سه شنبه 27 شهريور 1397-18:34

در دانشگاه گیلان و با حضور پژوهشگر مازندرانی؛

هم‌اندیشی کتاب دوم «پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین» برگزار شد

 جلسه هم‌اندیشی انتشار کتاب دوم از مجموعه مقالات «پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین» در دانشگاه گیلان برگزار شد.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: جلسه هم‌اندیشی پیرامون انتشار کتاب دوم از مجموعه مقالات «پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین»، با حضور طیار یزدان پناه لموکی، پژوهشگر مازندرانی و سرپرست جلد نخست این مجموعه، عصر روز دوشنبه ۲۶ شهریور۱۳۹۷ در پژوهشکده‌ی گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش سایت دانشگاه گیلان، در این جلسه که تعدادی از پژوهشگران، استادان دانشگاه و کنش‌گران و فعالان عرصه زبان و فرهنگ شرکت داشتند، دکتر سید هاشم موسوی، رییس پژوهشکده گیلان شناسی، به معرفی اعضای حاضر در جلسه پرداخت و‌ هدف این گردهمایی را هم‌اندیشی درباره اهمیت و جایگاه فرهنگ اقوام و چگونگی شناساندن و‌انتشار آن در مجموعه‌ای علمی عنوان کرد.

در ادامه طیار یزدان‌پناه لموکی سرپرست نویسندگان کتاب نخست از مجموعه‌ی« پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین» گفت: کرانه های جنوبی دریای کاسپین، پیشینه‌ای دور، فرهنگی عمیق، تاریخی کهن و گنجینه‌ای باارزش از زبان، اسطوره  در خود دارد. منطقه شمالی و جنوبی دریای کاسپین مملو از اقوام مختلفی است که تشابهات بسیاری در بخش تاریخ زبان، هنر و فرهنگ دارند.

وی در ادامه، دامنه‌ی کار کتاب دوم این مجموعه را غیر از مازندران، استان‌های گیلان، گلستان، سمنان عنوان و از پژوهشگران و استادان حاضر در جمع، همکاری و هم اندیشی را درخواست کرد.

دکتر رضایتی، استاد ادبیات دانشکده انسانی دانشگاه گیلان هم ضمن استقبال از پیشنهاد همکاری پژوهشگران گیلانی در تالیف کتاب فرهنگ‌ اقوام تصریح کرد: این عنوان کمی کلی به نظر می‌رسد و اگر به صورت جزئی‌ به آن نگریسته شود، قطعا عملیاتی‌تر خواهد بود و لازمه‌ی عملی شدن آن، حضور صاحب‌نظران و متخصصین هر حوزه در بخش های مختلف آن است.

میثم نواییان، باستان‌شناس گیلانی، در این راستا پیشنهاد کرد که الموت و طالقان نیز به دلیل مشترکات فرهنگی و تاریخی به حوزه های پژوهشی این کتاب اضافه شود.

دکتر نصرتی، دکتر علیزاده‌جوبنی و دکتر جهاندوست سبزعلی پور استاد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی رشت نیز سخن گفتند و سبزعلی پور بیان کرد: امروزه بر خلاف قبل، فاصله بین تحقیق‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی بسیار شده است، چرا که پژوهش‌های دانشگاهی به لحاظ شیوه‌ی پژوهش روشمندتر است، بنابراین در این خصوص  باید به مقالات این مجموعه دقیق‌تر و علمی‌تر نگریست.

دکتر علیزاده‌جوبنی نیز ضمن ابراز خوشنودی از برگزاری این جلسه، تبادل فرهنگی بین کشورهای این منطقه و اقوام آن به لحاظ وجوه مشترک زبانی، فرهنگی و ادبیات را  پراهمیت دانست و گفت:این وجوه مشترک می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از پژوهش‌های این حوزه‌ها باشد.

استاد مرادیان گروسی، هوشنگ عباسی، دکتر ابراهیم صفری، حمیرا خدابنده، لاله قربانی، برهانی، جعفری، دکتر مجتبی میرمیران، علی امیری و الهام کیانپور هم در این نشست نظرات خود را مطرح کردند.

گفتنی است دفتر نخست مجموعه مقالات «پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین»  بهار امسال از سوی نشر میرماه منتشر شد.

*مطالب مرتبط:

پژوهش های مازندران شناسی مشترک ایران و روسیه منتشر شد

دو کتاب جدید پژوهشگر قائم شهری منتشر شد