تعداد بازدید: 6328

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 21 ارديبهشت 1389-0:0

گناه زلزله چيست؟!

...برخي افراد ساده انديش درلباس مذهب مي خواهند با افزايش روحيه ترس و خوف از بلاياي طبيعي ارضي و سماوي نظير زلزله و سيل  به جامعه القا كنند اگر گناه كنند بايد منتظر اين نوع حوادث باشند.(يادداشتي از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل)


  دريكي از روزنامه هاي صبح تهران چشمم افتاد به تيتري كه نوشته بود :"در مهدكودك هاي تهران زلزله آمد".

 با خودم گفتم اين بچه هاي معصوم و به سن بلوغ عقلي و جنسي نرسيده چه گناهي مرتكب شدند و چه تقصيري انجام دادندكه در سنین طفوليت گرفتار بلاي زلزله شدند؛ هنگامي كه متن خبر را خواندم متوجه شدم تمرين و مانور براي افزايش آمادگي بود.

       علت مانور آمادگي به اين خاطر بود که اگر به سبب گناهان صغيره اي كه احيانا والدين شان مرتكب مي شوند زلزله اي در اين كشور اسلامي روي داد بتوانند جان سالم به در ببرند و از چنگال مرگ رهائي پيداكنند تا در وقتي ديگر و هنگامي كه بزرگ شدند به خاطر ارتكاب گناهاني مشابه آن چه که امروز والدين شان انجام دادند گرفتار بلاي زميني زلزله بشوند!

      درطول تاريخ و خصوصا" در سال هاي اخير برخي از افراد ساده انديش، در لباس مذهب، براي آن كه افراد ساده انديش تر از خود  را ملزم كنند تا دستورات مذهبي را رعايت كنند و از گناه و محرمات پرهيز كنند متوسل به استدلالاتي مي شوندكه اين نوع استدلالات پايه هاي اعتقادي ندارد و از نظر علمي هم نمي تواند مورد تائيد واقع شود.

اين افراد مي خواهند با افزايش روحيه ترس و خوف از بلاياي طبيعي ارضي و سماوي نظير زلزله و سيل  به جامعه القا كنند اگر گناه كنند بايد منتظر اين نوع حوادث باشند.

      ازاين كه خداوند در قرآن و در بيان اقوام گذشته عذاب هائي نظير بلاياي طبيعي نازل فرموده شكي نيست وليكن اين بلايا در ميان اقوامي روي داد كه گناه را در حد منتهي انجام دادند و پيامبران الهي از تقصيرات آن ها خسته و آزرده شدند و در پي آن خداوند قهار بلايا را نازل فرمود، نه اين كه در جوامعي كه اكثرمردم آن يا مسلمان هستندنظير ايران،تركيه و اندونزي و.... که دستورات الهي را تا حد وسع شان انجام مي دهند ويا مناطق فقيرنشين هندوستان-بنگلادش و... اين قضيه روي دهد.                                                                  

    اگر قرار است به خاطر محرماتي كه مردم انجام مي دهند زلزله اي رخ دهد غرب كه سزاوارتر است .اين جانب شنيدم در غرب مراكزي وجوددارد كه بيان آن ها در اين يادداشت شرم آوراست، پس بايد هر روز چندين بار زلزله و سيل ونظاير اين ها بيايدو يا اصلا كل غرب بايد شاهد حوادث غير مترقبه طبيعي در هر روز باشد.

    ازنظر علمي  و زمين شناسي كشورهائي كه در آن ها زلزله رخ مي دهد بر روي كمربند زلزله قرار دارند و بر اثر گسل هائي كه روي مي دهد زلزله رخ مي دهد وارتباطي به گناه و غيره ندارد.

 براثر اتفاق كشورهاي اسلامي و كشورهاي فقير درروي اين كمربند واقع شده اند وكشورهائي مانند ژاپن با ساختن ساختمان هاي ضدزلزله تلفات را كاهش دادند و كشورهاي اسلامي و فقير به خاطر آن كه ساختمان هاي شان غير استاندارد است در مقابل حوادث مقاومت ندارند با ضايعات و تلفات بالا روبه رومي شوند.

