تعداد بازدید: 2267

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

مازني تبارهاي تهراني

... اهالي گدوك ، مردماني كه تا همين چند روز قبل ، نماز خود را به افق مازندران ادا كرده و روزه خود را با اذان سرزمين علويان افطار مي كردند ، از اين پس با شلوغي به دور از صفاي پايتخت چه خواهند كرد؟(يادداشتي از کلثوم فلاحي،خبرنگار-ساري)


چند صباحي است كه مساله جدا شدن گدوک از مازندران و پيوستن به استان تهران ، نقل محافل مطبوعاتي است.

 با اينكه مسئولان استاني اصرار بر واگذارنکردن گدوك را به تهران دارند، شنيده ها حاكي از جدايي اين بخش از خطه مازندران و متصل شدن به پاي تخت است.

 ضمن اعلام اين موضوع كه همه جاي ايران سراي ماست و گدوك متعلق به هر استاني كه باشد ، هدف سربلندي و عزت ايران اسلامي است، نكته اي گوشه ي ذهنم را به خود مشغول كرده كه گدوكي هاي مازني تبار چگونه تهراني خواهند شد ؟ آيا صرف پيوستن از لحاظ جغرافيايي به استان ديگر مي تواند تبار و خون آدمي را نيز تغيير دهد؟

عده اي مازندراني را گويش و لهجه و برخي زبان مي دانند كه اين ها مربوط به بحث من نيست اما هرچه كه هست آيا گدوكي ها آن را به فراموشي سپرده و به فرزندان خود لهجه تهراني خواهند آموخت؟

آيا آداب و رسوم مردمي و سنتي در هياهوي مردم نسبتا" صنعتي پايتخت رشد خواهد كرد يا در ميان هيجان تهراني شدن گم خواهد شد؟

 اهالي گدوك ، مردماني كه تا همين چند روز قبل ، نماز خود را به افق مازندران ادا كرده و روزه خود را با اذان سرزمين علويان افطار مي كردند ، از اين پس با شلوغي به دور از صفاي پايتخت چه خواهند كرد؟

 اندكي درنگ در تغيير تبار گدوكي ها ، آدمي را به كجاها كه نمي كشاند ؛ مثلا اينكه شايد تبار ما نيز همين كه اكنون هستيم نبوده و در اثر تقسيمات كشوري تغيير قوميت داده ايم.

شايد در روزگاري دور ، اقوام ما جزء طايفه هاي ديگري بوده اند و زبان و رفتاري متفاوت داشتند. اگرچه ممكن است استعدادها ، نوع سخن گويي ، تجسم ها و ديگر ويژگي هاي گدوكي ها تحت تاثير محيط و حال و هواي پايتخت قرار گيرد اما خون و تبار آنها تغيير ناپذير است.

 معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران هفته قبل اعلام كرده بود كه "هنوز گدوك به طور كامل واگذار نشده و در حال مذاكره با وزارت كشور هستيم" ،ليکن شنيده ها حاکيست مذاكرات جدي اي در كار نبوده و پرونده گدوك مدت ها قبل به نفع تهران بسته شده است. 

ايميل نويسنده: (falahi.dargahlo@gmail.com)


  • نادر باباییپاسخ به این دیدگاه 0 1
    سه شنبه 9 شهريور 1389-0:0

    باید پرچم مستقل مازندران رابر افشانیم خوشبختانه اینگونه تحرکات باعث اتحاد مازندرانیها می شود

    • نوری ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389-0:0

      اینبار سوادکوه به کدام گناه نکرده باید جور بی مسولیتی مسولان را بدهد؟

      • پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389-0:0

        زبان گویا و مدافع ما مردم نمایندگان مجلس در پایتخت هستند اما افسوس که از دستشان هیچ چیزی بر نمیاد

        • محمد جواد فیروزیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389-0:0

          سلام بشیر
          شما دلایل جدایی دیگر استانها را حتماً مطالعه بفرما. این حالتی که برای گدوک اتفاق افتاده فوق العاده است

          • محمد جواد فیروزیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389-0:0

            سلام بشیر
            اینکه این خانم به یک طریق و من و تو به طریق دیگه اعتراض داشته باشیم عیب نیست. هر کس از منظر خودش به این رویداد معترض است مهم اینه که استان شما و ما همینطور داره تکه تکه می شه. شما که دم از مطالعه می زنی بورو و به نحوه جدایی استان ها دقت کن هیچ استانی به اندازه مازندران اینقدر دچار این همه تکه شدنها نبود؟؟!!!!!!!

