تعداد بازدید: 3264

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389-0:0

شهرام ناظري براي نيما مي خواند

مشايي،طاهايي،ناطق نوري،موسوي گرمارودي،شهرام ناظري و...در همايش ملي «نيما و ميراث نو» بابلسر(گزارش کامل)


همايش ملي نيماشناسي با عنوان نيما و ميراث نو صبح روز چهارشنبه با حضور اسفنديار رحيم‌مشايي، رئيس دفتر رئيس جمهوري و سرپرست نهاد رياست جمهوري در دانشگاه مازندران آغاز به كار كرد.


 در اين همايش استاندار مازندران، ناطق نوري، نماينده نور و محمودآباد در مجلس و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، موسوي گرمارودي و تعدادي از انديشمندان ادبيان معاصر ايران زمين حضور دارند.

دبير علمي همايش ملي نيما و ميراث نو با اعلام نگارش 168 مقاله درباره اين همايش گفت: 95 مقاله در دو روز برپايي همايش ارائه مي‌شود.


وي خاطرنشان كرد: 13 مقاله منتخب در روز همايش و پس از مراسم افتتاحيه در سالن آمفي تئاتر دانشكده علوم انساني و اجتماعي ارائه مي‌شود.

وي تصريح كرد: با توجه به حجم مطالب مقالات ارسالي مقالات در سه جلد منتشر شده است.

دومين روز همايش ملي نيما و ميراث نو در زادگاه نيما منطقه يوش از توابع شهرستان نور با اجراي ويژه برنامه‌هاي فرهنگي و هنري برگزار مي‌شود.


موسوي گرمارودي قرار است در وصف نيما و شعرهايش شعرخواني كند و شهرام ناظري نيز پنج شنبه در منزل نيما آواز مي‌خواند.

ناطق‌نوري:هنوز كسي نيما را تفسير نكرده است

نماينده مردم نور و محمودآباد كه دبيري مجمع نمايندگان مازندران را بر عهده دارد، تصريح كرد: هنوز كسي نيما را تفسير نكرده است.


وي با اشاره به اينكه من همشهري نيما شاعر نوي ايران هستيم با خير مقدم گويي به زبان مازندراني اظهار داشت: بعد از مرگ نيما عده‌اي از كمونيست‌هاي تند و تيز قصد داشتند كه از نيما به نفع خود استفاده كنند.

 
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نيما در وصيتش گفته بود كه بايد مرا در يوش دفن كنيد، افزود: نيما در گفتارش به موحد بودن اشاره داشت.


ناطق نوري خاطرنشان كرد: با تلاش‌هايي كه انجام داديم جواز نبش قبر وي را گرفتيم و موفق شديم به وصيت نيما عمل كنيم كه اين افتخاري براي من است.


وي با بيان اينكه نيما در سرزمين بلده و يوش در كنار چوپانان بزرگ شده بود، تصريح كرد: اين مسئله اوج افكار نيما را كه زندگي در كوهستان را تجربه كرده بود، در اشعارش نمايان بود.

رحيم مشايي:محافظه‌كاري بر سر داشته‌هاي موجود تنگ‌ نظري است

 اسفنديار رحيم مشايي اظهار داشت: نيما براي بيان زباني تيز و بران داشت كه اين براي معرفي نيما كافي بود.

وي با بيان اينكه اگر نيما كار خود را در حوزه سياست ورود مي‌داد تا از اين امكان براي خودنمايي و به حاكميت رسيدن استفاده مي‌كرد، مجيزگو مي‌شد، افزود: خيلي ‌از كساني كه در سياست دست به مبارزه زدند فارغ از مكاتب بودند و قصد آنها ايجاد بنيان نو بود كه نيما نيز از اين گونه بود كه با زبان شعر وارد شد.


