تعداد بازدید: 2999

توصیه به دیگران 1

جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

ياد پردرد کوهستان

گزارش اختصاصي مازندنومه از دومین همایش ملی نیماشناسی(بابلسر ويوش)+يادداشت کوتاه شراگيم يوشيج،فرزند نيما.


مازندنومه:

پس از پخش گزارش نخست ما از همايش ملي نيما با عنوان"شهرام ناظري براي نيما مي خواند"، دو کامنت جالب براي ما رسيد؛کامنت نخست يادداشت کوتاهي بود از شراگيم يوشيج-پسر نيما-از واشنگتن آمريکا.

شراگيم با لحني دردمندانه نوشت:"دریغا که اگر این همه تقدیر از مقام بحق نیما می شود، چرا تنها فرزندش آواره ی ولایت غربت است وسر و سامانی ندارد. چرا هیچکس بفکر تنها نسل بلافصل نیما نیست؟ اگر شما یادداشت های نیما را می خوانید که به کوشش من جاپ شده است پس چرا بفکر اثار دیگرش نیستید که دزدیده اند و پاره ئی از ان بدست سازمان اسناد ملی افتاده است؟! هیچ کسی جز من صلاحیت چاپ این اثار را ندارد؛ چنانچه تا کنون مغلوط چاپ شده است//امدادی ای رفیقان بر من."

و کامنت دوم را دوست ديگري از تهران فرستاده بود،بدين مضمون:"مازندنومه گرامي، اين جانب در همايش روز اول از آغاز(البته با بيش از يك ساعت تاخير در شروع برنامه) تا پايان حاضر در جلسات بودم. اين سخنان را جناب استاندار در كجا فرمود؟ سخنان استاندار اين ها نبود كه شما آورديد.آقاي عباس نژاد كجا سخنراني داشتند؟ روز دوم را نمي دانم اما روز همايش رئيس سازمان ميراث فرهنگي خوشبختانه سخنراني نداشت. از مازند نومه بيش از اين انتظار هست كه فقط نقل خبر از منابعي داشته باشد كه چندان اعتمادي به آنها نيست."

توضيح اين که ما آن گزارش را با ذکر منبع از دو خبرگزاري معتبر داخلي(فارس وايلنا)نقل کرديم،راست و دروغش بر گردن راويان! اما به جهت اهميت موضوع همايش،گزارش اختصاصي مازندنومه از همايش ملي نيما در پي آمده است.بخوانيد.

-------------------- 

 دومین همایش ملی نیماشناسی در دانشگاه مازندران صبح چهارشنبه در دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد.

 در این همایش که با حضور مسئولان، دانشگاهیان و پژوهشگران آغاز شد، پس از قرائت کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، دکتر غلامرضا پیروز ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مازندران گزارشی از همایش ارائه نمود و دکتر علیزاده ریاست دانشگاه مازندران به حاضران خیرمقدم گفت.

سپس مهندس طاهایی، استاندار مازندران و احمد ناطق نوری، نماینده مردم نور به ایراد سخنرانی پرداختند. آن گاه دکتر علی موسوی گرمارودی با ارائه مقاله ای در مورد ساختمان شعر نیمایی مطالبی را بیان نمود.

 در ادامه مراسم افتتاحیه، مهندس رحیم مشایی، در مورد شخصیت نیما یوشیج سخنرانی نمود.

همچنین در مراسم افتتاحیه، طرح ساخت مقبره نیما یوشیج که توسط استاد سروی- از هنرمندان برجسته استان مازندران- قلمی شده بود، مورد بازدید اهالی فرهنگ و حاضران قرار گرفت.

 در بخش دوم (صبح) همایش ملی نیماشناسی، سه مقاله در مورد آثار نیما توسط پژوهشگران قرائت شد.

 در عصر روز چهارشنبه نیز، هفت مقاله قرائت شد و در بخش پایانی علاوه بر نقد و نظر در مورد مقالات ارائه شده، دکتر روحانی دبیر علمی همایش، گزارشی از مقالات ارسال شده و روند بررسی آن را در جمع دانشجویان و پژوهشگران بیان کرد.

 در روز پنج شنبه که دومین روز همایش و بخش پایانی مراسم بود، میهمانان همایش به زیارت نیما در روستای یوش شتافتند.

حضور عده ی زيادي از هنرمندان، شاعران و فرهیختگان مازندرانی در جمع پژوهشگران همایش و دانشگاهیان به روستای یوش حال و هوایی پرشور داد.

پنج شنبه باغ نیما شاهد حضور صدها تن از دوستداران شعر امروز ایران بود. در این مراسم که با شعر خوانی شاعران آغاز شد، مهندس ایزدی، مسئول خانه نیما و معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران ضمن خیرمقدم، گزارشی از روند مرمت خانه ی نیما بیان نمود.

در ادامه، محمد عظیمی-نيما پژوه و مدیر سایت نیمایوشیج- ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و گرامی داشت سومین سالگرد درگذشت خواهر نیما (بهجت الزمان اسفندیاری)، خواستار اعلام روزی به نام نیما در تقویم کشوری و اجرای طرح استاد سروی، در مورد ساخت بنای مقبره نیما شد و سپس دو شعر خود را در مورد شعر و شخصیت نیما قرائت کرد.

 بخشدار بلده نیز در این مراسم به حاضران خوش آمد گفت و سپس استاد شهرام ناظری با گروه هنرمندان موسیقی، قطعاتی از اشعار نیما را برای حضار خواند و نوای موسیقی و شعر نیما، روستای یوش را فرا گرفت.

حضور جمعیت علاقه مند و هنرمندان مازندرانی در این مراسم با بازدید از خانه و موزه نیما به پایان رسید.



    ©2013 APG.ir