تعداد بازدید: 3214

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 10 دی 1388-0:0

سوگ هفتم

هفتمين سوگواره تعزيه از 30 دي ماه به مدت چهار روز در مازندران برگزار مي شود.


بنا بر خبر ارسالي روابط عمومي فرهنگ و ارشاد مازندران به مازندنومه،مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران گفت:فراخوان سوگواره اعلام شده و همه گروه هاي فعال در زمينه شبيه خواني مي توانند در اين رويداد حضور يابند.

هادي ابراهيمي افزود:تجليل از پيشكسوتان تعزيه ،برپايي نمايشگاه عكس تعزيه و لوازم شبيه خواني و برگزاري همايش اسيب شناسي تعزيه از ديگر بخش هاي اين سوگواره محسوب مي شود.

 ابراهيمي اظهار داشت: تعزيه و تعزيه خواني از آيين‌ها و هنرهاي نمايشي خاص محرم است که از نهضت بزرگ عاشورا الهام مي گيرد. تعزيه زباني عام دارد و در طول تاريخ توانسته است با بهره گيري از هنر، صحنه هايي از اين واقعه را ترسيم کند و پيام هاي ماندگاري در اذهان جامعه ثبت کند.

 وي با بيان اين كه تعزيه بيانگر وجهي از تاريخ ديني است و مضمون آن رويارويي دو نيروي خير و شر را شامل مي شود افزود: تعزيه و شبيه‌خواني به عنوان هنري اصيل از ديرباز به عنوان مهم ترين ابزارهاي پيام رساني واقعه کربلا مطرح بوده و کارکردهاي موثري داشته است.

وي افزود: اين هنر در استان مازندران همواره به عنوان يکي از عوامل پيوند معنوي نسل جديد با قيام سرخ حسيني مورد توجه قرار داشته است. اين مسئول فرهنگي بيان داشت:در دنيا محققين وقتي که بخواهند از تئاتر در ايران صحبت کنند به سراغ شبيه خوانان، شبيه خواني و تعزيه مي‌روند. حدود 200 سال است که در سفرنامه‌هاي سفراي خارجي که به ايران آمده‌اند از تعزيه به عنوان نمايش ايراني ياد شده است.

 مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران افزود: مراسم تعزيه در روستاها از رونق بيشتري برخوردار است و با شکوه و جلالي بيشتري برگزار مي شود و علت آن نيز اين است که از قديم متون تعزيه به اين افراد رسيده و آنها با احترام به اين مراسم و به خاطر نذري که داشته‌اند به اجراي آن مي‌پردازند.

گفتني است هر ساله در ماه محرم و صفر جاي جاي استان مازندران ميزبان گروه‌هاي هنري تعزيه‌گردان و شبيه‌خوان متعدد است که به رسم ديرين، اين فرهنگ شفاهي را سينه به سينه تا به امروز منتقل و حفظ کرده اند.

 اقشار مختلف مردم استان در مناطق شهري و روستايي در اين ايام معنوي با نشستن در پاي نمايش تعزيه‌ به عزاداري مي‌پردازند و از اين هنر ناب که تلفيقي از احساس، رنگ، حرکت و باورهاي مذهبي است به نحو احسن در مسير عزاداري حسيني بهره مي برند.

در اين ايام ، گروه‌هاي تعزيه و عزاداران حسيني، با پوشيدن لباس هاي مردان و زنان عرب و ابزار و البسه جنگي قديمي نظير زره و "کلاه‌خود"، صحنه‌هايي از واقعه کربلا را بازسازي مي‌کنند، تعزيه‌خوانان براي ايفاي نقش مخالفان امام حسين(ع) از لباس هاي قرمز رنگ و در نقش طرفداران امام حسين(ع) از رنگ‌هاي سبز و سفيد بهره مي‌برند و به خوبي تضاد شر و خير را فراروي مخاطبان مي گذراند.

 آلات و اسباب رايج تعزيه شامل پرچم، علم، اسب و شتر، چهلچراغ، علامت، نخل و خيمه است. هنر تعزيه در استان حرف هاي زيادي براي گفتن دارد و مي طلبد در سايه حمايت و توجه مسوولان رونق يافته و از تحريف و انحراف مصون بماند.



    ©2013 APG.ir