تعداد بازدید: 3455

توصیه به دیگران 9

چهارشنبه 6 مرداد 1389-15:29

سدي که استاندار را ناراحت کرد

وضعیت تفریحی،توریستی ساری زیبنده مرکز استان نیست-حق مرکز استان باید ادا شود-استاندار مازندران از افتتاح زودهنگام سد تجن ساري ناراحت است-چرا استاندار دير کرد؟(گزارش مازندنومه از مراسم افتتاح سد لاستيکي تجن ساري)


امروز بزرگترین سد لاستیکی شمال کشور که بر روی رودخانه تجن ساری ساخته شده،افتتاح شد.

تكنولوژي نسبتاً جديدي كه براي مهار آبهاي سطحي به كار گرفته شده است تكنولوژي ساخت سدهاي لاستيكي مي باشد . قبل از اين نوع سدها براي مهار و هدايت آب به سوي زمين هاي وسيع و آب روها ، از دريچه هاي فولادي و تخته هاي چوبي استفاده مي شد كه در جلوي دريچه ها قرار مي گرفت تا آب با فشار بيشتري جريان داشته باشد .

در اين كار به نيروي انساني نياز بود و اگر در باز كردن اين دريچه ها تأخيري روي مي داد سيل ايجاد مي شد و دريچه را با خود مي برد .


ايده استفاده از سدهاي لاستيكي اولين بار در سال 1950 مطرح شد.سدهاي لاستيكي از يك تيوپ هوا كه به يك بستر متصل مي شود، تشكيل شده است.انواع قديم سدهاي لاستيكي FABRI DAM ناميده مي شد كه به در آنها مخلوط آب و هوا براي متورم كردن تيوپ استفاده مي شد ، در حال حاضر از سدهايي به نام INFLATABLE DAM استفاده مي گردد يعني سدهايي كه قابل باد شدن مي باشند .

به گزارش خبرنگار مازندنومه در ساري،در مراسم افتتاحيه سد لاستيکي ساري معاون سياسي وامنيتي استاندار مازندران حضور داشت.

هادي ابراهيمي با مناسب ارزیابی کردن بهره برداری از بزرگترین سد لاستیکی شمال کشور از نبود امکانات گردشگري در ساري گله کرد:" وضعیت تفریحی توریستی ساری زیبنده مرکز استان نیست."

وي استدلال کرد:افتتاح و راه اندازی پروژه های این چنینی در مرکز استان می تواند سیمای برجسته ای در تغییر وجهه شهر ایجاد کند.

ابراهيمي افتتاح سد لاستیکی را براي گذران اوقات فراغت شهروندان ساروی مثبتن ارزيابي کرد و گفت:"چنانچه ضرباهنگ توسعه مرکز استان مناسب باشد توان توسعه در سراسر استان جاری و ساری خواهد شد و سرمایه گذار نیز رغبت سرمایه گذاری خواهد داشت."

استدلال آقاي معاون اين است که" نخستین نگاه سرمایه گذار به مرکز استان است تا ببیند از چه حال و هوایی برخوردار است."

در اين مراسم ابراهيمي ادعا کرد در ساري بين مسئولان همگرایی و وحدت وجود دارد،بنابراين باید پروژه های کلان را به این سمت سوق داد.

 وي اين را هم گفت که"حق مرکز استان باید ادا شود."

معاون استاندار مازندران سپس اين طور ادامه داد:"هر موضوعی که بخواهد حاشیه ای را برای خدمت رسانی ایجاد کند، مورد نظر ما و دولت نیست."

 ابراهیمی با بیان اینکه سال ها حاشیه رودخانه تجن ساری به حال خود رها شده و هیچ طرح و برنامه ای در این زمینه نداشتیم،تصريح کرد:" مسافران پيش از اين با یک فضای زمخت ، شکسته و بی روح مواجه بودند ."

خبرنگار مازندنومه در ادامه،صحبت هاي رييس شوراي شهر ساري را گزارش کرد:"رودخانه تجن از نعمات شهر ساری است که پس از مدت ها محرومیت و زجر شهروندان از کمبود فضای توریستی و تفریحی، به بهره برداری رسید."اين جمله را مهدی رضایی فرح آبادی گفت.

 رئیس شورای شهر ساری در ادامه به سرغ آمار رفت و از هزينه ها گفت:" افتتاح بزرگترین سد لاستیکی شمال کشور بالغ بر چهار میلیارد و 200 میلیون هزینه دربر داشت."

 رضایی به حاضران گفت که سد لاستیکی رودخانه تجن از منحصربه فردترین سدهای لاستیکی و نخستین سدی است که به منظور تفریحی ایجاد می شود، چراکه این گونه سدها عمدتا به جهت بهره برداری کشاورزی ساخته می شوند.

علی حجازی-شهردار مرکز استان- هم در اين مراسم صحبت کرد. مهم ترين مطلبي که حجازي بيان داشت اين بود که این سد با ارتفاع سه متر ، عرض 120 متر و طول 700 متر در مجموع به مساحد 80 هزار متر و حجم ورودی 200 متر مکعب آب در کمتر از یک سال به بهره برداری رسید.

سيد رمضان شجاعي- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماينده ساري-هم با بیان اینکه حمایت ها و کارکرد مقام ارشد استان برای مرکز استان در کارنامه اش ثبت می شود، خاطرنشان کرد: کارنامه مقام ارشد استان برای مرکز استان از لحاظ ایجاد ظرفیت ها و فضاها بازخوانی می شود.

تا اين جاي قضيه که همه چيز خوب وآسمان آبي بود.مسئولان بومي کلي خوشحالند که سدي افتتاح شده و مردم مي توانند از اين پس اوقات فراغت بهتري داشته باشند.اما زارعي-فرماندار ساری-در کمال تعجب از افتتاح زودهنگام پروژه سد لاستیکی بر روی رودخانه تجن ساری انتقاد کرد!


وي در حاشیه افتتاح بزرگترین سد لاستیکی شمال کشور در جمع خبرنگاران گفت:این سد نیمه کاره بوده و باید سه ماه دیگر به بهره برداری می رسید.

وی ضمن انتقاد از ساخت و ساز حاشیه رودخانه تجن ساری اظهار داشت : شهرداری نباید در حاشیه رودخانه مجوز ساخت و ساز می داد و این تخلف است.

"این نکات را بنویسید و اعلام کنید که پروژه سد لاستیکی تجن ساری نیمه کاره است."اين جمله را هم زارعي گفت که در روز افتتاحيه سد،خلاف جهت آب شنا مي کرد.

وي از  رضایت نداشتن استاندار برای افتتاح این پروژه نيز سخن به میان آورد:"علت تاخیر استاندار در افتتاح پروژه علاوه بر حضور در مراسم معارفه رئیس دانشگاه مازندران ، نارضایتی وی در خصوص بهره برداری از این پروژه بود."

در مقابل اما سيدعلي بهروش- رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي شوراي شهر ساري- نسبت به حضور نيافتن استاندار،با وجود دعوت نامه رسمي شهرداري ساري از او، ابراز تاسف كرد.

وي با ناراحتي گفت: به علت حاضر نشدن استاندار، مراسم با حدود يك ساعت و نيم تاخير شروع شد.

"اميدوارم والي استان فقط مردم شريف ساري را منتظر بگذارند و در ساير مراسم  حضوري به موقع داشته باشند."اين جمله را هم بهروش گفت. 

از قرار استاندار مازندران که در بابلسر بود، پس از اتمام مراسم افتتاحيه موفق به حضور در پارك تجن ساري شد.



©2013 APG.ir