تعداد بازدید: 5756

توصیه به دیگران 7

شنبه 23 مرداد 1389-12:20

رايحه خوش جدايي

...ایجاد فرمانداری ویژه در تنکابن می تواند زمینه ساز حرکت های تحول آفرین و گام های مثبت بعدی برای طی مسیر طولانی اما خوشایند برای استقلال غرب مازندران از مازندران فعلی باشد.(يادداشتي از سيدکريم بنی هاشمیان،دبیر ستاد پیگیری ایجاد استان جدید در غرب مازندران)


مازندنومه:برنارد لوئیس (متولد ۳۱ می ۱۹۱۶ لندن)، استاد بازنشسته مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون است. او در کنفرانس بیلدربرگ پیشنهاد کرد که ایران را به قطعات قومی گوناگون بشکنند و میان کشورهای نوپا تقسیم کنند.

از دوره قاجار به این سو می‌توان به حرکت های تجزیه طلبی زیر در ایران اشاره کرد:

تجزیه طلبان کردستان،حرکتهای استقلال طلبانه قوم لر در سرزمین های لر نشین که از زمان صفویه توسط دولت اتابکان لر و بعدها توسط محمدتقی خان بختیاری ادامه داشت،«جمهوری دمکراتیک الاحواز» در خوزستان، بوشهر و مناطقی از جنوب فارس،حرکات تجزیه طلبی در ناحیهٔ سیستان و بلوچستان و نيزمنطقه آذربایجان که با حمایت برخی کشورها همانند ترکیه و شوروی شاهد بروز حرکت هایی تجزیه طلبانه (همانند گاموح و دولت پیشه‌وری) بوده‌است و...

از تاريخچه تجزيه طلبي قومي و انديشه تکه تکه کردن ايران که بگذريم،چند ساليست که استان سازي هاي جديد وتجزيه طلبي از اين نوع، گريبان برخي مناطق را گرفته است.نمونه آن تشکيل استان جديد در غرب مازندران است که ما تاکنون مطالب و يادداشت هاي گوناگوني را دراين باره انتشار داده ايم.با وجود استدلال هاي مخالفان تجزيه استان مازندران کنوني، تجزيه طلبان هم چنان بر طبل جدايي مي کوبند.نمونه آن هم يادداشت زير است که از سوي دبير ستاد پيگيري ايجاد استان جديد در غرب مازندران براي مازندنومه ارسال شده است.اين نوشته را بخوانيد.

-----------------------

خاطره خوش استقلال و جدایی گلستانی ها از مازندران هرگز از خاطرم نمی رود خصوصاً اینکه در آن زمان و حتی جلوتر از گرگانی ها، غرب مازندرانی ها، زمزمه های استقلال و جدایی را سر داده بودند.


 یادم نمی رود آخرین نشست مشترک مازندرانی ها و گرگانی ها چه دلخوشی ای برای گلستانی های جدید و حتی غرب مازندرانی ها داشت و چه تلخی ای برای مرکز نشینان مازندران!


 گلستانی ها دلشاد از استقلال و خروج از سیطره مازندرانی ها و غرب مازندرانی ها نیز دلخوش به افقی که پیش روی آنان گشوده خواهد شد و زمانی نه چندان دور، استقلال و جدایی از سلطه مرکزنشینان مازنی را تجربه می کنند.


 نماینده گلستانی ها آن چنان با شوق و اشتیاق از جدایی و استقلال و ... سخن می گفت که گویی از سلطه قدرت های بیگانه آزاد شده اند و در شروع استقلال از فرجام خوب جدایی و استقلال؛ آن چنان از رشد و توسعه و آبادانی سخن می گفت که در افق آینده گلستان تصور می کرد و امروزه به واقع گلستان را آنگ ونه می توان دید و غرب مازندرانی های حاضر در جلسه حسرت می خوردند که چرا علی رغم قدمت مطالبه و خواسته مردمان شان نتوانستند از مازندران جدا شوند و استقلال را تجربه کنند و در سایه آن رشد و آبادانی را؟!


اما یادم نمی رود که دعا کردیم که ان شاء ا... روزی این اتفاق برای غرب مازندران بیفتد،یعنی غرب مازندران مستقل شود و به دنبال آن پیشرفت و توسعه آن را مشاهده کنیم.


