تعداد بازدید: 4536

توصیه به دیگران 1

جمعه 28 اسفند 1388-0:0

عید آمد و ما قبا نداریم!

... تردیدی ندارم که سال 89 ، سالی همراه با تحولات شگرف در حوزه های فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی خواهد بود. (یادداشت نوروزی دکتر ميلاد محقق،استاد دانشگاه،متولد رامسر،ساکن تهران)


عید آمد و ما قبا نداریم/ با کهنه قبا صفا نداریم

در آستانه ورود به سال نو و همگام با تحول طبیعت بر خود لازم دانستم تا مطالبی را به عنوان یاد آوری و تذکر و آغازی برای نویسندگی در سال نو به عرض شما دوستان برسانم.

 سال 1388 با همه فراز و نشیب ها و حوادث تلخ و شیرین فرهنگی،سیاسی،اقتصادی و اجتماعی، گذشت و اکنون همه ما آماده ورود به سالی نو شده ایم و با تمام وجود خود می خواهیم سال 1389 را تجربه کنیم.

مسئله بسیار مهمی که باید در این برهه از زمان به یاد داشته باشیم نوع نگاه ما به حوادث و رخداد ها است و اینکه از چه ارتفاعی ناظر ماجراهایی که گذشت، بوده و هستیم.

به طور قطع و یقین اگر ما با استفاده از یک وسیله پروازی از آسمان به محلی که در آن زندگی می کنیم، نگاه کنیم منظره آن با آنچه که اکنون از روی زمین در مقابل چشمان ما قرار گرفته است کاملا متفاوت است و در حالت پرواز هر اندازه که از سطح زمین فاصله بگیریم خواهیم دید که تسلط ما بر منطقه مورد نظرمان بیشتر می شود.

 این موضوع می تواند در زمینه رویدادهای مربوط به سال گذشته نیز مصداق یابد و ما را در ارزیابی و استنتاج واقعی یاری دهد. اگر خطاهای ناشی از برداشت ها و ارزیابی های مان از رخدادهای سال 88 زیاد باشد بدون تردید زندگی در سال 89 دشوار خواهد بود و نیز اگر چنانچه هر یک از ما موفق شویم واقعیت ها را دریابیم و حق را از ناحق تشخیص دهیم، به دلیل برداشت درست ما از آنچه در سال 88 گذشته است به موفقیت های بیشتری در سال نو نائل خواهیم گشت.

مقام معظم رهبری و روسای قوای سه گانه، بیشترین فشارها را متحمل شدند تا بحران های سال 88 نتوانند آسیب های جدی بر ارکان قدرت نظام وارد سازند و دیگر مسئولان نیز همراه و همگام با مردم در مقابل انواع توطئه ها ایستادند و سی و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی جشن گرفته شد اما مردم هنوز در میان مشکلات اقتصادی گرفتارند و بحرانهای فرهنگی و اجتماعی قربانی می گیرند و فضای بد سیاسی به وجود آمده در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم، شکاف های موجود در میان نیروهای اصیل انقلاب را لحظه به لحظه افزایش می دهد.

 بجا است که همه ما که برای پایداری میهن تلاش می کنیم بیش از پیش نگران باشیم و برای رفع نگرانیهای خود چاره جویی بخردانه ای داشته باشیم که البته در این راه حق تقدم با بزرگان است. چاره کار در چیست؟

چگونه می توان ظهور و سقوط ضد ارزش ها را تحت کنترل در آورد و بر هر چه زشتی است چیره شد؟ و راه تقویت دوستی ها و ریشه کنی دشمنی ها چیست؟

 پاسخ سوالات فوق یک واژه چهار حرفی است و آن اتحاد یا وحدت است که همیشه و در همه حال معمار اصلی انقلاب بر آن تاکید داشتند و ما را به فراهم سازی اسباب و لوازم آن سفارش می فرمودند.

به راستی اسباب و لوازم اتحاد و وحدت چیست؟ و چگونه می توان در شرایط و وضعیت بوجود آمده همه ایرانیان را با هم متحد نمود؟ و کیست که نداند آنچه تاکنون باعث پایداری کشور در مقابه ل انواع توطئه ها،بحرانها و حملات بد خواهان این مرزوبوم شده وحدت ایرانیان بوده و بس؟

 برخی از هموطنان در مقابل فشارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی به انفعالات فکری،گفتاری و رفتاری غیر سازنده متوسل می شوند و باعث زحمت، اذیت و آزار خود و دیگران شده و فضای داخلی و بین المللی را مخدوش می سازند که باید گفت این نوع افکار،گفتارها و رفتارها در تضاد با منافع ملی قرار دارند و از این راه ها نمی توان مشکلی را حل نمود بلکه می بایست با استفاده از اتحاد و وحدت همه گروه ها، دژ محکمی را بنا نهاد و در مقابل همه زشتی ها ایستاد.

