تعداد بازدید: 2564

توصیه به دیگران 1

شنبه 9 آبان 1388-0:0

دانستن حق مردم است

يادداشتي از:صادقعلی رنجبر،عضو هیئت علمی دانشگاه-ساري


این روزها جامعه ما در تمامی عرصه ها شاهد سرعت و سبقت غیر مجاز و خودروهای سیاست و اقتصاد و فرهنگ و فن آوری در جاده های نه چندان استاندارد و نه چندان مطمئن رسانه های داخلی و خارجی است که مردم و افکار عمومی به ناظران واقعی و پلیس های مردمی مستقر در این جاده ها، بعضاً قادر به مهار این خودروها در حوزه تجزیه و تحلیل کارشناسی نیستند و منتظرند تا قهرمانان و ضد قهرمانان این سریالهای جاده ای را در موانع،حوادث و یا مقاصد نهایی ملاقات نموده و شرح ماجرا از زبان خود آنها بشنوند !

 اما کی،کجا و چگونه!؟ ابهاماتی است که از یکسوی هنوز پاسخ آنها به افکار عمومی داده نشده است و از دگرسوی، بمباران خبری رسانه ای را در داخل و خارج شاهدیم.

 برای درک هرچه بیشتر این ابهام زائی های مضاعف،کافی است که به این سرفصل ها توجه کنید:

 الف: *آنجا، مذاکرات انرژی هسته ای در وین انجام شد.

1- با ابراز ناراحتی ایران از مواضع فرانسه،فرانسه از متن و جلسات مذاکرات کنار گذاشته شد!

 2-بازگشت مجدد فرانسه به میز مذاکره،منوط به عذرخواهی فرانسه از ایران است !

3- فرانسه با عذرخواهی از ایران و نیر تعدیل ناگهانی مواضع ایران،به مذاکره بازگشت !

 4-ایران و امریکا مستقیماً و بدون واسطه با هم مذاکره کردند !

 5-مذاکرات ایران و امریکا فراتر از موضوعات هسته ای بود.

 6-کارشناسان سیاسی،این زمان را برای مذاکرات سیاسی ایران و امریکا بسیار مناسب می دانند ! اصلاح طلبان ضمن عدم مخالفت با اصل مسئله،از اینکه این فرصت از آنها سلب شده بود،گله کردند!

 7-مهندس باهنر رهبری معظم را مخالف با انجام مذاکره سیاسی با امریکا می دانند !

 8- وزیر خارجه خود را معتقد به مواضع باهنر دانسته و با مذاکره سیاسی با امریکا مخالفت می کند !

 9-معاون وزیر خارجه امریکا این مذاکره را دستاورد مهم سیاسی تلقی و بر ادامه آن تاکید می کند !

 10-رژیم فلسطین اشغالی اعلام می کند که نماینده ایران با نماینده اسرائیل هم مذاکره مستقیم کرد اما ایران خیلی سریع این ادعا را رد می کند!

 11-وزیر خارجه امریکا طی مصاحبه جنجال آمیز،برخورداری از انرژی هسته ای را حق ایران می داند و می گوید:ایران اصلاً به فکر ساخت سلاح هسته ای نیست !(جمهوری خواه ها به جنگش می روند!)

 12-روسیه اعلام می کند که شرط برخورداری ایران از سلاح هسته ای،برقراری رابطه با اسرائیل است!

 13-امریکا بلافاصله با پیشنهاد ایران مبنی بر تحویل اورانیوم غنی شده 20% به ایران موافقت می کند!

 14-تبصره مهم این توافق،تحویل اورانیوم غنی شده 5/3 % ایران به آژانس و امریکاست !

15-قرار شد که طرف معامله ایران روسیه باشد و فرانسه به عنوان پیمانکار با روسیه همکاری کند !

16- لاریجانی پس از بازگشت از ژنو،این طرح را یک فریب دانسته که بازیگر اصلی اش البرادعی است! گویا آنها قصد دارند،بجای دادن سوخت،سوخت از ما بگیرند و به همین دلیل تضمین نمی دهند !

 18-باهنر گفت:آنها طبق قانون باید به ما سوخت بدهند، درخواست اضافی، کاملاً مشکوک است !

19-رسانه های خارجی، این طرح را پایان غنی سازی در ایران و انتقال آن به کشور ثالث دانسته اند !

20-بخشی از نمایندگان مجلس با محتوای این مذاکره و توافقات مخالفت کردند !

 21-امریکا جواب مثبت ایران به محتوای مذاکرات وین را، به جهانیان اطمینان داد !

 22-دردنیاتبلیغ شد که ایران پذیرفت تنها از انرژی هسته ای برخوردار باشد، نه تکنولوژی هسته ای !

 23-بازرسان آژانس از راکتور هسته ای تهران بازدیدکرده و با اعلام رضایت به مقرآژانس بر می گردند !

 24-رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان جوان،طی تحلیلی از فتنه اخیرانتخاباتی،حذف شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل را دشمنانه و منطبق با خواست بیگانگان تلقی فرموده اند !

 *اینجا، ما فقط داریم می شنویم و تا کنون که هیچکس بیان جامع و قاطعی از واقعیتهای مذاکره هسته ای وین به افکار عمومی ارئه نکرده است!

 ب: *آنجا، طرح هدفمند کردن پرداخت یارانه ها را با اصلاحاتی تصویب می کنند.

 1-اعضای هسته تحول اقتصادی دولت، فاقد تجربه کاری و مدیریتی در حوزه اقتصاد هستند !

 2-این هسته مبتنی بر اطلاعات غلط دریافتی از فرم های توزیع شده بین مردم تصمیم گیری می کند!

 3-با اجرای طرح،طبق اعلام بانک جهانی،صندوق پول،مجمع تشخیص،بانک مرکزی و مرکز پژوهشهای مجلس نرخ تورم از 27% امروز به 60% خواهد رسید ! اما هسته مذکور اعلام می کند که نرخ تورم امروز 15% است و نهایتاً به 17% خواهد رسید که آن هم سریع قابل بازگشت است !

 4-دکتر احمد توکلی،این طرح را مناسب ندیده و معتقد است شوک وارده ناشی از آن بسیار شدید و فرو پاشنده است و پیشنهاد یکسال تعویق اجرای آن را ارائه می کند !

 5-دکتر سبحانی طی نامه ای به صادق لاریجانی،اجرای این طرح را تکثیرناگهانی و فزاینده جرم دانسته وخواهان مخالفت ایشان با تصویب این طرح می شود !

6-علی لاریجانی از جرح و تعدیلهای جدی در طرح خبر داده و نوید می دهد که نمایندگان با هشیاری آن را بررسی می کنند و بطور نمونه،اجرای پیشنهاد دو ساله دولت را پنج ساله کرده اند !

 7-در طرح اولیه مقرر بود که فقط یک سوم مردم یارانه نقدی دریافت کنند و سپس قرار شد که به نیمی از جمعیت جامعه ما یارانه پرداخت شود !

 8-در طرح مصوب مجلس،حامل های نفتی، نان، دارو و محصولات کشاورزی در سیاهه قرارنگرفتند !

 9-در طرح مصوب مجلس،پیشنهاد درآمد 20هزار میلیاردی دولت به 10 هزار میلیارد تقلیل یافت !

 10-در تبلیغات و نیز سخنان رئیس جمهور،مقرر بود که افراد دارای درآمدهای 5-6 میلیونی و بالاتر از دریافت یارانه محروم شوند،اما اخیراً گفته می شود که افرادی که زیر خط فقر درآمد دارند !

11-درزمزمه های قبلی میزان یارانه نقدی را برابر با محاسبه یارانه پرداختی در قبوض اعلام کرده بودند اما اخیراً میزان آن را به 18 الی 24 هزارتومان تقلیل دادند که یک دهم رقم قبلی است !

 12-رئیس جمهور محترم در یک مباحثه تلویزیونی با کارشناسان اقتصادی،با به جا گذاشتن ابهامات جدیدتر و رفع برخی از ابهام ها،همچنان افکار عمومی را منتظر توجیه نهایی وکارشناسی می گذارد !

