تعداد بازدید: 2825

توصیه به دیگران 0

شنبه 16 تير 1397-13:31

از سوی انتشارات اشاره و میرماه؛

دو کتاب جدید پژوهشگر قائم شهری منتشر شد

کتاب «خاورمیانه بزرگ» تالیف طیار یزدان پناه لموکی و دفتر نخست مجموعه مقالات «پژوهش هایی درباره ی کرانه های جنوبی دریای کاسپین» به سرپرستی این پژوهشگر قائم شهری، به تازگی به بازار کتاب عرضه شده است.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: کتاب «خاورمیانه بزرگ» به جنبش های نوین اجتماعی این منطقه بین سال های 2010 تا 2017 پرداخته و نام دوم آن «بهار عربی، تقبیح یا تحسین» است. این کتاب توسط نشر اشاره در 256 صفحه و به قیمت 25 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

طیار یزدان پناه لموکی –نویسنده اثر- به مازندنومه گفت: پس از پیشگفتار، 8 فصل کتاب با عناوینی همچون: سیاست امپراتوری سرمایه داری در خاورمیانه بزرگ، خیزش های اجتماعی و زیست محیطی در خاورمیانه بزرگ، وضع کنونی و نقش احزاب و اتحادیه های طبقه کارگر و متوسط، ضرورت اتحاد نیروهای تحول طلب در خاورمیانه بزرگ و ... آمده است. فصل هفتم «بهار عربی، تقبیح یا تحسین» نام گذاری شده و فصل هشتم ضمیمه ای با عنوان «شهریاری، جامعه و قلم» است.

این پژوهشگر قائم شهری با بیان این که در این کتاب تاریخ خاورمیانه در حال حاضر تدوین شده است، افزود: فصل های هشت گانه بر اساس خبرهای روز تحلیل و سبک نگارش، تاریخی و از منابع رسانه ای مانند روزنامه ها و سایت ها استفاده شده است.

وی با اشاره به این که استراتژی هایی که سرمایه داری غرب برای انحراف بهار عربی از انقلابی گری به مسخ انقلاب انجام داده، محتوای اثر است، تصریح کرد: لحظات انقلاب خاورمیانه از سال 2010 در هر فصل نوشته شده و در عین مستقل بودن، فصل ها ارتباط ارگانیک با هم دارند. در واقع یک دوره مبارزات اجتماعی در نگاه های مختلف بررسی شده است.

یزدان پناه لموکی تاکید کرد: امپراتوری سرمایه داری، خاورمیانه را از مردم و نیروهای انقلابی و ملی ساقط کرد و حتی روی دانشمندان این مناطق سرمایه گذاری کردند. یکی از هدف های جنگ پنهان امپراتوری سرمایه داری، دانشمندان آن جامعه بودند. در این کتاب سندهایی ارائه شده که از سال 1957 تا 2017، دانشمندانی را که به همکاری تن نمی دادند، ترور می کردند.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: در کتاب «خاورمیانه بزرگ» پیرامون جبهه های مختلف مبارزاتی این جوامع کار کردیم و در واقع کتاب، تحلیل جنبش های نوین اجتماعی در کشورهایی است که بهار عربی در آن ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: تحلیل این بوده که هدف امپراتوری سرمایه داری، کنترل بازار و منابع نفت و گاز خاورمیانه است. به همین دلیل جنبش های ملی را به ضد ملی تبدیل کردند. نیروهای نظامی، آژانس های امنیتی و حکومت های دست نشانده هم به کمک این امپراتوری آمدند.

یزدان پناه لموکی استدلال کرد: زمانی که بهار عربی پیش می آید، داعش متولد می شود و با شکست بهارعربی هم این گروه از بین می رود. یعنی بر اساس نیاز منطقه، گروه های تروریستی ایجاد کردند.

وی درباره شیوه رفرنس در کتاب گفت: منابع و مآخذ در متن ذکر شده و همان طور که پیش تر بیان شد، کار بیشتر تحلیلی بوده و منابع هم رسانه ها بوده اند.

این پژوهشگر با اشاره به این که دو فصل این کتاب در مجله ی «چیستا» و شش فصل دیگر هم در «لوموند دیپلماتیک» منتشر شده بود، ادامه داد: یک دوره جنبش اجتماعی خاورمیانه در این کتاب بررسی شده است. هرچند من بیشتر کتاب ها و مقاله هایم پیرامون مازندران و قائم شهر و تا حدی ایران بوده است، ترجیح دادم بیرون از ایران، در مورد خاورمیانه کار کنم.

