تعداد بازدید: 2908

توصیه به دیگران 1

جمعه 14 اسفند 1388-0:0

چند سئوال از امامان جمعه استان

... آیا امامان جمعه استان در قبال مسائل و مشکلات استان مسئولیتی را به عهده می گیرند؟(يادداشتي از ايرج نياز آذري-روزنامه نگار-بابل)


 نهاد امامت جمعه نهادی حاکمیتی و غیراجرایی است. ائمه جمعه از طرف مقام معظم رهبری به این سمت منصوب می شوند. شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ، ستاد هماهنگ کننده امور مرتبط با ائمه جمعه است.

 باید بدانیم که یکی از مهمترین رسالت آنها بیان مسائل دینی ، سیاسی و اجتماعی از طریق خطبه های نماز جمعه است.

با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نماز جمعه در سراسر کشور منصب امامت جمعه به عنوان عالی ترین منصب هر شهرستان محسوب شد.

 نقش معنوی، روحانی و پدری امام جمعه در شهر مامنی برای مردم و مسئولان است. منصب امامت جمعه واسطه بین مردم و حاکمیت است و امام جمعه همواره مسائل و مشکلات مردم را از طریق خطبه ها تبیین مي کند.

 علی رغم اینکه منصب امامت جمعه اجرایی نیست،از سویی نمی توان نقش و جایگاه امام جمعه را در تحولات شهری و استانی بی تاثیر دانست. لذا مردم انتظار دارند منصوبین به رهبری معظم که در سنگر امامت جمله توفیق و خدمت دارند بیش از پیش برای ترویج شعائر دینی ، حفظ ارزشهای اسلامی و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شهر و منطقه فعالیت کنند.

 مردم انتظار دارند دفاتر ائمه جمعه خاستگاه پیگیری مشکلات و مطالبات به حق مردم باشد. منصب امامت جمعه از آزادی و صراحت بیشتری برای طرح مشکلات و گرفتاری های مردم برخوردار است؛مشکلاتی که متاسفانه مسئولان اجرایی بدلیل ملاحظات سیاسی و سازمانی امکان طرح عمومی آن را کمتر دارند.

 با پوزش فراوان از صراحت این قلم باید عرض نمایم مسئولیت ائمه جمعه در قبال توسعه استان امری انکار ناپذیر است چرا که خیلی از گفتنی ها و پیگیری های ائمه جمعه می تواند در امر توسعه استان اثر گذار باشد.

 افکار عمومی البته سوالات فراوانی از ائمه جمعه دارند که شایسته است از طریق رسانه های گروهی و تریبون نماز جمعه طرح شود.

سوالاتی درباره نحوه همکاری و تعامل ائمه جمعه با مسئولان اجرایی، نخبگان، و چگونگی حضور در شوراها و کارگروه های شهرستانی و استانی.

 نگارنده این سطور از دغدغه ائمه جمعه برای توسعه استان مطلع است، لیکن واقعیت آن است که حجم مشکلات آن قدر بالاست که نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

 از این رو انتظار می رود در مواجهه با مسئولان ملی از صراحت بیشتری استفاده شود و به طور مشخص مصوبات سفر ریاست جمهوری مشکلات نبود توجه به زیرساخت ها در استان، طرح های نیمه تمام ، بیکاری، مشکلات کشاورزان را مورد توجه جدی قرار دهند.

خدمت ائمه جمعه باید عرض بداریم که آیا حضرات معظم در قبال مسائل و مشکلات استان مسئولیتی را به عهده می گیرند؟

 امیدوارم که ائمه جمعه محترم نیز برای تنویر افکار عمومی از طریق رسانه های مکتوب ، دیداری و شنیداری و مجازی به سولات مطروحه پاسخ دهند.

ايميل نويسنده:(irajniaz@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir