تعداد بازدید: 11214

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 1 فروردين 1389-0:0

آمل،شهري كه بام ايران را بر سر دارد

گشت و گذاري در شهر آمل


 آمل به عنوان يكي از شهرهاي مركزي مازندران در 180 كيلومتري تهران قراردارد و از شمال به محمود‌آباد از شرق به بابل، از غرب به نور و از جنوب به رشته كوه‌هاي البرز و استان تهران محدود مي‌شود.


اين شهرستان از دو قسمت كوهستاني و جلگه‌اي تشكيل شده كه كوهستان قسمت جنوب و بخشي جلگه‌اي شمال اين شهرستان را تشكيل مي‌دهد.


شهرستان آمل داراي جاذبه‌هاي تاريخي فراواني است كه مي‌توان به امامزاده ابراهيم (ع ) در شهر آمل اشاره كرد.


اين بنا با پلان مربع شكل و بدنه آجري و گنبد هرمي‌شكل در قرن نهم هجري در شهر آمل ساخته شده و در ابتداي بلوار طالب‌آملي قرار دارد.


بر روي در و صندوق چوبين روي مرقد كتبه‌هاي زيبايي به خط رقاع حك شده كه طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهيم از فرزندان امام موسي‌(ع) مي‌باشد.

*گنبد ناصر‌الحق و شمس طبرسي
اين دو بناي تاريخي در مجاورت يكديگر در حاشيه شمالي شهر آمل در منطقه چاكسر و در جانب غربي بلوار شهيد بهشتي آمل قرار دارند.


ساختمان آجري آنها متعلق به قرن نهم هجري قمري بوده و بناي ناصر‌الحق آرامگاه وي است كه در سال 304 هجري قمري در اين مكان به خاك سپرده شده و گنبد ديگر متعلق به شمس طبرسي از فقها و علماي مشهور آمل مي‌باشد.

*آتشكده بنايي مهم تاريخي در مركز شهرآمل واقع شده است
باوجود شهرت اين بنا به آتشكده، شكل ظاهري آن چندان با كاربرد آن تناسب ندارد، احتمالاً مكان اصلي آن آتشكلده بوده كه بعد از اسلام آوردن مردم آمل شكل آن تغيير يافته است.
اين بناي عظيم و آجري با پلان مربع شكل و در كنار بلوار شهيد بهشتي شهر آمل در منطقه چاكسر واقع شده است.

*پل دوازده چشمه يكي ديگر از آثار با ارزش آمل است
اين پل در عصر سلطنت شاه عباس صفوي بر روي رود هراز در مركز شهر آمل بر روي رود هراز در ابتداي خيابان سبزه ميدان احداث شد و در دوران قاجاريه به طور كامل مرمت و بازسازي شده و دو بخش شرقي و غربي شهر را بهم متصل مي‌كند.


اين پل به نيت دوازده معصوم (ع) داراي 12 طاق و دهنه است كه هر يك بر پايه‌هاي مستطيل شكل استوار شده‌اند به صورتي كه ارتفاع آخرين نقطه طاق‌هاي قوسي شكل در محل تيزي تا سطح رودخانه حدود هفت متر است، فاصله بين هر پايه با پايه ديگر شش متر بوده كه در ضلع جنوبي و در قسمت مخالف جريان آب داراي سيل برگردان است.


طول اين پل تاريخي و ديدني 120 متر و عرض آن 40/6 متر است، در زمان بازديد اين پل مي‌توان از امكانات موجود در پارك‌دهكده طلايي شامل شهر بازي، درياچه، امكانات ورزش‌هاي فكري، فروشگاه‌هاي مختلف و كافي‌شاپ استفاده كرد.

*شكل شاه از شاهكارهاي تاريخي آمل است
اين بنا در دل كوه به طرز باشكوهي نقش بسته است.
در 60 كيلومتري جنوب شهر آمل در جانب غربي رود و جاده هراز و تونل بايجان در كنار محور ارتباطي تهران به آمل در زمان ناصر‌الدين‌شاه و به دستور وي نقش برجسته سنگي زيبايي بر سينه كوه و مشرف به رود هراز كنده شده كه در مازندران بي‌نظير بوده است.


در اين حجاري، ناصر‌الدين‌شاه به همراه چند‌تن از امري كشوري و لشكري نشان داده شده است.
در دل ارتفاعات رشته كوه‌هاي البرز در شهرستان آمل آبشار زيباي و مرتفع شاهان‌دشت در مسير ورودي مسافران در محور هراز چشمك مي زند.


آبشار شاهان دشت لاريجان در 65 كيلومتري شهر آمل در جاده هراز و مسير منتهي به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستاي زيبا و ييلاقي شاهاندشت در جانب جنوبي جاده و رودخانه هراز اين آبشار پر‌آب، دائمي و عظيم باشكوهي وصف‌ناپذير خودنمائي مي‌كند.