 13-شایعه گرانی انفجاری کالاها از ابتدای سال 89 مردم را در یک نگرانی عمیق فرو برده است !

 14-تبعات اجرایی طرح،به نتیجه گیری موج سبزی ها در ایجاد شورش و ادامه فننه کمک می کند !

 15-اگر چه حامل های نفتی معاف شدند،امامیزان آن از جمله بنزین از سال بعد،45 لیتر می شود !

16-لاریجانی ابهام دیگر طرح را معلوم نبودن سقف زمانی پرداخت یارانه ها توسط دولت دانستند !

 17- مجلس با پرداخت یارانه ها توسط دولت مخالفت ورزید !

 18-پرداخت یارانه مصوب، نه تنها قادر به جبران یارانه های قبلی دولت در قبال قیمت های قبلی نیست،بلکه در مقابل افزایش جدید و شوک آور قیمتها زانو خواهد زد !

*اینجاها،ما فقط می شنویم،با توجه تضاد شدید دیدگاههای کارشناسی و نیز سیاسی شدن برخی از مباحث،عملاً هر روز بر ابهامات ذهنی ما افزوده می شود و ما تکلیف خود را با این طرح نمی دانیم !

ج: *آنجا،در خصوص طرح و حدت ملی بحث می شود.

 1-آیت الله هاشمی رفسنجانی در آستانه افتتاح اجلاسیه اخیر مجلس خبرگان رهبری،از طرحی خبر می دهد که مقرر شد بزرگان کشور با موافقت رهبر معظم انقلاب،برای پایان دادن به وضعیت کنونی کشور ارائه و پیگیری نمایند !

 2-آیت الله یزدی می گوید که این افراد مرتکب جرم و خیانت شده و باید محاکمه شده و توبه نمایند !

 3-دکتر علی مطهری،هم دکتراحمدی نژاد و هم مهندس موسوی را خطا کار دانسته و خواهان محاکمه همزمان هر دو و عذرخواهی همزمان هر دو از مردم می شود ! وی،آیت الله مهدوی کنی را برای این میانجیگری پیشنهاد کرده و ایشان نیز اعلام آمادگی کردند !

4-آقای عسگر اولادی به عنوان میانجی جایگزین آیت الله مهدوی کنی، خاتمی و کروبی و موسوی را از سرمایه های نظام دانسته و می گوید که ما اینها را مفت به دست نیاوردیم که مفت از دست بدهیم !

 5-روزنامه کیهان در ادامه حملاتش به علی مطهری و باهنر و لاریجانی و غیره،عسگر اولادی را نیز دچا توهم دیده و او را دوستانه نصیحت می کند که به دفاع از ولایت فقیه،قانون اساسی،نهادهای قانونی نظام و ارزشها و آرمانهای نظام بپردازد !

6-آیت الله هاشمی رفسنجانی توصیه می کند که در خصوص طرح بزرگان نظام عجولانه قضاوت نکنند !

 7-آقای عسگر اولادی مخالفان را مجدداً دعوت به ملایمت و دوراندیشی کرده و تندرویها را رد می کند!

 8-مهندس موسوی در رویکردی نو،ضمن مخالفت با تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران،بااسرائیل مجدداً مخالفت کرده و مخالفت خود را فقط در چارچوب قانون دانسته و با انتشار روزنامه کلمه سبز مخالفت کرده و تعدیل مواضع مشهودی را در استقبال ازمواضع تعدیلی هاشمی به نمایش گذاشت !

 9-حداد عادل،حسینیان،محمد جواد لاریجانی،جوانفکر و برخی از بزرگان اصولگرایی طرح وحدت ملی را توهین به مردم ایران دانسته و ضرورتی برای مطرح شدن آن قائل نبودند !

10-حدود 100 نماینده مجلس با دور زدن هیئت رئیسه، شکایتی را علیه مهندس موسوی به دادستان کل کشور داده و خواهان محاکمه او به اتهام رهبری شورش های اخیر شدند! مهندس باهنر به روند انحصارطلبی های اصولگرایان تندروی مجلس اعتراض کرد !

 11-کروبی در نمایشگاه مطبوعات مورد هجوم قرار گرفت و کمی هم مصدوم شد !

12-در نمایشگاه مطبوعات،یکی از غرفه ها طرح شکایت از موسوی را مطرح کرده که بدلیل تبعات منفی آن،با مخالفت مسئولان نمایشگاه مواجه و متوقف شد !

13-کروبی موفق به کسب اجازه ملاقات با غالب مراجع قم نشد و فقط با منتظری و صانعی دیدار کرد !

 14-کروبی طی نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی،مواضع اخیر وی را مشکوک و پشتکرد به جریان اصلاحات دانسته و خواهان ایفای نقش تاریخی خود شد !

15-آیت الله هاشمی رفسنجانی طی پیغامی به جلسه اصلاح طلبان،خواهان امتیازدادن آنها به نظام شد و دلیل آن را عدم طردشدن از سوی نظام دانست!موسوی خوئینی ها با این پیشنهاد مخالفت کرده اما خاتمی آن را مورد استقبال قرار داد !

 16-13 آبان روز حضور مجدد سبزها در صحنه اعلام و با تبلیغات وسیع رسانه های غربی مواجه شده و در این سوی نیز ناجا و .... آمادگی خود را با هر گونه فتنه گری جدید اعلام کردند !

 17-برنامه سخنرانی رسایی در مشهد و اهواز به آشوب کشیده شد و سایر برنامه ها نیز از آن متاثرند !

18-علی رغم انتخاب استاندار روحانی برای قم،باز هم مراجع برای عادی شدن روابط با دولت انعطاف نشان نداده و به انتقادهای خود ادامه داده اند !

19-آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرده که من دولت را پس از تنفیذ مشروع می دانم و در تمام دعوت نامه ها،احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور به جلسات مجمع دعوت مکتوب می کنم !

20-در اجلاس اخیر مجلس خبرگان رهبری،آیت الله دستغیب، سخنان تندی ابراز داشته که نمایندگان تا مرز اخراج وی پیش رفتند که با مخالفت رهبر معظم به ادامه عضویت ور رضایت داده اند !

21-بازتاب های جهانی اختلافات داخلی،مثل آنچه که در رسانه های ماهواره ای می گذرد و صندلیهای خالی شده مجمع عمومی سازمان ملل به هنگام سخنرانی رئیس جمهور محترم که برای ملت ما بسیار ناخوشایند بوده است !

 *اینجا،ما فقط می شنویم و کسی افکار عمومی را از آنچه که در پشت پرده می گذرد،مطلع نمی کند! و ....

 حالا شما منصفانه قضاوت کنید که آیا ما در اینجا حق نداریم که خواهان گشایش و سهمیه بیشتری از انباشت های اطلاعاتی و خبری آنجا در عرصه های سیاسی و اقتصادی و دیپلماسی و غیره باشیم ؟!

ندانستن ها،کم دانستن ها،کج دانستن ها و غیره در اصل جلوه های جدید نادانی های عصر انفجار اطلاعاتند و از آنجایی که دانستن حق مردم است،باید تدابیر تو اندیشید تا این حفره ها مرتفع شوند !

دولت محترم، مجلس عزیز، قوه معتبر قضائیه، مجمع معزز تشخیص مصلحت، شورای موثر نگهبان و سازمان بزرگ رسانه ملی باید بدانند که افکار عمومی ما فعال بوده و اگر این تشنگی ها و التهابها، در زمان مقتضی با تزریق ها و خوراک دهی ها و نیز با تحلیل درست از قضایا تامین نشوند،یقین بدانید که رسانه های مسموم فارسی زبان و نیز رسانه شایعه در ایران، این خلاء را پر کرده و ابتکار عمل را از نظام خواهد ستاند و استمرار و تکرار آن موجب تثبیت این فاصله های ذهنی و باورهای اساسی می گردد !

