تعداد بازدید: 4529

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 13 تير 1389-0:0

تب ماهواره ای و عذرهای بدتر از گناه!

...دیگر نه از مقنعه خبری است و نه از روسری های آن زمان،تا جائی که غالب افراد جوان یا از شال باریک استفاده می کنند و یا از دستمال سر کوچک که حقیقتاً نه زلف جلوی سر را می پوشاند و نه گیسوی پشت سر را و گاهی اوقات هم اصلاً دیده نمی شوند!(يادداشتي از صادقعلی رنجبر،عضو هیئت علمی دانشگاه-ساري)


وقتی تبی همه گیر می شود، ابهت مرگ می ریزد و زمانی هم که گناهی همگانی می شود، قباحت گناه به چشم نمی آید و تاسف بار تر اینکه نه تنها اراده ای برای ترک گناه دیده نمی شود، بلکه برای ابتلای به آن از هم پیشی گرفته و رقابت هم می کنند و وضعیت ابتلای اجتماعی به آن معصیت شرعی روز به روز مصیبت بار تر نیز می شود و داستان قوم لوط مثال مناسبی برای این بلیه است!

حتماً می توانید زلف پریشانی اولیه خانم ها را در سال های اولیه بیاد آورید که چقدر نامحسوس و کمرنگ و نامرئی شروع شده بود، ولی گذشت زمان بیرحمانه تر از همیشه، این مسئله بظاهر کوچک را به اندازه ای وسیع کرد که امروز اولاً کمتر خانواده ای را می توان یافت که به این معضل رفتاری مبتلا نباشد و ثانیاً آن حجم کم موهای بیرون گذاشته شده به اندازه ای حجیم شده که دیگر نه از آن مقنعه ها خبری است و نه از روسری های آن زمان! تا جائی که غالب دختران جوان یا از شال باریک استفاده می کنند و یا از دستمال سر کوچک که حقیقتاً نه زلف جلوی سر را می پوشاند و نه گیسوی پشت سر را و گاهی اوقات هم اصلاً دیده نمی شوند!

آرایش زنان و دختران هم همین سرنوشت را دارد و پرداختن به مصرف افراطی مواد آرایشی در کشورمان و مانور خیابانی بزک کرده ها را به مصلحت نمی دانم و نمی خواهم از افتضاحات اخلاقی ناشی از این افراط ها در عروسی ها و پارتی ها و مهمانی ها،تنگ و چسبان شدن لباسها، کوتاه شدن آستین مانتوها،شلوارک شدن شلوارها، مد شدن یقه های باز و نیمه عریانی های خیابانی بانوان سخنی بگویم!

شلوار بگی پسران، آرایش و پیرایش دخترانه آنها، تریپ های زشت و زننده، ولگردیها و مزاحمتهای خیابانی نوامیس مردم، مصرف مواد جدید مخدر و کاهش آمار دانشجویان پسر، نا امنی پارکها روی دوم سکه ابتذالی است که متاسفانه چون فراگیر شده، حساسیتها افت کرده و غالب خانواده ها هم کمتر احساس مسئولیت می کنند!

اما در ادامه جنگ نرم، استکبار به تکامل ابزار اولیه نبرد فرهنگی اش پرداخته و با گذر از ویدئو، سی.دی و سایت های اینترنتی، اینک به ابزار گسترده و پرتاثیر ماهواره رسیده و در چند سال اخیر همراه با توسعه سخت افزاری آن به برنامه ریزی نرم افزاری آن کمر همت گماشته و هزینه های زیادی را متقبل شده است!

سربازان اولیه غرب در جنگ نرم، عمدتاً جوانان و خانواده های لاقید بوده اند و دیش های ماهواره ای هم غالباً بر پشت بام بالاشهرنشینان نصب می شد و خانواده های مذهبی به استفاده از همان شبکه های داخلی صدا و سیما اکتفا می کردند!

ولی حالا چی!؟ آیا هم اکنون نیز این دیش ها در انحصار خانواده های طاغوتی و غیر مذهبی و لاقید قرار دارند؟! آیا می توان جمعیت استفاده کننده از شبکه های ماهواره ای را همچنان معدود دانست؟! آیا تنها با مبارزه انتظامی می توان پروژه استفاده از ماهواره را به پایان برد؟! آیا می توان بدون ارائه معروفی قوی و غنی، این منکر را از خانواده ها حذف کرده و جوان و نوجوان این خانواده ها را به ترک آن ترغیب کرد؟!

