تعداد بازدید: 5127

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 3 مرداد 1389-15:8

آب مازندران آلوده است؟

...خانواده ام دچار عفونت معده شدند و پزشکان علت آن را آلودگی آب شرب شهر نور می دانند- زنگ زدگی لوله ها باعث زردی آب شرب شده است-منبع آب اصلا شستشو نمی شود.


*گزارش خبري زير را واحد مرکزي خبر تهيه کرده که يک نسخه از آن براي مازندنومه نيز ارسال  شده است.

کمبود روزافزون آب شیرین با کیفیت مناسب به عنوان یکی از اصلی ترین چالشها و مسائل پیش روی تمدن بشری در هزاره جدید مطرح است که سلامت، بهداشت عمومی و رفاه اجتماعی افراد جامعه را تهدید می کند.


کشور ما که از نظر اقلیمی و جغرافیایی در یک منطقه نیمه خشک و خشک قرار گرفته است همواره در معرض تهدیدات جدید خشکسالی قرار دارد، از این رو با توجه به صرف هزینه های گزاف برای تولید آب آشامیدنی بهداشتی و سالم باید به موضوع پیشگیری از هدررفت اب نیز بیش از پیش توجه کرد .


رشد جمعیت ، افزایش بی رویه و فزاینده مصرف آب و افزایش دما در فصل تابستان، استان مازندران را با وجود همه منابع آبی اش دچار مشکل و کمبود می کند.


اگرچه برای پیشگیری از هدررفت آب اصلاح الگوی مصرف تعویض کنتورهای خراب،استانداردسازی انشعاب ها و نوسازی شبکه های فرسوده امری بدیهی و ضروریست،برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی باید امکان استفاده از میلیارد ها مترمکعب آب سطحی و آبهای ذخیره شده در پشت سدها فراهم شود.


براساس آمارهای موجود بیش از 98 درصد جمعیت شهری و 75 درصد جمعیت روستایی مازندران از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند هستند اما موضوع نگران کننده وجود 1500 کیلومتر شبکه فرسوده آب شهری و فرسودگی 20 درصدی تاسیسات آب روستایی است که موجب هدر رفت 30 درصدی آب شرب شده است.

 
ازسویی دیگر شهروندان مازندرانی روزانه بطور میانگین 276 لیتر آب مصرف می کنند که 126 لیتر بیشتر از الگوی مصرف آب کشور است. از اینرو برای مدیریت استفاده بهینه از منابع آب علاوه بر اصلاح فرهنگ الگوی مصرف باید اعتبارات ویژه ای برای بازسازی واصلاح شبکه های فرسوده انتقال آب اختصاص یابد تا در یک محدوده زمانی معین اجرا و از هدررفت اب جلوگیری شود.  

 
البته موضوع مهم دیگر در بخش آب شهری توجه به کیفیت آب آشامیدنی است چراکه آلودگی و غیربهداشتی بودن آب نقش تاثیرگذار در شیوع بیماریهای ویروسی و عفونی دارد.


امید جعفری یکی از شهروندان ساری می گوید منبع آب شرب این شهر مستقیماً به لوله های مصرف متصل است و هیچ تصفیه ای صورت نمی گیرد و زنگ زدگی لوله ها باعث زردی آب شرب شده که از لحاظ بهداشتی مضر است .

 وی افزود : ما این مطلب را به اداره فاضلاب  و مرکز بهداشت اطلاع دادیم اما هیچ اقدامی انجام نشد . مساله غیر بهداشتی بودن اب شرب نه تنها منحصر به شهرستان ساری نبوده بلکه دیگر شهرستانهای استان نیز از این مساله گله مندند.


علی نظری از شهروندان شهرستان نور در حالی که جرم های داخل لوله های آب را برای ارائه به شرکت آب و فاضلاب شهرستان به همراه داردمی گوید : سختی آب شهرستان نور آنقدر بالاست که ما تقریباً هر روز باید شیرهای آب را جرم گیری کنیم .

وی می افزاید : خانواده ام دچار عفونت معده شدند و پزشکان علت آن را آلودگی آب شرب شهر نور می دانند.

 
مدیر آب و فاضلاب شهری استان با غیر کارشناسی خواندن بخشی از انتقادات شهروندان استان گفت : با نگاه کردن نمی توان گفت که آب بهداشتی است یا غیربهداشتی بلکه این مسئله باید در آزمایشگاه به اثبات برسد .

 مهندس سلیمی افزود : ما درآزمایشگاه های خود آب را از نظر شیمیایی، میکروبی و ظاهر غیرطبیعی مورد ازمایش قرار می دهیم و اگر در حد استانداردهای جهانی نباشد اجازه استفاده از این آب را نمی دهیم .

سلیمی در خصوص میزان سنگینی آب استان می گوید : سختی آب طبق استانداردهای جهانی 500 است که آب شرب مازندران بین 400 تا 500 است که از این لحاظ نیز مشکلی نداریم .

وی می افزاید آن چیزی که برای ما مهم است این است که نیترات و نیتریت آب از حد مجاز تجاوز نکند و فلزات آب از جمله آهن زیاد نباشد .

وی در خصوص اصلاح شبکه های فرسوده معتقد است که اعتبار مورد نیاز برای اصلاح 1500 کیلومتر شبکه فرسوده حدود 90 میلیارد تومان در سال است که دولت فقط 3 میلیارد تومان به ما می دهد بنابراین مجبوریم بخشی از درامدهای حاصل از آب بهای اخذ شده از شهروندان را به اصلاح شبکه های توزیع اختصاص دهیم . بنابراین اگر اعتبارات به موقع پرداخت شود ما هم شرمنده مردم نخواهیم شد.


از طرف دیگر براساس آمارهای موجود از 1994 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار در مازندران تاکنون برای 1220 روستا آب آشامیدنی سالم تامین شده است که پیش بینی می شود آبرسانی به 774 روستای دیگر تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق شود.


در همین زمینه یکی از روستاییان روستای حسین آباد بهشهر می گوید: منبع آب اصلا شستشو نمی شود و به همین دلیل آبی که استفاده می کنیم رنگ شفافی ندارد.

 همچنین یکی از روستاییان افراچال ساری نیزمی گوید: ما برای همه موارد اعم از غذا،حمام و دام از آب نهر استفاده می کنیم و هیچگونه امکانات آب شرب به جز آب نهر نداریم. 


مدیر اب و فاضلاب روستایی مازندران با اذعان به اینکه 774 روستا در مازندران فاقد تاسیسات استاندار آب بوده و بعضی از آنها اصلاً آب شرب ندارند می گوید در سفر دوم ریاست محترم جمهور نیز هیچ اعتباری برای تامین آب شرب روستایی استان در نظر گرفته نشده است . البته در سفراول حدود 2 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کرد که 100 درصد آن مصرف شد .


مهندس برزگر می افزاید اخیراً شخص استاندار طی نامه ای از آقای رئیس جمهور درخواست اعتباری بالغ بر 41 میلیارد تومان برای تکمیل 39 طرح نیمه تمام آب روستایی نموده است که هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

 وی می افزاید با توجه به اینکه برخلاف سنوات قبل که آب رسانی به روستاها به صورت تک روستایی اجرا می شد اکنون بصورت مجتمع ابرسانی انجام می شود و اعتبار قابل ملاحظه ای برای این امر نیاز است .

وی در ادامه گفت : ما هر سال مخازن آب شرب را شستشو می کنیم و اگر در بعضی از جاها رسوبات زیاد باشد حتی سالی دوبار آن را شستشو  و ضدعفونی می کنیم .                                                                       



    ©2013 APG.ir