آری گلستان به برکت تلاش و فداکاری برخی از نخبگان و همراهی و همگامی مردمانش، بیش از یک دهه است که لذت استقلال را حس می کنند و در سایه آن آبادانی و پیشرفت را که در آغاز جدایی از آن دلخوش بودند، به عینه لمس می کنند و به واقع می رود که گلستان شود و غرب مازندران همچنان در آغاز راه است که با استقرار فرمانداری ویژه ده گام از صد گام استقلال را طی نموده است.


ایجاد فرمانداری ویژه در تنکابن می تواند زمینه ساز حرکت های تحول آفرین و گام های مثبت بعدی برای طی مسیر طولانی اما خوشایند برای استقلال غرب مازندران از مازندران فعلی باشد و نویدبخش آغاز خوب و مطلوب برای آبادانی و توسعه بیشتر،هرچند برخی مرکز نشینان مازنی را ناخوش آید و عصبیت های ناروای آنان را برانگیزد.


غرب مازندرانی ها باید تلاش مضاعف داشته باشند تا گام های بعدی استقلال را هرچه سریع تر و در زمان کوتاه تر طی نموده و در قالب استانی جدید به چرخه رشد و توسعه و آبادانی ایران عزیز پیوسته و به جبران عقب ماندگی ها بپردازند.


  • سه شنبه 26 مرداد 1389-0:0

    آقا رضای عزیز پیام اول پیامبر وحدت بود چه در قوم و قبیله چه در دین و چه در نژاد. نه اینکه هر چند نفر خودشون رو جدا کنند و بگن این یه تیکه زمین واسه ما ماخودمون می دونیم چکار کنیم. تازه شما چرا این رویداد را با حرکت پیامبر مقایسه می کنید. تازه اینقدرا هم حرف مازندرانی های غربی واسه مملکت دارها مهم نیست، این رو خوب بدون و بفهمش...

    • دوشنبه 25 مرداد 1389-0:0

      متاسفانه غرب مازندران همواره گرفتار کج فهمی ها و بد فهمی ها است. استقلال غرب مازندران دقیقا مثل و مانن استقلال کرج، گلستان، اردبیل، ایلام و ... است.
      چرا قلب قضایا میکنید؟! تازه آدم می فهمد که چرا در مقابل پیام رسا و روشن پیامبر گرامی اسلام برخی لجاجت، عناد و تعصب جاهلانه داشته اند تا جایی که خداوند بزرگ به پیامبر اسلام می فرمایند: هرچند آرزومند و حریص باشی اکثر مردم ایمان نخواهند آورد.

      • يکشنبه 24 مرداد 1389-0:0

        استان شدن شرایطی را میطلبه که فکر نمیکنم این شهرا همه اون شرایط رو داشته باشن.اما یک نکته به مخالفین این طرح که این شهرهارو لایق استان شدن نمیدونن.واقعا شما اعتقاد دارید که بودجه استان همونطور که در ساری و بابل و باقی شهرهای مازندران تقسیم میشه همونطوری عادلانه در چالوس و تنکابن و رامسر هم خرج میشه.مر کز نشینان و شرق مازندرانیها دید بدی به غرب مازندران دارن.و همیشه کمال بی عدالتیرو هم در قبالشون انجام میدن.این درد یه درد کهنه و قدیمیه.ما مازندرانیها باید بپذیریم که حتی در شهر های خودمون هم چند دستگی هست.ما هنوز وقتی میخواهیم یه نماینده برای شهرمون انتخاب کنیم بیشتر از اینکه علم و اگاهیش و تخصصش مطرح باشه طایفه و منطقه وروستاش برامون مهمه.با این تفکرات شنیدن زمزمه های استقلال طلبی خیلی هم عجیب نیست.