مصیبت امروز ما، فرهنگ شدن استفاده از ماهواره و تبدیل آن به یک کلاس مدرن اجتماعی است و از طرفی توجیه قوی فنی را نیز با خود همراه کرده است، تا جائی که براحتی گفته می شود :

     

۱-ال.سی.دی بجز با استفاده از دیش ماهواره کیفیت تصویر ندارد!

۲-ماهواره ملی فقط برای استفاده از کانالهای استانها و شبکه های برون مرزی صدا و سیماست!

۳-استفاده از شبکه های خبری خارجی چه ایرادی دارد؟ این شبکه ها که موردی ندارند!

۴-ماهواره چندهزار کانال دارد که بجز چند کانال خاص، فاقد هرگونه ابتذالی هستند!

۵-شدت علاقه به کانالهای خاص، مثل مستندها، ماهواره را الزامی و واجب می کند!

۶-پخش مستقیم فوتبال باشگاههای اروپا، فقط با برخورداری از ماهواره قابل استفاده است!

۷-برنامه های صدا و سیما اصلاً تنوع ندارند و جامعه را افسرده کرده اند و چاره ای جز ماهواره نیست!

۸-جهانی شدن، ماهواره را ایجاب می کند! برای دنیا این چیزها خیلی عادی است!ما گنده اش کردیم!

۹-بچه ها اجبار می کنند! چون همه دارند، نمی توان مقاومت کرد!

۱۰-فارسی وان فقط فیلم پخش می کند! اصلاً سیاسی نیست!کارش فقط سرگرمی و فرهنگی است!

با این توجیهات اولیه، ماهواره به امری معمول مبدل شده و در این نگاه، افرادی که ماهواره ندارند، یا خیلی قدیمی و تعصبی اند و یا معذوریات شغلی دارند و از آینده شغلی و مسئولیتی خود هراس دارند! و گرنه آنها از همه تشنه ترند و اگر فرصت دست دهد، درنگ نمی کنند! و بی شرمانه مدعی می شوند که اینها خونه مردم و اقوام ماهواره می بینند، اما خونه خودشان رعایت می کنند.

تب نصب ماهواره تا جائی پیش رفت که امروز بخاطر نداشتن آن مورد توجه و تعجب قرار می گیریم و تقریباً هیچ پشت بامی از این دیش ها مصونیت و معافیت ندارند و حتي عشایر هم به این تکنولوژی روی آورده اند و البته توجیه آنها شاید از همه قوی تر باشد! چرا که در مناطق دوردست کوهستانی حتماً با معضل نارسایی امواج تلویزیونی مواجه اند.

 اما این خانواده ها یا غافل از آثار مخرب استفاده از شبکه های ماهواره ای در ذهنیت و رفتار عینی فرزندان خویش اند، و یا اینکه به خواب زده و در مرحله تغافل قرار دارند! غافل از آنکه غفلت و تغافل والدین، دردی را دوا نکرده و آتشی را فرو نمی نشاند و شعله های فساد، خانمان سوزند و خرمن خانواده ها را طعمه تهاجم خویش کرده و همه چیز را یکجا بر باد می سپارند! همانگونه هم که در همین مدت کوتاه چنین کرده اند!

استقبال از ماهواره به هر بهانه ای، به معنای لبیک گفتن به غرب و تسلیم شدن در برابر شبیخون های فرهنگی غرب به حیاط خلوت خانواده ها و تاراج عفاف و حجاب و نجابت و حیاست و نباید به هر قیمتی و یا همه سرمایه های معنوی مان را با لذت های کاذب کوتاه مدت معامله کنیم! بلکه بالعکس باید به تاوان لذت خواهی های کاذب خود بیشتر و بیشتر بیندیشیم!


  • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

    1-حجاب برا مومنه است نه به قول خودت گمراه و نامسلمان. چقدر اصرار میکنید نامسمانان و گمراهها هم رنگ مومنات بشند.
    2-اگه کسی بخواد راست و دروغ را از هم تشخیص بده باید به حرف همه گوش کنه و بعد قضاوت کنه.تمام رسانه های دنیا از جمله رسانه های ایران راست و دروغ را بر اساس منافع خودشون درهم میکنند.آدم باید خودش عاقل باشه.
    فکر میکنم اونهایی که از ماهواره میترسند یا از این انتشار اخبار ترس دارند(از نظر سیاسی) با خودشون و مردم را کم ظرفیت و بی جنبه میدونند و میترسند رسیور که اومد تو خونه فقط از همون فیلمها ببینند(بی اراده تشریف دارند)

    این مقاله را 4 سال دیگه بیا خودت بخونش .از دلایل بی سر و ته که نوشتی خندت میگیره.

    • پنجشنبه 16 دی 1389-0:0

      سلام
      اقای رنجبر دمت گرم خیلی اقایی
      به مولا حرفات همه درسته اما بزاربرات بگم زیاد ناراحت نباش چون الان اخرالزمان است یاد حدیث امام صادق افتادم که فرمود در اخرالزمان دین حفظ کردن مثل این است که در دستت زغال گرم نگه می داری - دین داری خیلی سخت شده

      • دکتر علی مرکباتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 18 تير 1389-0:0

        بنده از اول هم ماهواره دیده ام ولی کانال مورد علاقه ام الجزیره قطر ، کانال دولتی اسپانیا و ایتالیا و شبکه تلویزیونی فلسطین بوده و فکر می کنم ماهواره به افزایش اطلاعاتم از دنیای خارج کمک زیادی کرده
        اونهایی هم که به کانال های مبتذل علاقه دارند چه ماهواره باشد و چه نباشد با روش های زیر زمینی اقلام مورد علاقه خود را تهیه می کنند و جمع آوری ماهواره فقط به ضرر امثال بنده است که به جمع آوری آخرین اخبار و نوآوری ها علاقه دارند
        در ضمن من مقالات زیادی بر ضد بدحجاب خواندم کاش به همان تعداد یا بیشتر مقالاتی بر ضد مصرف تریاک و شیره مشاهده می نمودم که خود قوی ترین نوع جنگ نرم می باشد

        • چهارشنبه 16 تير 1389-0:0

          آنهایی که به ماهواره پناهنده شده اند، از نعمت زندگی سالم در فضای عطرآگین جمهوری اسلامی محروم شده اند! مثل همه کسانی که به خارج از کشور رفته و دنیای غیر اسلامی را بر حاکمیت اسلامی ترجیح داده اند! خوب این هم یه جور انتخابه دیگه! اما برای 60-70 سال دنیا خوبه! آخرت چی میشه؟!ماهواره بیش از نفعش ضرر داره و حرفه ای تر ها میگن:عطایش را به لقایش ببخش!

          • آشنا ترینپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 15 تير 1389-0:0

            باور کنیم شب بی ستاره را/باور کنیم بدی ماهواره را/خطر را دربیخ گوش احساس کنیم/باور کنیم این همه اشاره را!
            با انکار ضایعات اخلاقی و اعتقادی ماهواره، دنبای اثبات چه چیزی هستیم وروی چه کسی را می خواهیم کم کنیم؟! دنبال گول زدن خودمان نباشیم! زمان همه چیز را به رخ ما خواهد کشید!

            • سه شنبه 15 تير 1389-0:0

              اول برادر رنجبر بفرمایند از افتضاحات اخلاقی ناشی از این افراط ها در عروسی ها و پارتی ها و مهمانی ها، از کجا خبر دارند؟ مگر رفته اند؟ دوم نکند برادر رنجبر جزء همان کسانی است که به علت ... نمی تواند از ماهواره استفاده کند؟ها؟

              • سه شنبه 15 تير 1389-0:0

                یکی می گفت:ترک اعتیاد کاری ندارد، من تا حالا 1000 بار ترک کرده ام! یه کمی اراده می خواهد!!
                حالا داستان ادعاهای معتادان به ماهواره هم از این جنس است! عدم ترک نماز مهم نیست، بی روح شدن نماز و بی تاثیری نماز در زندگی مهم است! تازه کمی باید صبر کرد تا بچه ها بزرگتر شوند و آن وقت به ارزیابی تاثیر منفی ماهواره پرداخت! من واقعاً جرات آقای رنجبر را در طرح مسائل اعتراضی می ستایم و برایش آرزوی توفیق می کنم.
                گر مرید راه عشقی، فکر بدنامی مکن!

