تعداد بازدید: 3713

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 1 آذر 1388-0:0

پزشک محله رفت

"زینت هرسنی" معروف به خاله زینت-آخرين بازمانده پزشکي سنتي مازندران- در سن 90 سالگی درگذشت.


خاله زینت بیش از شش دهه از عمرش را با زبان و دمیدن بر حلق ها و چشم ها موجب راحتی مردم در گیرکردن انواع تیغ ماهی، استخوان در گلو و و براده آهن در چشم می شد.

آنچه که بیش از هر چیز خاله زینت را در نزد مردم و افرادی که ازشهرهایی چون تهران کرج و دیگرشهرهای شمالی محبوب و عزیز کرده بود خوشرویی و شوخی های طنزگونه او برای شاد کردن افراد بود.

خاله زینت خودش را در خوشی ها و ناخوشی های مردم حاضر و از بیماران در هر جای منطقه عیادت می کرد.

شناسنامه خاله زینت 1308 هجری شمسسی ر انشان می دهد اما خودش می گفت وقت گرفتن شناسنامه ده، دوازده سالی داشته است.

خاله زینت را همه از هر صنفی دوست داشتند، هرچند برخی از پزشکان چشم و حلق چالوس و تنکابن از کاری که آنان باید با عمل جراحی مشکل چشم و حلق مریضها را با ده ها هزار تومان حل کنند خاله زینت با کمتر از چند صد تومان و صرفا با دمیدن حل می کرد.

خاله زینت در دهه 70 تا80 توسط روزنامه ایران به عنوان پزشک محله معرفی شد که این معرفی حیطه فعالیتش را از شهرستان چالوس به شهرستانهای اطراف از جمله کرج و تهران گسترش داد.

مشتریان این زن با ایمان و خوشرو ازهمه طبقات بودند. هنرپیشه معروف تلویزیون و سینما که در منطقه رفت و آمد دارد از علاج چشم خود توسط این پزشک محله راضی بود.

خاله زینت در زمان حیات علی رغم آنکه در جوانی زندگی سختی را پشت سر گذاشته بود هیچ گاه لب به گلایه باز نمی کرد. ازهمه می خواست قانع باشند و خدا را شکر کنند.

او می گفت: سختی ها در کنار داشتن صبر به راحتی می گذرد همچنان که زندگی او از سختی به خوشی رسیده است.

خاله زینت به هنگام مرگ مریض نبود به گونه ای که تا ساعتها کسی مرگ او را باور نمی کرد. خاله زینت صاحب دو پسر و شش دختر و نیز 50  پنجاه نوه و نتیجه بوده است.

بسیاری از مسئولان از مرگ وی ناراحت شده و برای درگذشت وی پیام تسلیت صادر کردند.(mehrnews)



©2013 APG.ir