        • يکشنبه 24 مرداد 1389-0:0

          ايشان حق دارند اما اين منطقه ظرفيت تبديل شدن به استان را ندارد ! در حال حاضر كوچكترين مركز استان حداقل 100 هزار نفر جمعيت داره ، اما بزرگترين شهر در غرب مازندران تنكابن با 43 هزار نفر جمعيت و چالوس با 45 هزار نفر جمعيت است كه تا 6 سال ديگر جمعيت تنكابن تازه به 54 هزار نفر مي رسد ! آيا شما گرگان و تنكابن را يكي مي كنيد ؟! گرگان حتي جمعيتش از مركز استان (ساري) بيشتر است ! ما توسعه ي گلستان را انكار نمي كنيم ولي با اين حال اين استان يكي از استان هاي ضعيف كشور است ! سال ها از استقلال گلستان مي گذرد اما هنوز در برخي زمينه ها زير نظر ادارات كل استان مازندران است ! شما ادامه دهيد وقت و سرمايه خود را هزينه كنيد ولي باز مي گوييم كنار از اينكه شما تعصب مازندراني بودن خود را از دست داده ايد ظرفيت تبديل شدن به استان را نداريد .

          • يکشنبه 24 مرداد 1389-0:0

            باز همان كلي گوييهاي بي خاصيت و فرصت سوز البته آرزو بر جوانان عيب نيست به همين خيال باش تاصبح دولتت بدمداصلا ديگر زميني براي شما نماند ه كه ادعاي استقلال مي كنيد اول برادري خودتان راثابت بعد طلب ارث كنيد

            • شنبه 23 مرداد 1389-0:0

              حق با توست شما که دیگر جز مازندران نبودید البته از اول هم نبودید تقسیمات سال 1316 تنکابن و رامسر و ... را جزو مازندران کرد و اگر این دو شهرستان به میهن اصلی خویش بیه پیش(شرق گیلان) باز گردند دیگر هیچ یک از شهرهای اینطرف رود چالوس (چالوس به یور) خود را از سرزمین مادریشان جدا نمی کنند. راستی مگر در این شهرها مازندرانی هم مانده...؟؟ به نظر من که همشون شدند تهرانی. پیشنهاد می کنم نور و نوشهر و چالوس چشمشون رو خوب باز بکنند ببینند جمعیتشان چه کاره هستند و مشغول چه کاری هستند طبل تاراج به زمینهای خودشون زدند و... بهتر این دوستان به روزنامه همشهری و تبلیغات مترو و اتوبوس تهران نگاه بندازند و ببینند که تمامی استانی رو که آنها دم از او می زنند و می خواهند در آینده بسازند(زهی خیال باطل ) دست تاجران ملک و زمین داره دست به دست می شه و فروخته می شه و اصلا اسمی از مردم اونجا نیست و تمامی مشاور املاکهای شمال تهران دارن این ملک و زمینها را خرید و فروش می کنند. خوب عزیز من، نماینده محترم بیا و جزء تهران بشید هم کلاسش بالاست هم مفتخر میشید که جزء پایتخت شدید و جای کرج رو بگیرید. چرا خودتون رو ازیت می کنید و با مازندرانیهای اصیل و وطن پرست(مازندران مرکزی) بحث و جدل می کنید. شما آبتون با تهرانیها بهتر تو یک جوب می ره... نه نماینده عزیز استان مازندران غربی(تهران شمالی).
              موفق باشید

              • شنبه 23 مرداد 1389-0:0

                vagti ke garbe mazndaraneha zamenhayeshan ra be tehraneha foroktan va shodand seraydare onha ,vagti ke maraseme shadee va azayeh anha mesleh tehraneha shod .vagte bebandobarehaye onha mesle tehraneha shod , hamen mesheh,chera bahaneh mekoned ,yekdfaeh begeed mekahem garbe ostano mesle, antaleya,ya,pataya,yavarna,ya guoa, bekoneem shoma marazeh ostaneha nemezareed

                • سوادکوهی اصلپاسخ به این دیدگاه 0 1
                  يکشنبه 14 شهريور 1395-21:45

                  زکی. همین مونده شما تهرانی ها برای ما نظر بدی اگه دست من بود کلا مازندران رو از ایران جدا می کردم و...

                • شنبه 23 مرداد 1389-0:0

                  مازندنومه بلند گوي تفرقه در عصر وحدت ......مازندنومه خائن به مازندران......حيا كن.....

                  • شنبه 23 مرداد 1389-0:0

                    زکی!


                    ©2013 APG.ir