تعداد بازدید: 2139

توصیه به دیگران 20

شنبه 6 شهريور 1389-11:47

آغازي تازه

...رسانه هاي مجازي بار اصلی مسئولیت انتقال خبر و اطلاع رسانی در مازندران را تا بالای ۸۰٪ به دوش کشیده و همچنان نیز در حال تکثر و توسعه اند!(به استقبال تاسيس خانه رسانه هاي مجازي مازندران؛يادداشتي از صادقعلي رنجبر،استاد دانشگاه-ساري)


مازندران از جمله معدود استان هایی است که جریان گردش خبرهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، علمی و غیره در این استان با نرخ های آماری متعارف ملی در ابعاد حجم، کیفیت، دقت، جامعیت و سرعت برابری کرده و البته گاهی هم پیشی می گیرد!

این موفقیت رسانه ای در شرایطی اتفاق افتاده است که تا چند سال پیش، مازندران حتی یک روزنامه هم نداشت و از طرفی نیز با انتشار گاهنامه وار هفته نامه ها و تعطیلی های پی در پی آنها مواجه بوده است!

در واکاوی عملکردی رسانه های مکتوب در مازندران به نتایج خوشایندی نمی رسیم، چرا که همانند آنچه که در مقالات گذشته و به مناسبت بازدید از نمایشگاه مطبوعات مازندران مکتوب کرده بودم، هم اکنون نیز این رسانه های مکتوب با نوعی انفعال و رکود ناشی از کسادی مخاطب، فقدان درآمد، قلت تیراژ، نبود خبرنگار، به روز نبودن خبرها، ترجیح تبلیغات ارزان بر کار خبری، پائین بودن ارزیابی ها، دو شغله بودن شاغل های رسانه ای، نداشتن هیئت تحریریه، نبود ابهت رسانه ای، مشکلات چاپ ارزان، نبود استقبال مراکز اداری از آنها و نیز تاثیرگذارنبودن در متن جریانات اجتماعی و اداری و....مواجه اند.

همه اهالی مازندران اذعان دارند که این تفوق خبری موجود در مازندران، محصول تولد، فعالیت و توسعه عملکردی رسانه هایی است که امروز از آنها به عنوان رسانه های مجازی یاد می شود و در اصل می توان ادعا کرد که بار اصلی مسئولیت انتقال خبر و اطلاع رسانی در مازندران را تا بالای ۸۰٪ به دوش کشیده و همچنان نیز در حال تکثر و توسعه اند!

در شرایطی که امروز مازندران فقط با ۳ روزنامه فعال و نیمه فعال و با گستره توزیعی و پوششی محدود مواجه است، ما شاهدیم که ده ها پایگاه خبری مجازی، به انتشار و تحت پوشش قراردادن اخبار و گزارش هاي مازندران مشغول اند و فراتر از انتشار روزانه و یا جغرافیای استانی اخبار، به انتشار لحظه به لحظه خبرها در اقصا نقاط کشور و جهان مبادرت می ورزند.

گستردگی این ارتباطات تا جائی بسط یافته که امروز تمام محدودیت های زمانی و اقلیمی و ارتباطی رسانه ها در گذشته به موهبت ارتباطات اینترنتی برطرف شده و مازندرانی ها به شکل کاملاً آنلاین در داخل شبکه های مجازی خبر قرار داشته و با توجه به آپ دیت شدن خبرها، می توان ادعا کرد که پدیده فاصله خبری گذشته نیز کاملاً مرتفع شده است.

شمال نیوز، مازندنومه، اصولگرا، دریا نیوز، مازنیوز، انگیزه، شمال امروز، عصر شمال، صنایع نیوز، آموزش نیوز، شمال پرس، البرز شمال، کیاپی نیوز، بابل نیوز، بابل نومه، سخن نیوز، آمل نیوز، تی تی نیوز، مازند نیوز، میهن پرس و ... و همینطور نمایندگی های خبرگزاری های کشوری امثال خبرگزاری های فارس و مهر و ایرنا و ایسنا که دارای فعالیت تاثیرگذار استانی اند، مجموعه بزرگی را به نام رسانه های مجازی به وجود آورده اند که نمی توان آنها را نادیده گرفت و به آسانی از آنها اغماض نمود.

در هر تحقیق پیمایشی که در مازندران صورت می گیرد، این رسانه های مجازی توسط آحاد شهروندان و مدیران مورد مراجعه چندباره در هر شبانه روز بوده و کمتر نیازی به خرید و تهیه روزنامه ها و هفته نامه های مکتوب پیدا می کنند و توزیع رایگان غالب این نشریات نیز خود حاکی از همین واقعیت تازه است.

روز خبرنگار امسال در مازندران، فرصتی ایجاد کرد تا رسانه های مجازی به خود آمده و شخصیت حقوقی خویش را باز شناسند و به فکر تاسیس انجمنی اختصاصی و جدای از مطبوعات برای خود افتاده و بر تمامی بی مهری ها و نادیده گرفتن ها و فاصله های تعمدی و غیر تعمدی گذشته پایان داده و آغازی تازه داشته باشند.

چرا که این گروه عظیم تاثیرگذار در مراسم روز خبرنگار امسال در مازندران که در سالن هلال احمر ساری برگزار شد، توسط خانه مطبوعات مازندران به این بهانه که در اساسنامه خانه مطبوعات اشاره ای به این رسانه ها نشده، شامل دعوت و طبعاً تخصیص جوایز اهدائی استانداری نشده و در حوزه تجلیل و تکریم قرار نگرفتند.

فلذا رسانه های مجازی بر آن شدند تا با هماهنگی مدیران ارشد و ذی ربط استانی به تشکیل اختصاصی انجمن صنفی مبادرت ورزند و در اولین دیدار رسمی با معاون محترم سیاسی امنیتی استانداری و استقبال شدید و گرم ایشان از این حرکت، اولین گام های تحقق چنین تصمیم مبارکی را محکم برداشتند.

به هرحال با توجه به توسعه روزافزون کمی و کیفی رسانه های مجازی در مازندران و استقبال زایدالوصف شهروندان مازندرانی از این رسانه ها، تاسیس یک انجمن صنفی اختصاصی، ضرورتی اجتناب ناپذیر جلوه کرده و جادارد تا از تمامی مسئولان ذی ربط استانی بخواهیم که همچون آقای ابراهیمی از این تشکل صنفی نهایت حمایت را به عمل آورند تا مقدمه احقاق حقوق صنفی قشر زحمتکشی که در این عرصه به فعالیت خبری مشغول اند، همانند برخورداری از بیمه درمانی، بن خواربار، کارت سفر، بلیت های نیم بهای قطار و هواپیما و اتوبوس و سایر تسهیلات مادی و معنوی و رفاهی، فراهم شود.


  • يکشنبه 7 شهريور 1389-0:0

    کاشکی یکی به فکر خانه دار شدن ما جوونهای بیکار ومتاهل هم باشه!

    • شنبه 6 شهريور 1389-0:0

      خانه رسانه های مجازی تزریق خونی تازه به پیکره سیستم اطلاع رسانی استان و ثبت قانونی پدیده ایست که در عمل دیده می شد، لیکن در آمار به سنجش نمی آمد!
      خیلی خوب است تا از این پس خانه مطبوعات بدون رسانه های مجازی خود را وزن کند تا قیمت واقعی خود را پیدا کند!
      رویکرد افکار عمومی به رسانه های مجازی را نمی توان نادیده گرفت و حیف بود که کار خبری اینها به حساب دیگران واریز شود!


      ©2013 APG.ir