تعداد بازدید: 4139

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389-0:0

جشن نقش ها و رنگ ها

روزجمعه 31 اردیبهشت ماه 89،دومين جشنواره هنرمندان خود آموخته ایران در زادگاه مکرمه قنبری، نقاش خود آموخته مازندرانی، در روستای دریکنده برگزار مي شود.


به گزارش مازندنومه،همزمان با شکل گیری انجمن دوستداران مکرمه که تعدادی از استادان دانشگاه های هنر، پژوهشگران و هنرمندان در آن عضویت داشتند، پیشنهاد برپایی جشنواره هنرمندان خود آموخته توسط دکتر حمید سوری ارائه شد که انجمن از آن حمایت کرد.

حمید سوری که از اعضای شورای خانه موزه مکرمه است،پیشنهاد داده به جای برگزاری سالگرد در هر سال و معرفی مکرمه، موضوع هنرمند خود آموخته را در دستور کار قرار داده و آنها را شناسایی کنند؛در همين راستااز سال گذشته مراسمی برگزار مي شود که محوریت با مکرمه است.

علی بلبلی، فرزند مکرمه که خود نقاش و موسیقی دان است، می گوید: "در هر سالگرد مادر، جمعیت انبوهی در روستای دریکنده گرد هم می آمدند. همین ازدحام باعث شد، تا ما به فکر یک فستیوال در باره مکرمه برسیم. تا این که دو سال پیش اولین پایه های انجمن دوستداران مکرمه شکل گرفت".

گفتني است نخستین جشنواره هنرمندان خود آموخته،اردي بهشت ماه سال گذشته در دو بخش به اجرا در آمد. بخش اول که در خانه هنرمندان تهران برگزار شد، شامل یک همایش در باره هنرمندان خود آموخته بود. آیدین آغداشلو، دکتر حمید  کشمیر شکن، دکتر شیوا دولت آبادی، دکتر بهنام کامرانی، دکتر محمد صنعتی، دکتر جهانگیر کازرونی و دکتر حمید سوری که دبیر جشنواره هم بوده است، به سخنرانی پرداختند و در بخشی دیگر قطعات موسیقی توسط گروه کر "ریرا" با رهبری علی بلبلی به اجرا در آمد.

بخش دیگر این جشنواره که در واقع، قسمت اجرایی آن بوده، در روستای دریکنده، زادگاه مکرمه، ادامه یافت. در این بخش داوطلبان زیادی برای نقاشی به آن روستا رفتند و سعی در اجرای نقاشی کردند. افزون بر نقاشی، موسیقی و هنر مفهومی یا "کانسپتوال آرت" نیز از دیگر شاخه های هنری بود که در جشنواره به اجرا در آمد.

قباد شیوا، ابراهیم جعفری، محمد باقر ضیایی، بهروز امیری از جمله هنرمندانی بودند که در جشنواره حضور داشتند که در این بین، دو هنرمند آخر دو اثر مفهومی را در جشنواره به اجرا در آوردند.

به گزارش مازندنومه،مکرمه قنبری زنی روستایی بود که بدون هیچ آموزشی در هنر به صورت خود انگیخته شروع به نقاشی کرد و بعدها از سر توجه فرزند و دیگر هنرمندان شهرتی جهانی یافت. این شهرت تا به آنجا گسترش یافت که آکادمی سلطنتی هنر سوئد او را در سال ۲۰۰۱ به عنوان زن سال برگزید و شرکت فیلم فاکس آمریکا تصمیم به ساخت یک فیلم از زندگی او را گرفت.

فیلمی که اگر چه تمهیدات اولیه تهیه آن انجام شد، اما به دلیل پاره ای مشکلات هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. او که روزی نقاشی هایش را از ترس خجالت هم ولایتی هایش زیر تختخواب خود پنهان می کرد، اینک خود و روستایش قطبی برای گسترش و حمایت از هنرمندانی نظیر او شده است.


