تعداد بازدید: 3225

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 6 ارديبهشت 1389-0:0

آيا گوسفند خارجي مرغوب تر است؟!

.. يكي از دوستان كه براي تعطيلات نوروزي به كره جنوبي سفر كرده بود،نقل مي كرد که در اين كشور هر وسيله نقليه اي را كه ديده ساخت كشور "كره جنوبي "بوده و هر وسيله برقي كه مورد استفاده قرار مي گيرد از توليدات داخلي است.(يادداشتي ازدکتر سیف الرضا شهابی،نويسنده و کارشناس مسايل سياسي،متولد 1331بابل)


 تعداد 116 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز چهارشنبه يکم ارديبهشت ماه خود، طي تذكري به رئيس جمهور از او خواستند تا واردات بي رويه كالاهاي خارجي را مورد بررسي قرار بده دو از ادامه آن جلوگيري به عمل آورد؛ وارداتي نظير دام زنده مبتلا به تب برفكي –شكر-ميوه هاي گوناگون –برنج-گوشت مرغ-پنبه و شير خشك و....

اين نمايندگان از رييس دولت خواستند اجازه ندهد قاچاق بي سابقه كالا در سال 1388 در مورد اقلامي مانند پوشاك وكفش وچاي و زيتون و.... در سال جاري نز ادامه پيدا كند.

استدلال نمايندگان امضاكننده اين بود که علاوه بر انتقال بيماري هاي دامي به داخل كشور،واردات موجب صدمات جدي به كشاورزي و دامداري و كارخانجات توليدي داخل كشور مي شود و زمينه اشتغال را در داخل از بين مي برد و بيكاري را افزايش مي دهد .


    اولا –اين تعداد امضانشان مي دهد امضاكنندگان ازنمايندگان جناح اقليت و منتقد دولت دهم نيستند بلكه  نمايندگان جناح اكثريت و طرفدار دولت هم اين خطر را احساس كردند و دست به كار شدند و نامه نوشتند.

ثانيا- اين نامه بيانگر اين واقعيت تلخ است كه آش آن قدر شور شده كه نمايندگان جناح اكثريت هم خطري كه كشاورزي و دامداري و صنعت كشور را تهديد مي كند متوجه شدند و آن را بيان داشتند .

ثالثا-اين تذكر مسئله جديدي نيست بلكه در زمان دولت نهم هم در زمان هاي مختلف توسط دلسوزان مملكت ازجمله نمايندگان و ائمه محترم جمعه و مطبوعات و...به كرات به دولت تذكر دادند و دولت هم اصل قضيه را نفي  كرد .

   در اين جا لازم مي دانم يك نكته را عرض كنم اخيرا يكي از دوستان كه براي تعطيلات نوروزي به كره جنوبي سفر كرده بود براي اين جانب نقل مي كرد که در اين كشور هر وسيله نقليه اي را كه ديده ساخت كشور "كره جنوبي "بوده و هر وسيله برقي كه در هتل يا توسط مردم مورد استفاده قرار مي گيرد از توليدات داخلي بود و از محصولات خارجي استفاده نمي شد.

    .متاسفانه در كشور ما از سال ها قبل ( حتي از قبل از انقلاب )اين مسئله جا افتاده كه اجناس و كالاهاي خارجي مرغوب تر و بادوام تر و بهتر از توليدات داخلي است (بخش عمده آن به خاطر تبليغاتي است كه قبل انقلاب شركت ها وكمپاني هاي خارجي انجام دادند و بخشي هم واقعيت است)

اين جانب بدون آن كه بخواهم اين مسئله را تماما نفي كنم و با اعتراف به اين كه بخشي از اين ادعا تا حدودي صحيح است، بايد اذعان کنم اگر اين ادعا در مورد توليدات صنعتي توام با واقعيت نسبي باشد در مورد كالاهاي كشاورزي و دامي نمي تواند صادق باشد، اگر چه در مورد كالاهاي صنعتي هم به طور مطلق صدق پيدا نمي كند.

 آن چه كه امروز شاهد آن هستيم و در نامه نمايندگان محترم تذكر داده شد بخشي از واردات بي رويه مربوط به محصولات دامي و كشاورزي است وحتي اگر بهانه دولت براي افزايش بي رويه واردات توليدات صنعتي كيفيت پائين توليدات داخلي است چرا اين همه محصولات كشاورزي و دامي وارد مي شود و اگر توليدات داخل پاسخگوي مصرف داخلي نيست بايد براي افزايش توليد و با حمايت منطقي از توليد كنند ه اقدام كرد.

"ايسنا"گزارش داده ميزان واردات برنج در پارسال نسبت به سال 1387 از نظر وزن 32/7 % و از نظر ارزش 85/34 %افزايش داشته است

     دولت درزمينه توليدات صنعتي هم  به جاي باز كردن دروازه ها بايد در بالابردن سطح كيفيت "جي.ام.پي"كارخانجات و كنترل و استاندارد سازي  گام بردارد و رقابت در داخل را با برنامه افزايش بدهد نه آن كه با ورود بي رويه صنعت داخل را دچار ورشكستكي نمايد.

  فروش نفت كه يك سرمايه ملي است وآيندگان در آن شريكند و دلارهاي حاصل از آن را به واردات بي رويه و غير ضروري تخصيص دادن نشانگر يك اقتصاد پويا و آينده نگر نمي باشد.



    ©2013 APG.ir