تعداد بازدید: 6693

توصیه به دیگران 8

يکشنبه 24 مرداد 1389-9:43

ويروس خطرناک شمالي

...اولين مورد ابتلا به اين بيماري در سال 1312 همزمان با حكومت رضاپهلوي در شهر تهران مشاهده شد. به گفته اكثر محققان امروزه نيزدولت به دلايل مختلف از انتشار اين ويروس حمايت مي كند.(يادداشت رسيده)


مازندنومه:يادداشت زير را يک هموطن گيلاني براي پخش در مازندنومه در اختيار ما قرار داده است.هر چند موضوع به فرهنگ و زبان گيلکي مربوط مي شود،در استان مازندران نيز سال هاست همين معضل فرهنگي وجود دارد و ما نيز با بحران زبان مازندراني مواجهيم.يادداشت اين گيلاني عزيز را بخوانيد.

------------------------

اخيرا يك بيماري ويروسي از مناطق فارس نشين كشور به گیلان سرايت كرده و عده زيادي را مبتلا ساخته وحتي در بعضي مناطق منجر به اپيدمي شده است .بيشترين مبتلايان به اين بيماري را كودكان و نوجوانان زير ۱۵ سال تشكيل مي دهند به گفته محققين اين بيماري در ميان دختران خيلي شايع تر از پسر ها است و دختر ها نسبت به ان بسيار آسيب پذير تر هستند .


همچنين انتشار اين ويروس خطرناك(FA 174 )در جوامع بزرگ وشهر ها بسيار بيشتر از روستاهاست وافراد ساكن در روستاها نسبت به ان مقاومت زيادي نشان مي دهند. تقریبا تمام شهرهای گیلان مبتلايان به اين بيماري را دارا هستند.

اولين مورد ابتلا يك گیلک به اين بيماري در سال 1312 همزمان با حكومت رضاپهلوي در شهر تهران مشاهده شد و بعد از آن توسط مزدوران رژيم پهلوي در مناطق مختلف گیلک نشین منتشر گرديد و از ان روز به بعدهر سال عده بيشتري به اين بيماري مبتلا شده اند ودر سالهاي اخيربا ورود افراد آلوده از افغانستان اين بيماري تشديد شده است . به گفته اكثر محققان امروزه نيزدولت به دلايل مختلف از انتشار اين ويروس در گیلان حمايت مي كند.

 
در اين ميان كشورهاي ايران افغانستان وتاجيكستان بيشترين موارد ابتلا به اين بيماري را نشان مي دهند به همين دليل كشورهاي اروپايي به اتباع خود توصيه كرده اند تا از مسافرت به اين كشورها خودداري كرده واز هر گونه دادوستد وارتباط با آنها پرهيز كنند .

 همه روابط خود با اين كشورها را به حالت تعليق درآورده اند. حتي امريكا وانگليس براي ريشه كني اين ويروس به كشور افغانستان حمله كرده اند.


اما آن چه مبارزه با اين بيماري را مشكل كرده راه هاي عجيب انتشار آن است، به طوري كه اين ويروس از طريق امواج الكترومغناطيسي هم مي تواند منتشر شود. به همین علت امروز بعد از گذشت سالها از جنگ افغانستان، امریکا و  انگلیس و حدود ۱۰۰ کشور که در آن کشور نیرو دارند نه تنها از کنترل اوضاع رضایت ندارند بلکه اوضاع را وخیم تر از گذشته می دانند و این کشورها تصمیم به افزایش نیرو در افغانستان گرفته اند.


این ویروس در دراز مدت اثرات بسیار وحشتانک و جبران ناپذیری را بر ملتها وارد می کند و اگر ملتی به این ویروس مبتلا شد تا ابد با آن باید دست به گریبان بشود.

 این ویروس عمدتا ۴ نسل  یک قوم را نابود می کند:

نسل اول :
این نسل خودشان لهجه گیلکی دارند اما عارشان می آید با فرزندان خود گیلکی صحبت کنند با وجود اینکه می دانند خودشان و فرزندشان نمی تواند گیلکی درست صحبت کند باز هم فارسی لهجه دار را به زبان مادری خود ترجیح می دهند

نسل دوم :
فارسی بر اثر جهالت نسل اول به این نسل تحمیل شده لذا نسل دوم نه می توانند درست فارسی صحبت کنند و نه اینکه گیلکی صحبت کنند البته فارسی را با آهنگ گیلکی صحبت می کنند ولی گیلکی را کامل متوجه می شوند این نسل گیلکی را کامل متوجه می شود ولی نمی تواند حرف بزند.

