تعداد بازدید: 4648

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 1 تير 1389-0:0

آسمان مال من است

...فيل بند مردماني بسيار تنومند وقوي هيكل دارد كه از قدرت بدني زيادي برخودارند. وجود فلوئور  كافي در آب چشمه هاي اين منطقه در استخوان بندي مردمانش تأثير بسزايي دارد(گزارش جواد بيژني-وبلاگ نويس و عکاس-از روستاي زيباي فيل بند بابل)


فيل بند مرتفع ترين روستاي ييلاقي حوزه مركزي مازندران است كه در جنوب بابل در بخش بندپي غربي واقع شده است.

ارتفاع آن از سطح دريا حدود  2700 مـــتر مي باشد،بر فراز ابر ها قرار دارد،به نحوي كه اغلب روزها ابرها همچون دريايي آبي و آرام تا بي كرانه ها چشم را مي نوازد و خيره مي كند .


قله هاي كوههاي سرسبز چون جزايري از ميان ابرها خود نمايي مي كنند . اولين چيزي كه در فيل بند همچون آب جيحون از نشاط روي دوست به استقبالت مي آيد ابر است .

 در فصل بهار و پاييز در يك نيم روز ممكن است همه پديده هاي جوي از قبيل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگين كمان و هواي صاف و آفتابي را بدون لكه ابري مشاهده كني تنوع هوا زيبايي هاي طبيعت ، مناظر و چشم اندازهاي اعجاب انگيز ودلفريبش فقط در فيل بند مي توان مشاهد كرد 

 فيل بند در تابستان ها بيش از  هزار ودويست  خانوار  جمعيت دارد و در زمستان بطور كلي خالي از سكنه است زيرا شدت سوز وسرما و برف امكان زندگي را غير ممكن مي سازد و در سال قريب شش ماه پوشيده از برف است . 

 در بهار هنگامي كه برف ها آب شوند ، همراه آب شدن برف ها گلها و گياهان و سبزي هاي خوراكي زيادي شروع به روييدن مي كند ، كه عمر گلريزان آنها تا پايان آب شدن برفها است.


از جمله اين سبزيهاي خودرو اليما يا تره وحشي است ،كه بسيار تند و خوش مزه و اشتها آور است  و ديگر كوه گندمك و گوه چنگلك و تپي سرك و زرد مرغي مي باشد كه اهالي اين سبزي هارا بصورت تازه وخشك در سبزي پلو وسبزي كوكو و ديگر غذاها مصرف مي كنند .

 فيل بند مردماني بسيار تنومند وقوي هيكل دارد كه از قدرت بدني زيادي برخودارند.وجود فلوئور  كافي در آب چشمه هاي اين منطقه در استخوان بندي مردمانش تأثير بسزايي دارد. به همين دليل قادر به انجام كارهاي بسيار سخت و طاقت فرسا مي باشند.

 همت عالي و تعصبات قومي در انجام كارهاي اجتماعي وعمراني و تعهد به دين ومذهب از ويژگيهاي ديگر مردم سخت كوش  فيل بند است .

 از اماكن متبركه و مذهبي فيل بند مسجد ها و دو تكيه قديمي آن را بايد نام برد . كه بدليل خلوص طينت و پاكي نيت سازندگان معتقد اين بناها اين دو تكيه از كرامات خاصي برخوردارند و هر ساله دوستداران اهل بيت جهت زيارت و اجابت نذورات خود از شهرها دور و نزديك به فيل بند سفرمي كنند .

 ازمحصولات زراعي فيل بند سيب زميني و چغندر مي باشد كه سيب زميني فيل بند بي شك از مرغوب ترين و خوش خوراك ترين نوع سيب زميني هاست و در منطقه از معروفيت خاصي برخوردار است . نزديك ترين راه ارتباطي فيل بند به جاده اصلي راه پرپيچ و خمي است كه از فيل بند به طول 45 كيلومتر دركيلومتر 25 آمل به جاده هراز مي پيوندد.


 وجود دوتکیه آن هم با کرامات خاص خود آغوش فیل بند را به سوی دوستداران از تمامی اقصی نقاط کشور باز نموده به طوری که تسهیلات بسیاری فراوانی را جهت ارج نهادن به قداست دو تکیه و زائران محترم مهیا کرده اند .

وجود چندین باب اتاق زائر سرا در دو تکیه ، تهیه آب کافی و وافی  ، وجود حمام دوقلو هم در شرق و هم در غرب ، وجود سه نانوایی و سوپر مارکت ، قصابی و ... بر ارزش فیل بند افزوده است .



    ©2013 APG.ir