تعداد بازدید: 3526

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 28 دی 1388-0:0

استاد دانشگاه مازندران:همسايگان ما تحت تاثير تمدن ايران بودند

دکتر رستمي-عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران- گفت:در دوران تيموريان بخش های بسیاری از کشورهای کنونی در قلمرو ایران بودند .


مصطفي رستمي -عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری- برای اولین بار در کشور ، به صورت گسترده به بررسی و پژوهش گونه شناسی تجلید در حوزه تمدن ايران اسلامي (با تأكيد بر دوران قرن شش هجري قمري تا پايان قاجار) پرداخت .

بنا بر خبر رسيده به مازندنومه وي با اشاره به انجام مطالعات گسترده در حوزه‌ي تمدن ايراني در ايران و كشورهاي همسايه ، با موضوع تجلید گفت: مناطق همجوار ایران تحت تأثير حوزه‌ي مديريت تمدن ايراني بوده‌اند .

بر اساس اين خبر،رستمي با اشاره به گستردگی قلمرو ایران در دوران تیموریان اظهار داشت: در آن دوران بخش های بسیاری از کشورهای کنونی در قلمرو ایران بودند .

دکتر رستمی ادامه داد: جلد مظهر درون و برون کتاب است و به همین خاطر کتاب آرایی در گذشته یک شاخه هنری بسیار مهم به شمار می رفته و ده ها هنرمند پس از نگارش برای آراستن کتاب مشارکت داشته اند .

رستمی همچنین افزود: با توجه به اینکه موضوع پژوهش انجام شده بررسی گونه‌شناسي تجليد در حوزه‌ي تمدن ايران اسلامي بوده است ،با استفاده از مطالعات ميداني و گسترده و بررسي گنجينه‌هايي مانند آستان قدس رضوي، تبريز، قم، چند گنجينه در تهران و هفت گنجينه در خارج از كشور، ويژگي‌هاي فني، تكنيكي، قطع و شيوه‌هاي ساخت جلد‌ها، نقش‌ها و طرح‌هايي كه در اين جلد‌ها كار مي‌شوند، را مورد بررسی قرار داده شد که دسترسی به این نسخه ها در داخل و به خصوص در خارج و در کشورهایی چون ترکیه،ازبکستان و ترکمنستان با زحمت بسیار انجام امکان پذیر شد.

بر اساس گزارش ارسالي روابط عمومي دانشگاه مازندران به مازندنومه،وی تازگی این کار را بررسی دقیق و از نزدیک نسخه های بر جای مانده از دوران مورد بررسی عنوان و خاطر نشان کرد: با وجود انجام بیش از 50 کار تحقیقی در حوزه تجلید ، اکثر قریب به اتفاق این کارها بر مبنای توصیفی است که از گذشته و توسط دیگران انجام شده و گونه شناسی تطبیقی با این وسعت انجام نگرفته است.

 وی گفت : برای انجام این تحقیق میدانی از میان 1000جلد نفیس، 200 نمونه منتخب برای مطالعه تطبیقی و قیاسی و تعیین وجوه مشترک آنها برگزیده و به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه و گونه شناسی قرار گرفت.

 اين عضو هيأت علمي دانشگاه مازندران با تأكيد بر لزوم دستيابي به يك گونه‌شناسي تخصصي در اين زمينه و شاخص‌بندي جلد‌هاي مربوط به دوره‌هاي مختلف تجليد ايراني و ويژگي‌هايي كه تجليد در دوره‌هاي مختلف دارند، افزود: اميدوارم براي ساخت جلد‌هايي با ويژگي‌هاي هنر گذشته‌ي ما در زمان امروز، از اين پژوهش به‌عنوان يك راه‌كار استفاده شود.

 گفتنی است مصطفی رستمی این پژوهش را در قالب رساله دکترا به انجام رسانده که روزیکشنبه بيستم دي ماه سال جاري، با رای داوران با درجه عالی و نمره بیست، موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه شاهد شده است .



    ©2013 APG.ir