نسل سوم :
این نسل فرزندان نسل دوم هستند که با مشکلاتی بسیار بیشتر از نسل اول  دوم دست به گریبان می شوند.

نسل چهارم :
این نسل دیگر گیلکی را نه شنیده و نه دیده پس زبان مادری او گیلکی نیست قومیتش هم گیلک نیست و از این بعد آرام آرام یک قوم نابود می شود و به تاریخ می پیونند.


به طور عمده اين ويروس از راه هاي زير منتقل مي شود:
از طريق مادر به فرزندان
از طريق رسانه ها ( وخصوصا تلويزيون )
ار طريق همسر
از طريق مدارس وكودكستان ها


البته بيشترين راه انتشار اين ويروس از طريق كودكستان است چرا كه مربيان كودكستان را اكثر افراد آلوده تشكيل مي دهند .تا كنون هيچ دارويي نتوانسته است بر روي افراد مبتلا صد در صد موثر باشد پزشكان كماكان پيشگيري را بهترين را براي جلوگيري از مبتلا شدن به اين بيماري مي دانند


براي اين منظور پزشكان توصيه مي كنند


1) از مسافرت به شهر هاي آلوده مانند تهران واصفهان ممانعت به عمل آيد
2) از فرستادن كودكانمان به كودكستانهاي الوده جلوگيري كنيم .
3) از ورود افراد آلوده مانند افغانها وفارسها به شهر هاي مان جلوگيري كنيم
4) از ايجاد هر گونه روابط خويشاوندي با افراد الوده جلوگيري كنيم
5) از شبكه هاي تلويزيوني داخلي كه انتشار دهنده اين ويروس هستند استفاده نكنيم
6) از مهاجرت روستاييها به شهرهاي بزرگ جلوگيري شود .


موارد زير را براي بهبود بيماري موثر مي دانند


همانگونه که گفتیم در صورت مبتلا به این بیماری درمان قطعی وجود ندارد و کسی که به این بیماری مبتلا شد راه درمان قطعی تا این لحظه کشف نشده است اما عمل به موارد زیر می تواند به بهبودی فرد بیمار کمک کند.

1) استفاده از شبكه هاي ماهواره اي
2) قرنطينه افراد مبتلا به مدت چهل روز ودادن میراز قاسمی و ماهی سفید با اشبل به همراه موسيقي گیلکی
3) خواندن كتابها ونشريات به زبان  گیلکی
4) سوزاندن 7 جلد شاهنامه كامل به طوري كه دود حاصل ازان توسط فرد آلوده تنفس شود
5) اقامت حداقل 1 سال در كشورهايی که حقوق اقوام در آن رعایت می شود مثل سوئد یا روسیه
6) گفتن ذكرو"لعنت علي الفردوسي وعلي آبائه" و "لعنت  علي رضا خان  وعلي آبائه "
7) رمي جمره حداد عادل ( پرتاب سنگ به سمت حداد عادل)
8) گفتن شعار "الخليج العربيه الي الابد" در حضور يك پان ايرانيست افراطي به تعداد 7 بار
۹) خواندن ۷ جلد کتاب تاریخ گیلان
۱۰) مشاهده اماکن تاریخی گیلان مثل سبز میدان رشت -شهرداری رشت-ماسوله-قلعه رودخان و مارلیک و.....

عوارض اين بيماري هم همانند خود بيماري عجيب است

1) تغييرات شديد در تارهاي صوتي( به طوري كه صداهاي ناهنجاري ازحنجره خارج ميشود وهيچ كس به جز افراد آلوده نمي توانند منظور انها را متوجه شوند)
2) از خود بيگانگي فرهنگي
3) باستانگرايي وباستان پرستي افراطي
4) افزايش احتمال اعتياد به ترياك
5) بد حجابي و رفتارهاي خلاف شرع وعرف
6)تنفر از اسلام و آداب اسلامي
۷)بی کلاس دانستن گیلکی

فقط بايد حواس تان باشد كه در مراحل اوليه بيماري اقدام به درمان كنيد .چون اگر دير شود هيچ يك از اين درمان ها فايده اي نخواهد داشت.


  • يکشنبه 5 ارديبهشت 1400-13:20

    من اینتا بنویشته جه صد درصد موافق هسمه.