            • محمد جواد فیروزیپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389-0:0

              سلام بر زنان پاک مازندران
              اینکه معاون سیاسی گفته جدا نشده، جدا نشده منظورش اینکه هنوز سواد کوه جدا نشده، اینها اگر می تونستن کاری بکن کار به اینجاها نمی کشید آنقدر سکوت کردن که این شد.

              • سعید مقدسیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                آقا یا خان بشیر
                مگه این خانم خبرنگار چند سال داره تا زمانی که گلستان جدا شد یادش باشه؟ یا بخواد چیز بنویسه ؟ یه کم فکر کن بعد حرف بزن. خانم محترم من از همینجا اردتم را نسبت به شما اعلام می کنم.

                • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                  گدوک مگه چي داره؟دوغ مي خواين ما تو ورسک و جاهاي ديگه هم داريم!مگه شاهان ناصري نمي گفتند درياي مازندران داراي آب شوري است به درد ما نمي خورد وآن را به روسيه دادن؟!حالا همان حکايت است.

                  • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                    آقايان فکر کنم زجه درست است نه ذجه!!...حالا ادامه بحث را پيگيري کنيد.متشکرم

                    • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                      تحليلگر محترم! موضوع اون يه ذره نيست كه انتظار داري كسي براش ذجه نزنه موضوع حيثيت استان كه خدشه دار شد .وقتي سيستم كشور از اساس دچار مشكل و فضا براي سرمايه گذاري باز نيست ديگر چه انتظاري داري؟ گناه مازندران چيست كه ذره ذره اش ارزشمند است! آيا تمام اين ذره ها بايد با جداسازي بهتر شوند!؟ من به عنوان يك مازندراني هميشه اهالي عزيز گدوك را از خود دانسته و ميدانم و مطمئنم سالها طول مي كشد كه اين دلخوري از ذهن مردم مازندران پاك شود! به هر روي باز هم اميدوارم كه راهي براي حفظ گدوك باشد و اينكه شايد نمايندگان مازندران خصوصا آقايان اكبري و ادياني خودي نشان دهند.

                      • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                        خانم خبرنگار ، نمی دانم از چه اینقدر ناراحتید ، استانهای زیادی هستند که در آنها قومیتهای متفاوت وجود دارند و یک خط فرضی هیچگاه اصالت افراد را نمی تواند تغییر دهد. اگر نگاهی به جغرافیا بیفکنید خواهید دید مثلا در استان آذربایجان غربی هم کرد ها سکونت دارند هم ترکها و بچه ترکها ترکی یاد می گیرند و بچه کردها هم کردی.در خیلی استانهای دیگر نیز اینچنین است و میتوانید با اندک مطالعه ای در این زمینه به آنها پی ببرید.
                        اگر قصداعتراض و اظهار ناراحتی از کم شدن سیطره دیار علویان دارید بجای دست آویز قرار دادن اینگونه مطالب بهتر است با کمی مطالعه بیشتر به مضرات واقعی جابجا شدن این خط فرضی بپردازید آخر این خط فرضی چه ربطی دارد به رشد آداب و سنن گدوکی ها
                        مازندران که نه قطب صنعتی است و نه قطب کشاورزی هنوز یک متولی درست و حسابی برای توریسم که بخواهد منجر به رشد منطقه بشود ندارد آنوقت شما چی داری میگی؟
                        حلا نصف مازندران قبلا گلستان شد شما کجا بودی که واسه این یه ذره اینقدر ذجه می زنی؟


                        ©2013 APG.ir