تعداد بازدید: 3059

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 27 آبان 1388-0:0

همگام با نمايشگاه رسانه هاي مجازي(7)

گفتگو با چند مسئول در حاشيه نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال مازندران:بخش وسیعی از زندگی ما را رسانه های دیجیتال تشکیل می دهد.

 


نخستين جشنواره رسانه هاي ديجيتال تا 30 ابان ماه در ساري برپاست.قطع دو روزه اينترنت نمايشگاه فرصت اطلاع رساني را براي ساعاتي از ما گرفت.امابرگزاري اين جشنواره از جنبه هاي مختلف براي بسط و گسترش فرهنگ استفاده از فضاهاي مجازي و رايانه اي در استان مازندران حائز اهميت است.

 مسئولان فرهنگي و اجرايي در مازندران بر اين باورند كه چنين نمايشگاههايي مي تواند موجبات آشنايي هرچه بيشتر مردم استان را با اين عرصه مهم و پرمخاطب فراهم كند.

 استاندار مازندران در حاشيه بازديد از اين نمايشگاه  استفاده از رسانه هاي ديجيتالي را بستر مناسبي براي اطلاع رساني درست و به موقع مي داند.

 سيد علي اکبر طاهايي مي گويد: يکي از راه هاي ترويج پيام و پيام رساني استفاده از بستر الکترونيک و يا IT است.

وي اظهارداشت: رسانه هاي ديجيتالي امروزه مي توانند در اختيار ارزش هاي انساني و الهي قرار بگيرند و بايد از همين ابزار براي احياي ارزش هاي انساني استفاده شود .

 وي يادآورشد: رسانه هاي ديجيتالي به طور قطع و يقين در حوزه مجازي مي توانند نقش بسيار ممتاز و تعيين کننده اي ايفا کنند.

 استاندار مازندران نقش رسانه هاي ديجيتالي را به عنوان عاملي در ايجاد يک دهکده بزرگ جهاني بسيار حساس توصيف کرد.

 مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران هم در اين باره مي گويد: جشنواره سراسری رسانه های دیجیتال با اهدافی مهم همچون جریان سازی و بستر سازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه های دیجیتال، ایجاد جایگاهی سالانه برای عرضه و ارزیابی در رسانه های دیجیتال در کشور، فراهم کردن محیطی به منظور ایجاد و همدلی و هم افزایی بین پدیدآورندگان آثار در حوزه رسانه های دیجیتال از 23 آبان ماه در ساری برپا شده است.

 هادی ابراهیمی خاطرنشان کرد: نرم افزارهای رسانه ای، نرم افزارهای تلفن همراه، بازی ها و سرگرمی های دیجیتال، پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها، هنرهای دیجیتال، فناوری و نوآوری در رسانه های دیجیتال از جمله بخشهای این نمایشگاه محسوب می شود.

 ابراهیمی هدف از برگزاری نمایشگاه را ایجاد جایگاه معتبر رسمی نرم افزارهای فرهنگی، جریان سازی برای تولید نرم افزارها، توسعه زبان و خط فارسی در دنیای مجازی، افزایش رقابت و هم افزایی اعلام کرد.

 وی اظهار داشت: متخصصان و مدیران مرتبط با رسانه های دیجیتال در این نمایشگاه دستاوردها و فعالیتهای خود را جهت آشنایی عموم و شرکت های مختلف به نمایش می گذارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نيز با اشاره به نقش بارز رسانه ها در مبارزه با شبیخون فرهنگی اظهار داشت: رسانه های دیجیتال نقش محوری در برخورد با جنگ نرم دارند.

 سید رمضان شجاعی گفت: ‌امروز با دیجیتالی شدن در ظرف زمانی سرعت قرار گرفته ایم و اگر با این سرعت همراه نباشیم در مسائل و مباحث زندگی روزمره گرفتار خواهیم شد.

 وی با اشاره به اینکه امروز بخش وسیعی از زندگی ما را رسانه های دیجیتال تشکیل می دهند، بیان داشت:‌ وارد شدن اینترنت پرسرعت به روستاها از برنامه هایی بود که در برنامه چهارم توسعه تاکید شده بود.

وی با بیان اینکه تردیدی ندارم که بازارهای ما انباشته از محصولات فرهنگی است که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند، بیان داشت: ‌باید برای برون رفت از این موضوع مسائل نوین مبتنی بر افکار دینی و ملی شکل گیرد.

شجاعی گفت:‌ برخی از نرم افزارهای تولید داخل را نمی توان قابل رقابت با رسانه های دیجیتال جهان قرار داد و باید با ارائه کار و خدمات بهتر و با ذائقه ایرانی با آنها رقابت کرد.

وی با اشاره به اینکه مدعی هستیم انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و ایران را به عنوان قدرت برتر عقیدتی در منطقه می شناسند، خاطرنشان کرد: ‌به همین منظور باید برنامه فرهنگی داشته باشیم و چراکه رسانه اسلامی را ما تعریف کرده ایم و رسالتهای رسانه دیجیتال را نیز باید تعریف کنیم و این امر شدنی است.

 وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ یک مقوله اساسی برای ملت است، اظهار داشت: ‌اگر پذیرای بسته های خارجی از آن سوی مرزها باشیم نتیجه آن فراموشی فرهنگ و سنت و باورهای دینی و ملی خواهد بود.

شجاعی خاطرنشان کرد: ‌رسیدن و دستیابی به عرصه های فناوری و دیجیتال یک ضرورت غیرقابل انکار است و برای هویت بخشی به نسلهای آینده به آن نیاز داریم. ديگر نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است قوانين و مقررات استفاده از رسانه هاي ديجيتالي بايد تدوين شود.

علي اصغر يوسف نژاد-ديگر نماينده ساري -گفت: فعاليتي را قوه قضائيه به نام جرايم رايانه اي انجام داده که هنوز به نتيجه نرسيده است .

وي اظهار داشت : قوانين و مقررات مربوط به فعاليتهاي فرهنگي از جمله رسانه هاي ديجتيالي بايد تدوين و مصوب شود .

يوسف نژاد مسائل آموزشي اين موضوع مسئله مهم و اساسي دانست و اظهار داشت : فعاليتهاي تخصصي اين حوزه بايد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ساماندهي شود.

به گفته وي دولت مي تواند از توانمندي بخش خصوصي در اين زمينه استفاده کند و نيز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد توامندسازي فعاليت هاي حوزه فرهنگ را سرلوحه کارهاي خود سازد .

 وي بر حمايتهاي دولت از بخش خصوصي تاکيد کرد و گفت: حمايتها و کمک هاي دولت بايد از بخش خصوصي تشديد شود د و کميسيون هاي فرهنگي و آموزش تحقيقات حتما بايد کمک و مساعدت کنند تا بخش خصوصي بتواند در اين حوزه فعال شود .

 يوسف نژاد بيان داشت : دور سوم سفرهاي هيات دولت با رويکرد فرهنگي انجام مي شود و اين يک فرصتي مناسب و مغتنم براي حوزه فرهنگي است که بايد از چنين فضايي استفاده کند.

وي بيان داشت : برنامه پنجم توسعه در حال تنظيم است و بايد مسائل فرهنگي در اين برنامه نمود بيشتري داشته باشد و همچنين شاهد نقش و جايگاه موثرتر و جدي تر رسانه هاي ديجيتالي در اين برنامه باشيم .

رئيس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم با گسترده دانستن فضاي فعاليت رسانه هاي ديجيتالي گفت: ساماندهي و توسعه رسانه هاي ديجيتالي در استانها نيازمند عزم عمومي مسئولان است.

محسن زارع پور  اعلام کرد: در سالهاي اخير براي ساماندهي و کنترل اين فضا ، اقدامات خوبي صورت گرفته است .

 وي ، توسعه رسانه هاي ديجيتالي را فرصتي مناسب براي گسترش فرهنگ اسلامي دانست و اضافه کرد : ما بايد آسيب هاي اين ابزار پيشرفته را به درستي بشناسيم و از رسانه هاي ديجيتالي بهره هاي لازم را براي نيل به اهداف الهي و انساني ببريم .

وي به صدور پروانه انتشار براي نرم افزارهاي رايانه اي اشاره کرد و اظهار داشت : انتشار محصولات نرم افزاري نبايد بدون مجوزهاي لازم باشد .

زارع پور  ادامه داد : با همکاري و مساعدت مسئولان اجرايي مي توانيم عقب ماندگي هاي خود را در اين فضا جبران کنيم و اميدواريم در آينده نزديک شاهد روزي باشيم که تمامي آحاد جامعه خصوصا کودکان با آرامش خاطر از محصولات نرم افزاري استفاده کنند.

وي رسانه هاي ديجيتالي را داراي ويژگي هاي منحصر به فرد دانست و گفت : رسانه هاي ديجيتالي ابزارهايي بسيار فراگير، پرمخاطب و جذاب براي تمامي آحاد مردم از کودکان تا بزرگسالان مي باشند .

 به گفته وي در حال حاضر روزانه صدها عنوان بازي رايانه اي و نرم افزار جديد وارد کشور مي شود که مغاير با فرهنگ اسلامي و بومي ماست و در اغلب آنها خشونت شديد وجود دارد که با موازين فرهنگي ما منطبق نيست.

 وي افزود : با فرهنک سازي و آشنا کردن مردم با فرصت ها و چالش ها و نيز استفاده صحيح از اين ايزار پيشرفته مي توان بخشي از عقب ماندگي حدود دو دهه اخير در اين زمينه را جبران کرد.


  • محمدحسين ملايي كندلوسيپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 28 آبان 1388-0:0

    سلام.آرزوي موفقيت روزافزون براي شما دارم


    ©2013 APG.ir