چهارشنبه 6 مرداد 1395-14:14

انتقاد لاریمی ها از فرماندار به خاطر دفاع از پروژه ماهی در قفس و پل مجد

وزارت جهاد کشاورزی امانت دار زمین های ملی است، نه مالک آن

آقای فرماندار؛ فکر روزی باشید که بوی بد پسماند مواد غذایی و فضولات ماهیان پرورشی، ساحل آن منطقه را غیر قابل تحمل  کرده که هیچکس رغبت آن را نخواهد داشت به آن مناطق پا بگذارد/ چرا 30 هکتار؟ چرا موسسه نصر؟ اصطلاح 30 هکتاری  را خودشان بکار می برند، تازه دارند نقشه تصرف زمین های اطراف خود را هم می کشند! مگر قرار است هر چه زمین بکر و ارزشمند وجود دارد را همین حالا مصرف کنیم؟ تکلیف آیندگان چه خواهد شد؟/ وزارت جهاد کشاورزی گفته با احداث پل مجد 30 روستا به ساحل دسترسی پیدا می کنند، لطفا از آنها بپرسید این 30 روستای اکتشافی شما کدامند؟ چرا تا حال  به فکر حل مشکل 30 روستا نبوده اند؟


مازندنومه، سرویس اقتصادی: بعد از انتشار گزارشی با عنوان پروژه ماهی در قفس و پل مجد در لاریم جویبار(نگاه کنید به این لینک) بهمن صادقی لاریمی مطلبی نوشته و به فرماندار جویبار نکته هایی را یادآور شده است. متن کامل نوشتار به این شرح است:

فرماندار جویبار به مازندنومه گفته پروژه پرورش ماهی در ساحل شهرستان جویبار(لاریم دهنه)یک پروژه مفید برای منطقه  است. او خود بهتر از هرکسی می داند هر پروژه  قبل از اجرا یک تحلیل هزینه فایده دارد و اثرات مثبت با آثار و پیامدهای زیان بار آن سنجیده می شود. آثار زیان بار و عواقب منفی این پروژه بسیار بیشتر از نکات قوت آن است.

چرا در این کشورهر کس که قرار است تولید و اشتغال ایجاد کند اولین شرطش درخواست زمین است؟ آن هم بهترین زمین ها!؟ اگر قرار بود با گرفتن زمین، تولید و اشتغال کشور حل شود تا حال  ایران یک بیکار نداشته که هیچ، بزرگترین صادر کننده مواد گوشتی، لبنی ، کشاورزی و...دنیا بود. اسناد موافقتنامه های اصولی چند دهه اخیرگواه این مدعاست.

کار آفرینی در این زمانه به تولید فکر و اندیشه وابسته است، نه زمین. کار آفرینان برتر دنیا هیچکدام شان نه رانت چند صد میلیاردی گرفتند، نه راه عبور چند صد ساله مردم را به ساحل بستند، نه ساحل خواری کردند و نه به منافع مردم خود پشت پا زدند. مطمئن باشید این پروژه به جای اصلاح ابرو چشم را هم کور خواهد کرد!

آقای وهابی؛ شما به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان لطف کنید به موسسه نصر بفرمایید مجوز ماده 215 ( توجیه اقتصادی، فنی، زیست محیطی ) قانون برنامه پنجم توسعه،  همچنین مجوز مصوبه هیت وزیران به شماره 43465 ر ت 52087 ه مورخ 15 / 4 / 1395 (الزامات زیست محیطی) را ارائه کند.

صرف کلمه تولید و اشتغال و پنهان کردن اثرات زیانبار پشت این اصطلاح وسوسه انگیز، یک خطای بزرگ محسوب می شود. ارمغان این کار برای بومیان چند شغل دون پایه و در عوض نابودی محیط زیست و تصرف زمینهای ساحلی آن جاست.

فکر روزی باشید که از بوی بد پسماند مواد غذایی و فضولات ماهیان پرورشی در این ابعاد، ساحل آن منطقه را غیر قابل تحمل کرده که هیچکس رغبت آن را نخواهد داشت به آن مناطق پا بگذارد .

آقای فرماندار؛ چرا 30 هکتار؟ چرا موسسه نصر؟ اصطلاح 30 هکتاری  را خودشان بکار می برند، تازه دارند نقشه تصرف زمین های اطراف خود را هم می کشند! مگر قرار است هرچه زمین بکر و ارزشمند وجود دارد را همین حالا مصرف کنیم؟ تکلیف آیندگان چه خواهد شد؟

ما از شما تقاضا داریم به جای یک  فعالیت تولیدی آلوده زا و نابود کننده سواحل، با توجه به ورزش دوست بودن مردم شهرستان جویبار و مناطق اطراف، این زمین به سایت گردشگری، ورزشی تبدیل کنید، مثل فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، پیست دوچرخه سواری، پیست موتور سواری و مانند این ها. هم یک ورزش و سرگرمی سالمی ست، هم هزینه اجرای پروژه بسیار پایین است. ساحل هم برای همیشه برای ایندگان خواهد ماند.