فضای شلوغی که هم اکنون بوجود آمده موقعیت خوبی را برای افراد سود جو فراهم ساخته است تا با استفاده از آن مخالفان خود را از سر راه بردارند و امنیت راه خود را تقویت نمایند.

 کسانی که به دنبال حل مشکلات مردم هستند باید بیش از پیش بدانند، راه مقابله با زشتیها، استفاده از روشهای زشت و ناپسند نیست و در این میان هر یک از ما باید سهم خود را از وضعیت به وجود آمده جستجو کنیم و به اندازه سهم خود هزینه هایی را متحمل شویم.

 نخستین هزینه ای را که هر یک از ما ایرانیان باید بابت سهم خود در وضعیت بوجود آمده پرداخت نماییم، خویشتن داری و پرهیز از شتاب های بی مورد در افکار،گفتار و رفتارهایمان است که باعث می شود با دقت شرایط موجود را ارزیابی کنیم و متناسب با آنچه اکنون در کشورمان جاری است به طراحی و اجرای برنامه های سازنده مبادرت ورزیم.

 برای روشن شدن موضوع بد نیست مثالی بزنیم: اگر اهل فوتبال باشید به یقین می دانید که هرگاه یک بازیکن بخواهد توپ بازیکن دیگری که قصد دریبل زدن به او را دارد بگیرد و تصاحب نماید، اگر با شتاب و عجله به سمت او برود، موقعیت مطلوبی برای بازیکن دریبل زننده به وجود خواهد آمد و او به راحتی با توپ از مانع خواهد گذشت ولی اگر بازیکن مقابل دریبل زننده با تامل و حوصله برای تصاحب توپ عمل نماید موفقیتش در به دست آوردن توپ برایش بیشتر خواهد بود.

کم و بیش در جریان سخن پراکنی های شبکه های ماهواره ای علیه ایران هستیم و به خوبی می دانیم که فعل و انفعالات آنان به هیچ وجه خیرخواهانه نیست و تنها برای ایجاد آشوب و بحران در داخل کشور است که دست به این اقدامات می زنند تا شاید به خیال باطل شان وضعیت دلخواه آنان فراهم شود و از آب گل آلود ماهی بگیرند و اگر هر یک از ما ایرانیان وطن دوست این مسئله را بدانیم و دست به اعمالی بزنیم که انتظارات آنان برآورده شود بی شک رفتارهای ما مصداق بارز آب در آسیاب دشمن ریختن خواهد شد.

از طرف دیگر هیچ یک از مسئولان نظام نباید انتظار داشته باشند که مردم در مقابل شرایط نا مطلوب سکوت کنند و برای عدم توسل مردم به اعتراضات غیر قانونی بايد روش های قانونی برای بیان نارضایتی آنان از عملکرد مسئولان، در اختیار مردم قرار گیرد.

 تردیدی ندارم که سال 89 ، سالی همراه با تحولات شگرف در حوزه های فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی خواهد بود و چقدر خوب است که همه تحولات پیش رو با علامت ( + ) همراه باشد و در پایان سال آتی کارنامه خوبی از مردم و مسئولان کشور خود را شاهد باشیم.

ايميل نويسنده: (drmohaqeq@gmail.com)


  • پنجشنبه 12 فروردين 1389-0:0

    تفکر و توان فکری انسانها همیشه بدادشان رسیده و من هم همچون آقای دکتر محقق آرزو می کنم تا همه ایرانیان اعمالشان همراه با تفکر باشد نه از روی احساسات.(البته از نوع غلطش)

    • پنجشنبه 5 فروردين 1389-0:0

      با عرض سلام و تبریک به مازندنومه و استاد عزیزم آقای دکتر محقق،
      من هم معتقدم که در اسل نو تیرگی ها را کنار بزنیم و با هم دوست باشیم چپ و راست بازی را بندازیم دور چه معنا داره که ما ایرانیها از کردوترک و بلوچ و گیلانی و مازنی کلیمی و زرتشتی و ارمنی و مسیحی و... سالها در کنار هم با تفاهم زندگی کردیم و آب از آب تکان نخورد حالا می خواهیم ادای غربیها را در باوریم و حزب بازی راه انداختیم.اگر به منافع همه ملت و مملکت بیندیشیم بهتر است تا آنکه به مسائلی که..........
      من از همه هموطنان عذر می خواهم ولی عزیزان دیگه بسه اینهمه هزینه دادنهای بیخودی
      وحدت وحدت وحدت
      تفرقه هرگز
      الهی بمیرم برای همه ایرانیها