رحيم مشايي با اشاره به اينكه دست مايه شعر نيما رنجي بود كه وي كشيده بود، تصريح كرد: جايگاه و مقام آفرينش انسان است كه اين انسان در خانه و جدولي كه طول و عرض دارد زندگي مي‌كند و اين همان رنجي است كه نيما از آن سخن مي‌گويد.


وي با بيان اينكه انسان هرگز به آن جايگاه و خلقت كه مقصد وي است، نمي‌رسد، گفت: رسيدن به خلقت الهي، مقصد انسان است كه به آن نمي‌رسد و اين مسير موجب مي‌شود كه انسان پيوسته در حركت باشد و براي همين مسئله رنج داغ را تحمل مي‌كند.


رئيس دفتر رئيس جمهور با اشاره به اينكه سخن نيما و گوهر اشعار فردوسي همان رنج است، تصريح كرد: انسان در جهالتي زندگي مي‌كند كه بايد فرصت رسيدن به كمال را فراهم كند.


وي نيما را يك جلوه به باور شخصي‌اش دانست و گفت: تحولاتي كه در زندگي بشر اتفاق مي‌افتد از نقطه تحول مي‌توان اختلاف را در يافت كه من به همه حوزه‌ها اعتقاد دارم.


رئيس دفتر نهاد رياست جمهوري به كشف نيوتن در افتادن سيب و كشف نيروي جاذبه اشاره كرد و افزود: فهم افتادن و نگهداشتن شيء چيزي بود كه نيازمند شناخت بود و اين امكان زمينه شهود نيوتن را فراهم كرد.


مشايي خاطرنشان كرد: اگر نيوتن افتادن سيب را نمي‌ديد افتادن چيزي‌هاي ديگر مانند گلابي و يا هر شيء ديگر را مي‌ديد تا امكان كشف نيروي جاذبه فراهم شود.


وي با اشاره به اينكه نياز نيست در مورد موحد بودن نيما سخني بگوييم، گفت: اين هم از مظلوميت نيما است و ماموريت بزرگ زبان فارسي چون هر كسي در زبان فارسي به شعر و شاعري روي آورده موحد بوده است و بيان كننده كلام توحيد و مظلوميت نيما در برابر ظرفيت نما بسيار عجيب است.


مشايي نيما را شخصيتي عنوان كرد كه در كنار فهم، عشق و معرفت توانست فصل جديدي را در مقياس بين‌المللي ثبت كند.

مشايي در پايان خاطرنشان كرد: اميد است كه نام نيما در تاريخ و تقويم اين سرزمين ثبت شود كه هر لحظه با مشاهده نام نيما در تقويم زينت بخش اقدام ارزشمند نيما در تاريخ باشيم.


استاندار مازندران:نمي‌توان مازندراني بود و به نيما افتخار نكرد

 سيد علي اكبر طاهايي پيش از ظهر امروز در همايش ملي نيما و ميراث نو كه در دانشگاه مازندران برگزار شد، اظهار داشت: سخن گفتن از نيماي بزرگ نيازمند فرصتي است تا بتوان نسبت به اين شخصيت ارزشمند اداي ديني در خور داشت.


وي افزود: نمي‌توان مازندراني بود و به نيما يوشيج افتخار نكرد، مازندران در طول حيات پربارش فرزندان بسياري همچون نيما در دامان خود پرورده است و ما بايد وارثان شايسته نياكان خود باشيم.


طاهايي تصريح كرد: اين سرزمين، مهد انديشمنداني چون محمد بن جرير طبري، شيخ ابوالعباس قصاب آملي، قاضي هجيم، اسپهبد مرزبان بن رستم، ابن اسفنديار كاتب، علي بن شهرآشوب ساروي، ركن طبري، اوليا الله آملي، امير پازواري، طالب آملي، طوفان هزارجريبي، شيخ عبدالله مازندراني و بزرگ شهيد مظلوم گرانقدر آيت‌الله شهيد شيخ فضل‌الله نوري است كه آن فرهيخته‌ گرانمايه، جلال اهل قلم، در وصف پيكر او كه در دفاع از حريم دين بر دار آويخته شده بود اين چنين گفته است: «من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمي مي‌دانم كه به علامت استيلاي غربزدگي پس از 200 سال كشمكش بر بام سراي اين مملكت افراشته شد.»


