تعداد بازدید: 5921

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 9 فروردين 1389-0:0

پارادوکس مدیریت در مازندران

از نمایندگان محترم ساری در مجلس به ذخاطر تعصب محیطی به منطقه زادگاهی خود در جاده کیاسر و سورک شاید نتوان انتطاری داشت...(يادداشتي از صادقعلی رنجبر،عضو هیئت علمی دانشگاه-ساري)


بخشهایی از نظام مدیریتی مازندران بر رعایت استانداردها و انطباق با اصول قانونی و عقلی و عرفی اصراری نداشته و همچنان بر مدار لجبازی های فردی و یا منافع خاص حرکت کرده و هر آنچه هم که برای نفی یک سیاست غلط،دلیل و قرینه ارائه شود،فایده ای نداشته و انعطافی ملاحظه نمی شود!

اگر در یک فضای کاملاً بی طرفانه پارادوکس های زير را ملاحظه کنید، قضاوت شما چه خواهد بود؟

۱-توسعه صنعت توریسم و آلودگی غلیظ محیط زیست با زباله متعفن شهری

۲-کارخانه بزرگ پر تعفن بازیافت زباله در سواحل دریای مازندران

۳-تردد ده ها تریلی متعفن زباله کش روباز در یک جاده زیبای توریستی-دانشگاهی

۴-دپوی صدها تن زباله شهری متعفن در کنار ده ها روستا و شهرک ۳۰ هزار خانواری مسکن مهر

۵-آبزیان دریا و آلودگی های ناشی از نفوذ شیرابه های صدها تن زباله های متعفن شهری

۶-همسایگی کارخانه متعفن کمپوست با دریا و دو رودخانه بزرگ بهم پیوسته تجن و زردی

۷-تخریب وسیع اراضی بسیار حاصلخیز کشاورزی با نفوذ ویرانگر شیرابه های صدها تن زباله

۸-تولید بیماریهای ناشناخته بواسطه احداث کارخانه متعفن زباله در میان مناطق مسکونی

۹-تجلی جلوه های زشت دپوی انبوه زباله ها در برابر دیدگان توریست داخلی و خارجی

۱۰-اصرار برخی از مسئولین شهری برای رهایی روستاهای زادگاهی آنها از میزبانی این کارخانه

     

حالا اگر نام این منطقه ساحلی،توریستی-تاریخی-دانشگاهی و خوش آب و هوا، فــــــرح آبــــاد باشد و این هجوم ناجوانمردانه به مفهوم تخریب توریستی ترین منطقه مازندران و مرکز استان با این همه پلاژهای دولتی و خصوصی و ویلاها روستاها و خانه باغ ها و سوئیت هاو طرحهای شنا و غیره باشد، شما از این حرکت مدیریتی در مرکز استان چه قضاوتی خواهید داشت؟!

آیا این پروژه به معنی کج اندیشی، لجبازی و یا شناخت غلط برخی مدیران از اقلیم و محیط زیست و  اعلام رسمی پایان سرمایه گذاریهای توریستی در شهرستان ساری، فرار توریست از این شهر و انتقال مراکز متعدد دانشگاهی به سایر نقاط استان و استمراربخشی به فقر سرمایه گذاری در مرکز استان نیست؟!

متاسفانه مدتی است که انتقال مراکز آلوده کننده همانند کارخانه های بسیار متعفن آنتی بیوتیک و ام دی اف آرین سینا و کارخانجات متعدد شهرک صنعتی شماره ۲،به این جاده و این منطقه باب و روند شده و اگر  دستهای توانمندی جلوی این جریان را نگیرند، این منطقه دچار پدیده تخریب اقلیم شده و همه سرمایه های محیط زیستی ما از بین می رود.

از نمایندگان محترم ساری در مجلس به ذخاطر تعصب محیطی به منطقه زادگاهی خود در جاده کیاسر و سورک شاید نتوان انتطاری داشت و همینطور از معاون محترم استانداری و فرماندار محترم ساری که اهل میاندرودند و انتظار همزادگاهی ها مانع از عدالت پیشگی آنان می شود.