      • چهارشنبه 4 فروردين 1389-0:0

        از استاد محقق می خواهم اگر در باره تحولات سال نو مطالب دقیقتری می توانند ارائه دهند انشاء بفرمایند ما استفاده کنیم

        • سه شنبه 3 فروردين 1389-0:0

          ظهور و سقوط زد ارزشها را باید همه ما بررسی کنیم.
          من با نظر استاد موافقم که برای یک بار هم که شده بررسی کنیم و ببینیم که اینها چطور می آیند و چگونه می روند و چه کسانی باعث و بانی شان هستند

          • سه شنبه 3 فروردين 1389-0:0

            در رویش سبز 89 جای همه شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و امام شهدا خالی است برای شادی روح همه آنان صلوات بر محمد و آل محمد.
            امسال را با هم خواهیم بود اگر چه دشمن نخواهد و با رهبر خواهیم بود اگر چه چشم دشمن کور خواهد شد و به پیروزی خواهیم رسید اگر چه دنیا در مقابل ما ایستاده است.
            بسیار مطالب زیبا و جالبی بود استاد عزیز

            • سه شنبه 3 فروردين 1389-0:0

              خیلی خوب بود استاد مثل همیشه استفاده کردیم سال نو بر شما مبارکباد

              • دوشنبه 2 فروردين 1389-0:0

                واقعا امروز بیشتر از هر چیزی وحدت را نیاز داریم و از دکتر عزیز هم تشکر می کنم که همیشه دوروبریهای خودشون رو به وحدت دعوت می کنند و این خلق و خو را باید همه ما داشته باشیم تا کشورمان را خودمان درست کنیم

                • يکشنبه 1 فروردين 1389-0:0

                  مرسی از مازند نومه که مطالب خوبی روی سایت می فرستند و باز مرسی از نویسندگان مازنی که با تعهد قلم می زنند.
                  عید بر شما مبارک

                  • يکشنبه 1 فروردين 1389-0:0

                    در این سال که توسط مقام معظم رهبری سال آرامش و کار خوانده شده همه با هم باید کار کنیم تا مملکت را بسازیم و از تفرقه پرهیز کنیم و با همدلی چشم دشمنان را کور کنیم من هم تردید ندارم که دشمنان ایران اسلامی امسال بطور کلی نا امید می شوند و اتفاقی جدی است

                    • يکشنبه 1 فروردين 1389-0:0

                      سلام-در پاسخ به «ماری» : دوست عزیز ما همه ایرانی هستیم معنای این حرف یعنی همه یک خانواده ایم و یک خانواده هیچگاه مسائل داخلی خود را در اختیار بیگانگان قرار نمی دهد و همه چالشها را با همت جمعی اعضای خانواده حل و فصل می کند.در باره دستگیریها هم که من اطلاع دقیقی ندارم اما دوست من از قدیم گفتند که در دعوا حلوا پخش نمی کنند و اگر این ضرب المثل را قبول داشته باشید باید به من حق بدهید که معتقدم همه باید آرامش را با هم بوجود بیاورند چون در زمان آرامش بهتر می توان مطالبات بحق مردم را جستجو کرد و بدست آورد و در نقطه مقابل کسانی هستند که از این وضعیت بیشترین منافع را می برند و برای خدشان دکان باز کرده اند آیا به نظر شما این منطقی نیست؟من نمی دانم چند سالتونه،تاریخ را خوب خوانده اید یا خیرو...
                      راستی سال نو بر شما خجسته باد.

                      • شنبه 29 اسفند 1388-0:0

                        خیلی امیدواری دکتر.این طوریها هم نیست.سالی که نکوست از بهارش پیداست.شب عیدی برخي را دستگير کردند و بردند.

                        • نیاورانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          شنبه 29 اسفند 1388-0:0

                          برحسب اتفاق به این سایت برخوردم و برایم جالب بود که مازندران از سایتی خوب برخوردار باشه. من در اروپا زندگی می کنم و همیشه خاطراتم در باره مازندران را زنده نگه می دارم مردمانی سخت کوش و مهربان دارد.از نویسنده این ستون هم تشکر می کنم مطالب مفیدی بود.راست می گویید ما ایرانی ها تنها راهی که برای ما باقی مونده با هم بودنه و اگر این طور بشه هیچ قدرتی نمی تونه به ما زور بگه.


                          ©2013 APG.ir