ضمن اینکه در پشت همه این خبررسانی ها و اقدامات دیپلماتیک،صداقت و انطباق با مواضع رهبری معظم باید موج زند و ملت ما علی رغم همه رویکردها و اعتمادها،تنها و تنها مواضع رهبری معظم و رضایت ایشان را نصب العین و فصل الخطاب می داند و هیچکس حق ندارد تسلیم ذوق زدگیهای شخصی و تحلیلهای یکجانبه در سیاستهای راهبری و استراتژیک نظام شده و مصالح ملتی را قربانی تصمیمات عجولانه گروهی کوچک و غیر قابل قبول نماید.


  • خوش نما از کرجپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 13 آبان 1388-0:0

    برای درک هر چه بیشتر دردهایی که استاد رنجبر با زبان بی زبانی مطرح کرده،کافیست که به سخنان قاطع و انقلابی و روشنگر رهبر عزیز در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان توجه کنیم!جایی که ایشان،اعتماد کننده های به امریکا را ساده لوح و فاقد جایگاه نمایندگی از سوی ملت ایران دانسته و بر مبارزه با امریکا به همان سبک و سیاق امام راحل تاکید فرمودند و در باره موضوع پرداخت هدفمند یارانه ها نیز با توافق نماینده رهبری، نهایتاً مجلس مصوباتی داشته که نگرانی عمومی را رفع کرده و علیرغم میل دولت جلوی تبعات لایحه اولیه را گرفته و به اعتدال نزدیک کردند.
    راستی اکر رهبر نبود چه بر سر ما می آمد؟

    • تقی پور از ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 12 آبان 1388-0:0

      طبق قانون گشتالت،همیشه کل از اجزاء مهم تر است!
      واقعاً این اخبار جدای از هم در ما ذهنیت خاصی ایجاد نمی کنند،اما در کنار هم همان کلی را تشکیل داده اندکه می فهمیم ظاهراً در عالم سیاست خبرهاییست و جریاناتی در حال انجام کارهایی هستند و ....!!!!
      چرا باید اینجوری باشد .و چرا نباید بر شفافیت روابط با افکار عمومی افزود؟!
      بی جهت هم نیست که هر شبکه زپرتی ماهواره ای،نیامده جا می افتد و کلی مخاطب و مشترییدا می کند!این موفقیت ها حاکی از قدرت و قوت آنها نیست،بلکه نشانه ضعف و ناکارآمدی رسانه ای ماست!
      البته این ناکارآمدی رسانه ای فقط به رسانه ملی مربوط نمی شود،بلکه سیاستگذاران خبری ما زیر سئوال اند!آنهایی که به رسانه ها خبردهی نمی کنند تا رسانه ها خبررسانی کنند!آنها که رسانه ها را تحت فشار گذاشته تا حتی اندک اخبار را هم منتشر نکنند!آنها که در بازخواست رسانه ها افراط می کنند! و....همه مقصرند!مشکل باور اجتماعی ماست که باید اصلاح شود!

      • ابراهیم زاده-دبیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 11 آبان 1388-0:0

        اینجور مطلب نوشتن خیلی جالب است!چرا که نگارنده،خواننده را برای تحلیل کردن بکار میگیرد و در اصل خواننده برای رسیدن به تحلیل مجبور به مشارکت و همراهی خط به خط است!اما مهم تر اینکه آقای رنجبر به نکات مهمی اشاره کرده که اولی کم تحرکی خبری نهادهای قانونی نظام در کنار پدیده بیش فعالی رسانه های خارجی و رونق بازار شایعه است! و دوم توجه به احتمال مخفی کاری اهالی جوان و جویای نام دیپلماسی در حواشی مذاکرات هسته ای و ارتباطات بین المللی است که مردم باید خیلی هشیار و مراقب باشند!
        سوم اینکه اعتماد به امریکا در شرایط حاضر یک نوع ارزان فروشی انقلاب و تاراج ارزشها و بی مسئولیتی در قبال خون شهداست!و چهارم اینکه اول باید افکار عمومی را توجیه کرد و بعد دست به اقدام متفاوت دیپلماسی زد و دورزدن مردم نادرست است!

        • اکبرزادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 11 آبان 1388-0:0

          مقاله جالبی بود.جمع آوری این همه مطلب در یک جا کار سختی است.خدا قوت


          ©2013 APG.ir