تعداد بازدید: 2032

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 2 مهر 1388-0:0

از فلسطيني ها،فلسطيني تر نباشيم

يادداشتي از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل


مازندنومه:خبردار شديم تازه ترين کتاب آقاي دکتر شهابي منتشر شده است.نام کتاب "دولت مستقل فلسطين خدمت يا خيانت؟" است.

اين کتاب مجموعه اي است از مقالات و مصاحبه هاي دکتر شهابي در زمينه فلسطين كه از سال1366 تا سال 1387 در روزنامه هاي كثير الانتشار به چاپ رسيد و اكنون به صورت مجموعه اي تجديد چاپ شده است.

 در اين كتاب هر مقاله در مقطعي از زمان و در بستر حوادثي كه مربوط به فلسطين روي داده،نوشته شده و از اين جهت مطالعه هر مقاله يا مصاحبه رويدادهاي 20 سال اخير را تداعي مي كند.

 علت نامگذاري كتاب هم به خاطر مقاله اي است به اين نام  كه در سال1367 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسيد .

در آن سال شهيد فلسطين -ياسر عرفات-دولت مستقل فلسطين را در الجزاير اعلام كرد و اين اعلام همراه شد با موافقت ومخالفت هائي ازسوي  فلسطيني ها و دوستداران فلسطين . آن زمان برخي از صاحب نظران آن را خدمت به فلسطين و تعدادي هم خيانت مي دانستند که در اين مقاله به ارزيابي اعلام اين دولت پرداخته شد.

هم چنين اين كتاب حاوي مصاحبه اختصاصي با آقاي دكترابو اسامه عبدالمعطي- نماينده جنبش حماس در ايران- است.

كتاب مزبور 192 صفحه دارد،همراه با عكس هائي از رهبران فلسطين و ديدارهاي آن ها با مقامات ايراني.

نشر رسانش اين کتاب را انتشار داده است.گفتني است دکتر سيف الرضا شهابي متولد 1331بابل و
فارغ التحصيل دانشکده داروسازي دانشگاه تهران است"کارنامه سياسي قائم مقام فراهاني" (انتشارت نشر رسانش )  و "ديدگاه هاي شوراي همکاري خليج فارس" (انتشارات روزنامه اطلاعات ) کتاب هاي قبلي ايشان است.

---------------------


   متاسفانه افراط و تندروي در هر زمينه اي در جامعه ايراني به يك روند عادي تبديل شده و انگار ايرانيان علاقه اي ندارند حد وسط و ميانه را در امور سياسي و اقتصادي و زندگي و... بر گزينند.

 علي رغم اين كه در صحبت ها و مناظرات به ضرب المثل معروف خيرالامور اوسطها بسيار زياد استناد و استدلال مي كنند،ليكن در عمل عكس آن را اجرا مي كنند .

   در اين زمينه موارد متعدد و فراواني مي توان مثال زد.يكي از مواردي كه در آن افراطي گري به وضوح ديده مي شود مسئله فلسطين است.

      امروز شاهد آن هستيم كه عده اي در داخل كشور  مسئله فلسطين را مسئله اول ايران تلقي مي كنند و به حدي از فلسطين دم مي زنند كه ظاهرا همه مشكلات مملكت حل شده و فقط مسئله فلسطين لا ينحل باقي مانده است. در مقابل گروهي پيدا شدند كه شعار مي دهند :نه غزه،نه لبنان- جانم فداي ايران.

     اگر مسئله فلسطين در سال هاي اخير همه امور را تحت الشعاع قرار نداده بود احتمالاچنين گروه هائي در عرصه سياسي كشور به وجود نمي آمدند .

شايد گفته شود آناني كه چنين شعارهائي را فرياد مي كنند از آن سوي مرزها دستور مي گيرن. حتي اگر بپذيريم از آن سوي آب ديكته مي شود، تا زمينه  در اذهان عمومي وجود نداشته باشد به صورت شعار مورد اقبال  قرار نمي گيرد .

امكان دارد گفته شود عده اي قليل چنين شعارهائي را مي دهند و امواج خروشان مردم در روز قدس عكس آن را ثابت كرد.

 اگرهم عده قليل اين شعار بدهند و عده كثيري با سكوت شان آن را تائيد بكنند زنگ خطري است كه اگر چاره اي اساسي انديشيده نشود و تعديل انجام نپذيرد تبديل به شعار همگاني خواهد شد.

     من شخصا معتقدم مسئله  فلسطين  مسئله اي مهم در جهان اسلام است و از هر چه بگذريم ازبيت المقدس قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول الله نمي توانيم بگذريم؛ليكن معتقدم نبايد بگذاريم مشكلات داخلي كشورمان تحت الشعاع مسئله فلسطين قرار بگيرد و نبايد از فلسطيني ها،فلسطيني تر باشيم .

به خاطر فلسطين با مصر قطع رابطه كرديم كه در زمان خود اقدامي انقلابي و اعتراضي بود واكنون حماس  كه مورد قبول جمهوري اسلامي است با مصر رابطه حسنه دارد اما ما هم چنان در قطع رابطه با يكي از مهم ترين كشورهاي عرب و جهان اسلام به سر مي بريم.

 در اوج درگيري هاي جنگ 22 روزه غزه، دولت مصر گذرگاه رفح را مسدود كرده بود و با اسرائيل در محاصره غزه همكاري داشت ولي حماس رابطه اش را با مصر قطع نكرد، در صورتي كه ما در خيابان هاي ايران بر عليه مصر و مبارك شعار مي داديم!