آبشار شاهان‌دشت با ارتفاع تقريبي 50 متر يكي از بزرگ‌ترين آبشارهاي مازندران به شمار مي‌رود. جاده فرعي منشعب از جاده هراز تا آبشار مذكور تقريباً 10 دقيقه فاصله دارد و بعد از خاتمه جاده از روستاي شاهان‌دشت 15 دقيقه نيز پياده روي دارد كه منظره واقعاً دلپذيري را در حين پياده روي مشاده مي‌كنيد، البته در كنار آبشار قله شاهان‌دشت را نيز مي‌توان در برنامه بازديد جاي داد.

*بام ايران در مازندران
قله دماوند بام ايران و سمبل مازندران و پيشخوان شهرستان آمل با شهرتي جهاني يكي از منحصر به فرد‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي ايران به شمار مي‌رود كه در 75 كيلومتري جنوب غربي شهر آمل در البرز مركزي و بخش لاريجان قرار‌ دارد.


مسير دسترسي به بام ايران در كيلومتر 70 آمل به تهران در آبادي پل‌مون از جاده‌هراز جدا مي‌شود كه به جاده آبگرم رينه معروف است.


اين جاده فرعي بعد از حدود هفت كيلومتر و با شيبي تند و عبور از ارتفاعات با پيچ‌هاي متعدد به شهر رينه مي‌رسد و سپس با عبور از شهر رينه به سمت غرب در مسيري كه به منطقه اكوتوريستي لار و شهر پلور ختم مي‌شود ادامه يافته و پس از طي حدود پنج كيلومتر بعد از رينه در نزديكي محل برف‌چال از جاده رينه به پلور به سمت قله در جهت شمالي يك جاده فرعي و خاكي از جاده آسفالته مذكور جدا شده و با عبور از مسيري زيبا در ميان شقايق‌هاي سرخ در محلي موسوم به مسجد امام زمان (عج) خاتمه مي‌يابد و از اين مكان كار صعود كوهنوردان آغاز مي‌شود، محل مذكور در ارتفاع 2 هزار و 200 متري قرار دارد و استراحتگاه و پناهگاه بعدي نيز در ارتفاع 4 هزار و 200 متري واقع شده است.


مسير فوق‌الذكر در جبهه جنوبي قله است و علاوه بر آن كوهنوردان از جبهه‌هاي شمالي، جنوب‌غربي و غربي نيز به قله صعود مي‌كنند.


شهرستان آمل داراي جاذبه‌هاي تاريخي ديگري چون بقعه مير‌حيدر آملي، بقعه شمس‌الرسول، آثاره راه‌ باستاني هراز و حمام شاه‌عباس آبگرم لاريجان است.


از جاذبه طبيعي آمل مي توان قلعه ملك‌بهمن شاهندشت، آبشار يخي، چشمه و حوضه گرمارود از بليران تا لاله‌زاره، آب‌هاي معدني آب‌ اسك، آب‌ معدني لاريجان پارك جنگلي ميرزا كوچك‌خان و دهها مكان‌هاي ديگر اشاره كرد.


شهرستان آمل داراي صنايع دستي متنوعي است و گردشگران مي‌توانند به عنوان سوغات سفر معرق، منبت، سفال، گليم، انواع ترشي، برنج و زيتون و مرباجات و شيرنجات محلي را خريداري كنند.(farsnews)


  • پنجشنبه 5 ارديبهشت 1392-0:0

    خوب بود

    • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

      با سلام واقعا این پل کاظمی دینان که ساختنش 5 میلیارد هزینش شده ؟؟؟؟؟

      • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

        خدارو گذاشتین رفتین سراغ امامزاده ها؟

        چه شد رودخانه هراز؟

        این پلی که وصفش کردی همون پلی هست که جوانان آملی رو از آن آویزان و اعدام کردند؟

        پ.ن : برادر محسن " ول کردین" درست نیست

        در زبان عامیانه فارسی " ول کردن" خوشایند نیست .

        • چهارشنبه 23 شهريور 1390-0:0

          شنیدیم بقعه میربزرگ میخواد تخریب بشه بجاش ویلا بنام میربزرگ بسازند همانطور که نماد چندصد ساله امامزاده عبدالله راخراب کردند بجاش گنبد بدلخواه خودشان زدند . ولی فکرکنم بشه مثل هتل شهر که با بدترین مصالح تعمیر شده وبه امان خدا افتاده

          • دوشنبه 19 مهر 1389-0:0

            با سلام منطقه چلاو که همیشه سال زیبااست باید به همه معرفی کنید

            • دوشنبه 16 فروردين 1389-0:0

              امام زاده عبداا... رو ول کردین رفتین سراغ امازاده ابراهیم!!!


              ©2013 APG.ir