وزارت جهاد کشاورزی گفته با احداث این پل  30 روستا به ساحل دسترسی پیدا می کنند، لطفا از آنها بپرسید این 30 روستای اکتشافی شما کدامند؟ چرا تا حال  به فکر حل مشکل 30 روستا نبوده اند؟ واقعا اگر در مرکز استان  30 روستا تا حال از دسترسی به این ساحل محروم بودند پس اداره کل راه و شهرسازی استان طی این سالها چه کاره بوده است؟

آقای وهابی؛ شما به این آمار سازی توجه نکنید، گفته اند راه  دسترسی 14 کیلومتر کوتاه شده است، برای چه اهدافی؟ برای چه کسانی؟ تازه کدام ساحل دریا؟ موسسه نصر راه اصلی چند صد ساله کنار پل شیلات را به ساحل دریا مسدود می کند، هنوز نیامده برای بومیان خط و نشان می کشد و راه عبور از پل را  مسدود می کند.

منظورشان کدام ساحل است که قرار است 30 روستا به آن جا روند؟ اگر منظورشان ساحل تفریحی لاریم بزرگ است با افتتاح این پروژه فاتحه آن هم خوانده خواهد شد.

این پل صرفا جهت دسترسی به 30 هکتار زمینی است که قرار است وزارت جهاد کشاورزی در اختیار بازنشستگان شان قرار دهد! به دلیل اینکه اکثریت قاطع اعضای کمیسیونهای واگذاری زمین های ملی از وزارتخانه جهاد کشاورزی هستند.

با  اجرای این پروژه کسی دیگر حاضر نیست در آن ساحل شنا کند، بهتر بود وزارت جهاد کشاورزی قبل از انجام این کار از موسسه نصر سئوال می کرد هزاران هکتار زمینی که در سراسر کشور به آنها داده شده، الان در چه وضیعتی است؟ 

وزارت جهاد کشاورزی امانت دار زمین های ملی است نه مالک آن، کلیه زمین خواران با همین حربه تولید و اشتغال وارد شدند و هر روز با ترفندهای جدیدتر کارشان را پیش می برند؛ ،یک روز طرح طوبی، یک روز خودکفایی مرغ و گوشت، یک روز بهره برداری از معادن و....

هیچ زمین خواری از اول نگفته قصدم زمین خواریست، جای این نوع فعالیت ها درمناطق دور افتاده، با تراکم پایین  جمعیت، آن هم در عمق دریاها و اقیانوسها است نه در قلب استان و با تراکم بالا!

در ضمن هدف رهبر معظم انقلاب از طرح اقتصاد مقاومتی این نیست که مردم را از دسترسی به ساحل محروم کنند، هدف اقتصاد مقاومتی هیچگونه تضادی با منافع عموم مردم ندارد، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه از موسسه نصر سئوال شود از هزاران هکتار زمین در سراسر کشور چگونه بهره برداری می کند؟

اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بسیاری از مردم این سرزمین که وضع مالی خوبی ندارند و قادر نیستند ویلاهای گران قیمت اجاره کنند بتوانند با همین اندک درآمد، مکانی  ارزان قیمت را برای تفریح سالم داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه شما زحمت بکشید دستور  آسفالت یک کیلومتر راه  دسترسی به سایت گردشگری لاریم بزرگ را صادر کنید تا این مجتمع بزرگ پس از سالها احداث، حداقل از عهده مخارجش برآید و چندین شغل جدید ایجاد شود. این یک کیلومتر آسفالت، ده ها برابر آن پل برای اهالی تولید درآمد و اشتغال به همراه دارد.

تنها و مهمترین مزیت شهرستان  جویبار همین زمینهای ساحلیست، وگرنه کشاورزی با این حال و روزش هرچه می خواست بشود تا حالا شده بود.

جناب آقای وهابی؛ این زمین یک ثروت ملی و یک گنجینه است. ساحل دریا همچون دماوند، جنگلهای شمال، دریای خزر، زردکوه بختیاری، نفت خوزستان، دریاچه ارومیه و... ملک مشاع همه ملت ایران است. متعلق به هیچ قوم و استانی نیست. نگذارید با گذاشتن کلمه اقتصاد مقاومتی کنار بعضی از پروژه های ناکارآمد، رانت خواران کار خود را توجیه کنند.

انتظار و خواهش حداقلی ما از شما این است که اگر به هر دلیلی نمی توانید از اجرای این پروژه آلوده زا و ساحل بر باد ده جلوگیری کنید، حداقل از این اشتباه بزرگ که در آینده نه چندان دور دامن همه را خواهد گرفت دفاع نکنید.

با اینکه همه استان های کشور مکان های تفریحی و توریستی دارند، هیچکدام شان حتی یک وجب آن را به غیر واگذار نکردند. واقعا مازندران در این نوع کارها تافته ای جدا بافته است.

،اقای فرماندار؛ نگران نباش در آینده ای نه چندان دور این مستاجران تحمیلی بدجور یخه صاحبخانه را خواهند گرفت.  آمار موافقان این پروژه را  چه کسانی به شما داده اند؟ فقط چند نفر محدود که منافعی در این کار دارند موافقند.

لطفا نظر کل مردم منطقه را هم جویا شوید. آمار و اطلاعاتی  که در این خصوص ارائه می کنند نادرست است. بهتر است یک بار زحمت بکشید در مسجد محل به صورت مستقیم با مردم  گفتگو کنید، اگر اکثریت مردم منطقه با اجرای این پروژه موافق بودند بنده و مخالفان طرح از شما و هم از موسسه نصر عذر خواهی می کنیم و برای همیشه به این  بحث خاتمه خواهیم داد.

  بحثها در خصوص این پروژ صرفا نظر بنده  تنها نیست و نظر صدها شاید هزاران نفریست که افتخار نوشتن را به من واگذار کرده اند. ما هیچ علاقه ای به گفتگوی دو جانبه و چالشی با هیچکس نداریم مگر در شرایط خاص.