سه شنبه 19 آبان 1394-20:33

سرپرست دانشگاه مازندران در چهارمین جلسه معرفت افزایی اصلاح طلبان ساری:

نباید از مذهب دست برداشت و به سراغ کوروش و داریوش رفت

دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی گفت: حداقل کسی که مکه می رود خمس مالش را محاسبه می کند و یک پنجم آن را به فقرا می دهد، اما کسی که آنتالیا می رود مگر خمس می دهد؟/ نباید از مذهب دست برداشت و به سراغ کوروش و داریوش رفت.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: چهارمین شب جلسه معرفت افزایی اصلاح طلبان ساری در سالن اجتماعات روزنامه بشیر برگزار شد.

حجت الاسلام فخرالدین اصغری آقمشهدی-رئیس دانشگاه مازندران- در این جلسه با تشریح ابعاد ماندگاری نهضت عاشورا اظهار داشت: پیام امام حسین(ع) را ملت های مظلوم جهان دریافت کرده، در مبارزه با ظلم هم به پیروزی رسیدند.

وی سازگاری با فطرت انسانی را یکی از عوامل ماندگاری این نهضت دانست و تاکید کرد: به همین علت است که ملت های مظلوم در جهان پیروز می شوند.

حجت الاسلام اصغری آقمشهدی عامل دوم ماندگاری قیام عاشورا را تاکیدات پیامبر در خصوص امام حسین(ع) عنوان کرد و ابراز داشت: البته این موضوع شاید بیشتر نسبت به مسلمانان و شیعیان مصداق داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر از روی هوا و هوس سخن نمی گوید بنابر این اطاعت از او اطاعت از خداست، افزود: مسلمانان با شنیدین سخنانی که پیامبر در مورد امام حسین(ع) بیان کرده است شیفته و دلباخته او می شوند.

سرپرست دانشگاه مازندران عامل دیگر ماندگاری قیام اباعبدالله را بعد عرفانی شخصیت امام دانست و تاکید کرد: امام عارف به تمام معنا بود و اگر کسی قرار است که بعد عرفانی امام را بشناسد باید دعای عرفه را مطالعه کند.

وی با اشاره به سخنان امام در طول جنگ و پس از به شهادت رسیدن حضت علی اصغر(ع) اظهار داشت: امام از این باب که در محضر خداوند این اتفاقات رخ می دهد، پذیرش و تحمل آن را ساده می داند و این اوج عرفان است.

این مسئول به امان خواستن یک شبه امام در عصر تاسوعا برای نمازخواندن و تلاوت قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: همه اصحاب امام در این شب به توبه و استغفار مشغول بودند و این اوج معرفت است.

وی دیگر دلیل ماندگاری نهضت عاشورا را عمیق بودن فاجعه دانست و تصریح کرد: دشمنان بعد از کشتن امام و اصحاب بر بدن ها تاختند،سرها را بریدند و بر نیزه زدند و از این شهر به آن شهر بردند تا قلب اهل بیت را آزار دهند.

اصغری آقمشهدی به عزاداری، روضه و سخنرانی به عنوان یکی دیگر عوامل ماندگاری قیام عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: بقای نام پیامبر با عاشورای امام حسین(ع) بوده است و معنای این حدیث پیامبر که حسین از من است یعنی بقای نام پیامبر به شهادت امام حسین(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه خیلی ها می خواستند جلوی عزاداری را بگیرند اما نتوانستند، گفت: آنها حتی قبر امام حسین را شخم زدند، به آب بستند و برای زیارت امام دست زایران را قطع کردند اما نهایتاً نتوانستند رابطه بین امام و مردم را قطع کنند.

سرپرست دانشگاه مازندران به بعضی شبهات مطرح شده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عده ای به شدت از خدمات پهلوی اول دفاع می کنند، البته ما منکر بعضی خدمات او نیستیم، قطعاً کارهایی انجام داده است، اما در قرن بیستم رضاشاه پهلوی دستور بستن تکایا و ممنوعیت عزاداری و دسته روی را صادر کرد.

وی ادامه داد: اگر تمام خدمات او در یک کفه و کشف حجاب اجباری او در کفه دیگر قرار گیرد وزنه اقدام منفی و ظلم او سنگین تر خواهد بود.

حجت الاسلام اصغری آقمشهدی با تاکید بر اینکه همین الان هم در تلگرام و وایبر علیه مقدسات دینی و اسلامی کار می کنند، افزود: می گویند مردم ارز مملکت را از کشور خارج نکنید و به عراق و عربستان نبرید که شکم عرب ها بزرگتر شود، بلکه این پول ها را به مردم مستمند بدهید.

وی گفت: اگر واقعا دل شما برای فقرا می سوزد حرفتان را تکمیل کنید، بگویید چرا این پول ها را به آنتالیا، تایلند و بلوک غرب می برید، اگر راست می گویید دو طرفه محکوم کنید.

این مسئول با بیان اینکه شما فقط نهادهای مذهبی را زیر سوال می برید، افزود: این افراد در عرب ستیزی هم صادق نیستند، اگر بودند چرا نمی گویند که این پول ها را به دبی و امارات نبرید که انها بخورند.

وی گفت: حداقل کسی که مکه می رود خمس مالش را محاسبه می کند و یک پنجم آن را به فقرا می دهد، اما کسی که آنتالیا می رود مگر خمس می دهد؟

حجت الاسلام اصغری آقمشهدی به ایجاد تفکیک بین مذهب و ایرانیت اشاره کرد و ابراز داشت: اعلامیه حقوق بشر کوروش افتخار برای ایرانیان است اما نباید دست از مذهب برداشت و به سراغ کوروش و داریوش رفت.

وی ادامه داد: می گویند که ما ایرانیان باید به اصل خویش بازگردیم و ما در آیین زرتشتی فلان و بهمان داشتیم، اما باید دانست که قبل از زرتشت ایرانیان 2500 سال بت پرست بودند پس باید بگوییم بیایید به بت پرستی برگردیم؟

رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه با ظاهر قشنگ می آیند تا بین مردم و مبانی دینی فاصله ایجاد کنند، افزود: پهلوی اول قبل از پادشاهی با پای برهنه در مراسم عزا شرکت می کرد و بر سر و صورت خود گل می مالید اما زمانی که شاه شد عزاداری را ممنوع کرد.

وی تاکید ائمه بر فراموش نکردن قیام و نهضت عاشورا را نیز یکی از عوامل دخیل در ماندگاری نهضت عنوان کرد و گفت: اولین عزاداری در کاخ یزید و بنا به درخواست اسرا توسط حضرت سجاد(ع) مطرح شد و اهل بیت در کاخ یزید سوگواری کردند.

جلسه های معرفت افزایی عطر سیب سرخ، هر شب از ساعت 18 تا 20 در ساری، بلوار طالقانی، روبروی شرکت گاز، سالن اجتماعات روزنامه بشیر برگزار می شود.

*مطلب مرتبط:

دومین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

نخستین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

معرفت افزایی با عطر سیب سرخ