      ممكن است استدلال شود مسئله فلسطين حاشيه امنيتي ايران است و براي كاستن از فشارها بر سر مسئله انرژي هسته اي مي باشد و ايران مي خواهد  با طرح مسئله فلسطين  از شدت فشارها بكاهد.

 نبايد غافل بود؛ با طرح مكرر" واهي بودن هولوكاست" توسط عالي ترين مقام اجرائي كشور حساسيت غرب را تحريك مي كنيم و دولت  اسرائيل هم به دنبال مظلوم نمائي است و از اين طريق فشار بر ايران را مضاعف مي كند و در داخل هم اين ذهنيت به وجود مي آيد چه لزومي دارد اين همه از فلسطين دفاع كنيم وهولوكاست مطرح نمائيم وهزينه بدهيم.

 اين جاست كه شعارهائي كه در روز قدس توسط عده اي از افراد داده شد جا باز مي كند و به نفع فلسطيني ها هم نخواهد بود.

در پايان بايد قبول كرد  در همه امور ميانه روي بهترين روش براي دستيابي به هدف است .

 اميدوارم خوانندگان عزيز اين يادداشت را ناشي ازدغدغه  نويسنده نسبت به موضوع فلسطين بدانند.


  • دوشنبه 20 مهر 1388-0:0

    واقعا همین طور هست سران مملکت بس گفتند فلسطین از ایران مشکلات ایرانی غافل شدند

    • دوشنبه 6 مهر 1388-0:0

      اقای شهابی ازتون ممنونم
      واقعا حرف دل ما رو زدین
      هر کسی باهاشون مخالفت کنه یا حتی انتقاد بهش برچسب مخالف نظام میزنن
      ولی خودشون وقتی سرمایه های این ملت رو تاراج میکنن وملت ایران رو سرافکنده حتما جزو دلسوزان نظامند!!
      رئیس جمهور محترمممم ! قبل رفتنشون به نیویورک چنان دم از نفی هولوکاست میزنه که برخوردش تو مصابحه انجام شده در اونجا بعد از اعتراض کشورها بخاطر نفی هولوکاست دیدنی بود
      ایشون در اونجا همه ی جنایت های جنگ جهانی رو زشت شمرد وفقط گفت من میگم چرا فلسطین؟!!!!!!!!
      چرا دوباره از نفی هولوکاست نگفت؟
      ایشون نماینده قانونی؟!!!!!!!!!!!!! ما هستند
      باید به فکر ایران و ملتش باشن
      ابرو ریزی تا کی؟
      هر تندروی مختوم به عقب نشینی میباشد!!!
      ولی این تند رویها مستقیما ضررش به ملت ما میرسه

      • مصطفی معلميپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 4 مهر 1388-0:0

        با سلام
        در شگفتم از آقاي دكتر شهابي كه چگونه فراموش كرده است مسئله فلسطين مسئله يك ملت و يا مردم نيست بلكه مسئله اسلام است . ما با مصر قطع رابطه كرديم چون مصر در مسئله فلسطين به اسلام خيانت كرد گرچه به مردم فلسطين هم ستم نمود!
        مگر اسرائيل و حاميانش با مردم فلسطين مشكل داشته اند؟!آنان با اسلام ناسازگارند و ما معتقديم با از بين رفتن اسرائيل اسلام از يك توطئه مخوف نجات پيدا مي كند و به تبع آن ملت فلسطين نيز كشورشان را باز پس خواهند گرفت!
        عدم طرح واهي بودن هولوكاست موجب در حاشيه امن قرار گرفتن اسرائيل و توجيه شصت سال جنايت آن شده بود و اين ابتكار راهبردي آقاي احمدي نژاد موجب خشم سران استكبار شده است آيا نبايد انديشه كنيم كه هماهنگ نشدن با آقاي آحمدي نژاد يعني همراهي با مستكبران است؟!!
        مقاومت در برابر مستكبران هزينه دارد ولي معامله با خداوند است و همان هيهات من الذله امام حسين عليه السلام،مگر امام رحمه الله نفرمودند هرچه فرياد داريد بر سر مستكبران بزنيد. لطفا هراس به خود راه ندهيد هستند مرداني كه هزينه مقاومت در برابر استكبار را بپردازند،شعار براي فلسطين به هيچ روي ناديده گرفتن مشكلات داخلي نيست لكل مقام مقال .والسلام

        • جمعه 3 مهر 1388-0:0

          به نظر می رسد بحث هولوکاست که توسط رئیس جمهور به صورت چند سوال اساسی مطرح شد یک بحث منطقی با سوالاتی منطقی باشد ولی چرا جنایتکاران صهیونیست و غاصبان فلسطین آن را بر نمی تابند. اینکه جناب آقای دکتر شهابی با دعوت به نرمش و عدم ضرورت طرح مسئله هولوکاست به دنبال دستیابی به چه هدفی هستند خدا می داند. مسئله از فلسطینی فلسطینی تر نباشیم یک متلک زشت ملی گرایانه است و به دور از مباحث اعتقادی و ایمانی می باشد. این یعنی تن دادن به خفت و خواری مشاهده ظلم و پیش گرفتن رویه سکوت. این یعنی مشارکت پنهان در تظاهرات موج سبز در پشت درب سازمان ملل برای حمایت از نتانیاهوی جنایتکار بر علیه ایران اسلامی. این یعنی توجیه مشروعیت غصب سرزمین های فلسطینی توسط افراطیون صهیونیست. این دیدگاه واقعاً برای آنهایی که اسلامی فکر می کنند قابل پذیرش نیست و به نوعی سر برآوردن مجدد ملی گرایی طرد شده دهه 60 توسط عناصر سلطنت طلب و ملی گراهایی مانند نهضت ملی ایران و ... می باشد.


          ©2013 APG.ir