 ضمن اینکه شهردار محترم و اکثریت قاطع اعضاء شورای اسلامی شهر ساری نیز متعلق به جاده کیاسرند و در وضعیت مشابه با دیگر مدیران قرار دارند!، اما در این میان تعجب و تاسف شدید ما متوجه سازمان به ظاهر متعصب محیط زیست است که چگونه سکوت اختیار کرده و بی نقش تر از همیشه و یا همراهی با جریان قدرت به تحقق این فاجعه زیست محیطی کمک می کند!

      

متاسفانه شنیده های ما حاکی از آن است که نوکیسه ای تازه به دوران رسیده برنده این پروژه شده و فاز اول وام کلان چند مرحله ای آن را نیز به مبلغ اولیه چند ده میلیارد تومانی دریافت کرده و در مرحله آماده سازی و خرید ماشین آلات و تاسیسات و تجهیزات است و اگر چنین باشد باید از بی درایتی مدیران استان متاسف بود و همه اتفاقات آتی از جمله اوج گیری اعتراضات مردمی را نیز که هم اکنون آعاز شده و با فراخوانی اولیه فرماندار محترم و نمایندگان مجلس و نیز مراجعات متعدد به مراکز قدرت بروز کرده و اتحادهای چندروستایی را بوجود آورده، باید به نام همین مدیران بی درایت نوشت.

ادعاهای کارشناسی در این رابطه نیز آن قدر مسخره و بی اساس است که فقط باید به آنها پوزخند زد! چرا که یا زمین شناسان را به عنوان کارشناس قالب کردند و یا از عوامل دولتی سوء استفاده و مصادره به مطلوب می کنند.

امیدواریم تا دیر نشده به خود آیند و این سرمایه تکرارنشدنی و بسیار ذی قیمت اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی را به حراج نگذاشته و تاراج نکنند و با اصلاح تصمیم اشتباه گذشته، آینده را تضمین کنند.


  • معصومی فرح آبادی-ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 14 فروردين 1389-0:0

    پیشنهاد می کنم که مقاله"بندر بین المللی فرح آباد را احیاء کنید" در وبلاگ انگیزه را مطالعه کنید،تا معلوم شود که چه ظلمی در حق فرح آباد روا داشته اند!حیف که امروز فرح آباد بی حامی رها شده است! خیلی خوب می شود اگر متن سخنرانی های انتخاباتی دو نماینده ساری مخص.صاً آقای شجاعی را در باره فرح آباد مطالعه کنید! تا معلوم شود که بین آن باغ سبزی که نشان می دادند و نقشه ای که امروز اجرا می کنند،چقدر تفاوت است!

    • صادقعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 12 فروردين 1389-0:0

      سلام به (n/a)،من مشابه اعتراضی که به پالایشگاه موازی ساری در بهشهر کردم، متوجه خودروسازی موازی بابل در ساری هم نمودم!ضمن اینکه مرکز استان به اعتبار مرکز استان بودن استعداد توسعه بیشتر دارد، اگر چه جمعیت بالا و ظرفیت بالا هم دارد! و همه اینها نوسعه هیچ شهرستانی را نفی نمی کند،بحث من افزایش سهم دریافتی از سرانه ملی است، ضمن اینکه در این مقاله اصلا! این حرفها طرح نشد و گمان می کنم که مطالب با هم خلط شده و زودتر از اینها می بایست به سراغم بیایی!
      من قلباً همه شهرهای مازندران را دوست دارم. رامسر را با همه سرسبزی ها و اعتباری مه به مازندران داده، تنکابن که تابلوی افتخارات مازندران در غرب است و مستعد خیلی از سرمایه گذاری هاست، چالوس و موشهر که سابقه چند سال اقامت خاطره انگیز سالهای جنگ در آن داشته و شیفته مردم خونگرمشان هستم، نور و محمود آباد را قلب مازندران هستند و مهمانان ملی ما شیفته فرهنگ آنان هستند، آمل و بابل(با سابقه 8سال اقامت خوش خاطره در آن) که هم در تاریخ و هم در انقلاب درخشش خیره کننده دارند و کمتر شهری به گرد آنان می رسد و بزرگان زیادی را به اسلام و انقلاب اهداء کردند،فریدونکنار و بابلسر که اولی زادگاه مادرم و جد مادری ام و دومی محل سکونت غالب اقوام مادری ام هستند،قائمشهر و سوادکوه و جویبار که عیال آباد من و محل اقامت گشترده همه اقوام همسرم هستند و نکا و بهشهر و گلوگاه که پیشانی افتخارات مازندران در شرق استانند،مثل ساری که خودم به آن متعلقم ،دوست دارم و من خودن را بیشتر از یک ساروی، یک مازندرانی می دانم .

