شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: از ساعت 15 امروز، اختتامیه نخستین گردهمایی پوشاک و منسوجات خانگی در محل دانشگاه فنی مهندسی دانشگاه آزاد قائم شهر با حضور گلناز نصرالهی مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک وچرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، محمدمهدی رئیس زاده دبیر انجمن صنایع نساجی کشور، محمد محمد پورعمران رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت مازندران و سید هادی حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد.

در این مراسم ابتدا دکتر پیمان ولی پور عضو هیئت علمی دانشگاه، به عنوان دبیر اجرایی مراسم سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه نخستین چرخ صنعتی متعلق به 7 هزارسال پیش در غار هوتو پیدا شد، گفت: در گذشته مازندران با تولید 5 میلیون پارچه تدوین شده و 7 هزار کارگر این صنعت، نام خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده خاورمیانه ثبت کرد.

ولی پور با بیان اینکه نخستین گردهمایی پوشاک و منسوجات خانگی از سه بخش طراحی، نمایشگاه وکارآگاه های آموزشی و تخصصی تشکیل شده است، اظهار کرد: 35 تولیدکننده صنعت نساجی در بخش نمایشگاه شامل نخ، پتو و منسوجات پزشکی، 12 آموزشگاه، 300 دانشجو در بخش طراحی و 250 نفر در کارگاه های آموزشی شرکت کردند.

دبیر اجرایی نخستین گردهمایی پوشاک و منسوجات خانگی با تاکید بر آنکه امروز تمام فعالیت ها بر روی قاچاق کالا شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته 4 کارخانه نساجی و 2 کارخانه تولید پوشاک تاسیس شد و 6 کارخانه در مازندران توسعه یافت که 2 هزار اشتغال زایی توسط آن ایجاد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائم شهر با بیان اینکه از 2/1 میلیون دلار صادرات 50 درصد آن متعلق به صنعت نساجی بوده است، افزود: این بخش نیازمند توجه مسئولان است.

*در بخش نساجی به باورهای لازم نرسیدیم

محمد رضا باقرزاده -رییس دانشگاه آزاد شهرستان قائم شهر- دومین سخنران این مراسم بود که با بیان اینکه نام نساجی در گذشته فراتر از کشور می درخشید، گفت: باید مشکلات نساجی را مسئله آگاهی و مسئله کاوی کرد و در نظر گرفت آیا همه مشکلات نساجی به افزایش حامل های انرژی مربوط می شود؟

وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی در حوزه اقتصاد مقاومتی یک برگ برنده محسوب می شود، اظهار کرد: باید در این بخش در نظر گرفت آیا قوانین ما در حمایت از صنعت دست و پا گیر است یا مشکلات ناشی از فرهنگ ما است؟

 رییس دانشگاه آزاد واحد قائمشهر با بیان اینکه ذائقه افراد در خوراک و پوشاک سنجیده شود، گفت: پس از این سنجش طراحی های لازم در لباس ها صورت گیرد، چرا که صنعت پوشاک می تواند برند اقتصاد مقاومتی باشد.

باقرزاده با اشاره به آنکه زمانی نساجی مازندران ده درصد تولیدات کشور را بر عهده داشت، افزود: در کشور در بخش استعدادها توانایی بالایی داریم اما متاسفانه به باورهای لازم نرسیده ایم.

*بانک ها پوست تولید کننده ها را می کنند

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار و عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه باید راه برای نوآموزان این صنعت باز شود، گفت: مهم ترین مسئله در کشور مسئله اشتغال و تولید است.

