تعداد بازدید: 2796

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 13 مرداد 1389-16:0

هنرهاي شني

 ششمین جشنواره بین المللی مجسمه های شنی در ساحل بابلسر آغاز به کار کرد.(گزارش مازندنومه از مراسم افتتاحيه)-ويرايش دوم


بنابر خبر رسيده از روابط عمومی ششمین جشنواره بین المللی مجسمه های شنی به مازندنومه، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی -مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران-در مراسم افتتاحیه اين جشنواره گفت: بیش از 700 اثر از 160 هنرمند، از شش استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

 ابراهیمی با بیان اینکه جشنواره در سه بخش فرهنگ بومی ، بخش ویژه و بخش آزاد برگزار می شود،تصریح کرد: به مناسبت سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی ، 31 اثر توسط هیئت داوران انتخاب شده است.

وی نسبت به ماندگار نبودن مجسمه های شنی افزود: باید تدبیری اندیشیده شود تا مدت زمان ماندگاری آثار بیشتر شود و مدت زمان بیشتری در معرض دید مردم قرار گیرد.

حافظ محمد جمیل اویسی- معاون فرهنگی موسسه اکو- هم در مراسم افتتاحیه جشنواره شنی اظهار داشت : ایران کمک های زیادی از نظر مادی و سایر مسائل به موسسه دارد و می خواهیم کشورهای عضو اکو با فرهنگ اسلامی مشترک ایران ارتباط بیشتری داشته باشند.

 جمیل اویسی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنوراه مجسمه های شنی یادآور شد: تاریخ مجسمه سازی به قبل از تاریخ سازی مربوط می شود و دو هزار و 900 سال قبل از میلاد مسیح ایجاد شده بود.

 وی با بیان اینکه مجسمه های نفر تی تی و فرعون نیز از همین مجموعه هستند خاطرنشان کرد: یهودیت و مسیحیت مجسمه سازی را مغایر با آیین های دینی می دانستند و اسلام نیز با مجسمه سازی از انسان مخالف بوده و کار در زمینه پرندگان و طبیعت را قابل قبول می پنداشت.

 در این مراسم داود نصیری نویسنده ، پژوهشگر و جهانگرد نيز حضور داشت که گفت: از سال 65 شروع به انسان پژوهی کرده و در سال 86 به همراه خانواده خود سفر به دور دنیا را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در ترکیه و باکو مورد استقبال مردم و دولت این کشورها قرار گرفتیم، تصریح کرد: در سال 87 برای گردش به دور ایران به کشور بازگشتم و می خواهم پس از آن به گرجستان ، آسیای میانه ، آفریقا و آمریکا سفر کنم.

 نصیری در این سفر به همراه خانواده خود پیام عشق و دوستی را به سایر کشورها خواهد برد.

گفتني است هنرمندان استان های گلستان ، آذربایجان شرقی ، اردبیل ، فارس ، خوزستان و تهران در این جشنواره شرکت کرده اند.

اما عضو هیئت سیاستگذاری ششمین جشنواره بین المللی مجسمه های شنی از رشد 30 درصدی هنرمندان ششمین جشنواره بین المللی مجسمه های شنی نسبت به سال گذشته خبر داد.

 خلیل سمائی جابلو گفت: این جشنواره تنها مجسمه سازی نیست بلکه از لحاظ زیبایی شناسی و استاتیک حائز اهمین است.

سمائی با اشاره به اینکه از میان 31 اثر در سه بخش آزاد ، بومی و دفاع مقدس و بخش ویژه عفاف و حجاب و انتظار به ترتیب سه اثر انتخاب خواهند شد، یادآور شد: سه اثر نیز در بخش مردمی به عنوان آثار برتر معرفی خواهند شد.

وی که از بانیان برگزاری جشنواره مجسمه های شنی از سال 84 تاکنون است، گفت: برای افزایش سطح کیفی مجسمه سازان شنی و همچنین تربیت نسل جدید اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی در ساحل فرح آباد ساری کرده ایم که از این افراد سه گروه در این جشنواره شرکت کرده اثر ارائه کرده اند.

 عضو هیئت انتخاب ششمین جشنواره بین المللی مجسمه های شنی در خصوص تفاوت این دوره با دوره های قبلی اظهار داشت : جای خوشبختی است که جشنواره عنوان بین المللی به خود گرفته که برگزاری جشنواره را برای همیشه تضمین می کند.

 این مدرس دانشگاه یادآور شد: این عنوان می تواند باعث نگاه ویژه مسئولان و مدیران در تامین بودجه شده و توجه خاصی به جشنواره داشته باشند.

سمائی تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی مجسمه های شنی را مهمترین ویژگی جشنواره دانست و افزود: این جشنواره نیازمند فعالیت همیشگی دبیرخانه در طول سال است تا فراخوان جشنواره زودتر در اختیار کشورهای خارجی و هنرمندان داخلی قرار گیرد.

بهروز امیری راد ، رضا فاخری نیا ، رحیم مولائیان ، مجید بوستانی و خلیل سمائی اعضای هیئت سیاستگذار ششمین جشنواره بین المللی جشنواره شنی هستند.

گفتني است احمد نصرالهی ، فریبرز زرشناس ، بهروز امیری راد ، رحیم مولائیان و خلیل سمائی جابلو اعضای هیئت انتخاب آثار و احمد نادعلیان ، شعبانعلی شعبان نژاد و گلناری عضو هیئت داوران هستند.

در همين زمينه حمیدرضا عشریه-رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- از استقبال بی نظیر هنرمندان از ششمین جشنواره بین المللی مجسمه های شنی خبر داد وگفت:حس برتری جویی افراد برای کسب رتبه برتر موجب می شود تا هرآنچه در توان دارند انجام دهند.

وي افزود: باید برای نگهداری مجسمه های شنی راه کاری اندیشیده شود تا این آثار مدت زمان بیشتری در معرض بازدید علاقه مندان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بی نظیر بوده خاطرنشان کرد: به علت محدودیت جشنواره و نظر شورای سیاستگذاری از میان بیش از 700 اثر رسیده ، در نهایت 31 اثر به جشنواره راه یافتند.

رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به فرهنگ غنی هنرپرور و هنردوست مازندران یادآور شد: ششمین جشنواره مجسمه های شنی مانند دوره های گذشته با استقبال خوب و درخور توجهی روبه رو بوده و این نشان دهنده پیوند عمیق مردم این خطه با هنر است.

عشريه با اشاره به پیشینه تاریخی مهمان نوازی مردم مازندران خاطرنشان کرد: امیدواریم هنرمندان و بازدید کنندگان از نمایشگاه با خاطره خوش و به یادماندنی ، مازندران را ترک کنند .



    ©2013 APG.ir