      • چهارشنبه 11 فروردين 1389-0:0

        از کدام فقر و تبعیض در مرکز استان صحبت می کنید. تمام پروژه ها را خودخواهانه به مرکز استان می برید و مظلوم نمایی می کنی. مرکز مازندران مشابه چند استان دیگر چه از لحاظ جمعیت استعداد و ... برتری نسبت به سایر شهرها ندارد چه بسا در خیلی موارد پایین تر از شهرهای دیگر هست. بحث پتروشیمی بهشهر مطرح شد فرمایش کردید چرا موازی کاری!! ولی پروژه ای مشابه برای ساری تعریف شود باعث شکوفایی مازندران می شود.خدا کند این تفکر خطرناک و مخرب از سر مردم مازندران وا شود

        • سه شنبه 10 فروردين 1389-0:0

          با تشکر فراوان از مازند نومه که همیشه به درج مطالب زیبا از استادان گرامی مازندران همت دارد و تشکر از اساتیدی که در مازندنومه مطلب دارند و ما همیشه از بیاناتشان استفاده می کنیم.
          من اولین باری است که برای شما نظر می نویسم و برای همین گفتم اول تشکر کنم.
          من معتقدم که مشکلات مازندران بیش از آنکه به پارادوکس مدیریتی مربوط باشد به زیرساختهای فکری مدیران مربوط است که لازم می دانم در اولین فرصت پیشنهادی برای رفع این معضل کارشناسان بدهند البته یادم می آید در یکی از نوشته ها این موضوع بهش پرداخته شده بود حالا یا استاد رنجبر بود یا دکتر محقق درست یادم نیست اما از اساتید می خواهم به این موضوع بیشتر بپردازند
          با تشکر فراوان

          • کرامتی فرح آبادی-ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 10 فروردين 1389-0:0

            یک بام و دو هوا تا کی؟چرا هم از فرح آباد تعریف می کنند و هم چماق بر سرش می زنند؟!مگر فرح آباد شترمرغ شده که هم اسم شتر را دارد و هم اسم مرغ را! اما نه باری به دوش او می گذارند و نه تخم گذاره! باید تکلیف فرح آباد را معلوم کرد،اگه وقتی که می خواهند بندر بشه و یا پالایشگاه نفت احداث بشه،میگن حیفه! چرا موقع احداث کارخانه بازیافت زباله، فرح آباد حیف نمیشه؟!

            • اسدی از ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 10 فروردين 1389-0:0

              سیاست های روزمرگی غالباً به دفع و رفع موقت مشکلات و یا همان مسکّن بجای درمان فکر کرده و متوجه عقوبت کارها نیست و کشتن دریا مثل کشتن جنگل،در اصل کشتن جامعه و اسنقبال از مرگ انسان است و حیف که در ساری لا مدیرانی مواجه ایم که قادر به آینده نگری نیستند!

              • رضایی فرح آبادی-ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                سه شنبه 10 فروردين 1389-0:0

                البته آقای رنجبر از سکوت و همراهی و رضایت سازمان گردشگری هم چیزی نگفنه و جا دارد تا این سازمان هم وارد ماجرا شده و بطور جدی برای عدم تحقق این فاجعه گردشگری ایفای نقش کند.ضمن این که استاندار محترم و نماینده معزز ولی فقیه در مازندران هم نباید دست روی دست گذاشته و از کنار این مسئله مهم اجتماعی به اغماض بگذرند!بهرحال باید اعتراض مسالمت آمیز اهالی را جدی گرفت و از این اصرار دست برداشت!


                ©2013 APG.ir