تعداد بازدید: 3043

توصیه به دیگران 1

شنبه 17 بهمن 1388-0:0

روز ملی

... یکی از آسیب های جدی برنامه های دهه فجر استفاده ابزاری بعضی جریان های سیاسی برای طرد منتقدان و مخالفان است( يادداشتي از ایرج نیاز آذری،روزنامه نگار-بابل)


 اکثر کشور ها در کنار مناسبت های آیینی دارای « روز ملی» هستند. روز ملی کشور ها متاثر از استقلال، تغییر حاکمیت یا رویداد تاریخی به روز ملی به عنوان با ارزش ترین روز ملت ها محسوب می شود روزی که موجب تحکیم همبستگی ملی و تعمیق برادری می گردد.

 روز ملی بر فرهنگ ، هنر، ادبیات و موسیقی جوامع تاثیر گذاشته موجب آفرینش اثر های ماندگار در تمامی شئون زندگی افراد آن جامعه می شود.

مهمترین ویژگی روز ملی مردمی و غیر دولتی بودن آن است. شادبودن، غیرسیاسی بودن، مردمی بودن و دولتی نشدن از ویژگی های روز ملی کشور ها می باشد.

 در کنار روز ملی کشور مناسبت های مختلف فرهنگی، هنری ورزشی و مسابقات و جشنواره های متنوعی برگزار می شود که همگی به تعمیق انسجام ملی می انجامد.

ویژگی بارز روز ملی مردمی و غیر دولتی بودن آن است. به نحوی که آحاد مختلف جامعه در برگزاری آن مشارکت فعالانه دارند.

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی بزرگ ترین و تاریخی ترین رویداد عصر حاضر بوده که 22 بهمن ماه سال 57 به وقوع پیوست.

 سالروز پیروزی انقلاب اسلامی روزی تاریخی، الهی و مردمی است. که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به عنوان عید تعبیر نموده اند و همواره خواستار مردمی شدن جشن های برگزاری مناسبت یوم الله 22 بهمن شدند.

مطالعه تطبیقی بین کشور های مختلف در این زمینه نشان می دهد در هر کشوری که روز ملی ، مردمی خودجوش و غیر دولتی برگزار شود ، فراگیری، گستردگی و عمق آن بیشتر خواهد بوده و جامعیت وسیع تری داشته است.

متاسفانه هرچه از زمان انقلاب می گذرد شور و احساس کمتری در جامعه مشاهده می شود و این به تدبیر مسئولان بر می گردد.

 انقلاب اسلامی گوهر ارزشمندی است که خداوند تعالی به مردم ایران هدیه نموده است و همه مردم در آن سهیم هستند. لذا مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر باید با مشارکت همه مردم برگزار شود.

 یکی از آسیب های جدی برنامه های دهه فجر استفاده ابزاری بعضی جریان های سیاسی برای طرد منتقدان و مخالفان و یا عدم جذب آنها بوده است.

در صورتی که مناسبت ملی و انقلابی دهه فجر ایجاب می نماید شعارها، دیدگاه ها، و مطالب وحدت آفرین، مطرح شود و از بیان هرگونه ادبیات تفرقه انگیز پرهیز شود باید تلاش شود همان شور و شوق اولیه انقلاب اسلامی در جامعه جاری شود و برادری، اتحاد، و همبستگی ملی در کشور حاکم شود.

انقلاب اسلامی خونبهای شهیدان، رهبری الهی امام خمینی و مشارکت خداپسندانه همه مردم ایران عزیز است و حفظ این ودیعه الهی نیز در اطاعت از رهبری انقلاب ، حفظ ارزش ها ، احترام به مردم، اهتمام به کار و تلاش میسر است.

 در کشور اسلامی ما تقارن مناسبت های ملی با مذهبی ایجاب می نماید در ایام سوگواری برنامه های جشنی و شاد نداشته باشیم چون مردم متدین ما اهتمام ویژه به ارزش های معنوی خود دارند که امری شایسته و ارزشمند است؛چرا که این انقلاب مدیون حماسه حسینی و برگرفته از آموزه های دینی و مذهبی است . لذا ترویج بعد حماسی و محتوایی انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن روایات انقلابی در حال حاضر امری ضروری است. 


ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir