تعداد بازدید: 2856

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 22 شهريور 1388-0:0

استاد موسيقي مازندراني:حزن‌انگيزي موسيقي ريشه در شرايط اجتماعي دارد

احمد محسن پور گفت:حزن‌انگيزي موسيقي مازندران بازتابي از روان هنرمندان منطقه است كه خود ريشه در شرايط اجتماعي دارد.


  در كنار برنج خوش بو و خوش طعم مازندران كه بسته‌بسته روانه شهرهاي ديگر مي‌شود، موسيقي مازندران هم در دل خيلي از ايراني‌ها جا خوش كرده است.


آوازهاي محلي با گستره موسيقي‌اش نشان از نشاط و طبع شاعرانه مازني‌ها مي‌دهد.

در اشعار و ملودي‌هاي مازندراني خصيصه‌هاي اقليمي و طبيعي به وضوح ديده مي‌شود و عناصر زنده و ملموس طبيعت، ناهمواري‌ها، كوه، جنگل، دريا و كار دامداري و كشاورزي در هنرهاي مختلف منطقه نمود دارد.

مازندران به دليل گستردگي طول جغرافيايي و حضور اقوام و فرهنگ‌هاي متفاوت و همچنين همجواري با برخي اقوام و... طوايف داخلي و خارجي از فرهنگ‌هاي مختلفي تاثير پذيرفته و به همين خاطر موسيقي بومي و محلي اين منطقه، چه به لحاظ ساختاري و چه از نظر ويژگي‌هاي قومي، پر تعداد و گوناگون است.

احمد محسن‌پور كارشناس موسيقي مازندران درباره موسيقي امروز اين خطه مي‌گويد: «امروزه اصلي‌ترين موسيقي مازندراني در بخش ميانه است كه از ساري تا نور ادامه دارد و اميري، كتولي، موسيقي چوپاني و موسيقي مربوط به جشن‌هايي مانند «حيدربيگ»، «جلو داري» و «سماع حال» به اين بخش تعلق دارد. »

اين كارشناس موسيقي مي‌گويد: «اين موسيقي كه اكنون با آن روبرو هستيم در مسير زندگي پيوسته دستخوش تغييراتي شده و به سبك‌هاي مختلف درآمده تا شكل امروزي به خود گرفته است. ملودي‌سازي يا نغمه‌پردازي در ذات موسيقي شرق وجود دارد و به شيوه بداهه نوازي تبلور مي‌يابد.

از قديم براي هر بخش از زندگي اجتماعي موسيقي خاصي وجود داشت و از موسيقي استفاده بيشتري مي‌شد، اكنون اين كلي‌گرايي كه در موسيقي ما به‌وجود آمده موجب شده تا گسترش موسيقي ما در زمينه زندگي اجتماعي مطلوب و ايده‌آل نباشد. »

موسيقي مازندران هم مانند ديگر موسيقي نواحي ايران داراي حزن و غمي نهفته در بطن خود است. محسن‌پور در اين باره مي‌گويد: «حزن‌انگيزي در موسيقي مازندران بازتابي از روان هنرمندان منطقه است كه خود ريشه در شرايط اجتماعي دارد. با اين حال در موسيقي مازندران هر كسي مي‌تواند خط ملودي را به هر سويي كه مي‌خواهد در جهت حزن و اندوه يا سرور و شادي هدايت كند.»

 مازندران هميشه داراي موسيقي‌شناسان برجسته‌اي بود كه نه تنها در استان بلكه در سطح كشور نيز جزو برترين‌ها هستند كه از آن جمله مي‌توان از شادروان حبيب‌الله بديعي، زنده‌ياد لطف‌الله مجد، استاد فرهنگ شريف و مرحوم عماد رام نام برد.

 همچنين از هنرمنداني كه در عرصه موسيقي سنتي و بومي در سطح مازندران تاثيرگذار بودند مي‌توان به شادروان ذبيح‌الله مقوم، كيكاووس افسري، جهانگير بريماني، ‌هادي صميمي، جهانگير دوانلو، احمد محسن‌پور، جمشيد قلي‌ن‍ژاد، زنده‌ياد رستگار ملك‌پور، ولي‌الله عمراني، اسماعيل عمراني، علي اشكان، احمد بختياري، نصرت‌الله ذوقي، شادروان احمد مستوفي، حسين طيبي و ابوالحسن خوشرو اشاره كرد.

 از اين تعداد برخي به‌عنوان مربي يا كارشناس بوده‌اند و بقيه نيز خلعت انزوا پوشيده و با موسيقي وداع كردند.(hamshahri)


  • جمعه 27 شهريور 1388-0:0

    ba salam be shoma aghaye mohsenpour fekr nemikonid ke darid dar ja mizanid va tazehi dar mooseghi nadarid behtar nist ke in mooseghie khaste konandeh ra az in masir kharej konid ta key mooseghi bayad be in sabk baghi bemanad.mamnoon


    ©2013 APG.ir