  • جمعه 14 خرداد 1389-0:0

    جشنواره هم خوب بود و هم می باید گفت ضعیف ، راستی چرا عادت همگی ما سَمبَل کردن و تکلیفی را از سر گذراندن و در این ره نپذیرفتن انتقاد و باز تکرار و توجیح ( اینکه ما تازه کاریم و جوان و بی تجربه و نداشتن امکانات ) اگر تقسیم مسئولیتها و برنامه ریزی متقنی وجود داشت قطعاٌ جشنواره مکرمه عزیز این هنرمند گرامی بسیار ارزنده و در کمال بزرگی مکرمه جان شکل می گرفت امّا جای دارد بگویم خصلت اخلاقی اجتماعی همه ما آلوده شور و نشاط لحظه ای و غمهای و سر خوردگی های از باب توقعات خود خواهانه نقش گرفته آقای بلبلی و یا هر بانی دیگر این محفل ها با کمی ذوق و درایت می توانست برنامه ریزی زیباتری را بویژه در انجام تئاتر که خود جای نقدی کارشناسانه تری را می طلبد ارائه نماید . به هر حال اواز کر در آن هیا هوی به پیک نیک آمدگان که اکثر آنان هیچ اشتیاقی نه به هنر داشتند و نه هنر برایشان معنی داشت چرا که اگر جواد یساری برایشان آواز می خواند با ذوقی دو چندان بدان گوش می دادند و برای لذتی عاشقانه در تنگاتنگ هم سکوتی آنچنانی را رعایت می کردن و تشویقی آنچنان تر !!!!!!؟؟؟ جای سپاس از کار گردان تئاتر و بازیکن نقش مکرمه جان و ان خانم دف زن که تمام مدت چشم به کارگردان خود دوخته بود تا مبادا اشتباهی نماید همچنان مدّ نظر است . آرزو برای بهتر شدن و مسئول بودن در قبال کاری که متعهد ان شده ایم.

    • میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپاپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389-0:0

      تقدیم به مکرمه قنبری
      (شعر مازندرانی به همراه ترجمه فارسی)
      با سلام و عرض ادب
      بنده بر حسب وظیفه شعر زیر را تقدیم می کنم به مرحومه معروف و نامی از خطه مازندران و مادر مکرمه دیار سبز (مرحومه مکرمه قنبری )

      ته دست صد تا هنر داشته ، خدایی/
      دتا چش ره نظر داشته ، خدایی/
      ته نوم بیه گد و ایران و عالم/
      دریکنده گذر داشته ، خدایی/
      ته وسه بیه نوم ، نقش و نمایش/
      جهون هر کی خبر داشته ، خدایی/
      دپیته ته صفا و ته کرامت/
      موارک ، سرتاسر داشته ، خدایی/
      کرم داشتی ته نوم هنتا مکرم/
      ته نقش آخر هنر داشته ، خدایی/
      بیامرزه خدا هر جا که بوردی/
      مسافر شه سفر داشته ، خدایی/
      بساته (طاهری) شعر از ته بانو/
      مکرم ، با هنر داشته ، خدایی/
      ***
      ترجمه فارسی
      به خدا قسم از دستان تو صد ها هنر می ریخت و تمامی چشم ها به طرف آثار نقاشی تو خیره شده بود.
      به خدا قسم نام تو بزرگ و در ایران و عالم پیچید و در یکی از روستاهای مازندران (دریکنده) زندگی می کردی.
      به خدا قسم نام تو با نقاشی های قشنگ بزرگ و نامی شد و حتی در کشور های دیگر هم از آثار تو باخبر بودند.
      به خدا قسم صفا و بزرگواری و مهربانی تو در هم جا نمایان بود و است و همه از این بابت به تو تبریک می گویند.
      به خدا قسم با بزرگواری و کرامت تو هنوز بزرگوار هستی و تلاش و هنر تو آخر تورا هنر مند ساخت.
      به خدا قسم خداوند تو را بیامرزد و این مردن فقط سفر به سوی خدا محسوب می شود.
      به خدا قسم طاهری هم برای تو که هنر مند نامی هستی شعری سروده است.
      ***
      میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا از بندر عباس


      ©2013 APG.ir