تعداد بازدید: 2104

توصیه به دیگران 1

شنبه 11 ارديبهشت 1389-0:0

بي توجهي به نقادي و تحليل رسانه ها نگران كننده است

... كارآمدي  شوراي اطلاع رساني چگونه به اثبات مي رسد؟(يادداشتي از عباس مهدوي،روزنامه نگار-ساري)


 مدتي است كه با انتصاب و شروع به كار معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران،شوراي اطلاع رساني در استانداري تشكيل شده است .

هادي ابراهيمي پس ازآغاز به كار در معاونت سياسي ، امنيتي استانداري ، به دليل سابقه و فعاليت رسانه اي كه در چنته دارد ، ضرورت تشكيل چنين شورايي را براي اطلاع رساني هدفمند و فراگير احساس كرد .

 ابراهيمي عرصه هاي مختلف فعاليت در رسانه ملي و مطبوعات را تجربه كرده و پس از ورود به چرخه مديريتي استان از اين شناخت براي پيشبرد اهدافش بهره گرفته است .

معاون جوان سياسي ، امنيتي استاندار مازندران بر اين باور است كه جريان اطلاع رساني در مازندران از رونق و جديت لازم برخوردار نيست و بسياري از دستگاه ها از ره آوردهاي مثبت وسازنده اطلاع رساني بي اطلاعند .

 تشكيل اين شورا درصورت محدود نشدن به نشست هاي اداري و جاي نگرفتن در مصوبات ، مي تواند زمينه فعاليت هاي رسانه اي منطبق با مطالبات افكار عمومي را فراهم كند .

انتخاب اعضاي اين شورا انتقاد برخي از فعالان رسانه اي را نيز به دنبال داشته است. با احترام به اين انتقادات ، بايد گفت هر گونه تصميمي براي انجام كارهاي مهم و شاخص براي ساماندهي حوزه اطلاع رساني استان در گام نخست، نيازمند حمايت و همراهي جمعي است .

 ترديدي نيست كه جاي تعدادي از چهره هاي كار بلد و توانمند رسانه اي در اين شورا خالي است، اما از اين نكته نيز نبايد غافل بود كه همكاران رسانه اي عضو اين شورا نيز از سال ها تجربه و فعاليت در اين عرصه برخوردارند و به خوبي از كاستي ها ،چالش ها و توانمندي هاي حوزه اطلاع رساني آگاهند .

 شوراي اطلاع رساني استان با اعضاي فعلي خود در صورت دارا بودن استراتژي و رصد كارشناسانه و توام با آگاهي ازشيوه ارتباطي موثر با افكار عمومي مي تواند ، نقش بارز و برجسته اي در توسعه استان ايفا مي كند .

اما اين شورا چگونه مي تواند كارآمدي خويش را به اثبات رساند ؟ در اين مجال به اولويت هايي اشاره مي كنم كه در صورت اجرايي شدن ، كاربردي شدن شوراي اطلاع رساني استان را تقويت خواهد كرد .

 هم اكنون مهمترين آسيبي كه در عرصه رسانه اي مشهود است ، بي توجهي مديران استان به مطالب منتشره در رسانه هاست .

نبود پاسخگويي و پيگيري موارد مطرح شده در رسانه هاي استان ، ازسوي مديران، موجب شده تا شاهد انفعال رسانه اي در مازندران باشيم .

آفتي كه مطبوعات در مازندران را به سامانه انعكاس اخبار روابط عمومي ها و رسانه هاي مجازي مبدل كرده و باعث شده تا در بيان مطالبات جامعه ناموفق باشند .

 شوراي اطلاع رساني مازندران بايد با راه اندازي دبيرخانه اي فعال و پويا به رصد اخبار، نوشتار و يادداشت ها بپردازد و از مراجع مرتبط بخواهد پيگير موارد مطرح شده در رسانه ها باشند .

 بي توجهي به نقادي و تحليل رسانه ها دراستان ، نگران كننده است . بنابراين ، احياي پاسخگويي نتيجه بخش ، بايد اساس فعاليت شوراي اطلاع رساني قرار گيرد تا با حساسيت دبيرخانه اين شورا ، مديران به روند اطلاع رساني سازنده اقبال نشان دهند.

معرفي و تجليل از مديراني كه به اهميت و لزوم اطلاع رساني واقفند ، قدرداني از فعالان رسانه اي استان كه در زمينه اطلاع رساني خلاقانه در تلاشند ، دعوت از چهره هاي شاخص اطلاع رساني و برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي مديران و اهالي رسانه ، دعوت از صاحبنظران عرصه اطلاع رساني در نشست هاي شورا و انتشار بولتن ماهانه خبري ، تحليلي و آموزشي از جمله مواردي است كه اگر از سوي شورا مورد توجه قرارگيرد ، شاهد اتفاقات خوشايند و اميدواركننده رسانه اي در مازندران خواهيم بود .

 شوراي اطلاع رساني استان اگر در چارچوب هاي اداري و مصوبات كاغذي گرفتار شود، سرنوشتي همچون شوراي روابط عمومي خواهد يافت كه در ارتباط با كارگزاران روابط عمومي در مازندران ناتوان است . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)


  • يکشنبه 12 ارديبهشت 1389-0:0

    اقاي ابراهيمي مچكر از توجه شما.اما مديران استانداري عضو شورا حضورشان بي تاثير است.

    • يکشنبه 12 ارديبهشت 1389-0:0

      از جمله سازمانهاي بيخيال استان گردشگري است اقاي ابراهيمي.دكتر اسلامي مي گفت 4هزار شئي تاريخي در انبار اين سازمان دفن شده .واي بر ما.


      ©2013 APG.ir