وي ادامه داد: همچنين فرزانگاني چون ميرزا هاشم آملي، علامه حسن‌زاده آملي و آيت‌الله العظمي جوادي آملي و صدها نويسنده، شاعر، اديب، فقيه، عالم، عارف و مجتهد ديگر در بركت البرز باليدند و بركات علمي خود را منتشر ساختند.


استاندار مازندران گفت: نيما يوشيج نيز از فرزندان برومند اين سرزمين است كه توانست نگاه نويني را در شعر و ادبيات ايران ايجاد كند و نام خود را به عنوان پدر شعر نو فارسي ايران در دفتر مشاهير جهان ثبت كند.
طاهايي اضافه كرد: بايد زحمات فراوان نيما را بشناسيم و براي شناخت هر چه بيشتر او تلاش كنيم، اين همايش‌ها و هم‌انديشي پژوهشگران گرانقدر، فرصت مغتنمي است تا ضمن اداي دين به ذخاير فرهنگي، علمي و خزائن فرهنگ بومي و ملي، به خود باوري فرهنگي نائل شويم.


وي بيان داشت: نيما خود را روستايي مي‌داند و در يادداشت‌هايش مي‌نويسد كه پدرم دهاتي، جدم دهاتي و تمام آنها كه در زير دستشان بزرگ شده‌ام، دهاتي هستند، نيماي اصيل كوهستاني با تكيه بر اصالت و داشته‌هاي بومي و فرهنگي، توانست ادبيات ايران را با زلالي هنر خود سيراب كند.


استاندار مازندران يادآور شد: در نوشته‌هايش مي‌خوانيم كه زندگي خالي از هنر، بار سنگين و زمختي است كه لنگر مي‌اندازد، كسي كه هنر را تحقير مي‌كند، خودش را تحقير كرده است، نيما براي نسل امروز ما الگوي خود اتكايي و خود باوري است و ما بايد بتوانيم با نشان دادن زندگي و هنر او به نسل امروز، فرداي هنري و فرهنگي ايران را بيش از پيش بارور سازيم.


طاهايي تصريح كرد: نيما يوشيج تنها يك شاعر نوپرداز در شعر فارسي نيست، با توجه به آثار فراوانش مي‌توان گفت؛ او يك نمايش نامه نويس، منتقد، داستان نويس و يك شاعر طبري سراست.


استاندار مازندران گفت: نيما چنانكه شايسته او و تلاشش باشد، شناخته نشده است، بايد در مدارس و دانشگاه‌ها نسبت به شناخت او همت بيشتري صورت پذيرد و زندگي و آثار او در قالب موزه، كتابخانه تخصصي و همايش‌هاي علمي مورد بازديد و دقت قرار گيرد.


عباس نژاد:نيما زمينه‌ساز رويش سهراب سپهري و اخوان‌ثالث شد


 مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت: نقش اثر‌گذار نيما يوشيج در باروري شعر فارسي بر كسي پوشيده نيست زيرا نيما زمينه‌ساز رويش شاعران معاصري نظير سهراب سپهري، اخوان‌ثالث شد.

رحمت عباس‌ن‍ژاد امروز در همايش ملي نيماشناسي با عنوان نيما و ميراث نو كه به ميزباني دانشگاه مازندران در بابلسر جريان داشت، گفت: نيما پدر شعر نوين پارسي فرزند سرزمين هميشه بهار مازندران و دهكده‌ يوش نور است كه با سرودن اشعار تر و باران خورده‌ خود از دامن طبيعت بكر ديرينه بوم طبرستان نقطه‌ عطفي در عرصه‌ ادبيات معاصر ايران پديد آورده است.


