تعداد بازدید: 3244

توصیه به دیگران 44

شنبه 16 مرداد 1389-21:47

روز رقص و ترانه

... عده‌اي از اهالي كندلوس نيز با پوشيدن لباس محلي همراه با نواي طبل و سرنا،به رقص محلي و سنتي مشغول شدند كه اين امر شادي جشن را دو چندان كرد.(گزارشي از برگزاري جشن محلي فردينه ما شو در روستاي تاريخي کندلوس)


 به گزارش خبرنگار مازندنومه در کجور،با وجود وقوع سيل در منطقه کجور،پنج شنبه گذشته در روستاي كندلوس، جشن محلي « فردينه ماشو» برگزار شد.

 اين جشن كه يكي از مراسم سنتي در كندلوس محسوب مي‌شود، با حضور مردم اين روستا و جمعي از گردشگران انجام شد.

در اين مراسم كه همه ساله در هفته دوم مرداد ماه هجري شمسي در كندلوس برگزار مي شود، به نسبت سال هاي گذشته جمعيت كم تري حضور داشتند.

در بين جمعيت حاضر در جشن فردينه ماشو گردشگران خارجي كه به اين منطقه سفر كرده بودند نيز ديده مي‌شدند که با ديدن اين مراسم زيبا سعي در ثبت آن با دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري داشتند.

بر اساس اين گزارش، نواي زيبا و دلنشين طبل و سرنا از ابتداي صبح در كندلوس طنين انداز شد و به فضاي دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس و فضاي جشن فردينه ماشو جلوه‌اي خاص بخشيد.

بازارچه محلي نيز براي اولين بار در روز برگزاري اين جشن در كندلوس برپا شد كه مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفت.

 عده‌اي از اهالي كندلوس نيز با پوشيدن لباس محلي همراه با نواي طبل و سرنا،به رقص محلي و سنتي مشغول شدند كه اين امر شادي جشن را دو چندان كرد.

 در بين جمعيت حاضر هر كسي سعي داشت، تا با دوربين‌هاي تصويربرداري و عكاسي لحظه‌هاي ناب و زيباي اين جشن را به تصوير بكشد.

 اگر چه وقع سيل در كندلوس موجبات خسارات هنگفتي را براي اهالي در بر داشت، باز هم مردم همچون ساليان گذشته با اشتياق در جشن فردينه ماشو شركت کردند.

 چشم به هر سو كه مي‌رفت فقط لبخند، نشاط، همدلي و يكرنگي و صفاي اهالي كندلوس را مي‌ديد كه با شوق آن را با مهمانان و گردشگران داخلي و خارجي تقسيم مي‌كردند.

به گزارش خبرنگار ما در چند نقطه از محيط با صفاي جشن بزرگ و سنتي فردينه ماشو، زنان روستايي مشغول پختن آش محلي بودند كه پس از گذشت زماني از مراسم بين تمام حاضران در جشن توزيع شد.

 كاروان شادي فردينه ماشو در كوچه و پس كوچه‌هاي دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس به راه افتاد تا شادي اين جشن را به درب خانه‌هاي اهالي كندلوس ببرد.

 كاروان شادي كه همراه با نواي طبل و سرنا بود، در نقاط مختلف روستا توقف كرده و نوجوانان و جوانان و مردان ميان سال كندلوسي به اجراي رقص و بازيهاي محلي و سنتي ‌پرداختند و از سوي خانواده‌هايي كه كاروان شادي به آنجا رفته بود مورد استقبال قرار ‌گرفتند .

 كاروان شادي جشن سنتي فردينه ماشو پس از گذر از نقاط مختلف دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس و تقسيم شادي با ساير اهالي كندلوس به نقطه آغاز حركت خود رسيد و خاطره‌اي ديگر از همدلي، يكرنگي و مهر و صفاي روستاييان در اذهان نقش بست.



    ©2013 APG.ir