تعداد بازدید: 4908

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 29 تير 1395-8:24

درباره پروژه ماهی در قفس و پل مجد در لاریم؛

یک پروژه، یک پل و تضاد منافع

موسسه نصر که پروژه پرورش ماهی در قفس را در لاریم جویبار اجرا می کند، به تازگی پلی فلزی در این محل ساخته که به گفته برخی اهالی باعث از رونق افتادن گردشگری و اقتصاد منطقه می شود، اما فرماندار جویبار در گفت و گو با ما این موضوع را رد کرده و می گوید شرکت نصر برای مردم کارافرینی کرد.


مازندنومه، سرویس اقتصادی: بهمن صادقی لاریمی که نوشته های او درباره مسایل مختلف اجتماعی و سیاسی استان در سایت های مختلف منتشر شده، به تازگی یادداشتی برای ما فرستاد با این عنوان: « هدیه موسسه نصر: پل یک میلیاردی در مقابل زمین پانصد میلیاردی!»

وی در بخشی از این یادداشت آورده: «موسسه نصر پس از دریافت مرغوب ترین زمین های ساحلی و بستن راه عبور چند صد ساله اهالی به دریا در ساحل شهرستان جویبار (لاریم دهنه)، اخیرا پلی فلزی بسیار ساده ای را بر روی رودخانه سیاهرود نصب و تلاش کرده با مصاحبه و فیلمبرداری به گونه ای وانمود کند که خدمت بزرگی به مردم منطقه کرده است. این پل کمکی به اقتصاد روستا نمی کند که هیچ، همین اندک خریدی را که گردشگران از مرکز روستا و مغازه های در مسیر می کردند، کساد کرده است، چرا که گردشگران برای دسترسی آسان تر به ساحل دریا، روستا را دور زده و خرید شان را خارج از حریم آن انجام می دهند.»

او در یادداشت خود ادامه داد: «اجرای پروژه های عمرانی وظیفه ذاتی دولت هاست که از منابع درآمدهای عمومی انجام می گیرد و هیچ موسسه، شرکت و مانند این ها حق ندارند با اجرای پروژه های عمرانی و به بهانه آن صاحب چند صد میلیارد تومان رانت شود! موسسه نصر این پل را صرفا جهت استفاده خود بنا کرده و منتی بر مردم نیست؛ چون اهالی لاریم ده ها سال است که با همین پل های چوبی رفت و آمد می کردند و عبور اصلی شان از داخل روستا صورت می گرفت.»

صادقی لاریمی با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی نوشته است: «موسسه نصر با تصرف مرغوب ترین زمین منطقه مرکزی مازندران، در حقیقت چشم گردشگری عمومی در قلب مازندران را کور کرد و هیچ صدایی هم از کسی بلند نمی شود! با بهره برداری از این پروژه باید فاتحه سایت گردشگری لاریم بزرگ و شاهین خزر را خواند. تازه منت هم می گذارند، خنده دارتر از همه خواهان عوارض هم هستند! در کل کشور هزاران هکتار زمین تحت همین عناوین مانند تولید مرغ و خروس، شتر مرغ، گاو و گوسفند و... بر باد رفته است. متاسفانه در بحث ساحل خواری و اثرات مخرب آن که بسیار فاجعه بار است مسئولان استان به بهانه پرورش ماهی بر بسیاری از آسیب های اجتمایی، اقتصادی، زیست محیطی و مانند این ها سکوت کرده اند. روش های پرورش ماهی به این شیوه ده ها سال است که در دنیای توسعه یافته به دلیل عوارض زیست محیطی منسوخ و به جای ساحل، به عمق آقیانوس ها و دریاها منتقل شده است. در ضمن رعایت مصوبه هیت وزیران(الزامات زیست محیطی) با شماره نامه 43465 ر ت 52087 ه مورخ 15 / 4 / 1395 برای اجرای کلیه پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی الزامی است. این سواحل متعلق به همه مردم ایران و بسی جای تاسف است که نظاره گر بر باد رفتن این آخرین بازمانده ها باشیم.»

* شرکت نصر برای مردم کار آفرینی کرد

درباره یادداشت بالا با رجبعلی وهابی -فرماندار جویبار- گفتگو کردیم. او با بیان اینکه شرکت نصر با توافق انجام گرفته مشغول راه اندازی قفس پرورش ماهیان خاویاری است و به تعهد خود عمل می کند، به مازندنومه گفت:  با تاسیس پل، راه دسترسی برای این شرکت تسهیل شد.

وهابی با بیان اینکه توافق با این شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا شد، اظهار کرد: به گفته مردم منطقه لاریم شهرستان جویبار، شرکت نصر برای آنان کار آفرینی کرد.

وی با رد تداخل موضوع سایت گردشگری لاریم بزرگ و شاهین خزر خاطر نشان کرد: مجموعه های ذکر شده توریستی بوده و موضوع شرکت نصر اقتصادی و ایجاد شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی است.

فرماندار جویبار با بیان اینکه با رئیس شیلات در خصوص کمک و همکاری با مردم لاریم در راه اندازی شرکت های تعاونی صحبت کردیم، گفت: راه اندازی چنین شرکت هایی نیاز به مراجعه مردم و سرمایه گذاری دارد.

وی تاکید کرد: در حال پیگیری طرح هر روستا یک طرح اقتصادی بر اساس دستور استاندار هستیم.

*پل فلزی به جای پل چوبی

وزیر جهاد کشاورزی به تازگی در حاشیه بازدید از مجتمع آبزی پروری شهید خلیل پرویزی شهرستان جویبار منطقه لاریم دهنه گفت: پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار خط شکن و یکی از طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی است که به تصویب شورای اقتصاد رسیده و در اولویت برنامه های سال 1395 قرار دارد.

محمود حجتی ابراز امیدواری کرد: با تامین منابع دولتی، مراکز ساحلی برای پرورش ماهی مورد پشتیبانی قرار گیرد.

وی موسسه جهاد نصر را در اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری از جمله دستگاه های پیشتاز عنوان کرد.

پل جانباز شهید حبیب الله مجد با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید. وزارت جهاد کشاورزی می گوید با احداث پل شهید مجد بر روی رودخانه سیاهرود توسط موسسه جهاد نصر، راه ارتباطی 30 روستا به ساحل و دسترسی آسان به دریا و اراضی کشاورزی فراهم شده است و احداث این پل دسترسی به روستا لاریم دهنه را بیش از 14کیلومتر نزدیکتر کرده است. ضمن آن که مشکلات تردد وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی و احتمال سقوط در رودخانه برطرف شد.

قبل از ساخت پل شهید مجد، یک پل چوبی معروف به پل شیلات با قدمت بیش از 50 سال توسط شیلات بر روی سطح این رودخانه قرار داشت.

همان طور که در یادداشت یکی از اهالی منطقه آمد، برخی بومیان باور دارند این پل برای مردم ساخته نشده و برای گردشگری و اقتصاد محلی زیان بار است.



    ©2013 APG.ir