سید هادی حسینی با انتقاد از اینکه دو نیاز اساسی پوشاک و خوراک در اختیار بیگانگان قرار گرفت، اظهار کرد: هر دو هنر در ایرانیان وجود دارد اما اکنون در اختیار بیگانگان است.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به اینکه صنعت نساجی سال ها دچار بحران شده بود، افزود: با پرهیز از نزاع و درگیری ها و در سایه حمایت های مسئولان بخش زیادی از مشکلات کارخانه نساجی حل شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر آنکه صنعت نساجی همیشه یک تولید و نیاز برتر بود، خاطرنشان کرد: جمع شدن ما در اینجا باید به پیداکردن راهکار و برون رفت از مشکلات این صنعت منتهی شود.

حسینی با انتقاد از سیاست های بانک ها در مواجه با صنعتگران گفت: در حال حاضر هیچ حس همکاری بین بانک ها و مصرف کننده ها وجود ندارد وصنعتگر با ورود به بانک قبول می کند که بدهکار شود.

وی با بیان اینکه هیچ مشارکتی از سوی بانک ها در صنایع مشاهده نمی شود، خاطرنشان کرد: در بانک با یک رفتار ظالمانه شیره تولید کننده را می گیرند و در سود شریک می شوند، اما در مشاوره و ضرر ها خیر!

* باید اعتراف کنم کت خارجی پوشیدم!

 محمد محمدپور عمران -رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران- که به عنوان چهارمین سخنران مراسم به روی تریبون رفته بود در ابتدا با اعتراف به خارجی بودن کت خود آن را از تن خارج کرد و گفت: به احترام جلسه ای که حمایت از صنعت داخلی است، کتم را که از پارچه خارجی بود از تن در می آورم.

وی با بیان اینکه امروز مسئله نساجی در شهرستان قائم شهر با وجود چهارصد کارگر که مشکل آنان حل شد، یک امید محسوب می شود، اظهار کرد: با قولی که سرمایه گذاران این کارخانه دادند و با حمایت مسئولان ماشین آلات در سوله های این کارخانه نصب می شود و این کارخانه به مرز کارخانه های با ظرفیت بالای هزار نفر اشتغال می رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندان با بیان اینکه باید در مسیر توسعه نگاه کرد که کشورها در حال خلق چه آثاری هستند، افزود: اولین مسئله در بحث پیشرفت صنایع نساجی توجه و استفاده از تخصص و دانش است و باید در این مسیر برای دانشگاه باز باشد.

محمدپور با اشاره به آنکه در برخی حوزه ها گواهی نامه های فنی و مهندسی صادر می شود، تصریح کرد: در سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده هستیم تا برای ساماندهی افراد فارغ التحصیل این رشته تخصیص اعتبار بدهیم.

این مسئول با بیان اینکه در مازندران 40 واحد صنعتی پوشاک فعال است، گفت: برند سازی در حوزه پوشاک الزام آور است.

وی اظهار کرد: مسئله قاچاق هم از مسائل مهم در این حوزه است و اگر بتوانیم به جای 4 میلیارد دلار قاچاق ها، تولید در کشور تولید داشته باشیم، در سال 100 هزار شغل ایجاد می شود.

محمد پور با بیان اینکه توجه به زیبایی شناسی، لطافت در بافت و مراحل تولید فرش باعث پیشرفت این حوزه شده است، گفت: در این بخش حرف جدی برای گفتن داریم و امیدواریم پوشاک هم به گونه ای طراحی شود که نمادهای لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به آنکه باید از صنعت نساجی حمایت های لازم صورت گیرد، اظهار کرد: این مسئله مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد، چرا که مسئله نساجی هویت ما است.

* سمینار برندینگ با حضور نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس برگزار خواهد شد

 محمدمهدی رئیس زاده -دبیر انجمن صنایع نساجی کشور- با اشاره به آن که نخستین سمینار برندینگ سوم خرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: برای این همایش از کمیسیون صنایع مجلس دعوت شد تا علاوه بر صاحبان صنعت نساجی و وزارت آنها هم حضور یابند.