                • دوشنبه 14 تير 1389-0:0

                  ما 6 سال است ماهواره داریم اما نه بی نماز شده ایم و نه کافر ونه ضد انقلاب.کار خودمان را می کنیم.مگر می شود به 5کانال رسمی اینجا قناعت کرد.عصر ارتباطات است.ما باید خودمان را تجهیز کنیم.با جمع کردن ماهواره مشکلی حل نمی شود.

                  • دوشنبه 14 تير 1389-0:0

                    من برخلاف نظر استاد رنجبر معتقدم ماهواره باید آزاد شود اما فيلترهايي بگذارند که برخي شبکه هاي مجاز وخوب پخش شود.مثلا"ما در هتلها چند کانال خارجي رتا دریافت مي کنیم.شبکه های خبری ایرادی ندارند.

                    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 1 0
                      دوشنبه 14 تير 1389-0:0

                      ببین آقای نویسنده شما یک کمی دارید امل بازی در می آورید. از من غلط انداز به تو نصیحت که وارد این مقولات نشوید. ببینید وقتی عالم و آدم دارند از ماهواره ها وسیله ای می سازند تا کسب معاشی هم بکنند و سرنوشت ماهواره های جمع آوری شده هم نامعلوم است و شاید تعداد زیادی از آنها دوباره فروش رفته و پشت همین بام همسایه شما و ما نصب شده می خواهید بگوئید مبارزه با ماهواره ضرورت دارد.

                      اتفاقاً من غلط انداز از طرفداران پر و پا قرص جمع آوری مقطعی ماهواره ها هستم. ببینید یک مثالی خدمت شما می آورم بالا غیرتاً به جایی نگوئید. همین چند سال قبل که شاهد بودید در وسط خیابان ها از این موانع و دست اندازهای خوشگل پلاستیکی و نوعاً زرد رنگ می زدند. یادتان می آید که همان زمان ها ذهن فضول غلط انداز به این راه کج رفت که وارد کننده و توزیع کننده این مواد پلاستیکی گران قیمت و نصاب پر درآمد آن کیست و این امر مهم به کجا وصل است که اصرار شدید دارند در هر کوچه و پس کوچه شهر و حتی تب آن آنقدر بالا بود که در برخی از روستاها هم رخنه کرده بود چندتایی از این دست اندازها را نصب کنند.

                      البته از اون طرف هم فکرش را با نیت غلط اندازی خودمان کرده بودیم که نوع تربیت جوانان هم مقصر اصلی این امور است که از پدران ثزوتمندشان اتومبیل های با کلاس گرفته و با اندکی تغییرات باندهای پر قدرت بر آن سوار کرده و موتورها و ... را نیز تغییر داده و با یک نیش گاز در اکی ثانیه به سرعت 160 به بالا می رسد و صدای کر کننده ضبط نیز راننده و سرنشینانش را از خود بی خود کرده و در حال و هوایی خاص خطر آفرین می شده و لاجرم چاره ای جر نصب موانع اساسی برای جلوگیری از بروز معضل نبوده است.

