تعداد بازدید: 2452

توصیه به دیگران 35

سه شنبه 12 مرداد 1389-21:49

روزي که سيل آمد

وقتي کار امداد رساني به پايان رسيد،تازه آقاي بخشدار به محل حادثه آمد و گفت چون جلسه داشتم دير خدمت رسيده ام!-استاندار مازندران چهارشنبه مهمان کجوري هاست.( گزارش بابک شمس ناتري و محمدحسين ملايي از وقوع سيل در کجور)


بارش شديد باران و تگرگ عصر روز دوشنبه اين هفته به روستای كندلوس از توابع بخش كجور و چند روستاي ديگر خسارت وارد کرد.

تغيير ناگهاني شرايط جوي منجر به بارش شديد باران و تگرگ در اين روستاها شد. این در حالی بود که در روزهای قبل از این حادثه بارها هشدارهایی در خصوص احتمال جاری شدن سیل داده شده بود .

بر اثر جاری شدن  سيل شديد در كندلوس و روستاهاي اطراف آن، به بخشي از امکانات عمومي و خانه هاي مردم  خسارت وارد شد.

این سيل که از آبهای روستاهای بالادست سرچشمه می گرفت به پل های درون روستا، معابر، منازل مسكوني، حمام عمومی، طویله ها و اموال برخی از روستاییان خسارات زیادی وارد كرد.

در لحظات اولیه سیل پس از تماس محمد حسین ملایی کندلوس-خبرنگار-با نگارنده و متعاقب آن ارتباط تلفنی جهانشیر شیخ الاسلامی- رییس شورای اسلامی کندلوس- با سعدی محمدی-سرپرست هلال احمر چالوس- گروه‌هاي امداد و نجات هلال احمر با حضور سرپرست هلال احمر نوشهر و چالوس  و 15 نفر از نیروهای امدادی و پرسنل این جمعیت براي امداد و كمك رساني به منطقه اعزام شدند.

نگارنده(بابک شمس) در لباس سازمان امداد و نجات به عنوان داوطلب جهت امداد و کمک رسانی و پوشش اخبار این حادثه برای اصحاب رسانه و مطبوعات از ساعات ابتدایی حادثه در منطقه حضور داشتم.

 امدادگران هلال احمر  در دقايق ابتدايي وقوع حادثه، با سه دستگاه خودرو و به همراه امدادگران مجرب به محل اعزام شدند.با طغيان رودخانه در اين روستا بر اثر بارش شديد باران به لوازم منزل 15 خانوار، باغات و حمام  روستاي کندلوس خساراتي وارد شد و برخي از پل‌هاي ارتباطي درون روستا به علت آب‌گرفتگي تخريب شد.

امدادگران با شناسايي نقاط آسيب ديده و افراد خسارت ديده لوازم اوليه مورد نياز از قبیل پتو ، موکت ، ست کامل ظروف ، چراغ ، برنج،  قند، کلمن آب، کنسروجات و چاي بين سيل زدگان توزيع کردند .

 خسارات اوليه بر اساس برآورد انجام شده حدود 2 ميليارد تومان است.

با توجه به تخریب دهانه چند پل و مسیر رودخانه باید بهسازی این روستا هر چه سریعتر انجام گیرد تا در صورت بارشهای احتمالی، از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

لازم به ذکر است در دقایق پایانی کمک رسانی و حضور نیروهای امدادی، نورمحمدی -بخشدار کجور و هیئت همراه- وارد کندلوس شدند که وی عنوان کرد در جلسه مهمی حضور داشته است و اقدامات بعدی را پیگیری خواهد کرد.

عکس هاي بيشتر از اين حادثه را در وبلاگ"روزنه"ببينيد.

اما حسين ملايي کندلوسي-خبرنگار مازندنومه در کجور- است که ديروز خبر وقوع سيل را براي ما ارسال کرد و ما زودتر از پايگاه هاي اينترنتي و خبرگزاري هاي ديگر اين خبر را روي خروجي قرار داديم.

وي امروز با بخشدار کجور گفت وگو کرد. شمسعلي نورمحمدي بخشدار كجور در گفتگو با مازندنومه در كجور گفت: بارش باران در بخش كجور نوشهر كه منجر به وقوع سيل شديد گرديده است، خسارات بسيار وسيعي را به اهالي كجور وارد نموده است.

 وي افزود:وسعت و ميزان خسارات وارده سيل در كجور بسيار گسترده است و به باغات و مزارع و منازل مردم خسارات هنگفتي وارد كرده است.

 نورمحمدي ادامه داد: سيل پنج هكتار از باغات لوبيا در روستاي " گت كش " را تخريب و از بين برده است و لوله هاي آب كشاورزي پانزده هكتار ديگر نيز كه به علت وقوع سيل از بين رفته بودند نيز در معرض خطر جدي قرار دارد.

 بخشدار كجور بيان داشت: سيل در روستاي مونج دويست كانال آب كشاورزي و چند دهنه پل و در روستاي پيده بخشهايي از اراضي كشاورزي و همچنين مزارع برنج در منطقه " خورشيد آباد " و آبگرفتگي دو منزل مسكوني در روستاي " گيل كلا " خسارات جدي وارد و يا آنها را تخريب و از بين برده است.

 وي به ميزان خسارات وارده سيل در بخش كجور اشاره كرد و گفت: سيل تنها در روستاي كندلوس دو ميليارد تومان خسارات به منازل و مزارع و گرمابه وارد كرده است  كه با احتساب خسارات وارده به ديگر روستاها اين رقم بسيار فراتر از اين مقدار خواهد شد.

 نورمحمدي بيان داشت: يكي از ضرورياتي كه كشاورزان بايد بدان اهميت بيشتري بدهدند بيمه محصولات كشاورزي مي باشد كه در مواقعي اين چنيني مشكلات آنها تا حد زيادي كم شود و جلوي زيان هايشان گرفته شود كه البته اين موضوع در بين برخي كشاورزان از دو سال قبل مورد توجه قرار گفته و محصولات خو.د را بيمه مي كنند.

 بخشدار كجور در پايان تصريح كرد: فردا صبح(چهارشنبه) با حضور استاندار مازندران پست 63 كيلو وات برق كجور رسما افتتاح مي شود كه بخش زيادي از مشكلات افت ولتاژ در كجور بطور كامل برطرف خواهد شد.


  • پنجشنبه 15 خرداد 1393-21:54

    اقا اين اتفاق تازه اي نيست اين مسولين بعد از حادثه تازه مي فهمن چي شده وچه خبر شده انگار كار اينا كشاورزي وكار كشاورزان جلوگيري از خسارت اين دست از اتفاقات

    • حسين مصطفي پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 4 شهريور 1389-0:0

      آقا دوباره سيل آمد

      • همکار خبری-کجورپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 26 مرداد 1389-0:0

        پس از گذشت چند روز از سیل کندلوس هنوز بخشداری کجور یا مسئول خاصی از بابک شمس تنها خبرنگار حاضر در سیل کندلوس که داوطلبانه و با لباس امداد به کمک رسانی مردم رفت یک تقدیر کلامی هم نکردند.
        جهانشیر شیخ الاسلامی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی اش از وی تقدیر و این رئیس با معرفت شورای کندلوس برای وی هدیه ای در نظر گرفت.


        ©2013 APG.ir