    • دلاور گیلانیپاسخ به این دیدگاه 42 20
      جمعه 11 خرداد 1397-8:36

      از حرفهایت مشخص است که از عوامل قومگرا خط و مشی میگیری اولا ویروس خطرناک خودتی دوما ما همه ایرانی هستیم و تحول زبان مردم در دوره های مختلف امری طبیعی است گویش گیلکی یکی از گویشهای پهلوی ساسانی میباشد که در طی قرنها به علت وجود کوههای صعب العبور دست نخورده باقی مانده ولی در دوره جدید به علت موقعیت ارتباطی بالای گیلان و توریستی شدن استان گیلان جای خودرا به فارسی میدهد و مردم گیلان با شور علاقه این زبان را به فرزندان خود می آموزن ضربالمثلی هست که میگن صلاح ملک خویش را این خسروان دانند حتما گیلاننب ها فارسی را بهتر از زبان بومی خود دیده اند که به ترویج زبان فارسی میپردازند اونوقت تو شدی کاسه داغتر از آش که آب به آسیاب دسمن میریزد

      • جمعه 10 ارديبهشت 1395-22:59

        واقعا شرم آوره که در کشور ایران زندگی کنی وبه شاه نامه توهین کنی!!!!!!!!سوزاندن شاهنامه؟؟؟؟؟چی و می خوای جایگزینش کنی؟؟؟؟دده قورقود؟؟؟؟؟چی؟؟؟؟؟؟؟؟اصلا تو چیزی داری به جاش؟؟؟؟شاهنامه یکی از بزرگترین شاهکار جهانیه بعد یه .....اومده میخواد که آتیش بزنه؟؟؟در قرن بیست ویک؟؟؟؟رواج فاشیستگری؟؟؟مازند نومه به کجا میره؟؟؟؟؟راه پان ترکیست و میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        • يکشنبه 15 فروردين 1395-10:6

          تشخیص پزشکی کاملاً دقیق و درستی بود!
          به امید ریشه کن شدن کاملش در ایران؛ مثل فلج اطفال!!
          :-)

          • دوستدار تالش و گیلکپاسخ به این دیدگاه 52 18
            سه شنبه 7 ارديبهشت 1395-14:12

            کیا جان اون چیزی که بایستی ریشه کن بشه شعبه پان ترکیسم و نفوذی هایش در شرق گیلان و غرب مازندرانه. با همه تلاشتان موفق نمی شوید می دانی چرا؟ اینجا دیار مازیاره. دیار نیماست. دیار آل باونده. دیار آرش کمانگیر. دیار ایرج و فریدون شاهنامه. اینجا دیار پهلوان و پهلوانی است ...

          • دوستدار تالش و گیلکپاسخ به این دیدگاه 113 77
            شنبه 4 مرداد 1393-16:10

            بنده مدتها است که سایت وزین مازندنومه را دنبال می کنم. بسیاری مطالب جالب که بیان فرهنگ اصیل مازنی همراه با نثر حماسی همانند شاهنامه و شکوهمند همانند حماسه آرش تیرانداز آملی قهرمان اسطوره ای ایران زمین.
            اما واقعاً به سزا بود که چنین مقاله فاشیستی و بی ادبانه ای که ادبیات سخیفش حتی به شوخی هم نه در حد گیلان است و نه در حد نگارش در مازندنومه در اینجا قرار دهید. این حضراتی که اینجا به به و چه چه کردند فکر کردید چه درصدی در میان ما گیلانی ها دارند. این نیما محترم از رامسر که از همکاران سایتی افراطی در شرق گیلان است که کل مازنداران و گلستان را گیلک می دانند. این جناب مازرون لیر انگار فراموش کردند که این وضعیت نه ساخته مردم شیراز و اصفهان که ساخته یک فردی از سواد کوه است. البته گناه آن سبستم به گردن همان فرد یعنی رضاشاه است و نه آلاشتی ها و یا کل مردم خوب مازندران.
            اگر بنا دارید از مازنی و فرهنگش حفاظت کنید که این راهش نیست. ولی با این نگارش چنین مطالبی فقط یک فکر را در میان ملت ایران خدایی نکرده مستقر می شود که همه دوستداران زبان مادری مانند نازی ها کتاب سوز و یا دشمنان زبان ملی هستند. همان زبان ملی که اولین دکتری ادبیات فارسی اش از استان زیبای من گیلان دکتر معین عزیز گرفت. همان زبانی که سیروس شمیسا ،احمد سمیعی گیلانی. دکتر پورداود برای بالندگی اش زحمت کشیدند. این مقاله نه برای دفاع از فرهنگ گیلکی است که توهین مستقیم به فرزندان فرهیخته گیلان است.
            گفتم زبان ملی فارسی و حراست از ایران عزیز. یاد جوش و خروش مازیار افتادم و زحمات ابن اسفندیار و جریر طبری برای تاریخ این سرزمین. یاد نیما یوشیج افتادم که پدر شعر نو فارسی بودند و زحمت درویشعلی کولاییان برای معرفی همریشگی مازنی با سانسکریت. این افراد افراطی که به اسم گیلک برای شما مقاله می فرستند و یا نظرات اینچنینی می گذارند هم اندکند هم دشمن فرهنگ گیلان و هم عدو فرهنگ شما و باقی ملت شریف ایران.
            شما از نسل همانهایی هستید که حزب توده را در هم کوفتید و هنوز هم کهنه مارکسیستهای ضد ایران از شما دلچرکین باشند. مواظب فرهنگ زیبای مازنی باشید که به افکار نژاد پرستانه این قوم گرایان آغشته نگردد.