                      حالا این جمع آوری ماهواره ها هم طرفدارانی دارد که بیشتر از همه اونایی که با دقت و وسواس خاصی این دیش ها را از پشت بام جمع می کنند و به جاهایی می برند که سرنوشتش عمداً معلوم نباشد تا مجدداً در یک اقدام انسانی آن را آب کرده و به پشت همان بامها برگشت بدهند و در این میان حق الزخمه عملیات پر خطر خود را که از عملیات نظامی نیز سنگین تر و از مبارزه با مواد مخدر هم خطرناک تر بود را از همان هایی که طالب داشتن ماهواره های سالم و قانونی هستند دریافت می کنند. البته لطف کنید جایی برای سند پیدا کردن نگردید که این امور جزء موارد خاص بوده و غیر مضبوط می باشند و به اصطلاح توافقی و افواهی است.
                      حالا شما گیر دادید به این دخترای بیچاره که مدل های جدید حجاب و عفاف را تبلیغ می کنند و توجه ندارید که برخی از زعمای امر اصلاً فقط به فرهنگ سازی فکر می کنند و به مبارزه علیه بی حجابی و بی عفافی به شکلی که نیروی انتظامی وارد آن شده اعتقادی ندارند و این را سم مهلکی می دانند که می تواند آراء آیندگان را به شدت کاهش دهد.
                      آقای عزیز حتماً موقع انتخابات به ستادهای کاندیداها سرک کشیدید. همین موجوداتی که الآن شما زلفان بیرون انداخته آن ها را مورد ایراد قرار دادید در آن روزها دیدید که چقدر به درد می خورند و برای کاندیداهای مورد نظر جلب رای می کنند. اساس توجه به بانوان از نگاه به این موجودات شکل می گیرد و با مختلط کردن برخی از ستادها آقایان کاندیداها به همین موجودات کلی افتخار می کنند و برای تشکر از زحمات بی حد واندازد و لبخندهای جذابی که با لبان آراسته به انواع روژ های گرانقیمت و فریبنده تحویل برخی از آقایان داده اند سهم آنها را در کسب پیروز های خود نادیده نمی گیرند چرا که فرمودند لم یشکرالمخلوق لم یشکر الخالق و شما انتظار نداشته باشید کاندیداهای محترم و معزز بخصوص آنهایی که بیشتر رای آورند تا کمر برای آنها خم نشوند و برخی از آنها در کنار برخی از جویبارها بساطی پهن نکرده و از همین زیبارویان استفاده هایی منطقی برده اند.
                      کم لطفی نفرمائید و تاثیر این به قول شما بدحجاب ها را که بفهمی نفهمی می خواستید تعبیر بی حجاب برای آنها بکار ببرید را نادیده نگیرید. الآن در همین مغازه ها و شرکت ها و ... که می خواهند نیرو بگیرند و یا بخصوص در مطب پزشکان و شرکت های راه و ساختمان و حتی شرکت های دولتی و نیمه دولتی و به ویژه در قالب هایی نظیر سازمان های مردم نهاد اینها بیشتر کارایی دارند یا دختران محجبه و چادری!!!. صحنه مدیریت کشور را رصد کنید و ببینید برای تیپ استخدامی و یا کار موقت در اماکن مختلف تا جایی که انتخاب آزاد از سوی مدیران وجود داشته باشد این ها حضور دارند و سر محجبه ها و چادری ها بی کلاه می ماند. توی همین صدا و سیما هم شما همین وضعیت را دارید و همین هایی که شما اینجور بد آنها را می گوئید بروید و ببینید که چقدر آبرو و احترام دارند و چقدر هم این ها را به کار می گیرند و جزء تزئینات همراه دکورها و صحنه ها محسوب می شوند. این ها آنقدر به خدمت صادقانه و خالصانه عادت کرده اند که اگر تو خجالت بکش و کمی خودت را از روی صندلی دو نفره کنار بکشی که تن او به تن تو نخورد اون عمداً تنش را به شما می ساواند تا میزان تحریک پذیری شما را مورد آزمایش قرار دهد و فردا دهها گزارش فنی به سازمان های مختلف تحویل دهد تا بر اساس آمار حرف های دقیق زده شود و همه از ماحصل آن استفاده ها ببرند.
                      اصلاً شما چرا برای مذموم جلوه دادن ماهواره ها چرا به این بیچاره ها گیر دادید؟ ماهواره هم که جزء لوازم ضروری کشور محسوب می شود و پیشنهاد غلط انداز در این زمینه کاملاً انقلابی و اساسی و اصولگرایانه است و آن اینکه اولاً ماهواره جزء وسایل ضروری جهیزیه عروس خانم ها محسوب بشود و ثانیاً شهرداران محترم ترتیبی بدهند تا خیابان های زنانه از خیابان های مردانه جدا شده و بازارهای زنانه هم از بازارهای مردانه جدا بشوند تا از میزان چشم چرانی ها و مزاحمت های ناموسی کم بشود. ثالثاً ملاک انتخاب مدیران موفق، خلاق و نمونه میزان بکارگیری این عناصر شکیل باشد. زیاده عرض ندارم موفق و موید باشید.

                      • دوشنبه 14 تير 1389-0:0

                        بدمعضلی است! همه در حال گرفتار شدن به آن هستند و دیگر کسی به کسی خرده نمی گیرد! چرا که همه یا مبتلا هستند و یا در حال مبتلا شدن اند! یه جورهایی هم تشویقشان می کنند تا اقدام کنند، تا یواش یواش شرایط برای اقدام آنها هم فراهم شود! راستی چرا اینطوری شد!؟ اینهایی که می گفتند که وقت دیدن تلویزیون را ندارند، چطور شد که وقت ماهواره بینی را دارند؟! مشکل کجاست؟کم کیفیتی و بی تنوعی صدا و سیما یا تنوع طلبی بعضی ها؟!


                        ©2013 APG.ir