وي افزود: او خالق اشعاري‌ است كه تلفيقي از صداي طبيعت موسيقي فلكلور، تصوير، عشق، عاطفه‌ انساني‌ و نگرش اجتماعي است، اشعار نيما سرشار از تپش و پويايي طبيعت است چرا كه اين حقيقت در انديشه وي جاري است و موجب شد تا جامعه‌ خويش را در اجزاي طبيعت بازتاب دهد.


عباس‌نژاد اظهار داشت: نقش اثر‌گذار نيما يوشيج در باروري شعر و ادبيات گرانقدر فارسي بر كسي پوشيده نيست چرا كه نيما زمينه‌ساز رويش شاعران معاصر نظير سهراب سپهري، اخوان‌ثالث و بسياري از شعراي نامدار است.

وي ادامه داد: پاسداشت و تكريم مردي بزرگ و هميشه ماندگار بر تارك فرهنگ و ادبيات سرزمين مادري كاري بس دشوار است، نيما اين شاعر بلندآوازه‌ ادبيات معاصر ايران و پدر شعر نوين پارسي عصاره‌ نجابت، خلوص و پاكي مردم سرزمين خود و گواه بيداري فرهنگ و سنن مازندران است.


مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران گفت: آن كه هست خود را در هست سرزمين و وطن خود مي‌داند و به آب و خاكش در اشعارش اداي دين مي‌كند و مي‌گويد من مي‌ميرم و هر نفسي كه مي‌كشم به ياد زادگاه خود هستم، من ايراني را به همه‌ ملت‌ها ترجيح مي‌دهم، من در اينجا زاده شده‌ام و براي وطنم (يوش نور) بايد جان بدهم.


وي يادآور شد: دوستداران اصالت و فرهنگ و شعر و ادب سرزمين شعر‌پرور ما هر زمان نام اين شاعر بزرگ را مي‌شنوند و لطافت اشعار وي را درك مي‌كنند، ناخودآگاه طبيعت و زيبايي زادگاه وي را تصور مي‌كنند، از اين رو بسياري از علاقه‌مندان به اين شاعر نام‌آور، از ايران و ساير نقاط جهان به يوش سفر مي‌كنند و از طبيعت بكر اين ديار بهره‌مند مي‌شوند و از موزه‌اي كه سال گذشته به همت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران در خانه‌ اجداديش در يوش برپا شده است، بازديد مي‌كنند.


عباس‌نژاد تصريح كرد: نام نيما خود در جذب گردشگر فرهنگي به مازندران تأثيرگذار است و اشعار بي‌نظير وي به عنوان ميراث معنوي بر تارك ادبيات ايران زمين خواهد درخشيد و زيباست كه 29 ارديبهشت امسال كه برابر با روز جهاني موزه‌هاست در تكريم از اين شخصيت اسطوره‌اي، مازندران ميزبان همايش نيما و ميراث نو است و اين ميراث سترگ معنوي خود را ارج مي‌گذارد.

رئيس دانشگاه مازندران:شجاعت نيمايوشيج به آفرينش سبك جديد منجر شد

قاسم عليزاده افروزي امروز به مناسبت دومين همايش ملي نيما‌شناسي با عنوان نيما و ميراث نو كه به ميزباني دانشگاه مازندران در بابلسر جريان دارد، اظهار داشت: سخن گفتن از نيما يوشيج شاعر نامدار مازندراني كار آساني نيست، اديبان و شاعران بسياري در مورد نيما و آثارش اظهار‌نظر كرده‌اند، ولي آنچه بيش از همه اذهان علاقه‌مندان به ادبيات را مشغول داشته، شجاعت و جسارت نيماست كه به در هم شكستن قالب‌هاي سنتي و آفرينش سبك جديد منجر شد.


وي تصريح كرد: روح آزادي‌خواه نيما هرگز ماندن در حصار يك قالب را كه سال‌ها در وادي تقليد و تكرار گرفتار آمده بود، برنتابيد و چه زيبا نهاد نوگرايي شعر پارسي را‌ در افسانه‌اش بنيان نهاد.