            • مازرون لیرپاسخ به این دیدگاه 75 102
              جمعه 20 تير 1393-3:9

              با سلام
              متن فوق العاده زیبا و دردناکی بود.
              از دوستانی که مخالف این اطلاعیه هستن باید بگم ، یکی دو سال واسه زندگی برید خارج از مازندران و گیلان تا بفهمید ، مازرون اتا ورمز ر فدا
              ...

              • گیله مرد تنکابنیپاسخ به این دیدگاه 69 92
                پنجشنبه 19 تير 1393-20:52

                شمه دس درد نؤکؤنه ...

                • چهارشنبه 23 بهمن 1392-14:10

                  توهین ب هممیهنان تا کی؟؟!! تأسف آور است..

                  فارسی یک دستاورد میهنی است مانند نوروز. کاش کمی خرد داشتید

                  • گروه ال زورو پاسخ به این دیدگاه 87 56
                    پنجشنبه 10 بهمن 1392-13:45

                    شرم بر كسي كه عامداً براي تخريب سايت خوب مازندومه چنين مطلب زشتي را در اين سايت قرار داده است.
                    http://elzoroiraniha.blogfa.com/post/65

                    • يکشنبه 31 مرداد 1389-0:0

                      واقعا زیبا بود .
                      من از رامسر هستم و بیشتر میدونم که گیلکی چه زبان شیرینیه.
                      دورد بر گیلک و همه زبان های قومیت هی ایران

                      • شنبه 30 مرداد 1389-0:0

                        از مازندنومه گله دارم كه اين مطلب پر از توهين را در سايتش قرار داده .اون اين مطلب را در اختيار شما گذاشته يا خودتان كپي پيست كرده ايد؟

                        • خجیردیمپاسخ به این دیدگاه 29 46
                          سه شنبه 26 مرداد 1389-0:0

                          شه جا بله شروع هاکردن. مازند نومه ته شه خد ره درست هاکن بعد بور صدا سیمای مازرون سراغ و وشون ره درست هاکن بعد بور گیلان و وشون زبون و وشون رفتار ره نقد هاکن. اره جان برار...
                          البته اما شه دومی که بقال یارو "امه پیت کلاه لو ناینه"

                          • دوشنبه 25 مرداد 1389-0:0

                            جالب بود واقعا بايد با اين ويروس مبارزه كرد

                            • دوشنبه 25 مرداد 1389-0:0

                              وقتی مازند نومه گیلکی بنوشت نانه چه انتظار از بقیه ی جاهها و استانها ونه داریم؟!!!

                              • يکشنبه 24 مرداد 1389-0:0

                                تداوم و بقای یک زبان یا لهجه به پارامترهای متععدی ارتباط دارد؛زبان فارسی که امروز عده ای به بهانه حفظ فرهنگ قومی خودمان با آن مخالفت می کنیم ؛زبانی است که حتی تهاجم های سیاسی ؛نظامی ؛ واقتصادی و دینی هم نتوانسته آن را در طی 1000 سال از پا دربیاورد، زبان فارسی زبان اصلی و مشترک همه ما ایرانی ها و نقطه مشترک یکپارچگی ایرانیان را به خاطر تعصب های خود به خطر نیاندازیم که ...

                                • يکشنبه 24 مرداد 1389-0:0

                                  افراطی گری را کنار بگذاریم . به مسائل با تعصب نگاه نکنیم . مردم وقتی شکم سیر شوند ،کار و مسکن و پوشاکشان تامین باشد آن وقت به هویتشان به ملیتشان و به زبانشان علاقه نشان خواهند داد . بیاییم جلو دود شدن ثروت و امکانات ملی مان را بگیریم . اگر چنین کنیم آن وقت می شود گفت که همه چیز درست خواهد شد .


                                  ©2013 APG.ir