تعداد بازدید: 2912

توصیه به دیگران 1

شنبه 12 دی 1388-0:0

يك سال پس از حمله به غزه

يادداشتي از دکتر سيف الرضاشهابي-بابل


 یك سال ازحمله ارتش تا بن دندان مسلح اسراييل به مردم غزه مي گذرد؛ حمله اي كه در روز 27 دسامبر سال2008 آغاز شد و 22 روز به طول كشيد.

در اين مدت نزديك به 2000 نفر ازپير وجوان و كودك و مرد و زن فلسطيني  به شهادت رسيدند و تقريبا" سه برابر آن مجروح وزخمي شدند و تاسيسات زير ساختي غزه منهدم شد وميلياردها دلار خسارت وارد آمد.

   نكته جالبي كه در طي يك سال اخير به وقوع پيوست كه مشابه آن تا كنون وجود نداشته يا خيلي نادر بوده، گزارش 500 و اندي صفحه اي آقاي "گلدستون "يهودي بود از فجايع ارتش اسرائيل درغزه.

 براساس اين گزارش، كميته حقوق بشر سازمان ملل و در پي آن مجمع عمومي اين سازمان جنايات اسرائيل را محكوم كردند اما مهم تر اين كه كشورهاي منادي حقوق بشر مثل هميشه چشم ها را بر جنايات اسرائيل بستند و از محكوم كردن تل آويو طفره رفتند.

 به عبارتي اين کشورها در مقابل اكثريت كشورهاي جهان كه اسرائيل را محكوم كردند، ايستادند و لكه سياهي را بر دامان خود نشاندند.

 اگر امروز در سايه وسائل ارتباط جمعي گسترده اي كه در اختيار دارند بتوانند حقيقت را كتمان كنند،ليكن اين لكه سياه بر چهر ه آمريكا و برخي ازكشورهاي اروپائي در تاريخ ثبت شد .

        هدف اسرائيل از حمله به غزه واقعا چه بود ؟

       اگر تصميم داشتند دولت حماس را سرنگون كنند كه به اين هدف دست پيدا نكردند و دولت حماس استوارتر ير سر قدرت قرار دارد.

      اگر هدفشان آزادي "گليعاد شاليت-سرباز اسير اسرائيلي- بود  که اين هدف هم تحقق پيدا نكرد و برعكس به خاطر به نمايش گذاشتن چند ثانيه چهره شاليت در تلويزيون،حماس موفق شد 20 نفر از زندانيان فلسطيني را آزاد كند .

         اگر مي خواستند دولت حماس را تضعيف كنند و برقدرت تشكيلات خودگردان بيفزايند که برعكس شد و دولت حماس اگر چه متحمل خسارات مالي هنگفت شد،ليكن به خاطراين كه يك دوره نبردسخت را پشت سر گذاشت آب ديده ترشد و تشكيلات خودگردان آن قدرضعيف شد كه اخيرا آقاي محمود عباس (ابومازن )اعلام كرد كه براي دوره آينده رياست جمهوري نامزد نمي شود .

        اگر هدف اسرائيل اين بود كه بقاي دولت حزب "كاديما "به نخست وزيري "ايهود اولمرت "و وزيرخارجه اش خانم "تزيبي ليوني "را در سايه جنايت و كشتار مردم غزه تضمين بكند به اين هدف هم دست پيدا نكرد و در انتخابات نتيجه را به حزب رقيب "ليكود "واگذار كرد.

       تنها هدفي كه مورد نظر اسرائيل نبود وبا آن مواجه شد كنار رفتن ماسک صلح طلبي و نماياندن چهره واقعي اين رژيم بود؛ همان طور كه در گزارش آقاي "گلدستون "منعكس شد و اضطراب وجود اسرائيل را فرا گرفت .

       هرچند اسرائيل حداكثر تضييقات را بر ساكنان غزه تحميل مي كند و آن ها را در محاصره قرار داده ،ليكن وجدان هاي بيدار و انسان هاي صلح طلب جهان با مردم غزه همدردي مي كنند و در قالب كاروان هاي انساني همراه با كمك هاي داروئي و غذائي  از سوي سراسرجهان خصوصا اروپا يه سوي غزه حركت مي كنند. 



    ©2013 APG.ir