      بازي كردن با احساسات پاك و بي آلايش واعتقادات خالص مردم ساده انديش جزء اين كه پايه هاي اعتقادي اكثريت جامعه خصوصا تحصيلكرده ها را متزلزل و سست نمايد حاصل ديگري در بر ندارد .


  • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400-19:41

    کاش یه کم مطالعه داشتید، علل مادی زلزله در طبیعت است، اما علل معنوی که در طول علل مادی است نیز موجب زلزله می شود، مثل زنا که افزایش آن از علل معنوی زلزله است در حال که علل مادی نیز سر جای خود هستند

    • سه شنبه 22 فروردين 1396-16:47

      ما که اسم مسلمانی را یدک می کشیم با ان کسی که دینی غیر از اسلام دارد در بیشگاه خداوند از یک دیدگاه مورد مجازات قرار می گیرد?

      • یه بنده خداپاسخ به این دیدگاه 5 1
        شنبه 7 ارديبهشت 1392-0:0

        برادر عزیز همه چیز را که نباید با عقل ناقص خود بسنجیم و تفسیر نمائیم یک سری مسائل تعبدی هستند یعنی اینکه فلسفه وجودیش را در حال حاضر عقل ما کشف ننموده لذا به استناد اینکه حضرت باریتعالی بواسطه معصوم فرموده باید اجابت نمائیم

        عزیز اینکه گناه ارتباط مستقیم با بلایا از هر نوع آن می تواند داشته باشد نمی توان رد کرد

        شما در دعای کمیل این فرازها را می بینید که از زبان مولای متقیان بیان شده توجه فرمائید



        بارها در دعای کمیل این جملات را زمزمه کرده ایم: اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تهتک العصم، اللّهم اغفر لی الذّنوب الّتی تنزل النقم، اللّهم اغفرلی الذنوب الّتی تغیّر النّعم، اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تحبس الدّعاء، اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تنزل البلاء؛(1) خدایا بیامرز گناهانی را که پرده های عصمت را می درد(و آبروی انسان را می برد) خدایا بیامرز گناهانی را که بدبختی ها را فرو می ریزد. خدایا ببخش گناهانی را که نعمت ها را تغییر می دهد، خدایا ببخش گناهانی را که دعای انسان را (از اجابت) حبس می کند (و باز می دارد) و خدایا ببخش گناهانی را که بلاها را نازل می کند.