*کتاب دیگر

وی در مورد کتاب «پژوهش هایی درباره ی کرانه های جنوبی دریای کاسپین» هم گفت: از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت 1394 با دعوت نامه رسمی (تاریخ 9/ آوریل 2015 ) دانشگاه دولتی مسکو -لاماناسوف- بودم، برای سخنرانی درباره «تاریخ ، فرهنگ، هنر و زبان» مازندران باستان از آغاز تا هزاره دوم پیش از میلاد.

 پس از سخنرانی دوم در دپارتمان زبان های ایرانی آکادمی علوم روسیه، از ریاست دپارتمان زبان های ایرانی، بانو پرفسور النا مالچانوا خواستم ضمن داشتن کرسی مازندران شناسی در این دپارتمان، فصلنامه مشترکی داشته باشیم. ایشان بسیار محترمانه پذیرفتند. مجموعه اعضای فرهنگستان هم استقبال کردند.

یزدان پناه لموکی ادامه داد: نخستین شماره فصلنامه مشترک ما با دانشگاه و دپار تمان زبان های ایرانی آکادمی علوم مسکو با عنوان «پژوهش هایی درباره کرانه جنوبی دریای کاسپین» برای نخستین بار، با محوریت تاریخ، فرهنگ، هنر و زبان، زمستان سال گذشته به صورت اینترنتی با آثاری از دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور، پرفسور النا مالچانوا، دکتر کتایون مزداپور، پرفسور ولادیمیر ایوانف، دکتر لیلی داد یخودویوا، دکتر زهره زرشناس، گیتی شکری، دکتر فردوس آقا گل زاده، مسعود پورهادی، دکتر علی علیزاده جُوبنی، طیار یزدان پناه لموکی، نادعلی فلاح، میر عبدالله سیار، احمد باوند سوادکوهی، عادل جهان آرای، سیده زینب تقوی، معصومه رشید ثانی، حسین علمباز و بهمنیار شریفی و محمد ابراهیم عالمی انتشار یافت..

وی تصریح کرد: به تازگی نیز همان مجموعه مقاله ها به صورت کتاب، توسط نشر میرماه و با مقدمه ای تازه از من منتشر شده است و از رسانه هایی که در قبال انتشار مقالات، واکنش مثبت نشان دادند از جمله مازندنومه، قدردانی کردم.

سرپرست «پژوهش هایی درباره ی کرانه های جنوبی دریای کاسپین» گفت: بررسی چند واژه طبری، نوع شناسی ( تیپولوژی ) روابط پدر- پسر ، براساس یک افسانه مازندرانی، مازندران و دیو سپید، ویژگی های نوای گفتاری در زبان گیلکی و مازندرانی، شیوه های سنتی دامداری گالش های حاشیه دریای کاسپین، بقایای باور های کهن در مازندران، برخی تغییرات آوایی و فرایند های واجی فعال در گویش مازندرانی، توصیف گویش تاتی رود بار زیتون ، گونه جُوبنی، فعل مرکب گیلکی، ماضی نقلی در گویش های مازندران و گیلان، مختصری در باره تاریخ زبان و برخی واژگان مازندرانی، افسانه ها و منظومه های عاشقانه غیر بومی مازندران، افسانه ببر مازندران، افسانه چلیک، نیما از باستان گرایی تا طبیعت گرایی، پیشینه رسم منبر کشی در ساری، زنگ چمر، باورها و آیین ها درفرهنگ مردم سنگده ساری و پیوند وارتباط موسیقی ردیف دستگاهی با موسیقی نواحی ( محلی – مازندران ) فهرست مقاله های نخستین دفتر است و تلاش می کنیم دفتر دوم را نیز تا پایان امسال انتشار دهیم.


  • طیار یزدان پناه لموکی پاسخ به این دیدگاه
    جمعه 22 تير 1397-14:21

    با درود و سپاس فراوان ، با آن که چند بار متن مصاحبه را خواندم متوجه این نکته نشدم . ضمن تشکراز خواننده محترم که درست فرمودند "زیبنده نیست " از سردبیر محترم خواهشمندم همان طور که در مقدمه کتاب و در پایان هر فصل آمده به جای" لوموند دیپلوماتیک " ، " دوستان لوموند ... "آورده شود . با تشکر

    • «لوموند دیپلماتیک» یا « دوستان لوموند دیپلماتیک »پاسخ به این دیدگاه 1 0
      يکشنبه 17 تير 1397-17:48

      نویسنده محترم خسته نباشید !
      زیبنده نیست که اصرار داشته باشید نشریه « دوستان لوموند دیپلماتیک » را « لوموند دیپلماتیک » که نشریه ای با شهرت جهانی است ، به کار بران معرفی کنید . برای آگاهی « دوستان لوموند دیپلماتیک » به آدرس زیر است :
      https://dostan.mondediplo.com/


      ©2013 APG.ir