عليزاده بيان داشت: نيما با وجود مرارت‌هايي كه از سوي شاعران مخالف و منتقدش به او تحميل مي‌شد با برخورداري از روحيه‌ مبارزه و ايمان به كار و هنر والا، راهش را مجدانه ادامه داد.


وي تأكيد كرد: درك عميق نيما از مسائل اجتماعي و تحولاتي كه پس از انقلاب مشروطه در كشور به وقوع پيوست، سبب شد كه او با الهام از خواست مردم آن ‌زمان در خصوص نوگرايي در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي در عرصه‌ ادبيات پيشاهنگ ارائه‌ سبكي جديد شود.


رئيس دانشگاه مازندران گفت: به نظر نيما شعر سلاح شاعر در اجتماع است و در عين حال دِيني است كه او به جامعه ادا مي‌كند و هم او بود كه مي‌گفت؛‌ چون زندگي ما را ديگران ساخته‌اند هنر چيزي را به ديگران مديون است.


وي ادامه داد: او ادبيات را با سياست عجين مي‌دانست كه اعلام كرد؛ ادبياتي كه با سياست مربوط نبوده، در هيچ زمان وجود نداشته و دروغ است.


رئيس دانشگاه مازندران اضافه كرد: اگر چه نيما روحيه‌اي آزادي‌خواه داشته و در طول زندگي شخصي‌اش اين مسئله را با رها كردن شهر و كار اداري نشان داد ولي نگاهش به آزادي مطابق با تعريف آزادي در دين مبين اسلام است، به طوري ‌كه آزادي را در گرو حفظ آزادي ديگران خوب مي‌داند و معتقد است پس از نبي مكرم اسلام، مولاي متقيان حضرت علي (ع) آزاده‌ترين مردان روي زمين است.


عليزاده بيان داشت: وي در اشعارش نزديكي به اهل بيت را راه‌حل مشكلات مي‌داند و در يكي از اشعار لطيفش با ابراز علاقه به امام علي (ع) ايشان را عصاره‌ همه‌ خوبي‌ها مي‌داند.


وي گفت: نيما شاعر زمانه ماست، شاعري در تكاپو و در جستجوي زيبايي و در پي بياني تازه از حيات دوران ما است.(ilna+farsnews)


  • خديجه رحيمي(پاييز)پاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 3 خرداد 1389-0:0

    سلام دوستان . ممنون از زحمتتون. من از كساني بودم كه مقاله مشتركم بادوستم واسه همايش پذيرفته شدامابه خاطر گرفتاري نتونستم شركت كنم .دلم ميخوادكتاب مجموعه مقالات رو داشته باشم شما بگيدچطوري به دستش بيارم؟

    • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 1 0
      شنبه 1 خرداد 1389-0:0

      درود؛دوست گرامي کامنت شما در متن گزارش تکميلي ما با عنوان" ياد پردرد کوهستان"پخش شد و توضيحات ما نيز همان جا آمده است.به اين گزارش مراجعه کنيد.

      • شنبه 1 خرداد 1389-0:0

        مازند نومه به صداقت شهرت دارد لطفا خدشه دارش نكنيد.
        يادداشتي فرستادم درج نكرديد. اگر حرف‌هاي گفته شده را باور نداريد كه استاندار چنان نگفت و رئيس سازمان ميراث فرهنگي سخنراني نداشت از كساني كه در جلسه صبح و عصر روز اول همايش نيما حضور داشتند بپرسيد. در ضمن آن چه شما درج كرديد در وپژه نامه چهار صقحه اي همايش چاپ شده بود نه سخنراني آقايان در برنامه همايش..
        سپاس. يادداشت گزارشي را خواندم. اميد كه همه اشتباهات را به گردن گلفت ديگران نيندازيد


        ©2013 APG.ir