        اینها مصداق سخن معصوم در ارتباط با گناه و بلا



        انشاء الله که عاقبت امورمان ختم بخیر شود

        در پناه حق

        • سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

          واقعا براتون متاسفم

          کمی فکر کنید

          • دوشنبه 23 مرداد 1391-0:0

            بدون شک هر امری که در عالم اتفاق می افتد بدون علت نیست. از آن جمله بلاها و مشکلاتی است که بر سر راه افراد یا جوامع نهاده می‌شود و بدان‌ها گرفتار می‌شوند. اگر انسان‌ها در مدار بندگی خداوند قدم بر می‌داشتند از بسیاری از بلاها و مشکلات در امان بودند و همواره در حفظ و حراست خداوند به سر می‌بردند. اما بر اثر انجام گناه و معصیت الهی مستحق نزول بلا می‌شوند.
            در سوره شوری می خوانیم:
            وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ (سوره شوری آیه03)
            (و هر مصیبتى به شما رسد پس به سبب دستاورد شماست! و بسیارى (از خطاهاى شما) را مى بخشد.)
            در ذیل همین آیه در تفسیر المیزان می خوانیم:
            مصائب و ناملایماتى که متوجه جامعه شما مى شود، همه به سبب گناهانى است که مرتکب مى شوید، و خدا از بسیارى از آن گناهان درمى گذرد و شما را به جرم آن نمى گیرد. پس آیه شریفه در معناى این آیات است: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»8 (سوره روم آیه41) «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا.»9(سوره اعراف آیه96) «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»10(سوره رعد آیه11) و آیات دیگرى که همه دلالت دارد بر اینکه بین اعمال آدمى و نظام عالم ارتباطى خاص برقرار است. به طورى که اگر جوامع بشرى عقاید و اعمال خود را بر طبق آنچه فطرت اقتضا دارد وفق دهند، خیرات به سویشان سرازیر و درهاى برکات به رویشان باز مى شود، و اگر در این دو مرحله به فساد بگرایند، زمین و آسمان هم تباه مى شود، و زندگیشان را تباه مى کند.
            این، آن حقیقتى است که سنت الهى اقتضاى آن را دارد، مگر آنکه باز هم پاى سنت دیگری به میان آید، همان سنت که گفتیم حاکم بر سنت رزق است، یعنى سنت امتحانو استدراج و املاء که در این صورت وضع، صورتى دیگر به خود مى گیرد، (و به جاى چشاندن نمونه اى از آثار سوء اعمالشان، نعمت را به سویشان سرازیر مى کند، تا به طور کلى با فساد خو بگیرند، و سراسر جهان براى نابودیشان یک جهت شده، عوامل و اسبابش براى منقرض ساختن آنان بسیج شوند)، هم چنان که فرموده: «ثُمَّ بَدَّلْنا مَکانَ السَّیِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ».11
            از امیر المومنین (علیه السلام) نقل شده که فرمودند:
            مؤمن در جسم یا مال یا فرزندان یا مرتبطین خود دچار بلا و گرفتاری می‌شود چرا که خداوند فرمود: و هر مصیبتى به شما رسد پس به سبب دستاورد شماست و بسیارى (از خطاهاى شما) را مى بخشد.12
            نکته :

            1- در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده که هر گناه بلای خاصی را در پی خواهد داشت و اثر هر گناه را بیان کرده‌اند . به عنوان مثال در مورد زنا فرموده‌اند که هرگاه زنا در جامعه زیاد و علنی شود موجب زیاد شدن زلزله می‌شود.13
            2- در روایات آمده که هرچه انسان‌ها گناهان جدیدتری را انجام دهند باعث می‌شود بلاهای جدیدتری بر سر آنان ببارد.

            • چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389-0:0

              با دیدن اینگونه مسائل آدم به یاد مظلومیت اسلام می افتد. اسلامی که پامبر بزرگوارش وقتی به هنگام فوت یگانه پسرش ابراهیم کسوف اتفاق افتاد و مردم خورشید گرفتگی را به عزای ابراهیم ربط دادند با تمام ناراحتی به منبر رفته و اعلام داشت که کسوف از آیات خداوند است و وقوع آن هیچ ربطی به فوت فرزند ایشان ندارد . در نظر بیاورید اختلاف را که واقعا از کجا تا به کجاست.
              حالا آدم میفهمد که چرا حضرت آنقدر به علم بها می داد که اگر مسلمین بجای دنبال خرافات رفتن پی کسب علم بودند امروز هم مانند ژاپنی ها بناهایی داشتند که ایشان را حفظ می کرد.
              گناه ما این است که از اصل تعالیم اسلام دور گشتیم که اگر دور نبودیم امروز به واسطه لرزش زمین که یک رویداد طبیعی است به زیر دست ساخته های خودمان مدفون نمی شدیم

              • سه شنبه 21 ارديبهشت 1389-0:0

                جناب آقای شهابی
                ضمن عرض سلام و درود فراوان محضر شما استاد عالی قدر ، باید بگویم در طول تاریخ همواره کسانی بوده اند که خواسته اند با چماق دین ، مردم را به راه راست هدایت کنند و هرآنچه که میلشان بوده را در قالب دین به مردم خورانده اند.

                • سه شنبه 21 ارديبهشت 1389-0:0

                  ای کاش یکبار به قرآن کریم مراجعه می کردید تا این اظهارات سخیف را به رشته تحریر درنیاورید.


                  ©2013 APG.ir