دبیر انجمن صنایع نساجی کشور با تاکید بر آنکه برندها هویت محصولات هستند که پشت کالاها درج می شوند، گفت: نباید به آنها به چشم برچسب و لوگو نگاه کرد، چرا که در دنیا چهار برابر قیمت پایه گذاری شده در ترازنامه به فروش می رسند.

وی با بیان اینکه کارشناس برند هم مانند کارشناس مالی ضرورت یک واحد صنعتی تولیدی در رشته نساجی است، افزود: در سال 67 ظرفیت تولید نساجی در کشور 500 میلیون متر مربع بود که در آن سال در قائم شهر 47 میلیون متر مربع پارچه تولید شد.

رئیس زاده با بیان اینکه مشکلات قانونی در نساجی با حمایت مسئولان و نمایندگان مجلس حل شده است، خاطر نشان کرد: مشکلات ما در نساجی مربوط به حوزه طراحی است که نواقصی دارد.

وی با اشاره به آنکه در حوزه فرهنگی باید تصمیماتی اتخاذ شود، اظهار کرد: ایده هم از مسائل مهم در این حوزه است.

* نساجی دوباره جان می گیرد 

در این مراسم  مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک وچرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با بیان اینکه بالغ بر 9 هزار واحد صنایع صنعتی الیاف در کشور فعالیت می کنند، گفت: 20 هزار واحد صنعتی دوزندگی در کشور فعال است.

گلناز نصرالهی با تاکید بر آن که اشتغال در حوزه صنعت نساجی چشمگیر است، اظهار کرد: 300 هزار نفر در صنایع نساجی و 300 هزار نفر در صنعت دوزندگی اشتغال دارند که از این حیث با هم برابرند.

مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به آنکه حجم سرمایه گذاری سالانه در این حوزه حدود 77 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: 950 میلیارد دلار سالانه صادرات در صنعت نساجی صورت گرفت که مشابه سال گذشته 5 درصد سود را نشان می دهد.

نصرالهی با بیان اینکه واردات بی رویه پارچه نفوذ پیدا کرده است، گفت: در جهت مقابله با این کار همسان سازی تعرفه ها صورت گرفت وارادات نخ ها و قیمت گذاری پایه منسوجات درست شد که در نتیجه آن شاهد سیر نزولی واردات نخ هستیم.

وی با بیان اینکه در سال قبل واردات نخ و پارچه از 50 هزار تن رسمی به 36 هزار تن رسمی نزول پیدا کرد، افزود: اگرچه صنعت نساجی، ضعیف نیست، واردات به این صنعت لطمه می زند.

مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک وچرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با بیان اینکه بر اساس آمار واردات یونی 2-آمار بین المللی- 2 میلیارد و600 میلیون دلار پوشاک وارد می شود، اظهار کرد: آنچه از گمرک های ما خارج می شود 5 میلیون دلار است.

نصر الهی با اشاره به آنکه کالاهای قاچاق دیگر معضل این صنعت است، تصریح کرد: این کالا ها در فصل خود تولید نمی شوند وبه طبع قیمت پایین تری دارند.

وی با تاکید بر آنکه پیشرفت صنعت فرش به دلیل آن است که کسی چیزی را دیکته نکرده است، خاطر نشان کرد: 140 میلیون دلار واردات صنایع مرتبط با فرش ماشینی است.

مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به آنکه در قسمت هایی هم دولت و هم سرمایه گذار مقصر بودند، خاطر نشان کرد: اهداف ما در سال جدید توجه به اولویت های توسعه ای، توجه به دوزندگی و تدوین صنعت راهبردی است که امیدواریم به واسطه آن نساجی در این استان دوباره پا بگیرد.

نصرالهی ضمن تقدیر از محمد پور رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت مازندران که کت خارجی از تن در آورد، اظهار کرد: ما انتظار نداریم تا همه ی لباس های شما ایرانی باشد، اما از لباس های ایرانی تان دفاع کنید.

*مطلب مرتبط

نخستين گردهمائي فعالان پوشاك و منسوجات خانگي