تعداد بازدید: 2482

توصیه به دیگران 4

جمعه 15 مرداد 1389-7:22

درياي اختلاف برانگيز

...چطور ممکن است سواحل دریای مازندران از منظر یک امام جمعه به مدیترانه تشبیه شود اما از سویی دیگر، یک مقام سیاسی استانی خبر از برقراری طرح دریا در ماه رمضان بدهد؟(يادداشت روزنامه بشيرمازندران)


«سواحل دریای مازندران به مدیترانه عیاشی تبدیل شده است»، این مطلب بخشی از سخنان تند و انتقادی امام جمعه بابل خطاب به مسوولین ارشد استان به عنوان متولی امر طرح سالم سازی دریا بود که نسبت به شرایط ناسالم اخلاقی و عدم توجه به رعایت عفاف و حجاب انتقاد کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی با طرح این سوال که مدعیان اصولگرایی کجا هستند ببینند سواحل مازندران به این وضع نابهنجار در آمده است، از استاندار مازندران خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

 اما هنوز یک روز از درج سخنان امام جمعه بابل در رسانه ها نگذشته بود که سخنان معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در جلسه بررسی مشکلات و نارسایی های طرح دریای شرق مازندران مبنی بر اینکه طرح دریا در ماه رمضان تعطیل نیست، این نکته را به ذهن متبادر کرد که چطور ممکن است سواحل دریای مازندران از منظر یک امام جمعه به مدیترانه تشبیه شود اما از سویی دیگر، یک مقام سیاسی استانی خبر از برقراری طرح دریا در ماه رمضان بدهد؟


ناگفته پیداست اصولگرایان که خود را نسبت به مسائل شرعی، اخلاقی و ارزشی بسیار مقید و پای بند می دانند باید بیش از همه در ترویج اصولگرایی همت گماشته و در تحکیم مبانی اصولگرایی خود را مقید بدانند اما کمی مطالعه در روند کاری طیف اصولگرایی که حداقل رسانه های جمعی انعکاس می یابد حکایت از آن دارد شکاف محسوس و عمیقی در دیدگاه های برخی از افراد اصولگرا وجود دارد که در اظهار نظرات و رفتار آنان کاملا به چشم می آید.


پر واضح است رمضان ماه نزول قرآن و ماه برکت و رحمت می باشد که خداوند فرصت نابی برای بندگان خود فراهم می آورد تا به خودسازی و تهذیب نفس بپردازند و با خلوص نیت از درگاه خدای متعال طلب مغفرت و بخشش نمایند.


به طور قطع و یقین نگارنده این سطور هرگز در پی القای این موضوع نیست که همین اندک شادی، تفریح و فراغت مسافران و گردشگران از آنان سلب شود و نتوانند در طول ماه مبارک رمضان پای به ساحل دریا بگذارند، بلکه حقیقت آن است که با درایت، دوراندیشی، تفکر و تأمل بیشتر و بهره مندی از خرد جمعی می توان شرایطی را فراهم نمود تا به دور از هرگونه شعارهای ویترینی که به خوبی بدلی بودن آن از سوی مردم فهیم و آگاه تشخیص داده می شود، راهکارهای اساسی و ریشه ای را برای برخی کج رفتاریها و نابهنجاری ها تدبیر نمایند. در آستانه ماه مبارک رمضان این دغدغه وجود نیاید که ممکن است در سواحل چه شرایطی شکل بگیرد.


شاید یکی از بزرگترین چالش ها در نزد اصولگرایان افراط و تفریط در ورود به چنین مقولاتی است که در مواجهه با آن نظرات و دیدگاههای متفاوتی که دقیقا در تقابل هم قرار دارد ارائه می دهند چطور ممکن است برای نگه داشتن حرمت ماه مبارک رمضان بسیاری از برنامه های فرهنگی و هنری تعدیل شوند و در شبهای قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت امیر المومنین علی (ع) سینماها فعالیت خود را تعطیل کنند اما ما بخواهیم که طرح دریا همچنان با حال و هوایی که در سخنان امام جمعه بابل بیان شده است برقرار باشد؟


ما نصفه پر لیوان را می بینیم و پیشاپیش هیچ یک از مسافران و گردشگران را به بی اخلاقی و عدم رعایت شئون دینی متهم نمی کنیم، اما نمی توان از این واقعیت چشم پوشید علی رغم تأکید معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران بر عدم ارائه مواد غذایی در سواحل و تعطیلی مراکز پذیرایی، ناخودآگاه شرایط ورود به برخی منکرات مثل بی حجابی، روزه خواری و امثالهم فراهم می شود که پاسخگوی این گناه آشکار باید کسانی باشند که زمینه بروز آن را شکل داده اند.


نکته دیگر اینکه واقعا باید افتخار افزایش آمار ورود مسافران و گردشگران را بر رعایت مسائل و امور شرعی و اخلاقی ترجیح دهیم و ضمن اولویت دادن به اهمیت رتبه استان در امر گردشگری، جایگاه دینی و ارزشی آن را در نزد افکار عمومی نادیده بگیریم؟


به هر تقدیر امیدواریم با درایت استاندار محترم و مجموعه مسوولین سیاسی فرهنگی مازندران تدابیری اندیشیده شود که ارزشهای دینی و اخلاقی در ماه مبارک رمضان فدای توسعه گردشگری در سواحل دریا نشود.


  • يکشنبه 17 مرداد 1389-0:0

    مگه بابل دریا هم داره؟

    • جمعه 15 مرداد 1389-0:0

      selam deryo ke bedarde ema nakerneh ,sahel ke andeh lachere ke natonde gadem bazene ,veneh oohem be darde galyon nakerneh ,veneh mahere ke ema sal ta devazdahmah natombe bakorem ,fesgo fojor hem ke dare , mazenderoneha hem kesal tasal deryo nashoneneh ,vere hem yevasheki mesle gadoko, peloro ,jahaye deger hadem tehranehare, agalan veshon veneh lezzete baveren ,checheyeh hamesh vere movazeb boeem ke kase garg naveh, asgal nashenden ,fazelab veneh deleh nashoea, sazo tambek nazenen, tuorest hem ke inje neneh ,baba jan ema veneh hamon balo ve kare darem! bakesheney ,shemeh kenabedon


      ©2013 APG.ir